Yleinen lemmikkikeskustelu

Mielestäni fleksin käyttö on koiraa kohtaan epäjohdonmukaista ja epäreilua. Aloitti nyt tai hetken päästä. Noutajataluttimen käytännöllisyys perustuu siihen, että koira voidaan metsästys- / koulutustilanteessa nopeasti päästää riistalle pujottamalla hihna pois kaulalta. Omat noutajani ovat tottuneet taluttimen käyttöön eikä koskaan ole tarvinnut nykiä hihnasta.

"Voimasuhteiden" tasoittumista ei ole tarvinnut kokeilla, koska koirien kanssa on pennusta asti opeteltu positiivisen vahvistamisen kautta oikea kävelypaikka. Se on sivullani joko molemmat koirat vierekkäin tai toinen toisen takana. Koskaan ei ole opettelun jälkeen tarvinnut rykiä asian vuoksi. Koirat tekevät hihnalenkillä ollessaan pyynnöstä tarpeensa. Muutoin pyrin niiden kanssa juoksemaan metsässä tai ne juoksevat pyörän vierellä / talvella hiihdetään järven jäällä. Mikäli riuhtomista, repimistä, kuritusta, "paikannäyttämistä" tai johtajuusmutinaa tarvitaan niin se on suht surullista. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni enkä halua provosoida ketään. Olen henkilö, joka ei usko johtajuusajatteluun, vaan positiiviseen vahvistamiseen ja koiran motivoimiseen. Nyt varmaan biljoona tosijohtajaa hyppää kurkkuuni, mutta so not. Tämä on oma käsitykseni ja sillä olen saavuttanut mukavia tuloksia useamman lajin saralta molempien koirieni kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni fleksin käyttö on koiraa kohtaan epäjohdonmukaista ja epäreilua. Aloitti nyt tai hetken päästä. Noutajataluttimen käytännöllisyys perustuu siihen, että koira voidaan metsästys- / koulutustilanteessa nopeasti päästää riistalle pujottamalla hihna pois kaulalta. Omat noutajani ovat tottuneet taluttimen käyttöön eikä koskaan ole tarvinnut nykiä hihnasta.

"Voimasuhteiden" tasoittumista ei ole tarvinnut kokeilla, koska koirien kanssa on pennusta asti opeteltu positiivisen vahvistamisen kautta oikea kävelypaikka. Se on sivullani joko molemmat koirat vierekkäin tai toinen toisen takana. Koskaan ei ole opettelun jälkeen tarvinnut rykiä asian vuoksi. Koirat tekevät hihnalenkillä ollessaan pyynnöstä tarpeensa. Muutoin pyrin niiden kanssa juoksemaan metsässä tai ne juoksevat pyörän vierellä / talvella hiihdetään järven jäällä. Mikäli riuhtomista, repimistä, kuritusta, "paikannäyttämistä" tai johtajuusmutinaa tarvitaan niin se on suht surullista. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni enkä halua provosoida ketään. Olen henkilö, joka ei usko johtajuusajatteluun, vaan positiiviseen vahvistamiseen ja koiran motivoimiseen. Nyt varmaan biljoona tosijohtajaa hyppää kurkkuuni, mutta so not. Tämä on oma käsitykseni ja sillä olen saavuttanut mukavia tuloksia useamman lajin saralta molempien koirieni kanssa.

Ei tuo sinun tapasi ole yhtään sen huonompi eikä kaikille koirille tarvitse olla "vahva johtaja". Jos koiran kanssa pärjää pelkästään positiivisella vahvistamisella niin miksi sitä tarvitsisi muulla tavoin kasvattaa :) Noutajista on jalostettu miellyttämisenhaluisia ja luonteeltaan alistuvia (vaikka dominoivia yksilöitäkin löytyy). Rotu mitä itse harrastan on jalostettu periksiantamattomaksi, suojeluviettiseksi ja sillä on myös erittäin vahva saalisvietti. Näillä metsästetään edelleen mm. villisikaa kiinnipitävänä koirana usealla mantereella. Valtaosa yksilöistä on kovasti dominoivia, joilloin pelkästään se positiivinen vahvistaminen ei ole avain onneen. Dominanssitaipumukset näkee mm. siinä, ettei tätä rotua vain yksinkertaisesti voi suositella koirapuistoiluun koska se on paikassa kuin paikassa mielestään se isoin ja vahvin jos saa itse päättää. Se myös vie omistajaansa kuin litran mittaa jos saa itse päättää miten toimitaan.

Koira näyttää vaan niin hyvältä kun se kävelee omistajansa vieressä pää pystyssä ja valppaana isäntänsä käskyille. Ei kiskoen eteenpäin-sivuille-taaksepäin-muitapäin tai jatkuvasti nenä maassa.
Oot varmaan unohtanut, että koirasi kärsii parhaillaan joka ikinen päivä. Koiralle on erittäin tärkeää päästä merkkailemaan ja haistelemaan muiden tuoksuja sekä koiran aivot tekevät paljon töitä kun nuuhkivat. Ei ulkoiluttaminen pidä olla pelkkää sivulla kävelemistä, vaan koiran pitää päästä nauttimaan siitä ja myös merkkailemaan ja haistelemaan. Käskystä pitää tulla vierelle, mutta että raukkaa pidetään narun päässä vankilassa, eikä pääse toteuttamaan hajuhalujaan ollenkaan. Sulle voi tulla yllätyksenä, että koira menee nokka maassa, mutta ne on koiria ja se on niille tyypillistä. Enkä tarkoita, että koiran pitää säntäillä pitkin poikin, vaan sitä, että sen pitää saada haistella rauhassa ja tutkia ympäristöään. Päästäppä koira vapaaksi ja katso mitä tapahtuu, niin varmaan silloin heräät, että se koira ei todellakaan tartte olla siinä sivulla nokka pystyssä, vaan sille voi olla koko elämä vain haistella toisten kusia. Ei se koirasi jää siihen viereen istumaan nokka pystyssä jos päästät sen vapaaksi, vaan se alkaa tutkimaan ympäristöä kuitenkin tullen takaisin heti kun pyydetään. Mutta jos et pyydä, niin koirasi toteuttaa itseään minkä kerkeää, esim uroskoiran tarkoitus on mennä pitkin maita ja mantuja ja nussia kaikkia narttuja. Ne eivät sitä voi tehdä, joten annetaan nyt jumalauta niille edes tuoksu pimperosta ja annetaan EDES sen nokan olla maassa.

Kertoisitko mihin näkemyksesi perustuu?

yli 20vuoden aikana tapaamiini noutajiin ja tuntemukseen niiden käyttötarkoituksista esim. työkäytössä tai perhekoirana. Voitko kuvitella esim. Dogo Argentinon kaupungilla sokean opaskoirana? :) Mutta niinkuin sanoin, olen tavannut myös dominoivempia noutajia mm. ystävälläni on musta metsästyslinjainen labbis, jonka kanssa ei todellakaan ole ollut helppoa koulutuksen ja arkielämän suhteen.

Koiralle on erittäin tärkeää päästä merkkailemaan ja haistelemaan muiden tuoksuja sekä koiran aivot tekevät paljon töitä kun nuuhkivat. Ei ulkoiluttaminen pidä olla pelkkää sivulla kävelemistä, vaan koiran pitää päästä nauttimaan siitä ja myös merkkailemaan ja haistelemaan.

Oon vahvasti kyllä samaa mieltä. "Cesar-tyyliseen" kävelyyn kyllä kuuluu, jos sellaista haluaa noudattaa, että koiran pitää seurata omistajan liikkeitä eikä häröillä omiaan mutta haistelulle ja merkkailullekin on sitten varattava oma aikansa. Ton aivotyön haistellessa huomaa kyllä hyvin siinä, että kun antaa koiran haistella niin se on lenkin jälkeen huomattavasti väsyneempi kuin pelkästä kävelemisestä.

yli 20vuoden aikana tapaamiini noutajiin ja tuntemukseen niiden käyttötarkoituksista esim. työkäytössä tai perhekoirana. Voitko kuvitella esim. Dogo Argentinon kaupungilla sokean opaskoirana? :) Mutta niinkuin sanoin, olen tavannut myös dominoivempia noutajia mm. ystävälläni on musta metsästyslinjainen labbis, jonka kanssa ei todellakaan ole ollut helppoa.

Millaista tuntemusta tarkoitat? Milloin ihminen voi määritellä tuntevansa jonkin rodun? Tai sinun mielestäsi voi? Ymmärrän noutajalla olevan yhden tietyn pääkäyttötarkoituksen, mutta osaisitko lonkalta erotella ns. työkäyttöä (ilman googlea - en luule, että sinä tässä tapauksessa käyttäisitkään, mutta just in case).

Mitä tarkoitat perhekoiralla? Omasta mielestäni nyky-yhteiskunnalla on vääristynyt kuva noutajista pelkkinä perhekoirina. Se on todella surullista, sillä se osin heijastuu koirien käytökseen kun ei saa tarpeeksi virikkeitä.

Vai tarkoititko sitä, että osa koirista toimii pelkästään sohva- / perhekoirina? Millainen otos (tässä tapauksessa varmaan turvallisempi puhua henkilökohtaisesta kokemuksesta) sinulla on tästä?

Kerrotko mitä meinasit "dominoivemmalla" noutajalla? Suhteessa mihin? Millä tavoin heijastuu koiran käytökseen? Osaatko kertoa henkisen / fyysisen levon määrä on-season / off-season - kausilla (ns. rodunomaisella käytöllä)? Oliko näyttely- vai käyttölinjainen? Mitä tarkoitit sillä, että ei ole ollut helppoa? Suhteessa mihin- tai mihin henkilökohtaisesti vertasit?

Pahoittelut, mutta en voi sanoa mitään dogo argentino -kysymykseesi, sillä en tiedä rodusta juuri mitään. Kysymysteni kautta en halua haastaa riitaa tai provosoida, mutta niin sanottu jämäkkä ja järkähtämätön otteesi kirjoituksissasi sai mielenkiintoni heräämään. Tähän lisään toki sen, että itse omistan noutajia.

Ihanaa, että tällä palstalla on kerrankin noutaja-asiantuntijoita :)

Meillä mennään pitkällä, mutta löysällä hihnalla remmilenkit. Saa kulkea missä kohaa lystää, kunhan hihna ei kiristy ja pysytään tienpientareen puolella, eikä seilata puolelta toiselle. En edes koiraohituksissa käske sitä viereen, en tee ohituksista mitään suurempaa numeroa. Kiellän, jos vastaantuleva kiinnostaa liikaa. Saa haistella vapaasti, paitsi että kun sanon että mennään niin sitten matka jatkuu eteenpäin. Koen että haistelu on ainakin omalle koiralle hyvin tärkeää. Tunnin haistelulenkki väsyttää paljon enemmän kuin tunnin hihnalenkki ilman haisteluja. Meillä ei namiteta, paitsi tokossa yms. En koe tarpeelliseksi lahjoa koiraa kävelemään nätisti, varsinkin kun se on meidän kohdalla todettu toimimattomaksi. Oikeastaan mä voisin sitä nykyään kuljettaa ilman hihnaa missä vaan, kun se uskoo mun sanaani. Oma koirani on siis korjattu pevimetodein, vaikka omistajahan siinä eniten korjaantui. :)

Ton aivotyön haistellessa huomaa kyllä hyvin siinä, että kun antaa koiran haistella niin se on lenkin jälkeen huomattavasti väsyneempi kuin pelkästä kävelemisestä.
En nyt helvetissä muista mistä kuulin, mutta se oli semmoinen juttu, että koirien aivot työskentelevät vielä lenkin jälkeenkin prosessoiden niitä tuoksuja. Et se ihmiselle turhalta näyttävä nuuskiminen on koirille kova juttu ja niiden elämän suola. Koirat tervehtiikin haistelemalla perseitään ja kuten nähdään, siinä kätellään sitten useaan otteeseen tuttavuutta "terve, päivää, no moro, päivää, terve terve, juu päivää, hyvää päivää, terve vain".

Otetaan nyt karrikoituna esimerkkinä vaikka ihmiseltä pois kommunikaatio päiväksi ja laitetaan tonne tuttujen ja tuntemattomien joukkoon istumaan. Et saa sanoa yhtään mitään etkä kuule mitä muut sanovat, voisi olla melko vittumaista pidemmän päälle. Miettikää jos istutte kaverienne kanssa kahvilla ja kaverit pälättää ja nauraa niin perkeleesti, mutta sä et kuule niitä etkä voi mitenkään osallistua keskusteluun, voisi jo tunnissa olla todella ahdistavaa.

Koen että haistelu on ainakin omalle koiralle hyvin tärkeää. Tunnin haistelulenkki väsyttää paljon enemmän kuin tunnin hihnalenkki ilman haisteluja )

Tuntuu, että allekirjoittamaton nyrkkisääntö on: henkinen rasitus väsyttää enemmän kuin fyysinen :) Olen iloinen tyylistäsi ohjata koiraasi, sillä on varmaan hauskaa :) Jos tuon haluaa viedä seuraavalle tasolle ja on lääniä lähistöllä niin alkaa tehdä makkara- / verijälkeä häiskälle. Ensialkuun veren kanssa tietysti laimennettuna, mutta pienikin setti tätä saa koirasta riippuen sen väsyneeksi aika pitkäksi aikaa. Netistä löytyy settiä kun googlaa: metsästyskoirien jäljestyskoe, mejä, verijälki, makkarajälki, jne. Tuo on tosi hauskaa myös ohjaajalle :)

Toki toi haistelu sitten rasittaa erilailla ihmistä, koska itse ainakin olen kovin tarkkana mitä ne haistelee ja varsinkin kun tuo nuorin tuppaa syömään kaiken, niin pelkään, että napostelevat joskus jotain myrkytettyä makkaraa tuolta kun niitäkin mulkkuja on, jotka niitä viljelee.

Millaista tuntemusta tarkoitat? Milloin ihminen voi määritellä tuntevansa jonkin rodun? Tai sinun mielestäsi voi? Ymmärrän noutajalla olevan yhden tietyn pääkäyttötarkoituksen, mutta osaisitko lonkalta erotella ns. työkäyttöä (ilman googlea - en luule, että sinä tässä tapauksessa käyttäisitkään, mutta just in case).

Mitä tarkoitat perhekoiralla? Omasta mielestäni nyky-yhteiskunnalla on vääristynyt kuva noutajista pelkkinä perhekoirina. Se on todella surullista, sillä se osin heijastuu koirien käytökseen kun ei saa tarpeeksi virikkeitä.

Vai tarkoititko sitä, että osa koirista toimii pelkästään sohva- / perhekoirina? Millainen otos (tässä tapauksessa varmaan turvallisempi puhua henkilökohtaisesta kokemuksesta) sinulla on tästä?

Kerrotko mitä meinasit "dominoivemmalla" noutajalla? Suhteessa mihin? Millä tavoin heijastuu koiran käytökseen? Osaatko kertoa henkisen / fyysisen levon määrä on-season / off-season - kausilla (ns. rodunomaisella käytöllä)? Oliko näyttely- vai käyttölinjainen? Mitä tarkoitit sillä, että ei ole ollut helppoa? Suhteessa mihin- tai mihin henkilökohtaisesti vertasit?

Pahoittelut, mutta en voi sanoa mitään dogo argentino -kysymykseesi, sillä en tiedä rodusta juuri mitään. Kysymysteni kautta en halua haastaa riitaa tai provosoida, mutta niin sanottu jämäkkä ja järkähtämätön otteesi kirjoituksissasi sai mielenkiintoni heräämään. Tähän lisään toki sen, että itse omistan noutajia.

Ihanaa, että tällä palstalla on kerrankin noutaja-asiantuntijoita :)

Tulipa paljon kysymyksiä, mutta yritän vastata mahdollisimman selkeästi mitä tarkoitin. Liittyen tuohon aikaisempaan viestiisi... Kerroit ettet usko laumanjohtajuusajatteluun ja sanoit omistavasi noutajia, johon ilmaisin mielipiteeni siitä, että joskus vaadittavat kasvatusmetodit määräytyvät myös rotuominaisuuksien mukaan. Jos puhumme dominoivasta, rodussaan kovaluonteisesta noutajasta ja samat määritelmät täyttävästä molossityyppisestä koirasta, esim. amerikanbulldogista niin arkielämä ja haasteet koiran kanssa ovat täysin toisistaan poikkeavia. Toinen on jalostettu noutamaan riistaa vedestä tai maastosta, toinen puolustamaan reviiriä, omaisuutta, perhettä ja puremaan kiinni villisikaan tai puumaan. Kouluttamaton noutaja on tottelematon, kouluttamaton amerikanbulldoggi joskus ympäristölleen vaarallinen. Ymmärsit varmaan vertauskuvan :)

Työkäytössä noutajia käytetään metsällä, huumekoirana, opaskoirana jne. tehtävissä, joissa ei tarvita aggressiota ja siksi koira on myös jalostunut sellaiseksi, helposti ohjattavaksi. Mutta on monta rotua, jotka tarvitsevat käytössään aggressiota esim. poliisikoirat. Ei niiden koulutus ole pelkkää positiivista vahvistamista vaan tiukkaa käskytystä ja myös väärän toiminnan korjaamista.

Vaikka noutajia on paljon pelkkinä perhekoirina, on koiralle tietenkin parasta että se pääsisi tekemään sitä mihin se on jalostettu eli noutamaan tai jotain muuta työtehtävää mihin se on luonteensa puolesta sovelias.

Dominoivalla noutajalla tarkoitan koiraa, joka kotona komentaa perhettään, alistaa muita koiria tavatessaan ja on haluton toimimaan ihmisen kanssa niin kuin iso osa noutajista tekee, miellyttämisenhalusta.. vaikka koiraa on vuosia koulutettu. En ole omistanut yhtään noutajaa, mutta rodun ollessa hyvin yleinen olen tavannut niitä kyllä hirmuisen määrän. Tarkoitukseni ei ole olla mikään noutaja-asiantuntija mutta ero noutajien ja molossityyppisten koirien luonteen ja koulutettavuuden välillä on todella huomattava jo miellyttämisenhalun suhteen. Siksi myös kasvatus ja koulutustavat voivat poiketa toisistaan.

Netissä kaikki on helpompaa. On helppo kertoa teorioita, sitä miten koiran pitää käyttäytyä, miten ei. Mikä väärin, mikä oikein. Mä voin antaa tästä yhden uros amstaffin jollekin velholle joka opettaa sen vaikka kahdessa viikossa kävelemään nätistä vierellä. Keinoina sitten se laumajohtajuus, sähköpanta tai jotain siltä väliltä...

Netissä kaikki on helpompaa. On helppo kertoa teorioita, sitä miten koiran pitää käyttäytyä, miten ei. Mikä väärin, mikä oikein. Mä voin antaa tästä yhden uros amstaffin jollekin velholle joka opettaa sen vaikka kahdessa viikossa kävelemään nätistä vierellä. Keinoina sitten se laumajohtajuus, sähköpanta tai jotain siltä väliltä...

Käytäpä koiraa Kokemäellä. Siellä asuu yksi "velhoista". Ongelmakoirahommia vuodesta 1962.

http://koiraneuvola.fi/index.html

Käytäpä koiraa Kokemäellä. Siellä asuu yksi "velhoista". Ongelmakoirahommia vuodesta 1962.

http://koiraneuvola.fi/index.html

Vilanderin oppeja on lueskeltu ja ehkä jotain sisäistettykin. Tolla kirjotuksella kai oli tarkoitus sanoa että on koiria joita et saa kulkemaan nätisti vierellä ihan hetkessä vaikka mitä tekisit. En sanoisi että tämä sen kummempi ongelmakoira on, tosin nuori ja innokas kyllä mutta niin on monet saman rodun edustajat., Ja tilanne tasaantuu kun aikaa menee. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista sun kanssa vaihtaa ajatuksia tästä aiheesta jos jaksat vaikka privaa laittaa jossain vaiheessa..

En nyt helvetissä muista mistä kuulin, mutta se oli semmoinen juttu, että koirien aivot työskentelevät vielä lenkin jälkeenkin prosessoiden niitä tuoksuja. Et se ihmiselle turhalta näyttävä nuuskiminen on koirille kova juttu ja niiden elämän suola. Koirat tervehtiikin haistelemalla perseitään ja kuten nähdään, siinä kätellään sitten useaan otteeseen tuttavuutta "terve, päivää, no moro, päivää, terve terve, juu päivää, hyvää päivää, terve vain".

Otetaan nyt karrikoituna esimerkkinä vaikka ihmiseltä pois kommunikaatio päiväksi ja laitetaan tonne tuttujen ja tuntemattomien joukkoon istumaan. Et saa sanoa yhtään mitään etkä kuule mitä muut sanovat, voisi olla melko vittumaista pidemmän päälle. Miettikää jos istutte kaverienne kanssa kahvilla ja kaverit pälättää ja nauraa niin perkeleesti, mutta sä et kuule niitä etkä voi mitenkään osallistua keskusteluun, voisi jo tunnissa olla todella ahdistavaa.

IMO aika paska esimerkki. Lähinnä voisi sanoa että sulla on normaalisti ylihyvä kuulo, ja sulle laitetaan korviin jutut, joiden avulla kuulet hitusen heikommin, mutta edelleen tarpeeksi.

Ei nyt ole tähän lähdelinkkiä heitää, mutta kun otetaan huomioon koiran hajuaisti, se miten tehokas se on. En usko että on kauhean suurta merkitystä sillä, onko se nenä kiinni maassa vai vähän ylempänä siitä. Nenä käy ihan kokoajan. Ainoa ero on siinä, että kun se nenä ei ole maassa kiinni, se koira keskittyy myös sinuun eikä pelkästään siihen haistelemiseen. Kun koira haistaa maata, se haistaa miten naapurin jackrusselilla on peräsuoli ärtynyt ynnä muuta sellaista, muttei se tee sillä tiedolla mitään.

Jokainen pallit omistavan koiran omistaja tietää kyllä ettei sen koiran tarvitse kulkea kuono maassa että se reagoi siihen kun paikalla on kävellyt vähän aikaa sitten kiimainen narttu.

En ole susiekspertti ,mutta en usko että laumassa vaeltavat sudet (siis laumanjohtajaa alemmat) keskittyvät kaikki haistelemaan paikkoja ja tekemään mitä niitä itseä sattuu kiinnostamaan, vaan seuraavat valppaasti mihin niiden johtaja on menossa.

"Voimasuhteiden" tasoittumista ei ole tarvinnut kokeilla, koska koirien kanssa on pennusta asti opeteltu positiivisen vahvistamisen kautta oikea kävelypaikka.

Tuo on aina optimitilanne jos saa koiran kouluttaa pennusta asti itse. Itse suosin rescuetapauksia ja niissä lähes koskaan ei ole edellinen omistaja tehnyt käytännössä mitään peruskoulutusta ja se on tehtävä sitten itse. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Tunnen paljon koiraihmisiä. Yksi asuu korvessa ja ottaa noita ongelmakoiria itselleen. Lähes järjestään kaikki koiran ongelmat edellisessä kodissa johtuu siitä että koira on ottanut johtajuuden taloudessa itselleen. Kun on hyvä olemaan laumalleen johtaja, on erittäin helppoa kouluttaa hankalastakin koirasta itselleen mieleinen ja tasapainoinen yksilö.

Tunnen paljon koiraihmisiä. Yksi asuu korvessa ja ottaa noita ongelmakoiria itselleen. Lähes järjestään kaikki koiran ongelmat edellisessä kodissa johtuu siitä että koira on ottanut johtajuuden taloudessa itselleen. Kun on hyvä olemaan laumalleen johtaja, on erittäin helppoa kouluttaa hankalastakin koirasta itselleen mieleinen ja tasapainoinen yksilö.

Mä oon huomannut tuon johtajuuden merkityksen omien koirien kanssa varsinkin sen jälkeen, kun olin ton uroksen kanssa kiertänyt yli vuoden ajan useita kertoja viikossa ohjatuissa tottelevaisuusharjoituksissa, opetellut kirjallisuudesta ja kysellyt eri kouluttajilta aktiivisesti neuvoja. Kaikkien opetukset perustuivat pelkästään positiiviseen vahvistamiseen. Koiralla oli ikää n. 1,5v ja painoa 50kiloa. Koulutuskentällä toimi kuin unelma, kentän ulkopuolella ei totellut mitään. Kiskoi hihnassa kuin villi ori, ohitukset ihan perseestä kun kukkoili kaikille vastaantulijoille. Ei tullut takaisin jos laskin jossain irti vaan "lällätteli" muutaman kymmenen metrin päästä tai ei korvaansa lotkauttanut ja nyt huvittuneena mietin, miten silloin kaivelin taskuista ja autonperästä leluja yms. millä sitä yritin houkutella tyyliin "mikähän lelu tai herkkupala sen tänään sais tulemaan takaisin... Koulutuskentillä koira teki täydellisiä luoksetuloja pitkänkin matkan päästä. Kerran hyppäsin hiekkatiellä autoon, kaasutin pari kilometriä "karkuun" ja kattelin taustapeilistä kun koira juoksee perässä. Kun pysäytin auton ja avasin peräluukun niin koira lähti vaan jolkottelemaan sinne suuntaan mistä oltiin tultu "en varmana tule autoon!".

Onneksi hetkeä myöhemmin törmäsin vahingossa laumanjohtajuusajattelulla koiraongelmia korjaavaan ihmiseen, sain täysin uudenlaisia neuvoja ja aloin soveltaa. Seuraavan päivän iltana koira käveli löysällä hihnalla vierellä, 4 päivää myöhemmin alkoi ohitukset onnistua pitkällä löysällä hihnalla ja pari viikkoa ekasta tapaamisesta kykenin pitämään koiraa irti, vaikka parinkymmenen metrin säteellä kulki muita koiria. Seuraava koira kasvatettiin alusta saakka laumaopeilla ja se on "toiminut" kuin unelma ekasta päivästä lähtien, tottelevainen pieni viipottaja:

Nykyisin oon myös käynyt ulkoiluttamassa useampaa isoa koiraa, joiden kanssa omistajilla on hirmuisia vaikeuksia ulkoillessa ja mun seurassa ne kulkevat hihnassa nätisti ja tottelevat mitä niiltä pyydän. Se riittää, että koira tajuaa kumpi tahdin määrää. Omasta aika dominoivasta luonteestanikin on varmasti apuja kun mulla ei ole estoja kieltää koiria jämäkästikin jos ne ei osaa käyttäytyä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuntuu, että allekirjoittamaton nyrkkisääntö on: henkinen rasitus väsyttää enemmän kuin fyysinen :) Olen iloinen tyylistäsi ohjata koiraasi, sillä on varmaan hauskaa :) Jos tuon haluaa viedä seuraavalle tasolle ja on lääniä lähistöllä niin alkaa tehdä makkara- / verijälkeä häiskälle. Ensialkuun veren kanssa tietysti laimennettuna, mutta pienikin setti tätä saa koirasta riippuen sen väsyneeksi aika pitkäksi aikaa. Netistä löytyy settiä kun googlaa: metsästyskoirien jäljestyskoe, mejä, verijälki, makkarajälki, jne. Tuo on tosi hauskaa myös ohjaajalle :)

Mä olen hakenut pari kertaa yhden lähipaikkakunnan koirakerhon jäljen alkeisiin, mutta ne ei ole vielä huolineet. Ilmeisesti siksi, kun koiralta puuttuu pk-oikeudet ja sellaiset on ensisijalla. Olen siis ajatellut verijälkeä koettaa, mutta se on jäänyt siksi että olen odotellut paikkaa tuolta. Verijälki ilmeisesti haittaa tuon ihmisjäljen opettelussa tms. Todennäköisesti mä kuitenkin päädyn tuohon verijälkeen, kun ei kerran kelvata. :D

Mitä meinasit Elenya noilla pk-oikeuksien puuttumisella? BH -koetta vai jotain rodullista rajoitetta? Kannattaa tsekkailla lähiympäristön koiraseurojen tarjontaa, esim. mejäkursseja järjestetään mielestäni aika runsaalla kädellä. Toki hieman riippuu omasta maantieteellisestä asemasta. Älkää luovuttako, kyllä ne teidät jossain vaiheessa ottaa mukaan :)

- - - Updated - - -

Noi odottaa vaikka keskellä koirapuistoa jos käsken. Mutta silti ne saa haistella vapaasti ja könytä seinien vierellä kun kerran niille tuntuu se olevan tosi kova juttu.

[video=youtube_share;_THQZZLOALg]http://youtu.be/_THQZZLOALg[/video]

Nuo sinun pölleröt on sen verran päteviä, että sinun täytyy viedä itsesi advanced levelille. Jätät viheltelyt ja läpyttely pois, kutsut vain. Salettiin tulevat :) Jos tuohon tahtoo vaihtelua niin jättää jonkun istumaan, toisen seisomaan, yhden makuulle. Taitavia töllöjä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom