Yleinen lemmikkikeskustelu

Mielipiteitä on monia, joku pikkukoira on kohtuu perseestä kun saa jatkuvasti varoa ettei astu päälle tai ettei se 600g painonen karvapallo vaan hyppää sohvalta alas ja kuole kun se on niin heiveröinen. Järkevän kokoinen koira pääsee omin avuin autoon eikä tarvii nostella.
Ihan huomiona vain tietämättömille, että villakoiria on Suomessa virallisesti eri kokoisia. Ison villakoiran säkäkorkeus on 62cm. Pienimmän, eli Toy-villakoiran paino on 3-4 kiloa, aika kaukana 600 grammasta. Ja mitä ketteryyteen tulee, niin Toy-villakoira on jo mekoisesti ketterämpi kuin suurin osa noista sun takapenkille hyppijöistä. Niitä ei syyttä käytetä sirkuksissa älykkyytensä ja ketteryytensä johdosta.

Ja mitä ulkonäköön tulee, niin villakoira on siitä hauska rotu, että voit parin kolmen kuukauden välein tehdä siitä semmoisen kuin haluat leijonaleikkauksesta irokeesiin tai mihin vain. Huono puoli on sitten se, että karva vaatii hoitoa, sitä on harjattava ja trimmattava säännöllisesti. Ja kun pistät trimmiin muotoon leikkauksessa sen 100 euroa ja valkoinen otus tulee ulos, niin ei mene kauaa kun täällä Suomen paskakeleissä se näyttää jo ihan toiselta.

Mut siis jos haluaa ton rodun älykkyyden ja miellyttämisen halun ja muokkausmahdollisuudet, niin löytyy myös isoina jos egon päälle ottaa ihan saatanasti pieni koira. Aikaisemmin en pitänyt laisinkaan villakoirista, mutta kun niiden luonteeseen tutustui, niin eipä tartte harkita toista rotua. Kääpiö ja toy kokoiset ovat kätevän kokoisia kaupungissa, isoa tekisi mieli, mutta menee se käytännöllisyys ja semmoisen trimmaaminen ottaa yli 5 tuntia ja maksaa mansikoita.

Ja jos joitain helpottaa, niin voin hyväksyä homo-tittelin kun mulla on kolme villakoiraa, olen näin jopa kadulla kuullut "it looks so gay when a guy like you is walking with poodles". Ei haittaa.

Mut ottakaa toki ehdottomasti semmoinen koira kuin tekee mieli, mutta ette te pääse siitä eroon, että bodari ja staffi on maailman ilmeisin yhdistelmä. Siihen kalju, bemari ja työnä portsari. Se on ultimaalinen bodarin stereotyyppi.

20090517_poodle_900x600.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan huomiona vain tietämättömille, että villakoiria on Suomessa virallisesti eri kokoisia. Ison villakoiran säkäkorkeus on 62cm. Pienimmän, eli Toy-villakoiran paino on 3-4 kiloa, aika kaukana 600 grammasta. Ja mitä ketteryyteen tulee, niin Toy-villakoira on jo mekoisesti ketterämpi kuin suurin osa noista sun takapenkille hyppijöistä. Niitä ei syyttä käytetä sirkuksissa älykkyytensä ja ketteryytensä johdosta.

Ja mitä ulkonäköön tulee, niin villakoira on siitä hauska rotu, että voit parin kolmen kuukauden välein tehdä siitä semmoisen kuin haluat leijonaleikkauksesta irokeesiin tai mihin vain. Huono puoli on sitten se, että karva vaatii hoitoa, sitä on harjattava ja trimmattava säännöllisesti. Ja kun pistät trimmiin muotoon leikkauksessa sen 100 euroa ja valkoinen otus tulee ulos, niin ei mene kauaa kun täällä Suomen paskakeleissä se näyttää jo ihan toiselta.

Mut siis jos haluaa ton rodun älykkyyden ja miellyttämisen halun ja muokkausmahdollisuudet, niin löytyy myös isoina jos egon päälle ottaa ihan saatanasti pieni koira. Aikaisemmin en pitänyt laisinkaan villakoirista, mutta kun niiden luonteeseen tutustui, niin eipä tartte harkita toista rotua. Kääpiö ja toy kokoiset ovat kätevän kokoisia kaupungissa, isoa tekisi mieli, mutta menee se käytännöllisyys ja semmoisen trimmaaminen ottaa yli 5 tuntia ja maksaa mansikoita.

Ja jos joitain helpottaa, niin voin hyväksyä homo-tittelin kun mulla on kolme villakoiraa, olen näin jopa kadulla kuullut "it looks so gay when a guy like you is walking with poodles". Ei haittaa.

Mut ottakaa toki ehdottomasti semmoinen koira kuin tekee mieli, mutta ette te pääse siitä eroon, että bodari ja staffi on maailman ilmeisin yhdistelmä. Siihen kalju, bemari ja työnä portsari. Se on ultimaalinen bodarin stereotyyppi.

20090517_poodle_900x600.jpg

Tässä huomaa makuerot. Mun mielestä noi villakoirat tossa sun postaamassa kuvassa on yksiä rumimpia koiria mitä maa päällään kantaa. Oon kyllä söpöihinkin villakoiriin törmänny.

Satanen koiran karvojen trimmailusta on mun mielestä ihan helvetisti.

Satanen koiran karvojen trimmailusta on mun mielestä ihan helvetisti.
Juu, jos vedät kisaleikkauksen ja otat pesut, niin ton verran menee kääpiön koossa. Jos pesee ite mitä me tehdään, niin toy-villakoiran pääsee vetään muotoon 40-70 eurolla. Sit kun niitä on kolme, niin hurahtaahan siinä vuodessa rahaa, mut sit taas ne on kyllä mukavia kun ne trimmaa. Ja tosiaankin, karvaa ei lähde laisinkaan. Kun tossa imuri mainittiin, niin siinä saa muutamaan kertaan imuroida sitä autoa, koska oikeesti koirankarvat on vittumaisia kun ne tarttuu joka paikkaan. Ehdottomasti positiivinen juttu on jos koirasta ei lähde karvaa. Voi sopia vaikka kevyeen allergiaan vaikka allergikot kärsii enemmänkin siitä hilseestä vai mitä helvettiä koirat nyt päästelee ylipäätänsä.

Ja kuten sanottu, noista voi tehdä mitä vain.

1.jpg

Mut ite pidetään kahdella enemmän tätä leijonamuotoa.

18415d1309142881-i-need-grooming-critique-please-_groom_day2.jpg

Mut älkää nyt suuttuko, toi on VAIN mun mielipide ja mulla on kanssa persereikä. Musta on staffin hommaaminen vähän sama asia kuin mennä lomalle Thaikkuihin, niin vitun tavallista. Ja kouluttakaa ne hyvin kuten muutkin koirat, kun niiden äly on luokkaa kumisaapas, niin ne on kuolaavia idiootteja, joilla on paljon voimaa.

[video=youtube_share;c6WDEKPlFo4]http://youtu.be/c6WDEKPlFo4[/video]

Toy-villakoira on jo mekoisesti ketterämpi kuin suurin osa noista sun takapenkille hyppijöistä. Niitä ei syyttä käytetä sirkuksissa älykkyytensä ja ketteryytensä johdosta.

Siinäpä se. Koiran ketteryys ei kovinkaan monelle ole se ykkösasia. Jos haluaa pyörittää sirkusta jossa koirat tekee temppuja, esittelee älykkyyttään ja hyppii vaikka narua, jonka lisäksi jaksaa nähdä vaivaa turkinhoitoon niin todennäköisesti päätyy juuri ne kriteerit täyttävään koiraan. Jos arvostaa muita asioita niin sitten päätyy toisenlaiseen koiraan vaikka sitä miten jotkut suu vaahdossa haukkuisivatkin. Kyllä mä voin myöntää että amstaffin eduksi katsoin rotupäätöksen aikana olemuksen ja ulkonäön, mutta eihän kukaan täysjärkinen lähde miettimään rotua "Haluan jonkun badasskoiran" -lähtökohdasta.

Kun toi meidän koira oli vähän pienempi ja suloisemman näköinen niin jokaisen vastaantulijan oli pakko päästää se pieni pörröinen fifi haistelemaan, haukkumaan ja riehumaan siihen iholle sillä "se haluaa vaan tervehtiä" verukkeella. Oon yrittänyt ulkoilut hoitaa sillä asetelmalla että kadulla ei toisia koiria moikkailla vaan ne ohitetaan nätisti ilman suurempaa reagointia, koirapuistossa saa riehua ja moikkailla. Nyt kun koira näyttää naamasta jo enemmän amstaffilta kuin söpöltä pennulta niin kohtuu tehokkaasti toiset koiranomistajat pitää omat koiransa kurissa. Aika kovat ennakkoluulot koiranomistajienkin keskuudessa...

Kun tossa imuri mainittiin, niin siinä saa muutamaan kertaan imuroida sitä autoa, koska oikeesti koirankarvat on vittumaisia kun ne tarttuu joka paikkaan. Ehdottomasti positiivinen juttu on jos koirasta ei lähde karvaa. Voi sopia vaikka kevyeen allergiaan vaikka allergikot kärsii enemmänkin siitä hilseestä vai mitä helvettiä koirat nyt päästelee ylipäätänsä.

Mulla on autossa takapenkki peitetty viltillä niin ei tarvii penkkejä olla imuroimassa, riittää kun vaihtaa viltin silloin tällöin sinne. Allergiajututkin on vähän niin ja näin, mulla on koira-allergia mutta meidän piskistä ei oo tullut mitään oireita. Kaverin piskeistä tulee. Parilla tutulla myös koira ja koira-allergia ja jokaisella sama juttu, oma piski ei aiheuta mitään, mutta muiden koirat saa oireet aikaan. Sille oman koiran hilseelle vissiin siedättyy kohtuu tehokkaasti.

Siinäpä se. Koiran ketteryys ei kovinkaan monelle ole se ykkösasia. Jos haluaa pyörittää sirkusta jossa koirat tekee temppuja, esittelee älykkyyttään ja hyppii vaikka narua, jonka lisäksi jaksaa nähdä vaivaa turkinhoitoon niin todennäköisesti päätyy juuri ne kriteerit täyttävään koiraan. Jos arvostaa muita asioita niin sitten päätyy toisenlaiseen koiraan vaikka sitä miten jotkut suu vaahdossa haukkuisivatkin. Kyllä mä voin myöntää että amstaffin eduksi katsoin rotupäätöksen aikana olemuksen ja ulkonäön, mutta eihän kukaan täysjärkinen lähde miettimään rotua "Haluan jonkun badasskoiran" -lähtökohdasta.

Kun toi meidän koira oli vähän pienempi ja suloisemman näköinen niin jokaisen vastaantulijan oli pakko päästää se pieni pörröinen fifi haistelemaan, haukkumaan ja riehumaan siihen iholle sillä "se haluaa vaan tervehtiä" verukkeella. Oon yrittänyt ulkoilut hoitaa sillä asetelmalla että kadulla ei toisia koiria moikkailla vaan ne ohitetaan nätisti ilman suurempaa reagointia, koirapuistossa saa riehua ja moikkailla. Nyt kun koira näyttää naamasta jo enemmän amstaffilta kuin söpöltä pennulta niin kohtuu tehokkaasti toiset koiranomistajat pitää omat koiransa kurissa. Aika kovat ennakkoluulot koiranomistajienkin keskuudessa...
Juuri noin, tosin staffeissa haisee keskimääräistä enemmän se "mullon kova koira". Kattokaapa kadulla staffien omistajia, ei se voi olla sattuma, että niitä ei ole hirveästi naisilla tai mummoilla. Ja jos ns. kovis on koiran kanssa, niin 99% tapauksista koira on iso ja rotu dobberi/staffi/rotikka.

Ja toi ei ole mitenkään ennakkoluuloista, että pienempi koira pidetään kaukana isommista, koirista kun ei ikinä tiedä mitä ne tekee. Ihminen ei näe niitä eleitä mitä koirat toisilleen heittää ja jonkun staffin ei tartte hirveen lujaa näykkästä pienempää kun ollaan jo lekurissa ja selvitellään kuka maksaa ja mitä. Helpommalla pääsee kun ohittelee tuntemattomat isommat ja tämä pätee myös hienosti toiseen suuntaan. Ne isomman koiran omistajat eivät tuo sitä isoa lähelle varmaan ihan samasta syystä.

Mä voisin kuvata meidän keskikokoisen villakoiran luonnetta termeillä: kiero, nilkkimäinen, kyvytön puhumaan ja eritoten ymmärtämään "koiraa" muiden koirien kanssa, herkästi loukkaantuva, vittumainen rähjääjä.

Yksi niitä rotuja, jotka on vain ulkonäköä painottavalla jalostuksella pilattu.

Minä siis ihan pidän tuosta pikkuriiviöstä, muttei se terve ole päästään...

Villakoiraa ei kai hirveemmin ole jalostettu, mitä nyt värejä kontroloitu, elääkin varsin pitkään. Kosmeettisia ongelmia pitkälti jalostuksessa toki, ei fataaleja. Ja se leikkaus, joka on kisoissa, on peräisin vesilintu-ajoilta, jolloin sillä leikkauksella oli tekninen tarkoitus. Joku dobberi on niin raiskattu jalostuksessa, että ne elää hädintuskin 7 vuotta. Villakoira taas on yksi pisimpään elävistä koirista.

Makuasioita, pääasia että perehtyy rotuihin enenkuin ottaa, pelkkä ulkonäkö ei saa olla valinta peruste vaan sen pitää olla yksi peruste muiden joukossa. On niin erillaisia rotuja jotkut tarvii liikuntaa vitusti toiset taas ei paljon olleskaan.

rouva kysyi eläinlääkäriltä että saako massaa(cane corso) käyttää 10 km juoksulenkkejä niin eläinlääkäri sanoi että osta vinttikoira, tää koira on tehty pelottelemaan ihmisiä eikä juoksemaan:) hah, hyvin se kyllä jaksaa juosta tuommosenki matkan mutta oli kyllä huvittavan suorapuheinen lekuri/ortopedi.

Mike pitää noita staffeja egonjatkeena mutta nehän on semmosia pikkusia koiranrääpäleitä, juurikin semmosia mita voi suositella jopa eka koiraksi ja näkee paljon naisilla. semmosia ihmisrakkaista töhöttäjiä.

Tyhmä ja ruma rotu. Sit kun se on niiiiin stereotyyppinen ego-koira ettei mitään.

Mun mielestä taas jostain amstaffista tai staffista saa millään mitään egokoiraa tekemälläkään.
Ei toi meidänkään 21kg amstaffi ole millään lailla egoa hivelevä yksilö, semmoinen pieni rääpäle ja aina kun vieras ihminen kääntää katseensa siihen, niin melkein menee koira keskeltä kahtia vatkauksen voimasta :)
Rumuus ja kauneus on katsojan silmissä, tyhmä toi ei ole, mutta kiero kun korkkiruuvi. Eli perus bitch :)

Juuri noin, tosin staffeissa haisee keskimääräistä enemmän se "mullon kova koira". Kattokaapa kadulla staffien omistajia, ei se voi olla sattuma, että niitä ei ole hirveästi naisilla tai mummoilla.

Puhut välillä staffeista ja amstaffeista sekaisin vaikka kyseessähän on ihan eri rotu, isompi ero siis kun esim villakoiran eri kokomuunnoksilla. Mutta siis, sitä olin vaan sanomassa että jos mä tunnen vaikka sata amstaffinomistajaa niin niistä ehkä 80 on naisia. Eri asia nää hörhöt ym jotka poikkeuksessa miehiä ja kulkee sit pitin, amstaffin rotikan tms kanssa. Amstaffileireilläkin kun olen kiertänyt niin siellä on yleensä ollut yksi tai kaksi miestä mun lisäksi ja loput naisia.

Mike pitää noita staffeja egonjatkeena mutta nehän on semmosia pikkusia koiranrääpäleitä, juurikin semmosia mita voi suositella jopa eka koiraksi ja näkee paljon naisilla. semmosia ihmisrakkaista töhöttäjiä.
Tämä on täysin totta. Ei tuollainen 15kg hymyilevä pötkö mikään tappajaegokoira ole.

Kyllä pieni on kätevä. Syö, kusee ja paskoo vähemmän. Ei oo edessä vaikka olis pienempikin kämppä. Mahtuu bussiin, autoon( itse pidän vänkärin jalkatilassa :D ) Ei tarvii juurikaan murehtia luustosta/kasvuvaiheista. Osumaa kestää kyllä ja pudotuksia jopa paremmin kuin isot.
Tarvii kantaa mihinkään, kyllä tuo munkin 30cm pötkylä menee ilman apua vaikka auton katolle. :D

Mulla on se kuva että staffi on enemmän muotirotu kuin "amerikkalainen serkkunsa". Luonteeltaan taitaa olla vilkkaampi ja ehkä asteen enemmän adhd :D Mun amstaffi on 35 kg ja myönnettäköön että sillä on aikamoinen "game face" ulkosalla...koko olemus on täysin erilainen kun kotona, missä se on just sellanen iloinen töhöttävä sylikoira. Tyhmä ei missään nimessä...joskus tuntuu että pääkopassa tapahtuu vähän liikaakin.

Oli koira rodultaan mikä tahansa niin hitto tässä on oppinu arvostamaan hyvinkäyttäytyviä koiria. Lenkkipolut on niin pullollaan ääliöitä.....yleensä pahimpia on keski-ikäiset naiset ja pikkukoirat/ labbikset/muut muka helpot rodut. Koirat vie niitä kun pässiä narussa.

Villakoiraa ei kai hirveemmin ole jalostettu, mitä nyt värejä kontroloitu, elääkin varsin pitkään. Kosmeettisia ongelmia pitkälti jalostuksessa toki, ei fataaleja. Ja se leikkaus, joka on kisoissa, on peräisin vesilintu-ajoilta, jolloin sillä leikkauksella oli tekninen tarkoitus. Joku dobberi on niin raiskattu jalostuksessa, että ne elää hädintuskin 7 vuotta. Villakoira taas on yksi pisimpään elävistä koirista.

Villakoira valitettavasti kuuluu siihen joukkoon, jossa kasvatuksessa ulkonäkö on mennyt terveyden edelle. On myös valitettavan yleistä, että samalla nartulla tetätetään monia pentuja ja joidenkin sukulinjojen sukusiitosprosentti on turhan korkea. Rodulla on monia perinnöllisiä sairauksia kuten esimerkiksi epilepsia, Legg-Calve-Perthesia, erilaiset selkä-ja polviviat, syövät, munuaisviat ja autoimmuunisairaudet. Myös heikko hermorakenne on erityisesti pienillä kokomuunnelmilla yleinen. Isovillakoira on vielä säästynyt melko hyvin näiltä tähän mennessä, sillä sitä on käytetty pitempään työkoirana kuin pienempiä kokoja, jotka on jalostettu suoraan seurakoiriksi. Tiedän Suomesta isovillakoiran jota käytetään aktiivisesti hirvenmetsästyksessä. Se on kyllä totta, että villakoira on pitkäikäinen, sillä kun tuota jalostustietokantaa on seuraillut, niin sieltä on löytynyt lähes 18-vuotiaita koiria.

Miksette ole Mike opetelleet leikkaamaan itse koirienne turkkia? Sillä se tulisi paljon halvemmaksi vai käytättekö sitten ahkerasti koirianne näyttelyissä? Meillä molemmat villat ovat kotikäytössä ja niiden pesussa ja kuivauksessa menee sen 2-3 tuntia. Tosin molemmat koirat ovat lyhyessä turkissa, sillä vanhemman koiran turkki on niin tiheä, että raukka meinaa aina tukehtua sisällä.

Miksette ole Mike opetelleet leikkaamaan itse koirienne turkkia? Sillä se tulisi paljon halvemmaksi vai käytättekö sitten ahkerasti koirianne näyttelyissä? Meillä molemmat villat ovat kotikäytössä ja niiden pesussa ja kuivauksessa menee sen 2-3 tuntia. Tosin molemmat koirat ovat lyhyessä turkissa, sillä vanhemman koiran turkki on niin tiheä, että raukka meinaa aina tukehtua sisällä.
Jätän trimmaamisen ammattilaisille, ihan tarpeeksi saa noita pestä ja föönata, että nyt vielä leikkaamaan alkaisi. Näyttelyissä ei käydä, eikä tulla käymään.

Kyllä nämä staffin egokoirajutut jaksaa hymyilyttää. Tai en mä tiedä. Kai joku voi tämmösestä 15kg <40cm koirasta saada egolleen pönkitystä. Onhan meitä moneen junaan. Otin staffin iloisen luonteen ja lapsiystävällisyyden vuoksi. Ja tottakai siksi, että on mielestäni kaunis koira. Ehdottomia plussia myös haukkumattomuus ja lyhyt karva.

Kyllä nämä staffin egokoirajutut jaksaa hymyilyttää. Tai en mä tiedä. Kai joku voi tämmösestä 15kg <40cm koirasta saada egolleen pönkitystä. Onhan meitä moneen junaan. Otin staffin iloisen luonteen ja lapsiystävällisyyden vuoksi. Ja tottakai siksi, että on mielestäni kaunis koira. Ehdottomia plussia myös haukkumattomuus ja lyhyt karva.
Alle 40 cm? Wikipedian mukaan ne on vähän reilusta neljästäkymmenestä vähän vajaa viiteenkymmeneen senttiin. Ja ihmettelen jos ton kokoinen roteva koira painaa 15 kiloa. Äkkiä veikkaisin että painaisi kaksi kertaa ton verran.

Egokoirajuttuun en kyllä ota kantaa. Ulkonäön puolesta kelpaisi mullekin, mutta wikipedian luonnekuvauksen perusteella jättäisin mieluusti väliin näin aloittelijana.

Alle 40 cm? Wikipedian mukaan ne on vähän reilusta neljästäkymmenestä vähän vajaa viiteenkymmeneen senttiin. Ja ihmettelen jos ton kokoinen roteva koira painaa 15 kiloa. Äkkiä veikkaisin että painaisi kaksi kertaa ton verran.

Egokoirajuttuun en kyllä ota kantaa. Ulkonäön puolesta kelpaisi mullekin, mutta wikipedian luonnekuvauksen perusteella jättäisin mieluusti väliin näin aloittelijana.

Meni sullakin staffi ja amstaffi sekaisin? Staffin max korkeus rotumääritelmän mukaan 41 cm. Eli alle 40 senttisiä pitäisi suurimman osan olla. Amstaffeilla max korkeus rotumääritelmän mukaan sen 48 cm, ja nämä mitat siis uroksien korkeuksia, nartut matalampia.

Staffordshirenbullterrierin säkäkorkeus on 36-41cm, amerikanstaffordshirenterrierin säkä on 43-48cm. Ovat siis kaksi eri rotua. Sitä eivät nämä egokoirajuttujen kertojatkaan yleensä tajua. Kaikki staffit, bullit, cane corsot AB:t ja muut vastaavat ovat vaan "pitbulleja".

Meni sullakin staffi ja amstaffi sekaisin? Staffin max korkeus rotumääritelmän mukaan 41 cm. Eli alle 40 senttisiä pitäisi suurimman osan olla. Amstaffeilla max korkeus rotumääritelmän mukaan sen 48 cm, ja nämä mitat siis uroksien korkeuksia, nartut matalampia.
Eikä menny. Amstaffista tässä on koko ajan puhuttu. En mä tajua kuka tähän onnistui staffin vetään?

E: Puhuihan Mike tossa aiemmin virheellisesti staffista, mutta tarkoitti amstaffia ja se selviää kun lukee pari viestiä taaksepäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom