Yleinen lemmikkikeskustelu

Joo toivottavasti ei oo mitään sydänvikaa.. Tää kyllä oli sillon ku otettiin just se "nukkumatti" siitä porukasta. Mut vois kyllä kuvitella että vaikka ois kuinka laiska ni tossa iässä ois silti intoo täynnä ku pääsee ulos :D

Ei mitenkään niin erityistä käytöstä rotikalta. Omakin rotikka oli tuossa iässä joskus laiska, joskus täynnä intoa. En huolestuisi.
Täytyy kysyä että mistä kennelistä pentu on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo rekisteröity ku pennun isä oli venäläinen ja narttu sit oli suomalainen ni eivät jaksaneet ruveta kikkailemaan suomen ja venäjän kennelin välillä.

^ teitä on kusetettu. Venäläisen ei olis tarvinnut ku allekirjoittaa astutussopimus ja ottaa kopio uroksen rekisteritodistuksesta. Kysyppä mikä siellä on oikeesti taustalla, veikkaa että jompikumpi tai kummatkaan vanhemmista ei täytä terveystarkastusvaatimuksia tai eivät oo rekisterissä alkuunkaan

^ teitä on kusetettu. Venäläisen ei olis tarvinnut ku allekirjoittaa astutussopimus ja ottaa kopio uroksen rekisteritodistuksesta. Kysyppä mikä siellä on oikeesti taustalla, veikkaa että jompikumpi tai kummatkaan vanhemmista ei täytä terveystarkastusvaatimuksia tai eivät oo rekisterissä alkuunkaan

Jotain samansuuntaista veikkaan minäkin. Ei varmaan ole tehty Pevisan mukaisia tutkimuksia ym mukavaa.. Ei sillä että se välttämättä tekisi pennusta yhtään sen huonompaa koiraa mutta ärsyttää vaan kaikenlainen kusetus mitä paperittomiin pentuihin liittyy tänä päivänä..

Mä nyt käsitin, että Crommedin koira on ottanut aikaisemminkin yhteen muiden kanssa, kuin vain tuossa nimenomaisessa puistoilussa? Siis hänhän kirjoitti että edellisellä viikolla ollut tappelussa vinttikoiran kanssa ja että arpia tullut reviirinpuolustuksessa? Mun mielestä, jos on (uros)agressiivinen koira, niin puistoon, oli se sitten iso tai pieni mennään vain sellaisten koirien kanssa joista tietää ehdottoman varmasti ettei tappelua synny.

Puhun kokemuksesta, sillä itselläni on, ja urosten kanssa ei mennä IKINÄ. Nartut on ok ja pitkään leikattuna olleet urokset, jotka ei urokselle haise. Ja pennut on ok. Mä en haluais ottaa vastuuta siitä että oma koira tekee jotakin pahaa toiselle, lopetettiin puistoilut urosten kanssa vuoden iässä kun alkoi pullistella. Mitään vahinkoa ei ikinä ehtinyt käydä. Puistoon voi jäädä hyvin näkyville ja poistua koiransa kanssa jos puistoon tulossa muita uroksia. Jos pelkää ettei ehdi, voi kietasta oman remminsä vaikka umpisolmuun portin ympäri kun menee puistoon.

The Exorcist miks heti latasit että teitä on kusetettu? :D Ehkäpä en itse ole niin tarkka siitä että onko se edes rotikka vai ei :D Näyttää rotikalta, käyttäytyy kun rotikka ja on asettunut perheeseen niinkuin koiran pitää. Eli miks lähteä enää vinkumaan jotain papereita vanhemmista.. Tää pentu oli käytetty samalla eläinlääkärillä missä itse käytän sitä. Ja koko koiran on kuvattu röntgen laitteella eli on varmasti paremmin tutkittu kun suurinosa lemmikki koirista.

The Exorcist miks heti latasit että teitä on kusetettu? :D Ehkäpä en itse ole niin tarkka siitä että onko se edes rotikka vai ei :D Näyttää rotikalta, käyttäytyy kun rotikka ja on asettunut perheeseen niinkuin koiran pitää. Eli miks lähteä enää vinkumaan jotain papereita vanhemmista.. Tää pentu oli käytetty samalla eläinlääkärillä missä itse käytän sitä. Ja koko koiran on kuvattu röntgen laitteella eli on varmasti paremmin tutkittu kun suurinosa lemmikki koirista.
Miten 6kk pentu "käyttäytyy" kuin rotikka?

Toi viimeinen lause koiran kuvauksesta "röntgen laitteella" antaa sellaisen kuvan että sulla ei oo hajuakaan miten koiran pentu tulee tarkastaa ennen luovutusta. Ne pennun vanhempien sukutaulut/terveystiedot tietämällä tiedetäänkin sitten mahdollisesti odotettavissa olevat sairaudet. Erittäin arvokasta tietoa.

Tuotanoin. Ilmeisesti olet kuitenkin selkeästi halunnut rotikan. Miksi siis et ole ottanut sitä kennelistä?

Yleensä siihen, että otetaan "rotukoira" muualta kuin kasvattajalta, on kaksi mahdollista syytä. 1. Kasvattaja ei ole suostunut antamaan, koska pennun ostaja ei hänen mielestään ole
pätevä ko. rodun omistajaksi, 2. ei ole haluttu maksaa rotukoiran hintaa.

Tähän vielä puutun hieman, minkä takia 6kk pentu kuvataan? Eihän sen ikäiseltä vielä kyynäriä ja lonkkia kuvata ellei epäillä jotain olevan tosi pahasti pielessä? Ja silloinkaan ei todellakaan koko koiraa kuvata. Kuvaushan tarkoittaa koiran nukuttamista niin ei senkään takia koiria ihan huvikseen lähdetä kuvaamaan. Ja ei ole tarkoitus viisastella mitään, alko vaan kovasti ihmetyttämään tuo maininta röntgenkuvauksesta.

Vielä viittaan tuohon ensimmäiseen lauseeseen. Eli siis olet ottanut rotikan näköisen sekarotuisen pennun rotikkana, tietoisesti? Eli olet siis halunnut "oikean" rotikan, muttet syystä tai toisesta ole saanut sellaista? Tiedät koirasi olevan sekarotuinen, mutta puhut siitä rotikkana (ainakin näissäkin keskusteluissa)?

Esitteletkö koirasi muille rotikkana vai sekarotuisena?

Jos ylläoleva pitää paikkansa, miksi olet halunnut rotikan?

Red28: Mitä ihmettä sekoilet :D Tiedän sen olevan puhdasrotuinen mutta minulle ei ole niin väliä vaikka se ei olisikaan koska olen niin saatanan kiintynyt juuri tähän minun möykkyyni :D Ja tosissaan en tiedä mitä lääkärit tarkistaa koirasta koska sehän on loppujen lopuksi lääkärin tehtävä. ihmeen syyttelevästi kirjottelet tota tekstiä. Niin ja siis ei haluttu maksaa enempää koirasta vain sen takia että se olisi kennelistä kuten jo sanoitkin. Mikä kuullostaa todella pahalta? :)

Relg: Joo siis koirahan kuvattiin sen takia koska sillä oli mennyt jalka tosi pahasti kun se oli sotkeutunut johtoon yksin ollessaan. Epäilivät jo että joutuu leikkaamaan mutta onneks ei joutunu :P. Ja siis itse olin siellä se lyijjy liivi päällä katsomassa kun kuvasi ja aika perusteellisesti tutki koko koiran :)

Red28: Mitä ihmettä sekoilet :D Tiedän sen olevan puhdasrotuinen mutta minulle ei ole niin väliä vaikka se ei olisikaan koska olen niin saatanan kiintynyt juuri tähän minun möykkyyni :D Ja tosissaan en tiedä mitä lääkärit tarkistaa koirasta koska sehän on loppujen lopuksi lääkärin tehtävä. ihmeen syyttelevästi kirjottelet tota tekstiä. Niin ja siis ei haluttu maksaa enempää koirasta vain sen takia että se olisi kennelistä kuten jo sanoitkin. Mikä kuullostaa todella pahalta? :)

Relg: Joo siis koirahan kuvattiin sen takia koska sillä oli mennyt jalka tosi pahasti kun se oli sotkeutunut johtoon yksin ollessaan. Epäilivät jo että joutuu leikkaamaan mutta onneks ei joutunu :P. Ja siis itse olin siellä se lyijjy liivi päällä katsomassa kun kuvasi ja aika perusteellisesti tutki koko koiran :)
Koira kuin koira, oli puhdas tai ei, ei se koiraa pahenna :)

Tarkoitus ei siis mitenkään syyllistää. Vielä yksi kysymys, johon toivon saavani vastauksen, mistä tiedät sen olevan puhdasrotuinen, eli siis rotikka, eikä rotikan näköinen sekarotuinen, jos et ole nähnyt vanhempia, tai niiden papereita?

Siis molemmat vanhemmat oli nähtävissä kun ensimmäisen kerran käytiin katsomassa, mutta hyvä pointti enhän tiedäkkään varmaksi että onko puhdasrotuinen niinkuin sanoin tossa aikasemmin. Luulen ainakin tietäväni jos ei muuta :D

Haiskahtaaa pahasti Viipurin tai Tallinnan takakontti koiralta mikä myydään jossain huoltoaseman pihalla. Jos koiran ottaa/ostaa ni se on niin iso päätös omasta mielestä että pitää hyvin tarkkaan tutkia mistä ostaa sen ja minkä rodun ottaa ja tekee vielä erinäisiä testejä hanskalla ja pallolla ja muilla välineillä pennulle.

tekee vielä erinäisiä testejä hanskalla ja pallolla ja muilla välineillä pennulle.
Anteeks, mut mitä testejä sä teet hanskalla ja pallolla tai muilla välineillä esimerkiksi bichon frisén pennulle? Ja mitä ne tulokset kertoo sulle pennun luonteesta? Tai vinttikoiran luonteesta?

Entä jos oot mäntti omistaja ja pilaat sen pentuna hyväluonteisen koiran kohtelemalla sitä väärin? Syytätkö itseäsi vai koiraa?

Anteeks, mut mitä testejä sä teet hanskalla ja pallolla tai muilla välineillä esimerkiksi bichon frisén pennulle? Ja mitä ne tulokset kertoo sulle pennun luonteesta? Tai vinttikoiran luonteesta?

Entä jos oot mäntti omistaja ja pilaat sen pentuna hyväluonteisen koiran kohtelemalla sitä väärin? Syytätkö itseäsi vai koiraa?

Sanoisin että täysin turhaa yrittää sillä tavalla saada mitään irti pennun luonteesta tai vieteistä. Kasvattaja osaa jo vähän sanoa eri pennuista mikä on rauhallinen, mikä villimpi jne.

en ole käsilaukku koirien kanssa missään tekemisissä, jokaisella rodulla pitää olla joku tehtävä ja käsilaukkuna olo ei ole minusta tehtävä. Saalistusviettiä ja leikkisyyttä ja luonnetta ja agressiivisyyttä ja kovapäisyyttä testaan noilla ja onko rohkea ja utelias luonne. Ennenkuin joku kettutyttö tulee itkemään ni koiralle ei käy näissä testeissä yhtään mitään! Se pentu pitää viedä pois emon luota ja isännän yksinään omaan huoneseen ja siellä tekee noita testejä, silloin ei oo häiriötekijöitä.

en ole käsilaukku koirien kanssa missään tekemisissä, jokaisella rodulla pitää olla joku tehtävä ja käsilaukkuna olo ei ole minusta tehtävä. Saalistusviettiä ja leikkisyyttä ja luonnetta ja agressiivisyyttä ja kovapäisyyttä testaan noilla ja onko rohkea ja utelias luonne. Ennenkuin joku kettutyttö tulee itkemään ni koiralle ei käy näissä testeissä yhtään mitään! Se pentu pitää viedä pois emon luota ja isännän yksinään omaan huoneseen ja siellä tekee noita testejä, silloin ei oo häiriötekijöitä.

Mä kyllä väittäisin ettet noilla testeillä saa mitään selville, kasvattaja joka on pentuja päivittäin seurannut kertoo sulle puolessa minuutissa enemmän kun saat selville omilla testauksilla.

Tai sitten näitä testejä pitäisi käydä tekemässä pentulaatikolla useita kertoja ennen luovutusta niin voisi edes jonkunlainen kuva syntyä. Asiansa osaavalle kasvattamalla kun kertoo mitä ominaisuuksia pennulta haluaa niin hän osaa varmasti seurata pentujen kehitystä sillä silmällä että löytää sieltä sulle sopivan yksilön. Mutta eihän siitä toki haittaakaan ole jos pentua haluaa leikittää sillä mielellä että yrittää katsoa pennun ominaisuuksia. Mitään painetta ja pakotetta ei tietenkään pikkupentuihin voi laittaa niin ei niistä ominaisuuksista saa selvää kun vasta ajan kanssa. Iso rooli on seurata vanhempia ennen pennutusta ja valita se pentu oikeanlaisesta yhdistelmästä.

Jos ei ole nähnyt ja tutkinut eri rotujen käyttäytymistä useiden kymmenien, mieluummin satojen pentujen myötä, on ihan turha päteä neuvoilla. Etenkin, jos puhuu ensin yleisesti pennuista ja seuraavassa hetkessä kääntää kelkkansa ja toteaa, ettei ole tekemisissä "käsilaukkukoirien" kanssa. Kannattaa puhua reilusti asioiden oikeilla nimillä, tässä tapauksessa koirien roduilla.

Asiansa osaava kasvattaja osaa kertoa pennuista ja niiden luonteesta paremmin kuin joku satunnainen "tietäjä". Erikseen on pentutestaajat, mutta kannattaa siinäkin muistaa, että se kertoo vain sen hetkisen käyttäytymisen. Jos ei osaa tulkita tätä käyttäytymistä, on se yhtä tyhjän kanssa.

Koiran lopullinen luonne + käyttäytyminen muovautuu vasta uudessa kodissa, uuden omistajan muovaamana. Perusluonteeltaan vahvaa koiraa ei saa kovin helpolla "luonnevikaiseksi", mutta jo alkujaan pehmeämmän koiran saa varmemmaksi ja itsenäisemmäksi oikeanlaisella kasvatuksella. Paljon pystyy siis pilaamaan uusikin koti. Jo perussuhtautuminen koiraan osoittaa suunnan tulevaisuudessa; tuleeko kotiin karvainen lapsi vai koira.
Jokaista rodun edustajaa tulee kohdella yksilönä, jokainen koira ei sovi samaan muottiin eikä voi kasvattaa samalla tavalla. Se mikä toimii naapuriin Mustiin, ei välttämättä toimikaan omaan Turreen.

Lisäksi on ihmisestä itsestään kiinni, minkä kokee "hyväluonteiseksi". Toiselle riittää pehmeämpi yksilö, joka pärjää kotioloissa lasten kanssa erinomaisesti, toisen mielestä vasta "tykki" on hyväluonteinen. Kasvattajan tehtävä olisikin yhdistää toisilleen sopiva koira ja perhe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom