Yleinen lemmikkikeskustelu

Juu, toki. Ei ole muuten ikinä tullut kadulla vastaan saman rodun edustajaa.

Täällä Oulussa olen 4:jä nähnyt ja 3:a jututellut lähemminkin, kaikki oikein mahtavan luonteisia olleet. Näyttelyissä olen myös muutaman myös nähnyt oikein tasapainoisia yksilöitä olleet hekin.
raportoippa tosissaan jatkossa miten menee ja toivon sydämmeni pohjasta että olisit saanut priima yksilön myös terveyden kannalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä Oulussa olen 4:jä nähnyt ja 3:a jututellut lähemminkin, kaikki oikein mahtavan luonteisia olleet. Näyttelyissä olen myös muutaman myös nähnyt oikein tasapainoisia yksilöitä olleet hekin.
raportoippa tosissaan jatkossa miten menee ja toivon sydämmeni pohjasta että olisit saanut priima yksilön myös terveyden kannalta.
No näyttelyissä noita tietysti olen itsekin tavannut, mutta ns. "lenkillä" tai muuten vain ei ole ikinä rodun edustajaa kohdattu.

Rodun terveystilanne on kyllä heikko, vaikkakin pentueen vanhemmat on suht terveitä ja ok-lonkkaisia. Geenit on siis kunnossa, mutta riskit on kyllä olemassa.

Toistaiseksi kasvanut helvetin hyvää tahtia, eli siis erittäin tasaisesti. On nimittäin erittäin sopusuhtainen olemukseltaan.

voi mikä doggikakara <3 mä kans joskus mietin tota vaihtoehtona, mutta rodun terveystilanne ja se, että haluan koiraani enemmän käyttöön tekivät ratkaisun. Ja Ilkalle onnittelut terveestä möllykästä :) Mistä mrNICEGUY:n harjakoira tulee? Mulla on 4 kyseistä rottaa täällä kotosalla.

Massalta ei löytynyt mitään vikaa. Otettiin verinäyte,pissanäyte,yleinenkunto tarkastettiin ja sydän kuunneltiin. Jos pökräilyt lisääntyy niin sitten pitää mennä ultraamaan sydän.

Et muuten oo sen niskaa hieronut? Siis periaatteessa voi toi pyörtyminen johtua myös jumissa olevista niskalihaksista.. Etenkin jos oksentaa ja jännittää tietysti niskaakin, niin vois ihan hyvin johtua jumeista.
Näin ainakin muutamalla kaverin koiralla.

Et muuten oo sen niskaa hieronut? Siis periaatteessa voi toi pyörtyminen johtua myös jumissa olevista niskalihaksista.. Etenkin jos oksentaa ja jännittää tietysti niskaakin, niin vois ihan hyvin johtua jumeista.
Näin ainakin muutamalla kaverin koiralla.

Siis onko jollakin tuttavallasi pyörtynyt koira oksentaessa? Ei ole kyllä tullut hierottua.

Siis onko jollakin tuttavallasi pyörtynyt koira oksentaessa? Ei ole kyllä tullut hierottua.

Ei oo oksentaessa pyörtyillyt, mutta kesken treenin.
Silloin syy oli niskoissa ja huonosti imeytyvässä sapuskassa, joka tietysti edesauttoi asiaa.
Aattelin vain, että jos sun koiralla olisi niskat kunnolla jumissa, niin oksentaessa voi mahdollisesti pyörtyä.
Varmaan sunkin koira alkaa jännittää kroppaansa aina oksentaessaan ja silloin on niskakin jännityksessä.

En nyt väitä että se tosta johtuisi, mut ihan mahdollista kuitenkin.

Tuli tossa lenkillä ollessa mieleen noi koirien väliset yhteenotot. Kun tossa naapurissa on tiheään sommonen iso bulldoggi erään tutun miehen isän luona hoidossa. Ja tää kyseisen henkilön isä on todella huonojalkainen, joten tuntuu että tollasen ison ja riskin bulldogin pitely on välillä aika vaikeaa.
Tämä siis silloin kun toisia koiria tulee vastaan, koska tämä ei siedä kuulemma yhtään toisia uroskoiria.

Tähän mennessä olen kiertänyt lenkkeilessäni tämän bulldogin hieman etäältä, mutta mitä jos tulee tilanne että tämä pääsee irti tältä tuttavan isältä tai sitten tässä kerrostaloalueella pyöriessä joutuu niin lähelle, että pääsee nappaamaan kiinni tohon.

Niin, siis jorinoideni jälkeen kysymys kuuluu: Mitä tehdä tilanteessa jossa selkeästi isompi ja vahvempi koira pääsee hyökkäämään? Esimerkiksi mun 15kg egopatterilla ei oo paljon mahollisuuksia tommosessa tilanteessa.

Tuli tossa lenkillä ollessa mieleen noi koirien väliset yhteenotot. Kun tossa naapurissa on tiheään sommonen iso bulldoggi erään tutun miehen isän luona hoidossa. Ja tää kyseisen henkilön isä on todella huonojalkainen, joten tuntuu että tollasen ison ja riskin bulldogin pitely on välillä aika vaikeaa.
Tämä siis silloin kun toisia koiria tulee vastaan, koska tämä ei siedä kuulemma yhtään toisia uroskoiria.

Tähän mennessä olen kiertänyt lenkkeilessäni tämän bulldogin hieman etäältä, mutta mitä jos tulee tilanne että tämä pääsee irti tältä tuttavan isältä tai sitten tässä kerrostaloalueella pyöriessä joutuu niin lähelle, että pääsee nappaamaan kiinni tohon.

Niin, siis jorinoideni jälkeen kysymys kuuluu: Mitä tehdä tilanteessa jossa selkeästi isompi ja vahvempi koira pääsee hyökkäämään? Esimerkiksi mun 15kg egopatterilla ei oo paljon mahollisuuksia tommosessa tilanteessa.

Ei siinä varmaan ole paljon vaihtoehtoja, jos huomaa koiran tulevan oman koirasi päälle niin kova huuto, kiroilu ja heiluminen. Jos ei auta vaan isompi koira saa koirastasi kiinni niin jos mahdollista ottaisin maasta jonkun karahkan tai sitten vaan perinteisesti kenkää tulemaan eli potkaisisin koiraa aika reippaasti kylkeen. Jos ei auta niin sitten päähän. En näe oikeen muita vaihtoehtoja kun reippaan väkivallan ja kaikki keinot on kyllä sallittuja tuossa tilanteessa. Ja oma varma käytös tässä tilanteessa voi saada isonkin koiran epäröimään hetkeksi.

Jos toinen koira saa purun päälle ni ei se välttämättä irrota vaikka saisi monoa kylkeen. Yks konsti on ottaa koiran takajaloista kiinni ja nostaa ilmaan, jolloin ote irtoaa. Tällöin on toki itse alttiina puremille jos koira on sen luontoinen että käy ihmiseen kiinni.

Mä ajattelin että monottaminen saattaisi saada aikaan sen että iso rakki pistää hampaansa monottajan pohkeeseen, tällaista olen nähnyt kerran koirapuistossa. Itsekin varmaan karjuisin ja menisin koirien väliin ennenkun se pääsee liian lähelle. Jos pääsee pienemmän koiran iholle niin varmaan keinot on vähissä jos on aggret päällä... Takajaloista jos saa otteen (sieltä reiden ja mahan taitteesta) niin saa isomman rakin raahattua pois.

Raskaat koirat vaativat kyllä varmuuden vuoksi voimaa myös remmin toisesta päästä, muistan kun puistossa koirani pentuaikanaan meni kiehnäämään tykkäämänsä sedän jalkaa vasten, tämä oli jalkavaivainen ja veti nurin. No, kunhan jalkavaivaisella kädet toimii ettei perkele päästä irti siitä remmistä vaikka jalat pettäisikin. :D

Todella aggressiivisesti käyttäytyvistä koirista ei oo oikein kokemusta mutta kyllä nuo kohti rynnivät yleensä pysähtyy ihmisen eteen. Vaikeinta melkeinpä pitää oma koira takana. :lol2:

Vaikeita tilanteita nuo on ja en tiedä miten järkevästi siinä sitten kukakin osaa toimia. Mutta jos riskinä on pikkukoiran hengenlähtö niin ei siinä paljon pelota purema omaan jalkaan. Ja jos puree niin sehän tarkoittaa että sitten ainakin pienempi koira on päässyt otteesta irti. Parasta on ennakointi, aina se vaan ei ole omasta käytöksestä kiinni.

Ensimmäisenä lähtisin itse yrittämään kohtisyöksyvän koiran häätämistä kääntämällä rintamasuunta eteenpäin kohti koiraa ja käyttämällä kunnolla ääntä sekä raajoja pelotteluun. Oon "päässyt" harjoittelemaan tuota häätämistä itse ainakin parikymmentä kertaa. En siitä syystä, että pelottaisi omien puolesta vaan ettei vieras koira juokse bullien suuhun. Häätäminen on myös oiva keino lisätä oman koiran luottamusta omistajaan, joka hoiti uhkatilanteen. Kannattaa kelata ennakolta mielessä miten häätämisen toteuttaa ja sitten jos tilanne tulee eteen niin toimii ja niin kauan, että se uhka on poistettu.

Jos sitten oikeasti arvioi niin, että moinen vaaratilanne on enemmän kuin todennäköistä naapurissa vierailevan koiran kanssa niin voit kantaa taskussa esim. ylimääräistä painavaa ketjupantaa, kolinapurkkia tms. ja heität sillä kohti hyökkäävää koiraa. Painaa ja tömähtää muttei vahingoita pahasti. Omaansa saa puolustaa.

Jos kuitenkin häädöistä huolimatta koira pääsee kiinni omaasi niin isojen koirian kanssa vauriot pienempään tulee ravistavista liikkeistä, varsinkin bulldogit ja terrierit ravistaa ja vääntää. Pitää pyrkiä estämään siis isomman koiran ravistusliikkeitä esim. kaulapannasta, vaikka vaarana on et itsellekin tulee hammasta kun koirat käy kierroksilla. Jos koiralla on ote niin jatkovauriot pitää estää.

Oon ainakin itse ajatellut niin, että kaikki keinot on sallittuja silloin kun tilanne on paha enkä jaksa välittää ees itselleni tulevista vaurioista jos omansa puolia on pidettävä. Isojen omistajana oisin valmis vaikka hapettamaan omani jossei muu auta ja ne olis jossakin heikommassa kiinni.

Vastuuntunnoton minusta on se, että jätetään fyysisesti vahva koira heikkokuntoiselle ihmiselle hoidettavaksi.

Jep, tässähän tuli paljon hyvää vinkkiä!

Toivottavasti tämmöstä tilannetta ei pääse koskaan tulemaan, vaikka eihän sitä koskaan tiiä.

Minulla on nyt ensimmäinen uusi vuosi koiran kanssa. Koira on jo juoksutettu päivällä ja sen jälkeen vaan päästetty pissalle takapihalle. Ei näytä juuri stressaavan ilotulitteista. Välillä saattaa pää kallellaan kuunnella, mutta mitään hermostuneisuutta ei ole ilmassa, vaikka välillä paukkuu kovastikin. Onko koiraa varjeltava koko ilta, vai voiko tilannetta käyttää siedätykseen ja mennä esim. ulos seuraamaan tilannetta. Vai saanko paukkuaran koiran? Koira on aika kylmähermoinen, eikä stressiherkimmästä päästä.

Herra oli alkuun stressaantunut. Kukaan ei antanut huomiota niin tajus pommien olevan harmittomia.

Englannin masu. Ei se vielä mitään ole hajottanut mutta onhan ikääkin vasta 6kk. Vähän se tuolla piiskalla tuppaa aina poikaa päähän läpsimään mutta siinäpä se. Muakin sopivasti tuohon säkeille läpsii välillä niin ei sovi innostaa sitä liikaa :)

Kylässä kaksi chihua 7kk ja 1,5v. Meinaan näin pienessä asunnossa tehdä vaikeuksia tuo 6kk mastiffi pentu. 1800e per askel :)

Meillä on kaksi chihuahuaa ja rottweiler sekä amstaffi. Ei ole mitään vahinkoja päässyt tapahtumaan ja pienempi chihu painaa max 1,5 kg. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom