Yleinen lemmikkikeskustelu

Itse en koskaan ole lähtenyt muiden koiria maassa pyörittämään jos koira on esim mua vasten hypännyt. Koira on silloin selkeästi kuriton jos jotain sellaista tekee ja on mielestäni omistajan tehtävä puuttua asiaan heti. On koiria ja rotuja joita ei pidä lähteä selättämään ja maassa pyörittelemään ihan tuosta vain ja jos en koiraa tunne niin en varmasti sellaista tee. Joku kiukkuinen karjaisu koiralle saattaa olla ihan paikallaan tai sitten täydellinen jäätymättömyys eikä välitä mitään koiran tekemisistä jos tietää että omistaja osaa puuttua asiaan heti.

Mikä tälläine rotu on jota ei kannata lähteä selättämään(jos oma koira niin ihmettelen miksi ei )?
Jokainen koira tottelee kuria, tosin en kyllä toisen omistamaa kaukasianpaimenkoiraa edes yrittäisi selättää :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerro toki, miten selättäisit oman kaukasianpaimenkoiran? Tai vaikka 100-kiloisen mastiffin?

No eikai tuossa kuin pyöräyttää vaan :D voihan se tietysti voimia kysyä, mutta jos reservissä on varaa niin helppoa kuin marjanpoiminta ;)

Kerro toki, miten selättäisit oman kaukasianpaimenkoiran? Tai vaikka 100-kiloisen mastiffin?

Porukalla vissiin ymmärtämisen taito hukassa. Kirjoitin en lähtisi edes yrittämään koska tiedän lopputuloksen (häviö), minkähän takia viestini lopussa olisi hymiö ???

Peklo yritätkö olla hauska?

Keskittykää olennaiseen !

Mikä tälläine rotu on jota ei kannata lähteä selättämään(jos oma koira niin ihmettelen miksi ei )?
Jokainen koira tottelee kuria, tosin en kyllä toisen omistamaa kaukasianpaimenkoiraa edes yrittäisi selättää :D

Selättämisestä oli juttua jo taistelukoiraketjussa enemmänkin.. Ja siis tottakai omistajan pitää pystyä selättämään oma koira koska vaan, itse vaan en tuota selättämistä ymmärrä liiemmin vaikka jonkun mielestä vähän kovemmalla kädellä puutunkin koirien tekemisiin. Kyllä saattaisin aika pahasti kilahtaa jos näkisin että joku tuntematon yrittää selättää mun koiria, parempi vaikka huutaa, huitoa, potkia jos sellainen tilanne tulee.

Kyllä ne huonosti käyttäytyvät koirat vaan on yleensä yksinkertaisesti kurittomia, ilman mitään selittelyä. Ja jos ei ole suhde koiraan kunnossa niin ei se auta vaikka miten retuutat ja rähjäät koiralle. Näkee tapauksia jossa koira tottelee kun se pelkää, väistää omistajaansa ja se on surkean näköistä. Ja sitten näkee tapauksia joissa koira tottelee koska sen on hyvä olla omistajan vieressä, koska koira tykkää tehdä asioita omistajan kanssa ja sillä on ennenkaikkea kivaa ja se tietää paikkansa laumassa eikä tarvitse olla yhtään epävarma omasta ja isännän arvojärjestyksestä.

Porukalla vissiin ymmärtämisen taito hukassa. Kirjoitin en lähtisi edes yrittämään koska tiedän lopputuloksen (häviö), minkähän takia viestini lopussa olisi hymiö ???
Sä kirjoitit, ettet lähtis selättämään vieraan kaukasialaista, mä kysyin, miten tekisit sen omalles?
Todellisuudessa hyvin harva tilanne vaatii sen selättämisen, ihmiset vetävät homman överiksi. Esimerkkinä nuori mies, jolla ensimmäinen koira; käyttölinjainen sakemanni. Ulos lähtiessä selättää koiran lähes joka kerta, kun pääsevät ulko-ovesta ulos. Ei "näkyvää" syytä (rähinää muille koirille / ihmisille / omistajalle), oletettavasti on vain innokas (nuori kun on) ja omistaja päättänyt lopettaa käytöksen selättämällä. En kutsuisi kovin tehokkaaksi keinoksi tässä tapauksessa, koska kuukausienkin jälkeen koira toimii "väärin".
Koirien käyttäytymistä laumassa seuratessaan näkee, kuinka harvoin koirat toisiaan selättävät, yleensä tehoaa pienempikin muistutus / ojennus. Tämä tietysti vaatii toimivan lauman, jossa laumajärjestys on edes suurin piirtein kunnossa (uuden jäsenen tullessa menee hetki jos toinen, ennen kuin löytää paikkansa, taas murkkuiän iskiessä, jäsenten kuollessa jne.).

Pahin mitä voi tehdä vieraalle koiralle tai mille koiralle vaa on ruveta huutaa tai kirkuu tai heilumaan jotain tuulimyllyjä, koira innostuu vain enemmän. Päättäväinen äänensävy (koira käskytys) ja päättäväiset liikkeet. Itse uskon tohon selätykseen, sitä joutuu käyttämään joskus koirien kanssa, huom. koira on eläin ja se ei ole ihminen.

Kovaa porukkaa täällä... :lol2:

Eikös kaikessa kurinpidossa, oli sitten kyse ihmisistä tai koirista, kuitenkin kannattais lähteä vähän kevyemmin ottein liikkeelle, pitäis jättää reserviin jotain keinoja. Jos koiran runttaa maahan joka kulmassa kun se räyhää niin onko se nyt sitten toimiva tapa? Musta jo lähtökohta on ihan järjetön, koira on kiihtynyt/aggressiivinen ja sit aletaan painia...:jahas:

Sitä paitsi ei huvita kuluta aikaa painimiseen, viimeks koirapuistossakin kun kateltiin niin pikku terrierin alistumiseen meni isommalta koiraltakin hitosti aikaa ja energiaa. Itse ainakin oon vielä huonompi tossa. :D Vaikka makais kiltisti maassa hiljaa niin heti kun noustaan tulee hammasta käteen. :lol2:

Eikös kaikessa kurinpidossa, oli sitten kyse ihmisistä tai koirista, kuitenkin kannattais lähteä vähän kevyemmin ottein liikkeelle, pitäis jättää reserviin jotain keinoja. Jos koiran runttaa maahan joka kulmassa kun se räyhää niin onko se nyt sitten toimiva tapa? Musta jo lähtökohta on ihan järjetön, koira on kiihtynyt/aggressiivinen ja sit aletaan painia...:jahas:

Sitä paitsi ei huvita kuluta aikaa painimiseen, viimeks koirapuistossakin kun kateltiin niin pikku terrierin alistumiseen meni isommalta koiraltakin hitosti aikaa ja energiaa. Itse ainakin oon vielä huonompi tossa. :D Vaikka makais kiltisti maassa hiljaa niin heti kun noustaan tulee hammasta käteen. :lol2:

Tiedän yhden ongelmakoirien kouluttajan ja sillä on tapana kouluttaa uroksilta uho pois toisiin uroksiin sillai, et molemmat koirat laitetaan maahan turvat vastaikkain. Pidetään maassa niin kauan, et ne rauhottuu ! Uusitaan niin monta kertaa, kun tarvista.

Mitä ihmeen kovaa porukkaa, olisit vaikka ESIM meille tullut kokeilemaan tuon bullukan kanssa niitä kevyitä otteita nii ei sua enää naurattaisi, tarkoitan ei sille huuto tai hieno herkulla houkuttelu toiminut, sen verran kovapäinen oli että vaati että koira alistetaan maahan kun muuten ei totellut. Vai parempi vaihtoehtoko olisi että koira olisi kotona johtaja ja hyppisi silmille? Tiesit varmasti että joku rotu sattuu olemaan kovapäinen eikä siihen hienot otteet toimi, kun koiralta puuttuu täysin korvat jos sille päälle sattuu.

Mitä ihmeen kovaa porukkaa, olisit vaikka ESIM meille tullut kokeilemaan tuon bullukan kanssa niitä kevyitä otteita nii ei sua enää naurattaisi, tarkoitan ei sille huuto tai hieno herkulla houkuttelu toiminut, sen verran kovapäinen oli että vaati että koira alistetaan maahan kun muuten ei totellut. Vai parempi vaihtoehtoko olisi että koira olisi kotona johtaja ja hyppisi silmille? Tiesit varmasti että joku rotu sattuu olemaan kovapäinen eikä siihen hienot otteet toimi, kun koiralta puuttuu täysin korvat jos sille päälle sattuu.
Eli koiran ensimmäisestä kokeilusta sä selätät sen? Edes kokeilematta, riittääkö vähempi palauttamaan koiran takaisin paikalleen?
Entä jos teetkin väärän liikkeen väärässä kohdassa ja koira menettää luottamuksensa suhun? Lauman johtaja on aina reilu, joka antaa palautteen oikeassa kohdassa, oikeasta asiasta. Oli kyseessä ihminen tai koira.
Jos koira on kasvatettu pennusta asti kunnolla, ei tarvitse turhaan heitellä seinälle tai katuun, ne pienetki sanat / eleet riittää yleensä.

Namit nyt ei kuulu kasvatukseen mun mielestä, paitsi uusien juttujen opettamiseen ovat käteviä. Koulutus ja harrastukset on sitten ihan eri asia. Naurattaa kun jotkut kulkee perse pystyssä nami koiran edessä. :lol2:

Tiedän varsin hyvin että koira voi olla sellasella päällä että mitkään sanat ei vaikuta mut mitä järkeä koiralle on opettaa tapoja silloin kun sen vois tehdä ennen sitä.

Eli koiran ensimmäisestä kokeilusta sä selätät sen? Edes kokeilematta, riittääkö vähempi palauttamaan koiran takaisin paikalleen?
Entä jos teetkin väärän liikkeen väärässä kohdassa ja koira menettää luottamuksensa suhun? Lauman johtaja on aina reilu, joka antaa palautteen oikeassa kohdassa, oikeasta asiasta. Oli kyseessä ihminen tai koira.
Jos koira on kasvatettu pennusta asti kunnolla, ei tarvitse turhaan heitellä seinälle tai katuun, ne pienetki sanat / eleet riittää yleensä.

Joo just niin, mitäpä jos oppisit lukemaan, tajuaisit varmasti paremmin. Sulla vissiin kokemusta isoista roduista kun neuvot on niin hyvät, ettei tajua että joillakin koirilla nyt ei satu olemaan korvia. Mutta jatkakaa ei mulla muuta, kasvattakaa miten tahdotte, mutta liikaa on nähty näitä jotka itkee kun koira ei tottele.

Joo just niin, mitäpä jos oppisit lukemaan, tajuaisit varmasti paremmin. Sulla vissiin kokemusta isoista roduista kun neuvot on niin hyvät, ettei tajua että joillakin koirilla nyt ei satu olemaan korvia. Mutta jatkakaa ei mulla muuta, kasvattakaa miten tahdotte, mutta liikaa on nähty näitä jotka itkee kun koira ei tottele.
Ilmeisesti sä et ymmärrä, mitä sulta kysytään, etkä kovastikaan koiran tavoille opettamisen päälle. Ootko koskaan ees seurannut koirien omaa käyttäytymistä keskenään?
Tiedät varmasti, että on muitakin tapoja osoittaa johtajuutensa koiralle kuin sen maahan "heittäminen"? Aika lapsellista vetää herne nenään heti, kun kysytään vähän tarkemmin opetustavoista. Puhun opettamisesta sen takia, koska lasken kouluttamisen toiseen kategoriaan. Koiralle opetetaan käytöstavat ja koulutetaan muutoin.
Jos et pysty perustelemaan / selventämään omaa käytöstä ja ajatuksia koiran opettamisesta / kouluttamisesta, se on sun ongelma. Kannattaisi kuitenkin olla edes jonkinnäköinen "suunnitelma" koiran opettamista varten, selviää helpommalla. Yksi hyvän johtajan ominaisuuksista on myös johdonmukaisuus, suunnitelmallisuus apuna tässäkin.

Sillä koolla ei niinkään ole väliä, vaan koiran luonteella ja alkuperäisellä käyttötarkoituksella ts. millainen koiran perusluonne on. Terrieri on terrieri, oli kokoa kilo tai viiskymmentä. Puudeli on puudeli, oli kokoa kilo tai viiskymmentä. Viime kädessä koira hallitaan omalla massalla, mutta helpommalla pääsee, kun saa henkisen yliotteen koirasta ts. on henkisestikin koiran johtaja. En viitsi enempää toistaa itseäni, tästä asiasta olen jo aiemminkin kirjoittanut.

Ilmeisesti sä et ymmärrä, mitä sulta kysytään, etkä kovastikaan koiran tavoille opettamisen päälle. Ootko koskaan ees seurannut koirien omaa käyttäytymistä keskenään?
Tiedät varmasti, että on muitakin tapoja osoittaa johtajuutensa koiralle kuin sen maahan "heittäminen"? Aika lapsellista vetää herne nenään heti, kun kysytään vähän tarkemmin opetustavoista. Puhun opettamisesta sen takia, koska lasken kouluttamisen toiseen kategoriaan. Koiralle opetetaan käytöstavat ja koulutetaan muutoin.
Jos et pysty perustelemaan / selventämään omaa käytöstä ja ajatuksia koiran opettamisesta / kouluttamisesta, se on sun ongelma. Kannattaisi kuitenkin olla edes jonkinnäköinen "suunnitelma" koiran opettamista varten, selviää helpommalla. Yksi hyvän johtajan ominaisuuksista on myös johdonmukaisuus, suunnitelmallisuus apuna tässäkin.

Sillä koolla ei niinkään ole väliä, vaan koiran luonteella ja alkuperäisellä käyttötarkoituksella ts. millainen koiran perusluonne on. Terrieri on terrieri, oli kokoa kilo tai viiskymmentä. Puudeli on puudeli, oli kokoa kilo tai viiskymmentä. Viime kädessä koira hallitaan omalla massalla, mutta helpommalla pääsee, kun saa henkisen yliotteen koirasta ts. on henkisestikin koiran johtaja. En viitsi enempää toistaa itseäni, tästä asiasta olen jo aiemminkin kirjoittanut.

En ymmärrä en, mutta sinä kuljet ilmeisesti vihko kädessä suunnitelemassa miten koiran saa aisoihin, yksinkertaista jos koira ei tottele puhetta niin se painetaan maahan ( enkä tarkoita nyt hakkaamista/runnomista) ettei kukkahattu ota nokkiinsa. Kummasti nuo kaksi koiraa tuossa ovat kiltisti eivätkä ongelma koiria, vaikka en osaa kasvattaa :D

PS sulta tulee hienoa tekstiä mutta haluaisin nähdä meneekö se kuitenkaa käytänössä ihan noin epäilen.

En ymmärrä en, mutta sinä kuljet ilmeisesti vihko kädessä suunnitelemassa miten koiran saa aisoihin, yksinkertaista jos koira ei tottele puhetta niin se painetaan maahan ( enkä tarkoita nyt hakkaamista/runnomista) ettei kukkahattu ota nokkiinsa. Kummasti nuo kaksi koiraa tuossa ovat kiltisti eivätkä ongelma koiria, vaikka en osaa kasvattaa :D

PS sulta tulee hienoa tekstiä mutta haluaisin nähdä meneekö se kuitenkaa käytänössä ihan noin epäilen.
Mulle on riittäny, että olen mahdolliset virheet tehny ensimmäisten koirieni kanssa ja oppinut niistä. Mun ei tarvitse jatkuvasti hakata päätäni seinään muistaakseni, että se sattuu.
Edelleen kehottaisin tilaisuuden tullen seuraamaan koiralauman omaa käyttäytymistä, sieltä saa paljon vinkkejä "luonnollisempaan" palautteen antamiseen. Mä en pidä itseäni vieläkään kukkahattutätinä, mutta mun mielestä on järjetöntä ja turhaa antaa palaute voimakkaimmalla tavalla, jos kevyemmälläkin selviäisi. Kukin tietysti tyylillään, jos lopputulos on sama. Olen itsekin selättänyt koiriani, mutta vasta viimeisenä vaihtoehtona.

Voit epäillä ihan rauhassa ja mä voin vannoa ja vakuutella vaikka maailman tappiin asti, kuinka mun koirat osaa käyttäytyä ja niitä ei tarvitse selättää yms. Se on kuitenki ihan turhaan, uskot mitä uskot, mulle riittää että mä itse tiedän totuuden koirieni käytöksestä ja omista opetuksistani.

Pitääpä koittaa napsia joku hyvä otos. Varmaan vähän samaa vikaa kun sulla että kun on väritykseltä tumma tai brindle niinkuin tuo meidän, niin ei oikein tuppaa saamaan hyvää kuvaa ainakaan pärstästä.

Käytkö muuten korson kanssa missään koirapuistossa? Ite käydään tuossa Kynsilehdossa ja siinä yks päivä ohimennen juteltiin "ilkasta" kun ilmeisesti joku sun tuttu/puolituttu on ottamassa 4-vuotiaan pittinsä kaveriksi corsoa.

Yleensä käyn puokkarin puistossa, tuirassa,kynsilehdossa ja herukan puistoissa harvemmin mutta joskus. Nyt varmaan puistoiu jää vähän vähemmälle kun on tuo paukapää vähän höpönä. Ei ole syönytkään juuri mitään muutamiin päiviin.

En kyllä hoksaa kuka on kyseessä mutta massan tietää varmasti lähes kaikki noiden puistojen vakkarikävijät.

Olitko ihan tosissasi tuossa lauseessa "yksinkertaista jos koira ei tottele puhetta niin se painetaan maahan"? Toivottvasti et sentäs :) Jos koira ei tottele niin kannattaa varmaan miettiä miksi se ei tottele? Ymmärtääkö koira käskyn varmsti, ensin pitää kärsivällisesti opettaa ja vastaa sitten kun on täysin varma että koira osaa käskyn niin voi alkaa vaatia. Vai eikö koira näe mitään tarvetta totella omistajaa, pitääkö koira itseään omistajan yläpuolella ja ei siksi usko käskyjä? Syitä voi olla monia, ja tähän kysymykseen kun löytyy vastaus niin on elo koiran kanssa helpompaa ja koira tottelee mielellään ilman maahan painamisia ja selätyksiä.

Kyllä kaikilla koirilla korvat on ja kuulevatkin varsin hyvin, ongelma sitten joskus onkin kokeeko koira velvollisuudekseen kuunnella. Useimmissa tapauksissa korvat alkavat taas löytyä kun koira pidetään kotona vähemmällä huomiolla. Josset sano sanaakaan koiralle viikkoon, ota siihen mitään kontaktia (ulkoilua ja ruokintaa lukuunottamatta) ja seuraava mitä se ihmisen suusta kuulee viikon hiljaiselon jälkeen on kunnon murahdus koiran töhöttäessä, niin voin kertoa, et ne korvat on taas tallella. Meillä pelataan aika paljon huomiolla, jos koirat alkaa toimia oman pään mukaan niin vähennetään niille antamaamme huomiota, miksi? no siksi koska koirien keskenkään se arvovaltaisin yksilö ei mielistele muita ja jaa rapsutuksia niitä kerjääville. Itselläkin kaikesta kokemuksesta huolimatta tulee annettu koirille välillä vääränlaista huomiota, koska ihminen vain olen ja liian pitkään jatkuneena se sitten kostautuu niin, ettei tuollaiset vahvaluontoiset eläimet kunnioita entiseen malliin. Omaa käytöstä muuttamalla saan taas koiratkin toimimaan toisin.

Käyttäydyn ja puhun koirien seurassa aina rauhallisesti ja annan käskyt lempeällä äänensävyllä. Sitten jos on tilanteita, joissa koira ei tunnu kuuntelevan kuten kuuluisi muutan äänensävyä käskevämmäksi ja koira tietää jo pelkästä kontrastista äänensävyjen välillä, että nyt on parempi totella. Koskaan en huuda koirille, ainoastaan sanon asiat tiukasti tai lempeästi riippuen siis koiran käytöksestä. Rauhallisuus on A&O silloinkin kun koiraa ojentaa.

Pentuaikana oon joskus kiepauttanut koiran napakasti kyljelleen kun siltä on mennyt kierrokset yli ja alkanut sitten esim. näykkiä, tai jos on rähähtänyt luustaan, mutta aikuista koiraa en lähde selättämään, edes omiani vaikka olisivat pieniä. En vaan usko, että sillä on kunnioitusta lisäävää voimaa. Kun seuraa dominoivia, kovia koirayksilöitä muiden seurassa niin ei niiden tarvitse selättää toisia vaan muut näyttävät alistuvia eleitä ja mahdollisesti jopa heittäytyvät itse selälleen. Tuomitseva mulkaisu, murahdus tai rähähdys riittää oikaisemaan toisen käytöstä. Ne koirat, joille se oma asema ei ole itsestäänselvyys ajautuvat painimaan ja tappelemaan muiden kanssa eikä niistä koskaan tule kovinkaan kunnioitettuja laumassa. Sama homma ihmisellä, jos auktoriteetti on riittävä niin tuomitseva mulkaisu tai murahdus riittää moneen tilanteeseen.

Edit: Oon pitkälti sitä mieltä, että jos koirien kanssa haluaa kehittyä ja oppia elämään molemminpuoleisesti tasapainoista elämään on vaan välillä istuttava alas ja mietittävä miksi koira käyttäytyy tietyllä tapaa, kokeiltava asioita ja otettava kaikista virheistäkin opiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom