Yleinen lemmikkikeskustelu

Mike minkä rotuisia koiria noi sun veitikat ovat? Äiti haki viikko sitten keskikokoisen valkoisen villakoiran ja näyttää kovasti samalta, kiva kaveri jossa tuntuu olevan jotain kengurua seassa. Itsellä on siperianhusky ja kovaa treeniä tarttis, vituttaa kun menin myymään kameravehkeet niin ei kuvia saa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten pitää toimia jos koira kusee ihmisen tai toisen eläimen päälle?
(en omista koiraa)

Alla vastaus. Tuo kuseskelu nyt on tosi yleistä noilla n. vuoden ikäisillä uroksilla, ne on vähän kuin murkkuikäiset muksut ei tiedä oikein mikä heidän virka on.

Tärkeintähän tuossa on saada koira ymmärtämään, että muiden päälle kuseskelu ja muu perseily ei vaan ole _sallittua_.

Sanoinhan että vielä se sieltä tulee.. Tuo mamman päälle kuseminen on jo sellainen merkki että kannattaa ottaa tosissaan ja keskittyä siihen arvojärjestyksen vahvistamiseen. Kenen tahansa ihmisen päälle kuseminen on sellainen juttu johon puuttuisin heti ja melko kovalla kädellä. Muutenkin sanon taas kerran :) että ole pirun varovainen jos vielä koiran puistoon viet...

Joo, kyllä nyt aletaan olemaan extra varovainen puistoilun kanssa, ollut viime viikkoina niin pollevaa poikaa tuo meidän jätkä.
Ajattelin että tämä meidän koira on vaan niin saatanan sosiaalinen että ei tule ongelmia puistoilun kanssa mutta kyllä se nyt siltä näyttää että ainakin tämän murrkuiän saa olla hyvinki varovainen muiden nuorten uroksien kanssa.

Täältäpäin löytyy myös yksi lonkkavikainen koira. C-D- lonkat, joista tuossa huonommassa on melko paha nivelrikko. Mobility-ruokaa syötetään ja lisäksi saa päivittäin kipulääkettä. Tuota kipulääkettä on annettu nyt hieman yli vuosi, aloitettiin silloin kun koira oli vähän päälle seitsemän vanha. Päädyttiin tuohon kipulääkkeeseen, koska lonkka "naksui" usein ja lisäksi koira oli selvästi äreä ja jäykkä jos oli vähänkin rajumpaa liikkunut. Kipulääke on selvästi auttanut sekä siihen lonkan naksumiseen että jäykkyyteen ja kipuun, eikä tähän mennessä ole haittavaikutuksia näkynyt. Koira on 17-kiloinen, mutta nyt jonkin verran tuhdissa kunnossa. Optimipaino olisi siinä 15 kilon paikkeilla. Se laihduttaminen on vaan niin pirun hankalaa, kun on leikattu koira joka ei halua/jaksa kulkea vähänkään pidempiä lenkkejä, eikä täällä ole ketään kenen kanssa voisi mennä koirapuistoon juoksemaan (eipä se kauheasti vieraista koirista välitäkään...). Kesäisin kyllä aina hoikistuu kun pääsee äidin koirien kanssa mökillä vapaana liikkumaan, mutta sitten talvella on taas vaikeaa, vaikka kuinka vähän antaisi ruokaa... Tämä koira on sikäli jännä tapaus, että hyppää esim sängylle ilman mitään ongelmia, ja tykkää nousta takajaloille seisomaan minua vasten, vaikka lonkat on siinä kunnossa että Jan Räihän mukaan noin laaja liikerata ei ole edes mahdollinen. :confused: Mutta se onkin muutenkin erittäin sitkeä sissi, jolla on tosi korkea kipukynnys. :rolleyes: Tästä korkeasta kipukynnyksestä on välillä aika lailla harmiakin, kun joutuu arvailemaan että onko koiralla mahdollisesti joku vikana, kun ei ulospäin sitä näytä.

Ei se lonkkavika/nivelrikko todellakaan ole kiva juttu, mutta kyllä sen kanssa yleensä elää voi. Tosi harva tapaus ainakaan tällä meidän keskikokoisella rodulla on niin paha että koira pitäisi lonkkien takia lopettaa. Isommilla roduilla voi olla vähän ikävämpi tilanne, kun painoa on enemmän mutta silti koirat on aina yksilöitä. Ei sitä aina pysty sanomaan mihin suuntaan tilanne kehittyy. Minunkin koiran kohdalla aikanaan sanottiin, että vaikka on C-D- lonkat, niin ikinä ei tule nivelrikko vaivaamaan. :jahas: No, ei se sitten ihan niin mennyt... Onneksi monella menee kuitenkin niin että ne D-lonkatkaan ei tosiaan vaivaa ikinä.

Lonkkien periytymisestä sen verran, että oman arvioni mukaan voisi karkeasti sanoa, että jos on huonolonkkaiset vanhemmat (molemmat tasoa C/D) niin harvemmin tulee pennuillakaan hyviä lonkkia. Jos vanhemmat on hyvälonkkaisia, niin pennut voivat olla sitten mitä tahansa. Ei tosiaan kannata tuudittautua siihen että vaikka vanhemmilla olisikin A tai B-lonkat, että ne automaattisesti periyttäisivät pelkkiä terveitä lonkkia. Ympäristötekijöillä kun voi olla hyvinkin suuri vaikutus, etenkin jos on sitä sukurasitusta mukana taustalla. Liian raju liikunta, liukkaat lattiat, epäsuhtainen ruokavalio ainakin voivat vaikuttaa. Varsinkin suurilla roduilla liian rankka penturuoka ja sen aiheuttama liian nopea kasvaminen on käsittääkseni yksi suurimmista riskitekijöistä. Mutta vaikka olisi kuinka valinnut pentueen vanhemmat huolellisesti ja ottanut huomioon kaikki riskitekijät pentuaikana, niin koskaan ei voi olla lopputuloksesta varma. Se on sitä koiranomistamista se. Joskus jää tyhjä arpa käteen vaikka paperilla kaikki näyttäisikin hyvältä. :(

Pakko tähän vielä sanoa että harva juttu on niin vittumaista kuin kintuille kusevat vieraat koirat. Itse olen tämän "kunnian" kokenut, ja siinä kyllä meinasi huumorintaju loppua tosi lyhyeen kun kengät ja housunlahkeet on kusesta märkänä, ja omistaja vaan hekottelee vieressä. Mokoma pikkurakki vielä ehti luikauttaa niin nopeasti etten ehtinyt kulmakarvaakaan nostaa kun koira oli jo tehnyt tehtävänsä. Harmi kun en silloin teininä kehdannut sanoa sen rakin omistajalle paria valittua sanaa...
Mulle on kehittynyt jonkinasteinen asennevamma uroskoiria kohtaan. Meillä kun on vaan narttuja, ja tuttujen ja tuntemattomien urosten kanssa on ollut aika ikäviä kokemuksia, niin ne ei sitten oikein nappaa...

:offtopic: Pahoittelen jos on sekava kirjoitus/typoja. Sen siitä saa kun ei ole vielä puoli seitsemältäkään aamulla nukkumassa... Nimim. unirytmi totaalisen sekaisin...

Nytpäs se murkkuikä sitten ilmeisesti alkoi kukoistaan. Useita päiviä oli viitteitä että jotain tapahtumassa, ensin kukkoiltiin puistoissa, sitten eilen ja toissapäivänä kusi muiden koirien ja heidän omistajiensa päälle.
Eilen ja tänään sitten ei oikein ole nuo kauniimman osapuolen kaikki komennot menneet perille ja puistossa oli kusastu hänenkin päälle. Minua ei ole vielä uhmannut mitenkään. Vähän jänskättää mitä tästä seuraa, mamma yrittää nyt pönkittää omaa asemaa ja puistoilut pariksi päiväksi veke.

Meidän herra kerran kusas jalalle. Nostin siitä hirveän haloon ja ei ole sen koomin kusassut ! .. Lähialueella on narttuilu, kun koira ei meinaa maltaa rauhallisesti ulkona kävellä. Kaikki pitää haistaa ja merkata.

Mike minkä rotuisia koiria noi sun veitikat ovat? Äiti haki viikko sitten keskikokoisen valkoisen villakoiran ja näyttää kovasti samalta, kiva kaveri jossa tuntuu olevan jotain kengurua seassa. Itsellä on siperianhusky ja kovaa treeniä tarttis, vituttaa kun menin myymään kameravehkeet niin ei kuvia saa.
Valkoinen on toy-villakoira ja aprikoosi on kääpiövillakoira. Seuraavaksi pitäis hommaa musta keskari/iso uros. Kun nämä ovat Minni ja Iines, niin poika olisi sitten Hessu.

Itse mietin emännän kanssa suuremman koiran hankkimista. Itse haluasin koiran jonka kanssa voisin harrastaa taakan vetoa. AST olisi omaan mieleen mutta kuulemma emännän mielestä liian pieni: D

Itse mietin emännän kanssa suuremman koiran hankkimista. Itse haluasin koiran jonka kanssa voisin harrastaa taakan vetoa. AST olisi omaan mieleen mutta kuulemma emännän mielestä liian pieni: D
Onhan niitä isompiakin työkoiria maailma pullollaan, Canariot,ambulli,corso,mallorcandogi yms yms.
Voihan taakanvetoon käyttää tietenki melkein mitä koiraa tahansa. Malamuutteja ainakin näkyy noissa videoissa.

amstaffeja on nykyään niin helkkarin paljon, hankkiminen varmasti helppoa että sen puoleen se on oiva valinta.

Itse harkitsen toisen koirarodun ottamiseksi mahdollisimman suuren rodun ottamista. Onko täällä kokemuksia irlanninsusikoiran ottamisesta harrastekoiraksi?

Itse harkitsen toisen koirarodun ottamiseksi mahdollisimman suuren rodun ottamista. Onko täällä kokemuksia irlanninsusikoiran ottamisesta harrastekoiraksi?

Tekisi mieli ottaa Weimarinseisoja :haart: ...taidan silti taipua toiseen Caneen..

dave_6d902e0554c34c6.jpg

...
Joo, kyllä nyt aletaan olemaan extra varovainen puistoilun kanssa, ollut viime viikkoina niin pollevaa poikaa tuo meidän jätkä.
Ajattelin että tämä meidän koira on vaan niin saatanan sosiaalinen että ei tule ongelmia puistoilun kanssa mutta kyllä se nyt siltä näyttää että ainakin tämän murrkuiän saa olla hyvinki varovainen muiden nuorten uroksien kanssa.

Nää on näitä. Meidänkin rakki oli NIIIIIIN sosiaalinen murkkuikään asti, mutta kun kassit laskeutui ja hormoonit alkoi viedä muuttui toisten urosten tapaaminen täysin mahdottomaksi. Eikä tuota käytöstä niin vaan karsita komentamalla tai opettamalla. Toki koiran voi saada kuriin, ettei hyökkää muitten kimppuun, mutta odotas kun tulee vastaan toinen kukkoilija. Siinä unohtuu opetukset aika vikkelään. Samanlaisia ovat saman pentueen kaikki muutkin urokset. Narttujen ja pentujen kanssa leikki kyllä maistuu, eikä loppua meinaa tulla millään.

Itse mietin emännän kanssa suuremman koiran hankkimista. Itse haluasin koiran jonka kanssa voisin harrastaa taakan vetoa. AST olisi omaan mieleen mutta kuulemma emännän mielestä liian pieni:D

Mulla on nyt 8 kk ikäinen amstaffi uros. Mainioita koiria, ei ehkä helpoin rotu mutta palkitseva kyllä. En sanoisi että amstaffeja on paljon, riippuu tietty mihin vertaa. Uros amstaffihan painaa usein sen 30-38kg että ihan pikkukoirasta ei ole kyse muttei myöskään mikään jättiläinen. Oma amstaffi painaa nyt 27kg ja sillä on esim isompi kaulapanta jo kun mun täyskasvuisella narttu rotikalla joka on kuitenkin reilut 10 kg amstaffia painavampi. Sellainen pötikkähän tuo on.

Koira messuilla puhuin tämän rodun edustajien kanssa. Kuulemma ovat kauheita sohva perunoita:D edustaja painotti että mikä niin ison koiran ottaa pitää muistaa ottaa koiralle vakuutus sillä lääkäri käyntien ohessa käytettävät lääkkeet (nukutus, puudutus... jne.) Laskutetaan painon mukaan ja kuulemma ei ole halpaa huvia maksaa ilman vakuutuksia:D

Onhan niitä isompiakin työkoiria maailma pullollaan, Canariot,ambulli,corso,mallorcandogi yms yms.
Voihan taakanvetoon käyttää tietenki melkein mitä koiraa tahansa. Malamuutteja ainakin näkyy noissa videoissa.

amstaffeja on nykyään niin helkkarin paljon, hankkiminen varmasti helppoa että sen puoleen se on oiva valinta.

Kiitos vinkistä! Pitää nyt ajan kanssa katsoa tätä juttua.
Nykyinen koira on narttu niin täytyisi sekin leikata sitten uuden koiran hankinnan yhteydessä, sillä seuraava koira on kyllä ukko ja siltä ei palleja viedä ku pakolla:D

Ei taida mastiffi liikkua ikinä kuin raketti :) Laitahan kuvaa näytille.

Meillä ainakin tuo corsotin ollut aina tommonen aika rauhallinen tapaus liikkeissään. Muutkun juoksee puistossa ympyrää niin massa odottaa paikallaan ja juoksee muiden kylkeen kun ovat kohdalla.

Sen verran päivitystä massasta että ikää 1v1kk niin enään ei kyllä aleta leikkimään kenenkään aikuisen tuntemattoman uroksen kanssa. hyvin harvan tutunkaan kanssa leikki kelpaa. Pennut ja nartut kyllä kelpaa mukisematta paineihin.

Edit. todella vittumainen tilanne ukrainalla, toivottavasti olisi vain sellainen vika että ei tarvisi ipikille viedä

Pitääpä koittaa napsia joku hyvä otos. Varmaan vähän samaa vikaa kun sulla että kun on väritykseltä tumma tai brindle niinkuin tuo meidän, niin ei oikein tuppaa saamaan hyvää kuvaa ainakaan pärstästä.

Käytkö muuten korson kanssa missään koirapuistossa? Ite käydään tuossa Kynsilehdossa ja siinä yks päivä ohimennen juteltiin "ilkasta" kun ilmeisesti joku sun tuttu/puolituttu on ottamassa 4-vuotiaan pittinsä kaveriksi corsoa.

Tänään käytiin tosiaan tuon 6kk pennun kanssa ekassa mätsärissä. Ei perkele päässy pallille mut parempien joukkoon kylläkin. Hirveetä sohlaamista kun pienessä hallissa ~50 pentua luokkaa "iso" :D

Seuraava koira tulee niiin olemaan Belggari Malinois kunhan jommastakummasta nykyisestä aika jättää. On kyllä komeita sporttisia koiria.

pk-sm2010_253.jpg

Jos vieras koira kusee kintuille ja omistaja ei asiaan reagoi niin kuin pitää niin varmana saa kyytiä. Vituttaa kun välillä tulee tilanteita että pitää muiden koiria alkaa kasvattaa. Omistajille on turha koittaa järjellistä sanaa sanoa, nehän sitä eniten tarvitsis.

Jos vieras koira kusee kintuille ja omistaja ei asiaan reagoi niin kuin pitää niin varmana saa kyytiä. Vituttaa kun välillä tulee tilanteita että pitää muiden koiria alkaa kasvattaa. Omistajille on turha koittaa järjellistä sanaa sanoa, nehän sitä eniten tarvitsis.

..Vaikka kuinka reagoisi saa silti kyytiä. Vieraiden koirien hyppiminen loppuu, kun pyöräyttää niskasta maassa. Toimii ! .. Sen ihmisen on tehtävä asialle jotain,jolle teko kohdistuu.

..Vaikka kuinka reagoisi saa silti kyytiä. Vieraiden koirien hyppiminen loppuu, kun pyöräyttää niskasta maassa. Toimii ! .. Sen ihmisen on tehtävä asialle jotain,jolle teko kohdistuu.

Itse en koskaan ole lähtenyt muiden koiria maassa pyörittämään jos koira on esim mua vasten hypännyt. Koira on silloin selkeästi kuriton jos jotain sellaista tekee ja on mielestäni omistajan tehtävä puuttua asiaan heti. On koiria ja rotuja joita ei pidä lähteä selättämään ja maassa pyörittelemään ihan tuosta vain ja jos en koiraa tunne niin en varmasti sellaista tee. Joku kiukkuinen karjaisu koiralle saattaa olla ihan paikallaan tai sitten täydellinen jäätymättömyys eikä välitä mitään koiran tekemisistä jos tietää että omistaja osaa puuttua asiaan heti.

Itse en koskaan ole lähtenyt muiden koiria maassa pyörittämään jos koira on esim mua vasten hypännyt. Koira on silloin selkeästi kuriton jos jotain sellaista tekee ja on mielestäni omistajan tehtävä puuttua asiaan heti. On koiria ja rotuja joita ei pidä lähteä selättämään ja maassa pyörittelemään ihan tuosta vain ja jos en koiraa tunne niin en varmasti sellaista tee. Joku kiukkuinen karjaisu koiralle saattaa olla ihan paikallaan tai sitten täydellinen jäätymättömyys eikä välitä mitään koiran tekemisistä jos tietää että omistaja osaa puuttua asiaan heti.

Ei sitä ekalla kerralla tehdä. Jos ei sana kuulu ja omistaja on avuton, niin sitten vasta. Yksi staffi oli sellainen, et hyppi kaikkien päälle. Muksujen ja itseni päälle. Loppu, kun pyöräytin sitä jokaisen hyppijän kohdalla. Sen jälkeen ei hyppinyt vaan tuli nätisti kerjäämään huomiota, jota sai vaan muksuilta. Omista oli asian kanssa onneton. Kaikki yritetty, mut silti ongelma sama. Johtajuus vähän hakusessa !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom