Yleinen lemmikkikeskustelu

Luin lehdestä että Koirakuiskaaja on tulossa Suomeen, kettutytöt ja kumppanit yritti/yrittää estää sen tulon koska se rääkkää ja kiduttaa koiria. Ei vittu et jotkuut ihmiset on pihalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kaveri sattuu käyttämään mm. sähköpantoja koulutuksessa, joten ei ihme että joku on asiasta älähtänyt.
Suomessa näytetyt jaksot on sensuroituja, ja niistä on nimenomaan poistettu kohtauksia jotka luetaan täällä eläinrääkkäykseksi.

Siinä lehdessä mainittiin myös se "tökkäys" sormella, mitä koiralle pitäis sitten tehdä? Opettaa ranskalaista etikettiä? Lukea haiku runoja? Itse kanssa vastustan tota sähköpantaa mutta se tökkäys tai puraisu niskasta on omasta mielestä hyvä menetelmä.

Taidankin hankkia lipun koirakuiskaajan näytökseen. Ihan mielenkiintoista päästä näkemään ja kuulemaan miehen oppeja kun en ole jaksanut telkkarista sarjaa seurata. Tuo mainittu sähköpanta on muuten suomessakin suht yleinen tietyissä piireissä...

Itseänkin kiinnostaa nähdä Cesar livenä, tekee mieli esittää myös kysymys jos on mahdollista. Ajattelin kysyä siltä miksi sillä on aina "helppoja" rotuja mitä se kuntouttaa, puuttuu bullmastiffit ja AB ja Bordeauxin dogit ja muut työkoirarodut, ainoastaan jotain pitti mixejä on sillä silloin tällöin.

Kyllä Cesarilla on ohjelmassaan ollut ainakin 2 AB:ta, joista toinen oli entisen narkkarin kunnolla ihmisaggressiivinen koira. Puri myös omistajaansa aika surutta eri tilanteissa. Korjaaminen ei ollut ihan helppoa kun koiralle piti näyttää, ettei se edes puremalla pääse voitolle tilanteissa. Jaksoja ei vaan ole esitetty vielä Suomessa niin pitkälle. Myös Rottweilereita on ohjelmassa ollu useita.

Koittipa Cesar saada itselleen myös kahta Presa Canario rotuista koiraa, jotka vuonna 2001 tappoivat naapurissa asuneen naisen mutta oikeus päätti koirien lopetuksesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Diane_Whipple

Kasvattaja tuikkas kouraan pennun kanssa tuon Cesarin ensimmäisen kirjan. Tuli luettua ne loputkin ja ainakin mun makuun ihan järkevää ja hyvää matskua. Tosin tietoutta ei loppujen lopuks koirista niin paljoa ole (siis minulla), niin että itte vois lähteä järkevästi asiasta vääntämään. Jaksoja en oo jaksanu hetkeen katsella, yleensä noissa on liian vähälle aikaa liikaa koiria. Mitä nyt noita kirjojen infoa vertaa katsottuihin jaksoihin, niin sanosin että tuo ohjelma on aika viihdettä vrt. kirjoihin. Niitä voi kutsua opettavaisiksi.

Suurin osa kritisoinnista liittyy noihin sähkäreihin, jotka tosiaan on jenkkilässä sallittuja, ja niitä käytetään vain jos omistaja itse sellaista käyttää. Koiraa ei mennä korjaamaan sähkäri kourassa, vaan jos se itse on yrittänyt käyttää / aikoo käyttää sellasta niin sitten se on työkalupakissa.

Vois olla mielenkiintosta piipahtaa tuolla. Pitääpä vähän tutkia.

Vai että sähköpantoja... eiköhän olla lähtökohtaisesti jo väärillä jäljillä jos haukkumisesta aletaan rankaisemaan. Kaikenlaiset "laiskan miehen ratkaisut" taitaa olla aina vaan yleistymässä kun ihmisillä ei ole kärsivällisyyttä koirien kasvattamiseen.

Vai että sähköpantoja... eiköhän olla lähtökohtaisesti jo väärillä jäljillä jos haukkumisesta aletaan rankaisemaan. Kaikenlaiset "laiskan miehen ratkaisut" taitaa olla aina vaan yleistymässä kun ihmisillä ei ole kärsivällisyyttä koirien kasvattamiseen.
Mistään en mitään tiedä, mutta musta ainakin tuntuu, että Cesar Millan tietää, mitä koirien kanssa tekee?

Hei leelucky mikä tuotantokausi ja mikä jakso se oli missä ne ab oli? Yritin imdb etsiä mutta en löytänyt.

Muistaakseni tuotantokausi 8, jakso 9.

Sähköpannoista sen verran, että itsekkään en ymmärrä miksi niillä normaalit koiranomistajat koettavat jenkkilässä poistaa itse koiralleen aiheuttamia käytösongelmia. Teknologinen apu ei koskaan poista sitä syytä miksi koira käyttäytyy niinkuin käyttäytyy. Olisihan se aikamoinen kaupallinen menestys jos keksittäisiin väline, jolla saataisiin koira vaikka lopettamaan hihnassa kiskominen mutta ei se poistaisi sitä tosiseikkaa, että valtaosa koirista vetää ulkoillessaan ihan siitä syystä, että kokee velvollisuudekseen ohjata ulkoilua eivätkä kunnioita ulkoiluttajaa. Mulla esim. omat koirat kulkee löysällä hihnalla, hihnat yhdessä kädessä parin sormen varassa mutta jos annan koiran vieraan ulkoilutettavaksi niin se hötkyilee puolelta toiselle, kiskoo pitkin ojia ja suojelee ulkoiluttajaa vastaantulevilta koirilta. Aivan kuin siinä olisi kaksi eri persoonaa ja taluttajan vaihtaminen saa koiran käyttäytymään eri tavalla.

Ammattilaisen käytössä sähköpanta ei ole mikään kummoinen kapistus. Pannassa on matolaatikon kokoinen rasia minkä jännite riittää antamaan koiralle vähän samanlaisen fiiliksen niskaan kuin jos ihminen tökkää kielensä 9V paristoon. Ei se siis oikeasti koiraa satuta vaan tuntuu lähinnä inhottavalta. Cesar on käyttänyt jaksoissaan sähköpantaa isoihin aggressiivisiin koiriin, jotka käyvät suoraan vieraan ihmisen tai eläimen päälle. Eli kun koira näyttää yhtäkään uhkaavaa elettä korjataan käytöstä sopivan välimatkan päästä. Haluaisin oikeasti nähdä, mitä Cesaria vihaavat namipalakouluttajat tekisi miehenkokoisen aggressiivisen ongelmakoiran kanssa. Eläinrääkkäyksestä ei mun mielestä voida puhua noissa sähköpannoissa jos niitä käytetään ammattilaisen toimesta oikein. Vaihtoehtoina kuitenkin usein on, että koira lähtee monttuun tai siitä saadaan vielä yhteiskuntakelpoinen.

Haluaisin oikeasti nähdä, mitä Cesaria vihaavat namipalakouluttajat tekisi miehenkokoisen aggressiivisen ongelmakoiran kanssa. Eläinrääkkäyksestä ei mun mielestä voida puhua noissa sähköpannoissa jos niitä käytetään ammattilaisen toimesta oikein. Vaihtoehtoina kuitenkin usein on, että koira lähtee monttuun tai siitä saadaan vielä yhteiskuntakelpoinen.
Mä luulen, että laittaisivat sen kiertoon tai tiukan paikan tullen lopettaisivat.
Todellisuudessahan Millan ei niinkään kouluta koiria, kuin omistajia, jonka on itsekin monesti todennut. Tottakai korjaa tai ainakin pyrkii korjaamaan koiran käytösongelmia, mutta turvatakseen koiran käytökseen lähtönsäkin jälkeen, on omistajien opittava käyttäytymään toisella tavalla. Ympyrä jälleen sulkeutuu ja pääsemme siihen, kenen vika koiran käytösongelmat ovat? Omistajan tietenkin. Tietyllä tasolla se koira-ajokortti olisi hyvä, mutta vain kaikille tarkoitettuna. Lisäksi monen tulisi ottaa entistä enemmän selvää haluamastaan rodusta, etenkin jos kyseessä on isokokoiset / voimakasluonteiset koirat.

Ammattilaisen käytössä sähköpanta ei ole mikään kummoinen kapistus. Pannassa on matolaatikon kokoinen rasia minkä jännite riittää antamaan koiralle vähän samanlaisen fiiliksen niskaan kuin jos ihminen tökkää kielensä 9V paristoon. Ei se siis oikeasti koiraa satuta vaan tuntuu lähinnä inhottavalta. Cesar on käyttänyt jaksoissaan sähköpantaa isoihin aggressiivisiin koiriin, jotka käyvät suoraan vieraan ihmisen tai eläimen päälle. Eli kun koira näyttää yhtäkään uhkaavaa elettä korjataan käytöstä sopivan välimatkan päästä. Haluaisin oikeasti nähdä, mitä Cesaria vihaavat namipalakouluttajat tekisi miehenkokoisen aggressiivisen ongelmakoiran kanssa. Eläinrääkkäyksestä ei mun mielestä voida puhua noissa sähköpannoissa jos niitä käytetään ammattilaisen toimesta oikein. Vaihtoehtoina kuitenkin usein on, että koira lähtee monttuun tai siitä saadaan vielä yhteiskuntakelpoinen.

Sähköpantaaiheuttaa aina paljon keskustelua. On harmi että on maita joissa kuka tahansa saa kaupasta ostettua sähköpannan. Sen osaamattomalla käytöllä saa paljon haittaa aikaiseksi.

Tuohon LeeLuckyn kommenttiin että sähköpanta nipistää vähän, juu se nipistää vähän jos se on säädetty pienelle teholla, mutta jos se säädetään suuremmalle teholla niin kyllä sieltä sähköä tulee niin paljon että se ihan oikeasti sattuu kunnolla sitä koiraa. Olen itsekin monesti nähnyt miten koira reagoi sähköpantaan ja veikkaan että jos sellaisia oikeasti agressiivisia ja vaarallisia koiria sähköllä laitetaan kuriin niin ei se potikka ole säädetty ihan minimiteholle vaan kyllä sieltä ihan reippaat tällit tulee koiralle.

Osaavissa käsissä sähkö on yksi, erittäin tehokas keino antaa koiralle pakote. Samaa sarjaahan on esim piikkipannat ja rottinkikepit.

Olen itsekin monesti nähnyt miten koira reagoi sähköpantaan ja veikkaan että jos sellaisia oikeasti agressiivisia ja vaarallisia koiria sähköllä laitetaan kuriin niin ei se potikka ole säädetty ihan minimiteholle vaan kyllä sieltä ihan reippaat tällit tulee koiralle.

En epäile tätä yhtään. Joskus varmasti tuota tehdään vähän turhaankin.

En tiedä käyttääkö puolustusvoimat vielä sähköpantaa koulutusvälineenä mutta tuttava puhui, että omana varusmiesaikanaan kymmenisen vuotta sitten ohjasi saksanpaimenkoiraa, jolla työtehtävissä ollessaan oli tapana säntäillä jänisten ja muiden luonnonotusten perään. Sellainenhan se työkäytössä olevalle koiralle oikein sovi, joten lähtivät käytöstä sähköpannalla poistamaan. Koira sitten päätti sännätä taas jäniksen perään ja ohjaaja antoi "tälliä" muutamia sekunteja liian myöhään. Koira oli ehtinyt juosta suuren irtolohkareen kohdalle metsänreunaan ja siinä kohdalla kun sai palautetta niskaan niin alkoi jatkossa kiertää vastaavat isot kivet kaukaa vähän epävarman oloisena. Tehokas kapistus tuo panta mutta lopputulos voi joskus olla vähän eri mitä sillä haetaan ja sitten jos sitä käyttää joku tumpelo koiranomistaja itsenäisesti niin ei taatusti ole mitään hyötyä. Pikemminkin koira kärsii moisesta.

Ajoitushan on kaiken A ja O koiran kouluttamisessa. Remmillä / nameilla / lelulla vaikutus on vain huomattavasti pienempi kuin sähköpannalla. Mä ehkä kuulun tässä tapauksessa kukkahattutäteihin, mutta mä en näe mitään syytä käyttää sähköpantaa. Muistelen Victoria Stillwellin käyttäneen joskus sähkömattoa? Omistajat olivat itse hankkineet moisen kapistuksen, mutta eivät jaksaneet pitää sitä päällä = täysin hyödytön kapistus. Matossa koiralla on mahdollisuus itse päättää, ottaako sähköiskun vastaan vai ei, pannassa kaikki hallinta on kauko-ohjainta käyttävällä ihmisellä. Väärällä ajoituksella saadaan enemmän haittaa kuin hyötyä aikaiseksi, entisen ongelman lisäksi on toinen uusi ongelma, kuten Leeluckyn kirjoituksessa.

Sähköpanta osaamattomissa käsissä on todella haitallinen kapistus. Sähköpannan hyvä puoli on se että pysyy antamaan sen näpäytyksen juuri oikealla hetkellä eikä sekuntia liian myöhään. Kilpailevilla koirilla haetaan juuri sitä nopeutta ja tarkkuutta sillä sähköllä mutta onneksi monet kouluttajat suosii kuitenkin pehmeämpiä keinoja. Tosin onko se ketjupannalla repiminen ja tällä tavalla pakotteen antaminenkaan aina niin mukava tapa koiralle...

Mistään en mitään tiedä, mutta musta ainakin tuntuu, että Cesar Millan tietää, mitä koirien kanssa tekee?
Cesar Millan, ammattilaiset ja muuten oikeasti kokeneet koiraihmiset varmasti tietävätkin. Mutta näiden osuus koiranomistajista on aika pieni, suurelle osalle koiranomistajista kaikki kovemmat "näin telkkarissa kun koiralle tehtiin näin/luin netistä" -jutut tuskin saavat aikaan muuta kuin vahinkoa ja ongelmia.

Musta varsinkin uuden koiranomistajan pitäisi kyllä tajuta itsekin vähän tutkia ja opiskella koirista ja kerätä kokemuksia. Vielä paskempi juttu jos sen koiran kasvatusvastuu sysätään jollekin lapselle. Ja sit syytetään koiria... :curs:

Tuli hankittua liput tuonne Cesar Millanin live -tapahtumaan. En ottanut tota "keskustelutuokiota", koska mitään takeita siitä että pääsee mitään kysymään ei ole, ja veikkaan että tulee kuitenkin paljon mikki hiiri-kysymyksiä.

Odotan innolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom