Yleinen lemmikkikeskustelu

Kattelin tuossa muuten yksi päivä noita koiriin liittyviä tilastoja niin pelkästään Amerikassa on 70 miljoonaa rekisteröityä koiraa. Siihen päälle sitten kaikki takapihakasvattajilta peräisin olevat rekisteröimättömät koirat. Olisihan se kumma, jollei tuollaisesta koiramäärästä ja niiden omistajista löydy myös muutama vaarallinen tapaus. Budapestissä kävin muutama viikko sitten ja siellä on enemmän koiria kuin Helsingissä ihmisiä, n. 2 miljoonaa. Aikamoisen turhaa muutamien yksittäisten, Amerikassa sattuneiden kuolemantapausten johdosta hävittää kokonaisia rotuja sukupuuttoon. Nämä kritisoidut rodut ovat yksiä maailman vanhimmista ja niillä on jo kulttuurihistoriallistakin arvoa.

Itelläni varmaan seuraava saapuva koira on Presa Canario. Pentuja on jo käyty hypistelemässä mutta hankintaan menee varmaan useampi vuosi. Kunhan pääsee nyt johonkin syrjempään asumaan :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itelläni varmaan seuraava saapuva koira on Presa Canario. Pentuja on jo käyty hypistelemässä mutta hankintaan menee varmaan useampi vuosi. Kunhan pääsee nyt johonkin syrjempään asumaan :)

Mä ihastuin tuohon rotuun kun näin sellaisen jossain näistä koiraohjelmista. Taisi olla siinä Victoria Stillwellin ohjelmassa jos en väärin muista. Onko niitä saatavilla suomesta? En ole ikinä asiaa tutkinut tai perehtynyt.

edit. tuosta puolustamisesta sen verran, että mä en tarvi/halua koiraa mua puolustamaan, mutta toisaalta tällainen kiltti, mutta vähän pelottavan näköinen koira on just hyvä yhdistelmä. Kyllä se koiran ulkonäkö varmaan auttaa pitämään osan känniääliöistä/muista ahdistelijoista kauempana. Monet naapurit yllättyy mikä ilopilleri suukottaja mun koira on, kun se piirre tulee esille vasta kun ihminen tulee ihan lähietäisyydelle. Mun koira ei siis heiluta häntäänsä ympärillä pyöriville ihmisille, eikä pyri ihmisten luo. Mutta jos joku tulee sen luo ja antaa huomiota niin ensimmäisenä pyörii jaloissa niin että suurinpiirtein kaataa ihmisen :)

Kertokaa nyt joku mulle miksi pitää valita laumanvartija tai suojelukoira?.

Jos vaikka haluaa harrastaa koiransa kanssa varjelua. Itselläni ainakin näin, eli rotu on valittu siitä syystä. Tässä lajissa koiran hallinta on erityisen tärkeää eli sen pitää olla hanskassa. Ei ihan Matti tai Maija Meikäläisen laji, eivätkä maalimiehet ota kaikkia koiria/ohjaajia treenattavaksi.

Saksanpaimenkoirien rodunomainen koemuoto suojelukoe on kehitetty mittaamaan saksanpaimenkoirien rodunomaisia luonteenpiirteitä. Suojelukoe toimii myös kansainvälisten kilpailujen koemuotona. Koe sisältää kolme osa-aluetta eli jälki-, tottelevaisuus- ja suojeluosuuden.

Mä olen sitä mieltä että koira kun koira, jos henkinen kapasiteetti piisaa sen omistamiseen. Eniten mulla nousee verenpaine lenkeillä pienten koirien, tai niiden omistajien toimesta. Omien laskelmien mukaan n. 90% niistä annetaan käyttäytyä miten huvittaa ja aiheuttaa hankalia tilanteita muille koiranomistajille.

Mulle omimmaksi roduksi on muodostunut snautserit, keskikokoiset sellaiset jos vielä pitä eritellä. Ne on meikäläisen ajatusmaailmaan sopivan omapäisiä ja helvetin fiksuja, joiden kanssa pitää olla huumorintajua enemmän kuin vähän. Turkinhoito vaatii opettelua, mutta on oikein hoidettuna hajuton ja lähestulkoon varisematon. Tarkkana niidenkin kanssa saa olla, ovat aika herkkiä provosoitumaan ja provosoimaan. Oma kaveri on siis puoliksi sellainen, mutta luonteeltaan ja turkiltaan lähes rotutyypillinen. Odotan vaan että se aikuistuu sen verran, että voin hommata sille ihan kokonaisen snautserin kaveriksi.

Mä olen sitä mieltä että koira kun koira, jos henkinen kapasiteetti piisaa sen omistamiseen. Eniten mulla nousee verenpaine lenkeillä pienten koirien, tai niiden omistajien toimesta. Omien laskelmien mukaan n. 90% niistä annetaan käyttäytyä miten huvittaa ja aiheuttaa hankalia tilanteita muille koiranomistajille.

Nimenomaan. Flexissä singotaan räkyttäen suoraan suuremman koiran suuhun, samalla kun omistaja puhuu kännykässä.

Mä ihastuin tuohon rotuun kun näin sellaisen jossain näistä koiraohjelmista. Taisi olla siinä Victoria Stillwellin ohjelmassa jos en väärin muista. Onko niitä saatavilla suomesta? En ole ikinä asiaa tutkinut tai perehtynyt.

Kyllä noita pari ihmistä kasvattaa Suomessa. Presa rotuna on sellainen, ettei harkinta-aika voi olla liian pitkä ja rotuun sekä sen historiaan kannattaa paneutua kunnolla ennenkuin sellaisen hankintaa edes miettii. Tuo jos mikä on reviiritietoinen ja vartioiva rotu. Yllättää haastavuudellaan monet, jotka ovat aikaisemmin harrastaneet vaikka paimenkoiria. Silti tuollekin rodulle löytyy asiantuntevia harrastajia ja silloin rotu yllättää hyvällä käytöksellä ja niillä perheominaisuuksilla :)

edit. tuosta puolustamisesta sen verran, että mä en tarvi/halua koiraa mua puolustamaan, mutta toisaalta tällainen kiltti, mutta vähän pelottavan näköinen koira on just hyvä yhdistelmä. Kyllä se koiran ulkonäkö varmaan auttaa pitämään osan känniääliöistä/muista ahdistelijoista kauempana. Monet naapurit yllättyy mikä ilopilleri suukottaja mun koira on, kun se piirre tulee esille vasta kun ihminen tulee ihan lähietäisyydelle.

Ite oon kanssa sitä mieltä, että omistimpa sitten minkä rodun edustajan tahansa niin kyllä sen pitää olla ympäristölleen vaaraton. Jos koiran käytöksen takia tarvitsisi kanssaihmisten pelätä niin kokisin epäonnistuneeni pahasti kasvatuksessa. Ehkä mä siksi tykkään puhua näiden rotujen puolesta, että oon nähnyt tän tyyppisiä koiria todella paljon ja satunnaisten ääliöiden törppäilyiden takia ei voi rangaista sitä porukkaa, jotka kasvattaa ja kouluttaa näistä kritisoiduista roduista täysin ihmisystävällisiä ja yhteiskuntakelpoisia.

Oon tässä miettinyt eukon kanssa kolmannen koiran hankkimista, kertokaas minkä rotuinen koira voisi olla mulle hyvä?
vaatimukset:
-tulisi toimeen kerrostalossa jack russelin ja tipsun kanssa
-älykäs (helppo kouluttaa, kuten esim nykyinen russeli)
-eli liian iso, eli max säkäkorkeus 55cm, max paino 25kg
-lyhyt karva, helppohoitoinen turkki
-ei paljon perinnöllisiä sairauksia
-ei liian luupää, kuten esim russeli, mutta siis luonnetta kuitenkin saa olla
-tulee ihan seurakoiraksi, ellei eukko jaksa roudata näyttelyihin, kuten tota tipsua..

Eli mä otin ekaks koiraks russelin, koska aiempaa kokemusta ei ollut koirista. Aluksi piti ottaa staffi, mutta en tiennyt pärjäänkö sen kanssa, joten päädyin russeliin. Avokin muuttaessa taloon , tuli tuo tipsu mukana, mutta vakavasti oon vielä harkinnut piskin hankkimista.

P.s Multa on monesti kysytty, että miten noin iso mies (195cm,110kg) voi kulkea noin pienen russelin kanssa, et miks en ottanut isoa koiraa? :)

olisko joku pienempi lintukoira, esim. englannin/walesinspringerspanieli, bretoni, novascotiannoutaja? Beagle? Snautseri? Tai miksei sitten vaikkapa se staffi? :)

Kannattaa sitten muistaa, että kahden uroksen kanssa VOI tulla vaikeuksia, varsinkin jos suht nuoria molemmat. Toki narttujenkin kesken voi tulla kränää mutta itse en ottaisi urospentua nuoren uroksen kaveriksi. Meillä on kotona sen verran reviiritietoinen narttu, että seuraava koira on oltava uros. Tänne ei muilla nartuilla kyllä ole asiaa, vaikka tuleekin muualla toimeen kaikkien kanssa.

Kannattaa sitten muistaa, että kahden uroksen kanssa VOI tulla vaikeuksia, varsinkin jos suht nuoria molemmat. Toki narttujenkin kesken voi tulla kränää mutta itse en ottaisi urospentua nuoren uroksen kaveriksi. Meillä on kotona sen verran reviiritietoinen narttu, että seuraava koira on oltava uros. Tänne ei muilla nartuilla kyllä ole asiaa, vaikka tuleekin muualla toimeen kaikkien kanssa.
Noi on semmoisia arpoja, ettei voi sanoa koskaan mitään. Meillä oli yksi narttu ja kun kelattiin toista narttua, niin sanottiin, että älkää saatana ottako toista narttua. No nehän tuli sitten ihan hyvin toimeen. Sitten kun kelattiin kolmanneksi urosta, niin tuli juttuja miten ei kannata urosta ottaa kahden nartun kanssa. Se on ihan huonosta tuurista kiinni jos sattuu menemään ristiin, ei voi sanoa mitään ohjetta tohon.

Joo näinhän se on, luonteesta se pitkälti on kiinni. Meilläkin on ollut neljä narttua samaan aikaan ilman ongelmia. On myös ollut kaksi urosta jotka tappeli heti kun silmä vältti.

Eikös toi leeluckyn eka video missä on AB ole enemmänkin "esileikkiä" kuin taistelua?

On toki. Kuka hullu nyt oikeasti haluaa kuvata koirien tappelua ja laittaa vielä sen nettiin :)

Noi Youtuben "dog fight" -videot samoin kuin esim. "pitbull attacks baby" -videot on useimmiten kaikkea muuta kuin tappelua ja hyökkimistä. Ihmiset, jotka etsii ton tyylisillä hakusanoilla kauhuvideoita tukemaan omia ennakkoluulojaan noista roduista törmääkin ihmisrakkaisiin terapiakoiriin tai lasten kanssa telmivään pitbulliin.

On sitä itsekin tullut joskus tollainen "taisteluvideo" tehtyä :) Kuvatessa kumpikaan koira ei vahingoittunut mitä nyt hoitokoira sai vähän kuolaa päälleen.

On toi koira hassu :D
Eilen en ehtiny salille, joten reenasin kotona. Punnerruksia aloittaessani koira istui innoissaan viereen tuijottamaan pää kallellaan. Toista sarjaa tehdessäni koira kävi makaamaan kylelleen eteeni niin lähelle, että punnerruksen ala-asennossa nenät melkein kosketti, hahah :D yritä siinä sitten punnertaa viimmeisiä tiukkoja toistoja.. :rolleyes:

Noi isojen koirien leikit näyttää aina niin rauhallisilta verrattuna joidenkin terrierien leikkeihin.
Pelkästään se ääni mikä niistä terroristeista lähtee saa suurimmanosan omistajista menemään väliin. Eikä sekään välttämättä näytä hyvältä kun molemmat yrittää päästä toistensa niskaan/kurkkuun.

Ruotsin poliisi ampui kaksi nuorta cane corsoa :(

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288504136940.html
video
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=fredrik_utsattes_for_livsfara_nar_polisen_skot_hans_hundar&videoid=2226647&fb_action_ids=10151287547585649&fb_action_types

576949_513942411969230_1623494677_n.jpg

Aika idioottimaista toimintaa poliiseilta jo siinä mielessä, että ampuvat hihnassa vauhkoavaa koiraa jonka vieressä istuu omistaja. Ihme ettei tuohon kundiin osunut.

Kovin näyttää videolta siltä, että toi yksi poliiseista syöksyy koiria kohti jonka jälkeen nämä taitavat hieman puolustautua, sitten alkaakin jo luotia tulemaan.

Joo, aivan tuuria ettei ukko saanut lyijyä nahkaansa. yksi poliisi oikein "hyökkää" koiria kohdin että alkaisivat rähistä, miten muuten koira voisi tuossa reakoida? ei helevetti mitä idiootteja, koirat seistä töljöttää vain ennen "hyökkäystä". Ei muuta kuin käräjille nämä poliisit ja pyssyt pois jos niitä ei osata käsitellä.

Siis mitä helvettiä mä just katoin?`

EDIT:

AAAHhh.. Koirat oli siis purrut omistajaansa?

Jos joku hyökkäis mun koiran kimppuun tai tappais mun koiran, niin siinä olisi helvetti irti.

Hyi vittu mikä video :(..

Noihan oli aika pienen kokoisia vieläpä.

Hyvää kidutusta koirille :jahas:

EDitsoni2: tuskin tulee poliiseille juuri mitään sanktioita?

Vaikka aika villinlännen meininkejä näytti olevan. Entä jos toi hemmo olis saanu luodista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom