Yleinen lemmikkikeskustelu

Kissa oli kateissa melkein 9 viikkoa. Maanantaina sain kiinni, nyt koko viikon ravannu ruokakupin ja sohvan väliä :)

11017466.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amstaffi, niin persoonallinen valinta koiraksi. Sit vain Gaspin Windbreaker päälle ja kadulle.

Mikäs sua riepoo noissa staffi/amstaffi rotuisissa koirissa? Tasaisesti saa lukea sun typerästi yleistäviä kommentteja kyseisten koirien omistajista.

Joo ja omistan ite egokoiran, mutta Gaspin windbreakeriä en.

Mikäs sua riepoo noissa staffi/amstaffi rotuisissa koirissa? Tasaisesti saa lukea sun typerästi yleistäviä kommentteja kyseisten koirien omistajista.

Se boostaa omaa egoaan kun on niin äijä, että pystyy ottamaan villakoiria. Ihme nillitystä.

Täytyy nyt jo alkaa valmistautuun sitä koiraa varten, vaikka ei ole edes tietoa milloin ja mistä sellainen hankitaan. Mietin vaan sitä kouluttamista, kun meidän koirastahan tulee sellainen mikä tekee just niin kuin sanotaan ja tottelee jämptisti eikä kikkaile omiaan. Täytyy siis opiskella sitä kouluttamista lisää. Ei taida perusteet ja oma pähkäily riittää. Jotain kirjaa olen siis vailla. Mikähän mahtaisi olla hyvä kirja tähän tarkoitukseen? Heti tuli tietysti mieleen Cesar Millan ja sen kirjat, mutta kaveri on saanut myös niin paljon kritiikkiä osakseen, että en tosiaan tiedä mitä siitä pitäisi ajatella.

Kannattaa lukea useamman eri koulutusmuodon käyttäjien kirjoja, eikä luottaa yhteen ainoaan kouluttajaan. Sehän on pitkälti koirasta kiinni mikä tapa toimii. Pitkäjänteisyyttä se jokatapauksessa vaatii. Pentu kannattaa sitten hommata hyvältä kasvattajalta eikä mistään keltaisen pörssin sivuilta paperitonta koiraa. Toki maksaa vähän enemmän, mutta voi tulla loppupeleissä halvemmaksi. Myös pentueen vanhempiin kannattaa sen verran perehtyä, että terveystutkimukset on tehty ja jos vähänkään vaativampaa rotua, niin melkein luonnetestit olisi hyvä olla käytynä. Onhan se sattumastakin kiinni, minkä luonteisen ja terveydellisen pennun saa, mutta mun mielestä kannattaa minimoida haitat.

Mutta tosiaan, se kasvattajan tietotaito voi olla tulevaisuudessa tärkeää.

On koiria ja sitten on Saksanpaimenkoira!

rommipuru.jpg

Kuvassa oma muruseni:)

Tyhmä ja ruma rotu. Sit kun se on niiiiin stereotyyppinen ego-koira ettei mitään. Villakoirasta en saa egokoiraa tekemälläkään. Ne on keskariin asti sopivan kokoisia kaupunkiin, ovat fiksuja ja niistä ei lähde karvaa, villakoiran karva kasvaa ikuisesti, se ei koskaan katkea. Samoin ovat mielettömän miellyttämisen haluisia ja toiseksi älykkäin rotu, joten oppivat helposti kaikkea. Ovat ihan hullun ihmisrakkaita menijöitä ja jos egoon ottaa pieni koko, niin samat jutut pätee isoon villakoiraankin, se on vain astetta rauhallisempi.

Mutta sori kun en tykkää teidän äidin pikku pirpaliinojen koirista. Ei mieltä kannata silti pahoittaa siitä, se on vain mun mielipide. Bodari ja staffi, jotenkin niin kulunut juttu.

Powerille, ota Border Collie, siinä eläinkunnan älykkäin koira eikä kuitenkaan pieni jos pienuus häiritsee.

Powerille, ota Border Collie, siinä eläinkunnan älykkäin koira eikä kuitenkaan pieni jos pienuus häiritsee.
Kyllä mä luulen että meille tulee se shiba. Molemmat tykkää siitä ja siinä on paljon hyviä piirteitä, eikä näytä todellakaan olevan tyhmä koira sekään. No, se voi kai olla joskus hiukan itsepäinen, mutta kyllä mä sen ominaisuuden kanssa pärjään. Ei oo täydellistä vielä tullut vastaankaan.

Täytyy nyt jo alkaa valmistautuun sitä koiraa varten, vaikka ei ole edes tietoa milloin ja mistä sellainen hankitaan. Mietin vaan sitä kouluttamista, kun meidän koirastahan tulee sellainen mikä tekee just niin kuin sanotaan ja tottelee jämptisti eikä kikkaile omiaan. Täytyy siis opiskella sitä kouluttamista lisää. Ei taida perusteet ja oma pähkäily riittää. Jotain kirjaa olen siis vailla. Mikähän mahtaisi olla hyvä kirja tähän tarkoitukseen? Heti tuli tietysti mieleen Cesar Millan ja sen kirjat, mutta kaveri on saanut myös niin paljon kritiikkiä osakseen, että en tosiaan tiedä mitä siitä pitäisi ajatella.

Tuire Kaimion Pennun Kasvatus on mielestäni hyvä kirja, itse ainakin pidin. Sieltä voi poimia itselleen sopivat jutut käyttöön. Salme Mujusen Tie Tottelevaisuusvalioksi -kirja sisältää hyvää asiaa, vaikkei koskaan aikoisi mennä minnekään tottelevaisuuskokeisiin. Kirjastosta kannattaa tuokin opus hakea ja lukaista ainakin ensimmäiset 30 sivua. Molemmat kirjat perustuvat positiiviseen vahvistamiseen. Osin näillä opeilla olen saanut omista koirista (lähes aina) ajatuksella toimivia häiskiä. Ensin tietenkin kannattaa miettiä millainen koulutustyyli ja ajatusmaailma itsellä on. Johdonmukaisuudella ja reiluudella pääsee pitkälle.

Olipa se teidän tuleva koira minkä rotuinen vain niin kannattaa olla kriittinen kasvattajan valinnassa. Mikäli koiralla on jotain rodunomaisia piirteitä, olisi pentueen vanhemmilla hyvä olla koenäyttöjä / -tuloksia näistä asioista. Kasvattajan luona kannattaa vierailla ennen pennun hakemista ja tutustua emään. Ne olosuhteet missä koirat asuvat kertovat jo itsessään kasvattajasta jotain.

ota Border Collie, siinä eläinkunnan älykkäin koira eikä kuitenkaan pieni jos pienuus häiritsee.

Paitsi tälle rodulle täytyy olla paljon henkistä ja fyysistä aktiviteettia, kun työkoiraksi alunperin jalostettu. Ovat kyllä mielettömän fiksuja ja nopeita oppimaan. Nopeasti honaavissa koirissa on se huono puoli, että ne oppivat ne "huonotkin" tavat nopeasti :)

Noh, tuossa jotain hajatelmia. Edit: typo.

Vähän tässä aikaisemmin käytyyn keskusteluun viittaan kerran metsällä erään kaverin toteamusta: Jos haluaa saada riidan tai vihamiehen niin kannattaa morkata miehen bemaria tai staffi/amstaffi rotuista koiraa.... Jos morkkaa bodari äijän akkaa tai penkkitulosta niin ei tunnu missään mutta älä koskaa morkkaa noita kahta edellä mainittua.

Villakoirasta en saa egokoiraa tekemälläkään.

Aika hyvin kuitenkin näyttää onnistuvan. "X on egokoiria, siks mulla on villakoiria ja siks oon original" -ajattelutapa paistaa aika kovasti läpi. Ne tyypit joilla on itsetunnon kanssa kovimmat ongelmat, pitää usein muiden "virheistä" kovinta meteliä :thumbs:

Mielipiteitä on monia, joku pikkukoira on kohtuu perseestä kun saa jatkuvasti varoa ettei astu päälle tai ettei se 600g painonen karvapallo vaan hyppää sohvalta alas ja kuole kun se on niin heiveröinen. Järkevän kokoinen koira pääsee omin avuin autoon eikä tarvii nostella. Karvoja varten on imuri, eikä tosta meidän amstaffista karvaa kovinkaan paljoa irtoa ellei sitä rapsuta oikeen voimalla. Mikään koiramaailman älykkäin koira amstaffi ei ole ja hyvä niin, eipähän opi niitä tuhmuuksiakaan niin helpolla. Argumenttejä löytyy aina suuntaan ja toiseen.

Jokainen tavallaan, autot ja koirat menee samaan kastiin joita ei voi järjellä kovinkaan realistisesti perustella vaikka miten yrittäisi. Koiran suhteen ihmiset on harvinaisen merkkiuskollisia, ja seuraava koira on lähes aina saman rotuinen kuin edellinenkin.

edit: kai tääkin käännetään silleen että "egokoirien" vastustajat pääsee paukutteleen henkseleitä kavereilleen tyyliin "kerran internetissä erehdyin arvostelemaan amstaffia ja ne ego-koiraomistajat hyökkäs heti netissä mun kimppuun!"

Tyhmä ja ruma rotu. Sit kun se on niiiiin stereotyyppinen ego-koira ettei mitään. Villakoirasta en saa egokoiraa tekemälläkään. Ne on keskariin asti sopivan kokoisia kaupunkiin, ovat fiksuja ja niistä ei lähde karvaa, villakoiran karva kasvaa ikuisesti, se ei koskaan katkea. Samoin ovat mielettömän miellyttämisen haluisia ja toiseksi älykkäin rotu, joten oppivat helposti kaikkea. Ovat ihan hullun ihmisrakkaita menijöitä ja jos egoon ottaa pieni koko, niin samat jutut pätee isoon villakoiraankin, se on vain astetta rauhallisempi.

Mutta sori kun en tykkää teidän äidin pikku pirpaliinojen koirista. Ei mieltä kannata silti pahoittaa siitä, se on vain mun mielipide. Bodari ja staffi, jotenkin niin kulunut juttu.

Eikös se kauneusole katsojan silmissä? Mun mielestä noi on komeita koiria ja miellyttää silmää enemmän kuin puudelit. Amstaffit on myös ihmisystävällisiä, mutta sähän et niistä todennäköisesti muuta tiedä kuin sen mitä oot iskostanut päähäsi. Olen tavannut myös miellyttämisen haluisia amstaffeja eli noi sun kriteerit on aika hatarat. Osaatko perustella ton "toiseksi älykkäin" -rotu sloganin jollain muulla kuin vain rakkaudellasi rotua kohtaan? Enkä ite hommannut tälläistä koiraa sen takia, että se oisi sun meuhkaama egokoira, vaan sen takia koska sen luonnekuvaus ja ulkonäkö vaan eniten miellyttää silmää. Olen tosi tyytäväinen valintaani.

Emmä pahottanut mieltäni tosta sun mielipiteestä, koska jokaisellahan on omansa. Sama kuin itse yleistäisin, että kaikki villakoirat ovat perseestä, koska meillä päin ainakaan yksikään ei osaa käyttäytyä hihnassa ja ovat koko ajan tulossa oman koiran päälle. Kaikki paikalliset egokoirat kävelevät täällä pääpiirteittän paremmin kuin yksikään lähistöllä asuvista villakoirista. Tosin tässä tapauksessa se vika on useimmiten siellä flexin toisessa päässä.

Täällä on kokemusta villakoirasta ja amstaffista. Itselläni on amstaffi, rotikka ja kaksi chihua. Anopilla villakoira ja jolu toyterrieri mixi. Koiramaailmassa vituttaa oikeen huolella huonosti koulutetut tai muuten epävarmat räksyttäjä Ja juuri tällaisia nämä meidän suvun chihut ja villakoira on.
Erikoisia kommentteja täällä esitetty eri rotujen tyhmyydestä tai viisaudesta. :)

Ja mitä minä tunnen rotikka- ja amstaffi-ihmisiä niin todellakin suurinosa näistä on naisia ja ei egonjatkeista tietoakaan. Erikseen on tietty nää narkit ym sekopäät.

^Niinpä. Suomessa kasvattajat yrittävät kyllä viimeiseen asti välttää sitä, että amstaffeja ei päädy egonjatkeiksi. Toki erikseen on sitten nämä esim. venäjältä ym. tuodut "amstaffit". Sekopäiden käsissä harvempi koira pysyy täyspäisenä.

Ja myönnän, mä kyllä suutun aika helposti kun mun koiraa arvostellaan, tai edes sen rotua, :evil: mutta siihen vaikuttaa pitkälti se, että sitä paskalöpinää saa kuulla niin paljon ihan ventovierailta asiasta mitään tietämättömiltä . Mun koira käyttäytyy HYVIN, eikä todellakaan aiheuta rähinöitä kadulla jne. Mutta pelkästään rodun ja ulkonäön takia saa kuulla kaikenmaailman solvauksia ja tappajakoirakommentteja. Eniten vittuunnuin, kun sain vaunulenkillä vieraalta mammalta halveksintaa siitä millainen äiti olen kun omistan kyseisen koiran, ja taloudessa on pieni lapsi. Kun mamma tietäiskin miten väärässä on.

Ai niin muutes, yksi pieni & pörröinen & helposti oppiva rotu on Shetlanninlammaskoira. Tuli vain mieleen.

Mä tykkään kyllä kaikenlaisista koirista......esim. pikkukoirista ottaisin mäyräkoiran, karkeakarvaisen. Myös australianpaimenkoira on ollut haaveissa.

Mike nyt tahallaan provoaa. kukaan täyspäinen heteromies pidä villakoiria komeempana kuin amstaffeja tai muita pippelinjatkekoiria. mitä olen käsittänyt ja tavanut niin amstaffit ja staffithan on helkkarin mielyttämisen haluisia, älystä en osaa sanoa mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom