Yleinen lemmikkikeskustelu

Yhtä juttua en tajua. Oma russelikin on hivenen hankala ja luupäinen tapaus, ja ko. rodulle ihmisen vauhtia käveleminenkin on melkeinpä luonnotonta, eli välillä on flexi tiukalla. Mut en mä sitä päästä ryntäilee muiden koirien tai ihmisten luo. Sen takia siinä on se lukitus. Ei ketään häiritse vaikka se piski ruopis maata ja tempois kuinka siinä omistajan vieressä. Ei voi olla niin vaikeaa. Räkyttäminen on sit asia erikseen.

Ei mua kiinnosta miten muiden koirat kulkevat ja millaisissa hihnoissa kunhan eivät haittaa mua.

E: Kevennys: Aina kun lähetään niin suljetaan makkarin ovi ja koira jää olohuoneseen/keittiöön, nykyään tuo duracell-pupu on alkanut menemään sängyn alle piiloon eikä aina suostu tulemaan pois ettei pääsis lähtemään. :lol2: Ihme miten tollanenki otus keksii joka päivä melkein jotain uutta, yleensä jonkun uuden jutun miten sais ruokaa. :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä meinasit Elenya noilla pk-oikeuksien puuttumisella? BH -koetta vai jotain rodullista rajoitetta? Kannattaa tsekkailla lähiympäristön koiraseurojen tarjontaa, esim. mejäkursseja järjestetään mielestäni aika runsaalla kädellä. Toki hieman riippuu omasta maantieteellisestä asemasta. Älkää luovuttako, kyllä ne teidät jossain vaiheessa ottaa mukaan :)

Rodullista rajoitetta. Koirani on sekarotuinen, puolet snautseria ja toinen puoli epämääräisessä suhteessa sakemannia, norjanharmaata ja kultsia. En mä jäljessä edes haluaisi kilpailla, mutta olisi mukavaa päästä jonnekin missä neuvottaisiin paikanpäällä kaikki keppijutut, ilmaisut jne. Kyllä mä periaatteen tiedän, mutta koirat kun tuppaa tehdä aina päinvastoin kuin oppikirjoissa sanotaan. :D Toisaalta tuo on kovasti riistan perään, joten tuo mejä voisi kyllä olla meidän juttu. Näen jo itseni verisangon ja sienen kanssa vetämässä tuolla pitkin peltoja. :D

Rodullista rajoitetta. Koirani on sekarotuinen, puolet snautseria ja toinen puoli epämääräisessä suhteessa sakemannia, norjanharmaata ja kultsia. En mä jäljessä edes haluaisi kilpailla, mutta olisi mukavaa päästä jonnekin missä neuvottaisiin paikanpäällä kaikki keppijutut, ilmaisut jne. Kyllä mä periaatteen tiedän, mutta koirat kun tuppaa tehdä aina päinvastoin kuin oppikirjoissa sanotaan. :D Toisaalta tuo on kovasti riistan perään, joten tuo mejä voisi kyllä olla meidän juttu. Näen jo itseni verisangon ja sienen kanssa vetämässä tuolla pitkin peltoja. :D

Tähän sopii vähän samantyyppinen neuvo kuin jumppaharrastuksessa: kysy joltain, joka osaa :) Aika helposti on netistä löydettävissä lähialueen hyvin pärjänneitä koirakoita ja tietty ihan kyselemällä ihmisiltä. Jos saa puolenkymmentä ihmistä mukaan niin aika mielellään nuo osaavat ihmiset pitävät mittatilauskursseja. Itsellä on kokemus ns. mittatilausmejästä viime keväältä. Siinä on myös aikaa sitten keskittyä yksilötason neuvoihin paremmin kuin täyteenahdetuilla, (mahdollisesti) ylihinnoitelluilla kursseilla.

Tulipa paljon kysymyksiä, mutta yritän vastata mahdollisimman selkeästi mitä tarkoitin. Liittyen tuohon aikaisempaan viestiisi... Kerroit ettet usko laumanjohtajuusajatteluun ja sanoit omistavasi noutajia, johon ilmaisin mielipiteeni siitä, että joskus vaadittavat kasvatusmetodit määräytyvät myös rotuominaisuuksien mukaan. Jos puhumme dominoivasta, rodussaan kovaluonteisesta noutajasta ja samat määritelmät täyttävästä molossityyppisestä koirasta, esim. amerikanbulldogista niin arkielämä ja haasteet koiran kanssa ovat täysin toisistaan poikkeavia. Toinen on jalostettu noutamaan riistaa vedestä tai maastosta, toinen puolustamaan reviiriä, omaisuutta, perhettä ja puremaan kiinni villisikaan tai puumaan. Kouluttamaton noutaja on tottelematon, kouluttamaton amerikanbulldoggi joskus ympäristölleen vaarallinen. Ymmärsit varmaan vertauskuvan :)

Työkäytössä noutajia käytetään metsällä, huumekoirana, opaskoirana jne. tehtävissä, joissa ei tarvita aggressiota ja siksi koira on myös jalostunut sellaiseksi, helposti ohjattavaksi. Mutta on monta rotua, jotka tarvitsevat käytössään aggressiota esim. poliisikoirat. Ei niiden koulutus ole pelkkää positiivista vahvistamista vaan tiukkaa käskytystä ja myös väärän toiminnan korjaamista.

Vaikka noutajia on paljon pelkkinä perhekoirina, on koiralle tietenkin parasta että se pääsisi tekemään sitä mihin se on jalostettu eli noutamaan tai jotain muuta työtehtävää mihin se on luonteensa puolesta sovelias.

Dominoivalla noutajalla tarkoitan koiraa, joka kotona komentaa perhettään, alistaa muita koiria tavatessaan ja on haluton toimimaan ihmisen kanssa niin kuin iso osa noutajista tekee, miellyttämisenhalusta.. vaikka koiraa on vuosia koulutettu. En ole omistanut yhtään noutajaa, mutta rodun ollessa hyvin yleinen olen tavannut niitä kyllä hirmuisen määrän. Tarkoitukseni ei ole olla mikään noutaja-asiantuntija mutta ero noutajien ja molossityyppisten koirien luonteen ja koulutettavuuden välillä on todella huomattava jo miellyttämisenhalun suhteen. Siksi myös kasvatus ja koulutustavat voivat poiketa toisistaan.

Nyt harmittaa ihan sikana. Kirjoitin piiiitkän postin ja sen jälkeen sivu ilmoitti etten ole enää kirjautunut sisään. Fuuu -momentti tuli. Jos jaksan niin palaan tähän, nyt tuntuu, että en.

Itsellä on kokemus ns. mittatilausmejästä viime keväältä.

Kysynpäs nyt sitten sulta, kun kerran olet asiaan jonkin verran perehtynyt. Jos vetää koiralleen verijälkeä ihan vaan aktivointimielessä eikä koemielessä, niin onko se riistanhaju ihan must? Googletin verijäljen ja ensimmäinen linkki on ihan pätevän oloista tekstiä (olen tuon joskus ennenkin lukenut), mutta omalla kohdallani homma kaatuisi pitemmän päälle tuohon hirvensorkkaan yms. Ei niiden hommaaminen nyt mahdotonta ole, mutta jos verenä käyttää naudan verta, niin eikö palkkioksikin kävisi sitten joku naudanluu tms?

Täällä päin on kovasti noita "perhekoiria", eli kultsuja ja labbiksia. Joko on fleksi tai valjaat, parhaimmissa tapauksissa molemmat. Sekä perässä lentelevät ihmiset, nämä eivät puutu koskaan. Parhaiten varustautunut omistaja on laittanut labbisurokselleen kuonopannan ja paksun nahkahihnan, eikä siltikään saa hallittua sitä. Helvetin hienoa, kun noita rotuja mainostetaan "perhekoirina", jolloin suurimmalle osalle ihmisistä se tarkoittaa samaa kuin helposti lenkitettävä lapanen.

Tänään selvitin myös kääpiöpinserien vallan syyn. Ne ovat järkyttävän vahvoja!! Nuori narttu sai melkein kumoon arviolta 75-kiloisen miehen. Yllättäen fleksissä.

Uusin tyyli ulkoiluttaa koiraa kuin koiraa on "kävele aina koirasi kanssa eri puolilla teitä". Täyden kympin suorituksen tästä tekee, jos siirtyy koiransa mukaan eteenpäin mentäessä koko ajan vastakkaiselle puolelle koiran kanssa. Tällainenkin tullut vastaan, lehmänkokoinen koira ollessa kyseessä.

Ai miten niin oon vittuuntunu näihin ihmisiin, jotka eivät saa lenkitettyä koiriaan ilman vastaantulijoiden stressaamista? Ja kyllä, mä stressaan, tuleeko se lehmänkokoinen koira meidän kimppuun vai ei, jos omistaja sätkii jo meidät nähdessään. Nykyään osaavat kyllä hyvin jo kääntyä takaisinpäin, kiitettävän ripeästi.

Miken puudeli puri toista, piikille ;). Miettikääpä samallainen näykkäisy/ärinä 100 kiloiselta mastiffilta toista kohtaan niin johan näyttäisi videolla karulta ja olisi väki huutamassa että agressiivinen koira, lahtiin.. Kävin koirapuistosa piiiiitkään aikaan ja joku terrierri puri ihan "tappaakseen" massaa kaulasta useita kertoja, meidän sesse tietenki ärähti sekä tassulla ja elopainollaan aina alisti koiran ennen kuin ehtiin väliin. Kysäisin vain terrierrin omistajalta että mitenkähän sitten toimittaisiin jos minun koira käyttäytyisi samalla tavalla kun hänen? En saanut vastausta vaan molemmat poistuttiin puistosta, enkä pallillisten urosten kanssa enään sinne mene.Mutta propsit siitä että terrierrin omistaja puuttui todella aktiivisesti koiran huonoon käytökseen, nuo terrierrit on vaan niin prkl luupäitä.

Jos vetää koiralleen verijälkeä ihan vaan aktivointimielessä eikä koemielessä, niin onko se riistanhaju ihan must? Googletin verijäljen ja ensimmäinen linkki on ihan pätevän oloista tekstiä (olen tuon joskus ennenkin lukenut), mutta omalla kohdallani homma kaatuisi pitemmän päälle tuohon hirvensorkkaan yms. Ei niiden hommaaminen nyt mahdotonta ole, mutta jos verenä käyttää naudan verta, niin eikö palkkioksikin kävisi sitten joku naudanluu tms?

Jos haluat koiraasi vain aktivoida niin "kaatona" voi varmasti käyttää naudanluutakin. Alussa verisientä kannattaa laimentaa vedellä niin koira tottuu tuoksuun. Veri kuitenkin koiran nokkaan haisee aika voimakkaasti niin ei säpsähdä sitten sitä. Jäljen varrelle voi laittaa palkaksi vaikka makkaranpaloja ja vahvistaa sitä jäljellä pysymistä. Suositeltavaa sitoa vaikka se verisieni narusta lanteille, kun vetää jäljen niin ei itse tilsi siinä veressä ja sekoita hajuja.

Miken puudeli puri toista, piikille ;). Miettikääpä samallainen näykkäisy/ärinä 100 kiloiselta mastiffilta toista kohtaan niin johan näyttäisi videolla karulta ja olisi väki huutamassa että agressiivinen koira, lahtiin.. Kävin koirapuistosa piiiiitkään aikaan ja joku terrierri puri ihan "tappaakseen" massaa kaulasta useita kertoja, meidän sesse tietenki ärähti sekä tassulla ja elopainollaan aina alisti koiran ennen kuin ehtiin väliin. Kysäisin vain terrierrin omistajalta että mitenkähän sitten toimittaisiin jos minun koira käyttäytyisi samalla tavalla kun hänen? En saanut vastausta vaan molemmat poistuttiin puistosta, enkä pallillisten urosten kanssa enään sinne mene.Mutta propsit siitä että terrierrin omistaja puuttui todella aktiivisesti koiran huonoon käytökseen, nuo terrierrit on vaan niin prkl luupäitä.

Aina se terrieri ei tule "tappaakseen" päälle, vaan ne leikkii myös tolleen. Se leikki ei ole yleensä koskaan mitään kaunist tai hiljasta, mutta silti se on silti leikkiä. Tuttu koira on aina ihan kuolassa kun se vääntää mun terrierin kanssa.

Aina se terrieri ei tule "tappaakseen" päälle, vaan ne leikkii myös tolleen. Se leikki ei ole yleensä koskaan mitään kaunist tai hiljasta, mutta silti se on silti leikkiä. Tuttu koira on aina ihan kuolassa kun se vääntää mun terrierin kanssa.

Mä oon aina ollut siinä käsityksessä, että toi ravistelu on nimenomaan sitä tappamista.

Kyllä oma terrierkin "leikkii" leluilla samalla tavalla, kuin tässä videossa russelit ravistelevat ja tappavat rottia.

http://www.youtube.com/watch?v=HH4pfpudfCU

Mun russeli harvoin tulee toimeen puistossa muiden kuin terrierien kanssa. Ihan siitä syystä että ne leikit on just melko räyhäämistä. Ei ne toisiaan pure vaikka äänet onkin tyyliä äräägägräräägägää, siitä on vielä matkaa tappeluun. :D

http://www.youtube.com/watch?v=4-ujBNCgJIM&feature=related Pieneksi koiraksi aika hiton vahva kaula näillä. :D
Kyllä mustakin ravistelu on tappamista, pureminen, näykkiminen ja jahtaaminen on leikkiä. Samaten vakio on tassulla kuonoon heti kärkeen.

Kyllä, luupäitä!

Voisi luulla että ton kääpiöbullterrierin nimi on perkele, kun sitä joutuu niin usein käyttämään. Mutta kyllä se uskookin, jossei mitään muuta elämää ole ympärillä (esim. lehtiä tippumassa puista) ja huutaa niin että ääni lähtee. Uskoo välillä jo kolmannella kerralla kun tarpeeksi napakasti käskee. Viime aikoina on onneks tullu jo vähän parannusta, ja ottaa toisinaan jopa katsekontaktia kutsuttaessa, mutta hyvin harvoin ainakaan ekoilla huudoilla. No kait se tosta ekan vuoden jälkeen alkaa rauhottumaan........ :jahas:

Voisi luulla että ton kääpiöbullterrierin nimi on perkele, kun sitä joutuu niin usein käyttämään.
Ennen työkseen koiria kouluttanut mies on todennut, että jokaisen koiran nimessä pitäisi olla R-kirjain, jolloin yleisnimityksenä käy "perkele" (= kielto + koiran nimi). Mun ainoa R-kirjaimen omistava koira on niin kiltti, että sitä harvoin joutuu edes komentamaan...

Ennen työkseen koiria kouluttanut mies on todennut, että jokaisen koiran nimessä pitäisi olla R-kirjain, jolloin yleisnimityksenä käy "perkele" (= kielto + koiran nimi). Mun ainoa R-kirjaimen omistava koira on niin kiltti, että sitä harvoin joutuu edes komentamaan...

Perkele toimii kyllä vaikka ei koiran nimessa olisikaan sitä R-kirjainta. Meillä menee niin, että kun sanoo/huutaa koiran nimi + perkele, niin kielletty toiminta loppuu heti.
Lauman luupäisimmän nimessäkin on kyllä R, että meillä raikaa aika usein huuto Rommi perkele:D

Mä oon aina ollut siinä käsityksessä, että toi ravistelu on nimenomaan sitä tappamista.

Kyllä oma terrierkin "leikkii" leluilla samalla tavalla, kuin tässä videossa russelit ravistelevat ja tappavat rottia.

http://www.youtube.com/watch?v=HH4pfpudfCU
Ravistelu joo, mutta Ilkka puhu puremisesta, joka voi olla aivan hyvin harmitonta leikkiä

Perkele toimii kyllä vaikka ei koiran nimessa olisikaan sitä R-kirjainta. Meillä menee niin, että kun sanoo/huutaa koiran nimi + perkele, niin kielletty toiminta loppuu heti.
Lauman luupäisimmän nimessäkin on kyllä R, että meillä raikaa aika usein huuto Rommi perkele:D
Mulla yhteisnimitys on "rakki" sillon ku tekevät pahaa ja "kansalaiset" ku ovat kiltisti. Helppoa karjasta (sisällä) "rakki perkele" joka on suunnattu sille, joka tekee jotain pahaa, jos ei ole suoraa näköyhteyttä. Laiskana päivänä "prrr" tarpeeksi vihaisella äänellä ajaa saman asian.

Voisi luulla että ton kääpiöbullterrierin nimi on perkele, kun sitä joutuu niin usein käyttämään. Mutta kyllä se uskookin, jossei mitään muuta elämää ole ympärillä (esim. lehtiä tippumassa puista) ja huutaa niin että ääni lähtee. Uskoo välillä jo kolmannella kerralla kun tarpeeksi napakasti käskee.

Hahah, tuli ihan tosta lehtien tippumisesta mun koira mieleen. Kiteyttäen meidän jätkän luonteen; "huomaa kaiken mitä ympärillä tapahtuu, ja myös hieman ylimääräistä" :face:
Mua ärsyttää just se, että viesti menee kyllä ekalla yrittämällä perille JOS kehtaa karjua kunnolla. Kotona tuota ongelmaa ei ole, tai ylipäänsä sisätiloissa, mutta ulkosalla huh huh......korvat taitaa yleensä jäädä kotiin. Tästä syystä mä en hirveästi sitä ulkona käskytäkkään, lenkit luonnistuu jonkin sortin kemialla ja elekielellä :D

Hahah, tuli ihan tosta lehtien tippumisesta mun koira mieleen. Kiteyttäen meidän jätkän luonteen; "huomaa kaiken mitä ympärillä tapahtuu, ja myös hieman ylimääräistä" :face:
Mua ärsyttää just se, että viesti menee kyllä ekalla yrittämällä perille JOS kehtaa karjua kunnolla. Kotona tuota ongelmaa ei ole, tai ylipäänsä sisätiloissa, mutta ulkosalla huh huh......korvat taitaa yleensä jäädä kotiin. Tästä syystä mä en hirveästi sitä ulkona käskytäkkään, lenkit luonnistuu jonkin sortin kemialla ja elekielellä :D

Sama meillä, on kyllä liiankin tarkkana joka paikassa ja harvoin ekalla kertaa jaksaa kuunnella. Sitten kun kunnolla karjaisee niin johan tullaan vierelle. Jos se on noiden blondien ominaisuus ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom