Yleinen lemmikkikeskustelu

Ei bulldoggeja ole jalostettu pikkutarkkaan työskentelyyn ja täsmälliseen ihmisen ohjeiden noudattamiseen kuten paimenkoiria. Bulldogin kuuluu olla tietyllä tapaa itsenäinen ja kyvykäs toimimaan yksinäänkin eri tilanteissa. Historiassa noita jätettiin teurastamoille vaeltelevien villikoiralaumojen päänmenoksi, niillä pysäytettiin karannutta karjaa (ja intiaaneja), suojeltiin tiluksia, metsästettiin suuria petoeläimiä. Rodun vahvuus on nimenomaan fyysisissä ominaisuuksissa ja henkisessä kantissa. Jos sienimetsällä puskasta tulee esiin karhu tai susi on bulliroduista saletisti enemmän apua kuin yhdestäkään paimenkoirarodusta.

Vaikka ite omistan pari ambullia ja rotu on minusta aivan mahtava, en ajattele sitä kovinkaan sopivaksi esim. nykyiseen suojeluharrastamiseen tai poliisikoiraksi. Kuumuvat vähän liikaa eikä koiran hallittavuus oo enää sitten sitä, mitä virkakäytössä olevalta koiralta voisi odottaa. Saalisviettiä löytyy varmasti ihan yhtälailla tai jopa enemmänkin kuin malilta tai sakemannilta, mutta terävyys ei oo ollenkaan samaa luokkaa. Koulutettu paimenkoira tsekkaa omistajalta mitä seuraavaksi tehdään ja on innolla tekemässä, bulldogit tekee sitä mistä ne itse innostuvat ja jos ei sillä hetkellä kiinnosta niin sitten ei vaan kiinnosta.

Amerikkalainen Dave Puttnam on tutkinut rodun historiaa (ja lukuisten muidenkin rotujen) muutaman sadan vuoden takaa ja vapaasti suomennettua kertoo rodusta kirjassan The Working American Bulldog näin:

" Kaikilla koiraroduilla on samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. AB:t eivät ole Labbiksia tai Pointtereita. Ne eivät ole Saksan- eikä Belgianpaimenkoiria. Ne ovat taistelukoiria - koiramaailman gladiaattoreita. Niitä ei ole jalostettu osoittamaan tai noutamaan saalista. Niitä ei ole jalostettu paimentamaan tai haistamaan huumeita. Sen sijaan ne on jalostettu taisteluun, metsästämään tai ottamaan kiinni eläimiä, ne ovat työkoiria.

On totta, että pystyt kouluttamaan AB:n noutamaan ja jäljestämään. Voit kouluttaa sen poliisikoira tehtäviin ja paimentamaan. Mutta, älä koskaan unohda, loppujen lopuksi, sinulla on taistelukoira, joka pystyy noutamaan, jäljestämään tai paimentamaan, ei toisinpäin. Jos haluat poliisikoiran, noutajan tai paimentajan, osta sellainen. "

Olemassa on paljon hienoja koirarotuja, pitää vaan löytää se itselleen sopivin :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olemassa on paljon hienoja koirarotuja, pitää vaan löytää se itselleen sopivin :)

Nimenomaan ja sen takia tykkäänkin eniten bulldogeista + monista molossiroduista.. vaikka näistä mun jutuista saa ehkä toisen käsityksen :)
Mä nyt en vaan pidä välttämättä mitään tiettyä rotua ylitse muiden, jokainen on kuitenkin oma yksilönsä, jolla on omat heikkoudet / vahvuudet.

On tää vaan aika veikeää keskustelua. En ymmärrä miksi kukaan ns normaali ihminen haluaisi koiran olevan agressiivinen toista koiraa tai ihmistä vastaan. Jos koira puree ihmistä tosissaan niin koira välittömästi piikille. Jos haluaisin omaisuutta ja perhettä suojelevan, karhuja ja romanian kerjäläisiä aamupalaksi syövän koiran ottaisi kaukkarin. Sitä kun kohtelet vähän tylysti, sosialistat huonosti jne niin sulla on koira joka kyllä voittaa meidän isi vahvempi kun teidän isi matsissa minkä tahansa koiran. Lähipiirissä on yksi tällainen kaukkariyksilö, 80 kiloa pelkkää perheensuojeluviettiä ja ei mulla tulisi mieleenkään mennä sen koiran lähelle.

Arvasin että joku tuo ne munajutut tännekin. No nii eli asiaan, eikös Kangal oo sit vielä vahvempi ku kaukkari?:) Mitä tekee koirarodulla kenellä on huonot henkiset kyvyt? Esim kaukkari ei tunnista naapurin lasta tai postinkantajaa, kaikki on vihollisia.

Vielä 5 viikkoa, niin saa tuon ihanan kehrääjän kotiin. :) Kyseinen yksilö on tuo joka kurkottaa korin yli. Ja paljastui sitten naaraspuoliseksi, kuten joku aiemmin jo värityksen perusteella epäilikin.

320594_10150354488625000_639549999_8427322_1565036573_n.jpg

Arvasin että joku tuo ne munajutut tännekin. No nii eli asiaan, eikös Kangal oo sit vielä vahvempi ku kaukkari?:) Mitä tekee koirarodulla kenellä on huonot henkiset kyvyt? Esim kaukkari ei tunnista naapurin lasta tai postinkantajaa, kaikki on vihollisia.
Kyllähän ne tunnistaa ja osaa arvioida hyvin mikä on vaara ja mikä ei jos se vaan on koulutettu ja totutettu asianmukaisesti. Tietty jos koiran vaa dumppaa pihalle niin ei paljon oo asiaa sisälle kuin omalla laumalla.

Vahvuudesta ei tietoa, mutta kaukasianpaimenkoira on isompi/massiivisempi.

Usein pitänyt kysyä että löytyykö Sirmaxilta koiraa? ihan vaan sillä kun usein täällä ketjussa kirjoitat :)

Täältä löytyy muutaman kuukauden ikäinen Bordeauxindoggi-uros. Aivan helvetin leppoisa ja lapsirakas otus. Muksun kanssa kuin paita ja peppu. En kyllä laittaisi samaan kastiin Dogojen, ab, yms. kanssa, ainakaan niiden käsitysten perusteella mitä mulla on noista muista.
Ihan jo sen takia, että borkku ei ole sellainen jonka kanssa lenkkeillään tuntikausia tai riehutaan koko päivä metsässä. Ei nimittäin kroppa kestä pitkäkestoista rasitusta kovin hyvin.

Tai siis varmasti tuokin on murtomiehen painajainen, mutta jostain syystä en jaksa uskoa kyseisen kohtaamisen koskaan toteutuvan.:rolleyes: Ja jos nyt murtovaras tulee lasista läpi aamuyöllä, kun mulla on aikainen herätys, se koira on kyllä jonossa toisena kun sitä murtovarasta jututetaan:D Tottakai, kyllä varmasti voi levollisin mielin muijan päästää yömyöhään lenkille tuon kanssa huoletta, eikä tarvitse pelätä että joku yön timo raiskaa. En tosin ole moisesta huolehtinut sen kummemmin ennen koiraakaan.

Kohtalaisen fiksu ja nopeasti oppiva otus, miellyttämisen halua ei hirveästi ole. Meillä on alusta asti ollut samat säännöt, jotka tulee pätemään koiran elämän loppuun asti. Eli esimerkiksi hihnassa toi ei ole ikinä saanut vetää, eikä keittiöön ole mitään asiaa kun ihmiset ruokailee. Tällaisista perusasioista se johtajuus mun mielestä lähtee. Meillä ainakin koiralla on alusta asti koiran säännöt, eikä ensin pennun säännöt ja sitten vasta koiran. En henk. koht. ymmärrä sellaista kasvatusta, jossa ensin annetaan jotain tehdä "kun se nyt on niin pieni ja lutunen" ja sitten se yhtäkkiä kielletään kun koira kasvaa tarpeeksi. Sohvalle saa tulla, mutta poistuu sieltä käskystä. Sänkyyn ei ole mitään asiaa.

On myös tärkeää muistaa että hyvä johtaja on oikeudenmukainen.

Ihan hauskaa myös lenkkeillä tuon kanssa, kun vielä yksikään vastaantullut ei ole tunnistanut rotua. Uteluja tulee kyllä paljon.

Yksi iso miinuskin rodulla on, nimittäin terveysongelmat, erityisesti lonkkavikoja on paljon. Mitäs vakuutuksia porukka on omille koirilleen ottanut, mistä yhtiöstä ja mihin hintaan? Lähinnä olisi hauska nähdä rotukohtaisia eroja.

Pohjolasta eläinvakuutus ja hoitokuluvakuutus 150e /vuosi. Tossa on kyllä hieman (olisko ollut 15e) alennuksia mukana. Täytyy kyllä koira käyttää eläinlääkärillä että saa paperit terveydentilasta. Itse ajattelin ehdottomasti ottaa ton hoitokuluvakuutuksen, kasvattajan mukaankin onnettomuudet ja loukkaantumiset ovat suurin kuolin/lopettamissyy. Kun on aina menossa niin sattuu ja tapahtuu! :D

Ei ole Kangal isompi, vahvempi eikä häijympi kun kaukkari. Mutta joo, ehkä nyt riittää vääntö mun osalta tästä asiasta. Aika vahvasti uskon sun olevan jonkunlainen provoaja tän asian suhteen että et sä ihan tosissasi noita juttuja voi kirjoittaa. :) Mut keskustelu muutenhan on aina hyvästä ja mielipiteitä riittää..

Koiran omistaminen on siinä mielessä vähän veikeetä, että usein siitä koirasta varttuu juuri sellainen mikä on omistajan oma ajatus kyseisestä rodusta tai yksilöstä. Jos on tarvetta korostaa rodun pärjäämistä tappelussa jollekin toiselle rodulle, puruvoimaa tai sitä, että koira repii murtovarkaalta pään irti on minusta iso todennäköisyys sille, ettei koirasta tule kovin tasapainoinen. Oon nähny tapauksia, joissa koirasta on haluttu mielessä suojelijaa ja sitten siitä onkin kasvanut kouluttamaton suojelija, joka ei laske omistajan lähelle tai kotiin edes hyvissä tarkoituksissa tulevia ihmisiä. Jos ihmisellä on aihetta elämässään pelätä jotain, ei varsinkaan isokokoista suojeluun taipuvaista koiraa pitäisi hankkia, koska siitä kasvaa mahdollisesti vaarallinen. Koira lukee kaiken ihmisestä ja jos omistaja on perusluonteeltaan aggressiivinen, pelokas tai taipuvainen hysteriaan tekee koira niistäkin omat johtopäätöksen. Koirasta pitää kasvattaa nöyrä omistajalleen rodusta riippumatta.

Meillä päätettiin ambullien kohdalla niitä hankkiessa, että vieraat käy niinkuin ennenkin, koirien kanssa voidaan kyläillä kaikkialla mihin koirat vaan hyväksytään, lapsia pitää sietää, vieraita ihmisiä lähellään eikä kenenkään niitä tarvii pelätä. Sellaisia noista nyt sitten onkin kasvanu. Kulkevat nöyrempänä hihnassa kuin valtaosa vastaantulevista noutajista. Rotumääritelmä kertoo ainakin tämän rodun osalta, millaiseen käyttöön rodusta on jos niin haluaisi mutta omistaja määrittelee millaisia niistä omista koiristaan tulee. Jos "säteilee" ympäristöönsä rauhallisuutta ja ystävällisyyttä, ovat koiratkin sellaisia kunhan niillä vaan on selkeää kuka johtaa ja kenestä otetaan mallia.

Mun mielestä koirat on vaan koiria ja eri roduissa ominaisuudet sekä vietit vaan korostuu enemmän kuin toisissa. Oikeissa käsissä kaukkari tai vaikka se kangal on ihan yhtä hyvä perhekoira ja ystävällinen tutustumisen jälkeen vieraille kuin mikä tahansa muukin. Suomessa ei ole yhtään Kangalia ja harvempi ihminen on edes livenä tutustunut kaukkariin, siksi niitä jotkut haluavat hehkuttaa :) tietynlaista mystiikkaa ilmassa... En ite oo enää aikoihin pelännyt mitään rotua tai edes yksilöä jonkun rodun sisältä. Isoja koiria vaan pitää kunnioittaa ihan eri tavalla kuin pienempiä ja kunnioituksesta lähtee mun kiinnostus esim. mastiffeihin. Haastavimmat rodut ja myös yhdet hienoimmista mitä itse oon tavannut on ollut napolinmastiffi ja fila brasileiro.

Itse olen tavannut isoja huonomaineisia koiria, kaukkareita,pyreneidenmasriffeja,bourdeuxendogeja,corsoja,AB:tä,mastiffeja,dogoja yms yms... Oikein kilttejä ja lepposia koiria olleet kaikki.

Rotikoita ja seeffereitä olen sitten nähnyt jotka eivät osaa käyttäytyä ja ovat toisille koirille agressiivisia mutta se luultavasti johtuu kun rodut ovat niin pirun yleisiä että omistajia on joka lähtöön niinkuin varmasti on kasvattajiaki.

Läheltä löytyy kasvattajia ja itse touhuan kanssa niitten kanssa paljon. Eikös sen Bordeauxin dogin toinen nimitys ole Bordeauxin bulldog? En ole trolli tai mikään muu, kirjoitan vain omakohtaisesta kokemuksista. Omasta mielestä koirarodulla pitää olla käyttötarkoitus, ei siis mikään käsilaukku vaan jokin tehtävä mihin se on jalostettu. Tietyt rodut on jalostettu tiettyihin asioihin ja niitten vietit kannattaa "tyydyttää", näin ne pysyy onnellisempana, ihan turha yrittää viedä tai kouluttaa niitä viettejä pois. Olen huomannut kun vien ihan metsään AB ja otan kokonaan kaulapannan pois ni koira on ihan erilainen, pääsee toteuttamaan itseään siellä.

Läheltä löytyy kasvattajia ja itse touhuan kanssa niitten kanssa paljon. Eikös sen Bordeauxin dogin toinen nimitys ole Bordeauxin bulldog? En ole trolli tai mikään muu, kirjoitan vain omakohtaisesta kokemuksista. Omasta mielestä koirarodulla pitää olla käyttötarkoitus, ei siis mikään käsilaukku vaan jokin tehtävä mihin se on jalostettu. Tietyt rodut on jalostettu tiettyihin asioihin ja niitten vietit kannattaa "tyydyttää", näin ne pysyy onnellisempana, ihan turha yrittää viedä tai kouluttaa niitä viettejä pois. Olen huomannut kun vien ihan metsään AB ja otan kokonaan kaulapannan pois ni koira on ihan erilainen, pääsee toteuttamaan itseään siellä.

Ikinä en ole kyllä moiseen ilmaisuun törmännyt, mutta Ranskan Mastiffiksi tuota kutsutaan monessakin yhteydessä, erityisesti ulkomailla.

Läheltä löytyy kasvattajia ja itse touhuan kanssa niitten kanssa paljon. Eikös sen Bordeauxin dogin toinen nimitys ole Bordeauxin bulldog?

"Bordeauxindoggi on yksi vanhimmista koiraroduista. Sen alkuperästä on vain olettamuksia ja legendoja. Todennäkoisesti se polveutuu muinaisista mastiffeista ja dogeista, jotka kulkeutuivat Aasiasta Eurooppaan sotajoukkojen ja kauppiaiden mukana."

vähän ristiriitaista tietoa löytyy

"Sen historiasta löytyy vahvoja koirarotuja kuten bulldoggia ja bullmastiffia."

Koiranäyttelyssä kävin kattomas noita BD ni se omistaja sanoi että suurin pää kaikista koirista, en sitten tiedä pitääkö paikkaansa.

Oman koirani käyttötarkoitus on olla tyynynlämmittäjä :lol2:

Eli kyseessä on kiinanharjakoira uros, ikää on parin viikon päästä 10v :)

KOIRAN 10 KÄSKYÄ IHMISELLE
1
Elämäni kestää ehkä kymmenen tai kaksitoista vuotta, jokainen ero sinusta merkitsee minulle kärsimystä, ajattele tätä ennen kuin hankit minut.
2
Anna minulle aikaa käsittää mitä vaadit minulta.
3
Isäntäni/Emäntäni, älä anna minun pettyä, istuta luottamusta, siitä elän.
4
Jos et ole minuun tyytyväinen älä ole kauan minulle vihainen, älä sulje minua rangaistukseksi sisään sillä sinulla on työsi, huvisi, ystäväsi; mutta minulla on vain sinut.
5
Puhu joskus kanssani. Vaikka en täysin ymmärrä sanojesi merkitystä, niin ymmärrän joka solullani äänesi sävyn joka puoleeni kääntyy.
6
Tiedät isäntäni/emäntäni, miten minua kohtaan käyttäydyt sitä en unohda koskaan.
7
Pyydän, harkitse ennen kuin lyöt minua sillä leukani voisivat satuttaa sinua ja murskata kätesi pienet luut, mutta en koskaan halua käyttää niitä tähän...
8
Ennen kuin haukut minut työssäni haluttomaksi, vastahakoiseksi tai laiskaksi, ajattele: ehkä sopimaton ruoka kiusaa minua, ehkä olin pakotettu olemaan liian kauan auringossa tai kuumassa autossa tai saattaahan minulla olla - murtunut sydän!!!
9
Isäntäni/emäntäni huolehdi minusta kun tulen vanhaksi. Myös sinä tulet olemaan joskus vanha.
10
Rakas isäntäni/emäntäni. Kulje jokainen vaikea matka kanssani! Älä koskaan sano: "En voi NÄHDÄ sellaista" tai "sen on tapahduttava poissa ollessani". Sillä minulle kaikki on helpompaa sinun kanssasi:
- MYÖS VIIMEINEN MATKANI. KIITOS.

Koiranäyttelyssä kävin kattomas noita BD ni se omistaja sanoi että suurin pää kaikista koirista, en sitten tiedä pitääkö paikkaansa.

Kyllä omistajan väite on legendaa, sillä ei bordeauxindogi kuitenkaan oo roduista suurimpia.

Esim. Englanninmastiffiuros voi painaa 120kg ja siinä on päälläkin jo kokoa :)

english-mastiff-dog-breed.jpg

Berhardilaisillakin on joillain todella massiivinen pää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom