Yleinen lemmikkikeskustelu

"Julia "Tuksunsisko" Tukianen hehkuttaa FB:ssä hankkineensa Cane Corson pennun, joka tosin syntyy vasta maaliskuussa. Lisäksi hän jo esitellyt tulokkaan kasvatusperiaatteita kertomalla useassa yhteydessä että "raatelijakoira syö Tuksun vihaajilta päät". "

Että sellaista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Julia "Tuksunsisko" Tukianen hehkuttaa FB:ssä hankkineensa Cane Corson pennun, joka tosin syntyy vasta maaliskuussa. Lisäksi hän jo esitellyt tulokkaan kasvatusperiaatteita kertomalla useassa yhteydessä että "raatelijakoira syö Tuksun vihaajilta päät". "

Että sellaista.

Jeps ja viime viikolla moni jakoi saman ääliön FB-päivitystä, jossa kertoi että Rottweiler on kotiutunut suojaksi ja Corso-pentu tulee hetken päästä. Ääliö pitää olla senkin, joka noille eläimiä suostuu myymään.

Ei koiran peruskäytöksen opettaminen mitään rakettitiedettä ole. Perseilystä seuraa rangaistus/korjaus, joka sit muuttuu riippuen perseilyn vakavuudesta / toistuvuudesta ja siitä onko tilanne opetettu aiemmin. Oikeasta toimimisesta palkkio, joka voi olla ihan vaan hyväksyntä / kehu ja ollaan johdonmukaisia jatkuvasti. Nää myös riippuu tietysti myös koiran luonteesta, et mikä on riittävä korjaus missäkin tilanteessa ja mikä koetaan positiivisena vahvistamisena. Mutta simppelisti vahvistetaan positiivista ja korjataan negatiivista.

Koirissa kuitenkin on eroja, jos koira ei ole yhtään dominoiva niin sen voi kasvattaa melkein miten vain ja hyvä tulee.

Yksi sellaisen koiraomistaja oli ihan äimänkäkenä kun komensin massaa kun yritti leikkipainissa alkaa alistamaan tai yritti alkaa nylkyttämään hänen koiraa, sanoi että "ei se häntä haittaa" yms yms. Minä tuumasin että minua se haittaa kun paukapäällä nousee hyvin nopeaa hattuun jos saa "päänahkoja" muista koirista otettua.

Pidänkin sitä yhtenä isona virheenä että ihmiset antavat 4-8kk koirien alistella muita koiria puistoissa siihen puuttumatta. Koira vaan vahvistuu(henkisesti) iän myötä ja kohta puistoiluista ei tule mitään kun ollaan niin kukkulankuningasta että. Näyttää hattun nousevan vaikka alisteluun olen yrittänyt puuttua aina.

Edit: Oon pitkälti sitä mieltä, että jos koirien kanssa haluaa kehittyä ja oppia elämään molemminpuoleisesti tasapainoista elämään on vaan välillä istuttava alas ja mietittävä miksi koira käyttäytyy tietyllä tapaa, kokeiltava asioita ja otettava kaikista virheistäkin opiksi.
Pitää myös olla valmis katsomaan peiliin ja myöntämään ne omat virheensä. Kirjallisuus ja vanhemmat / kauemmin koirapiireissä olleet ihmiset ovat myös erinomainen tietolähde, jos vain on valmis ottamaan tietoa vastaan. Nykyään tuntuu olevan monella koiranomistajalla suuret luulot itsestään ja osaamisestaan, varsinkin jos on "ottanut selvää" = lukenut kirjan tai kasvattajan kotisivuilta tietopaketin.

Että sellaista.

Jeps ja viime viikolla moni jakoi saman ääliön FB-päivitystä, jossa kertoi että Rottweiler on kotiutunut suojaksi ja Corso-pentu tulee hetken päästä. Ääliö pitää olla senkin, joka noille eläimiä suostuu myymään.
Mä en ymmärrä, miten kukaan voi olla niin tyhmä, että myy kummallekaan noista mitään elävää eläintä... Johannahan vähän väliä kirjoittaa, kuinka se sekarotuinen jatkuvasti karkailee. Viime uutena vuotena se karkasi, koska sillä oli juoksuaika. Uroksella...

Ei koiran peruskäytöksen opettaminen mitään rakettitiedettä ole.
Eihän se olekaan. Harvalle kuitenkaan tuntuu olevan alusta asti selvää, mikä on hyvää peruskäytöstä ja mikä ei. Mitä sallitaan ja mitä ei. Kun ei ole edes perusasiat kunnossa, ei lopputuloskaan voi olla paras mahdollinen. Ja siinä kärsii sekä koira, että omistaja.

tunnistaako joku mikä rotu on kyseessä tässä videossa? Siis ruskea koira joka tulee vetovuoroon noin 01:00 kohdalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitosta laitettaan rotu korvan taakse :D

Älä sitten sorru apulassa, keltaisessa pörssissä yms. myytäviin "pitbulleihin". Ulkomaille käypi suunta jos haluaa rahalleen vastinetta eli aidon apbt:n. Kannattaa tutustua rotuun ja eri kasvattajiin huolella ennen hankintaa :)

juu pitää kyllä ottaa tosissaan selvää noista ennenku meen ottamaan mitään:) Aluks pitää nyt kerätä vähän kiinnostavia rotuja ja sit alkaa karsimaan siitä. AST on varmaan tällä hetkellä kyllä listan kärjessä.
Ainoo ongelma on siinä että emäntä haluaisi kookkaamman koiran :D

Tossa pitää olla myös tarkkana ku tilaa ulkomailta koiria, yhden tutun koira oli puhtaasta taistelulinjasta apbt. Helvetin vaativa koira ja piti käydä ottamassa lääkärillä piikkejä mitkä alensi testoarvoja ja rauhoitti koiraa. Kyseinen rotu on suhteessa maailman vahvin tossa vedossa, pystyy vetää 80 kertaisesti oman painon parhaimmillaan. Vielä tosta Koiran selätyksestä, mitä itse olen tavannut ja ollut tekemisisää eri rotujen kanssa ni on muodostunut sellainen vahva kuva että jos koirassa on bulldogin verta ni pitää vähintään tehdä tuplatyö.

Älä sitten sorru apulassa, keltaisessa pörssissä yms. myytäviin "pitbulleihin". Ulkomaille käypi suunta jos haluaa rahalleen vastinetta eli aidon apbt:n. Kannattaa tutustua rotuun ja eri kasvattajiin huolella ennen hankintaa :)

Totta, Suomessa on paljon "pitbulleja", mutta todellisuudessa aitoja pitbulleja on erittäin erittäin vähän. Juuri sen takia kun aitoa et Suomesta saa vaan ne on tuotettava yleensä jenkeistä.

Kaikista parasta oppia saa jos pääsee juttelemaan ja näkemään useamman "ammattilaisen" toimintaa koirankoulutuksessa. Sitten kun kerää tietoa ja mielipiteitä useammalta kouluttajalta ja tästä kokonaisuudesta muodostaa oman selkeän linjan jota lähtee seuraamaan niin hyvä tulee. Tärkeintä on johdonmukaisuus ja reiluus kaikessa toiminnassa niin kotona kun kentällä. Se mikä on sallittua tänään on sallittua aina. Se mikä kiellettään, on kiellettyä aina. Tästä seuraa se että koiralle on selvää mitä saa tehdä ja mitä ei, koirasta ei tule epävarmaa eikä sen tarvitse kyseenalaistaa omistajan käskyjä ja toimintaa.

Mä oon sanonut aina, että ultimaalinen stereotypia on kalju tatuoitu bodari, joka ajaa bemarilla ja omistaa staffin, on ovella töissä. Niin vitun tavallista.

Oon muuten huomannut, että vanhanaikaisesta oviammattitaidosta on hyötyä myös koirien kanssa. Jos osaa olla ihmisten kanssa rauhallinen, ystävällinen ja jämäkkä mutta kuitenkin tarvittaessa kovastikin dominoiva niin se on hyvä yhdistelmä myös koirienkin kanssa toimimiseen. Hyvä poke hoitaa valtaosan tilanteista muulla kuin painimalla, koirien kanssa pitäisi kyetä hoitamaan kaikki tilanteet painimatta, nehän kun eivät käytä edes päihteitä :D

Toisaalta kun aattelee, millaisia ramboja oon itsekin nähnyt alalla vuosien varrella niin hyvä, että ettei sitä stereotypista imagoa rakenneta yleisesti yhtään isommalla ja vaativammalla muskelikoiralla kuin staffilla :)

Mä oon sanonut aina, että ultimaalinen stereotypia on kalju tatuoitu bodari, joka ajaa bemarilla ja omistaa staffin, on ovella töissä. Niin vitun tavallista.

Itse en bemaria omista, en tee töitä ovella, tukkakin on päässä ja koirana on sekarotuinen josta löytyy jackrusselia, perhoskoiraa ja jotain spanielia :D
Lähinnä etsin itselle työkoiraa jonka kanssa voisin harrastaa vetoa.

Isommissa työkoirissa sitten se terveys alkaa olemaan melko tärkeä jos meinaa taakanvetoa miettiä.

Esim. bourdeuxendogit on todella hienonnäköisiä lihaksikkaita vahvoja koiria mutta voipi sanoa että hyvä tuuri käy jos on terve kaikenpuolin. Tämmöisen olisin halunnut, mahtavan luonteisia ovat kyllä olleet kaikki tapaamani.

j3pu:lla haussa samanlainen koira kuin itsellä aikoinaan niin lopussa oli itsellä valinta corson tai dogo argettiinon välillä, corsoon päädyin kun ajattelin että pienempi vietti metsästykseen sekä dogoissa olevat allergiat? liekkö oikeasti minun mutu tuntuma pitänyt paikkaansa.

Jos toinen koira pitäisi tällä hetkellä laittaa niin miettisin corson,argettiinon,ambullin,oldien tai rotikan välillä. Tai sitten tulisi labbis, ovat niin kilttejä ja söpöjä järkeään:)

j3pu, roduissa on kyllä sitten isoja eroja vaikka samaa näköä monissa onkin eli noi amstaffit yleensä melko kovia häyryämään ja touhottaan kotona ja ihmisten seurassa, taasen kuin esim. tämä corso joka itsellä on niin yleensä lähinnä käy vähän rapsututtamassa ja sitten vaan köllii. Tutki tarkkaa mitä koiralta haluat ja mitkä kriteerit ovat tärkeitä. Itse suosittelen ainakin miettimään hyvin tarkoin terveydellisiä seikkoja.

edit. Tuli mieleen että onko kellään kokemusta työkoira mixeistä. Niitähän vähän kaikki katsoo kieroon, etenkin kasvattajat mutta silti kiinnostavia näin norm pulliaiselle. Tässä likellä asui yksi amstaffi/dogo sekoitus, komea koira oli.

Hohhoijaa...

Tänään tuli pitkästä aikaa taas sellainen olo että koira pitäisi olla, edellinen joutui sairauden takia piikille maaliskuun lopulla.

Isommissa työkoirissa sitten se terveys alkaa olemaan melko tärkeä jos meinaa taakanvetoa miettiä.

Esim. bourdeuxendogit on todella hienonnäköisiä lihaksikkaita vahvoja koiria mutta voipi sanoa että hyvä tuuri käy jos on terve kaikenpuolin. Tämmöisen olisin halunnut, mahtavan luonteisia ovat kyllä olleet kaikki tapaamani.

j3pu:lla haussa samanlainen koira kuin itsellä aikoinaan niin lopussa oli itsellä valinta corson tai dogo argettiinon välillä, corsoon päädyin kun ajattelin että pienempi vietti metsästykseen sekä dogoissa olevat allergiat? liekkö oikeasti minun mutu tuntuma pitänyt paikkaansa.

Jos toinen koira pitäisi tällä hetkellä laittaa niin miettisin corson,argettiinon,ambullin,oldien tai rotikan välillä. Tai sitten tulisi labbis, ovat niin kilttejä ja söpöjä järkeään:)

j3pu, roduissa on kyllä sitten isoja eroja vaikka samaa näköä monissa onkin eli noi amstaffit yleensä melko kovia häyryämään ja touhottaan kotona ja ihmisten seurassa, taasen kuin esim. tämä corso joka itsellä on niin yleensä lähinnä käy vähän rapsututtamassa ja sitten vaan köllii. Tutki tarkkaa mitä koiralta haluat ja mitkä kriteerit ovat tärkeitä. Itse suosittelen ainakin miettimään hyvin tarkoin terveydellisiä seikkoja.

edit. Tuli mieleen että onko kellään kokemusta työkoira mixeistä. Niitähän vähän kaikki katsoo kieroon, etenkin kasvattajat mutta silti kiinnostavia näin norm pulliaiselle. Tässä likellä asui yksi amstaffi/dogo sekoitus, komea koira oli.

Kiitos tasokkaasta palautteesta!

tota monirotuista vaihtoehtoa on tullut myös mietittyä kun yleensä ovat halvempia sekä terveempiä.
En ole nyt kiirepäissään ottamassa koiraa, joten tässä on viellä aikaa tutkia eri vaihtoehtoja. Pitääpä nyt saada viellä toi emäntä hyväksymään joku rotu kun tuntuu että sille kelpaisi vain labris ja kultainen noutoja :D

Koiralla viimeiset tiineyspäivät menossa...tai pallokalaa tuo enemmän taitaa muistuttaa. Ja tietenkin se päättää synnyttää juuri jouluaattona....on sen verran tarkka neiti. Jospa jo kohta olisi ruttunaamoja tuhisemassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom