Yleinen lemmikkikeskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paina "vastaa lainaten" ja kopio siitä se kuvan osoite uuteen välilehteen niin pitäs näkyä.

Pentu alkaa olla kova pomppimaan, 25cm säkä ja kaikki sängystä sohvaan menee juoksuvauhdista. :lol2:

Paina "vastaa lainaten" ja kopio siitä se kuvan osoite uuteen välilehteen niin pitäs näkyä.

Pentu alkaa olla kova pomppimaan, 25cm säkä ja kaikki sängystä sohvaan menee juoksuvauhdista. :lol2:

Kiitos vinkistä, thomppa kyllä laitto jo privanakin kuvitukset.

Ei kai sitä koiraa nyt sänkyyn ja sohvaan päästetä hyppimään.
Muistan sen kun meille Massa tuli niin 7viikkoinen nahkapallo ei millään uskonut että sänkyyn ei tulla, eka yön yritti hyppiä sänkyyn vauhdilla ja aina paukahti laitaa vasten, usko ei kyllä loppunut, eikä myöskään "isännän" EI! karjasuista välitetty tippaakaan. Pojalla oli helkkarin paljon isompi ego 7-12 vko:sena kuin nyt vajaan vuoden iässä.

No en mä nyt hirveetä ongelmaa näe siinä että aikuisenakin alle 10kg koira on 20 euron sohvalla/sängyllä. :) Kunhan lähtee/pysyy pois käskiessä. Tehtiin kyllä tänään rajanveto että koira ei tuu sänkyyn, helkutin kovapäisiä vaan nää terrierit, sata kertaa pitää koittaa josko sittenkin sais tulla... :lol2:

Kertokaas mielipiteitä ja kokemuksia valjaista. Valjaat vai kaulapanta, puolesta ja vastaan. Alkanut viime aikoina kiinnostamaan ja varsinkin kun tulee lunta niin voisi viritellä, että vetää avokkia pulkassa.

Näitä kun tuppaa näkemään aika paljon liikenteessä.
HC-090825-0002-vihrea_m.jpg

e. Jos valjaita käyttää pääasiassa, niin olisi varmaan hyvä kaapissa olla ihan ok pantakin vaikoköhä? Tuleeko tilanteita, että tarvisi pantaa valjaiden sijasta?

No en mä nyt hirveetä ongelmaa näe siinä että aikuisenakin alle 10kg koira on 20 euron sohvalla/sängyllä. :) Kunhan lähtee/pysyy pois käskiessä. Tehtiin kyllä tänään rajanveto että koira ei tuu sänkyyn, helkutin kovapäisiä vaan nää terrierit, sata kertaa pitää koittaa josko sittenkin sais tulla... :lol2:

IMo tuolla sohvattomuudella ja sängyttömyydellä näytetään koiralle se paikka että se on alempana kuin isännät. Ei olla sitten niin "kovapäisiä".

Kertokaas mielipiteitä ja kokemuksia valjaista. Valjaat vai kaulapanta, puolesta ja vastaan. Alkanut viime aikoina kiinnostamaan ja varsinkin kun tulee lunta niin voisi viritellä, että vetää avokkia pulkassa.

e. Jos valjaita käyttää pääasiassa, niin olisi varmaan hyvä kaapissa olla ihan ok pantakin vaikoköhä? Tuleeko tilanteita, että tarvisi pantaa valjaiden sijasta?

Normaali kävelyssä ei kannata valjaita käyttää, pannalla helpompi pitää koira "kurissa", valjaissa tuntee itsensä vain vahvemmaksi ja helpommalla lähtee kävelyillä rönsyileen ja reuhkaan.

Valjaathan on sitten ihan omiaan silloin kun pitää pystyä jotain vetämää. Sinulla on koira vielä niin nuori että ei kannata paljon vedellä vielä mitään, saattaa kasvaa jalat banaaneiksi ja tulla niveliin vikoja.

IMo tuolla sohvattomuudella ja sängyttömyydellä näytetään koiralle se paikka että se on alempana kuin 0omistajiensa. Ei olla sitten niin "kovapäisiä".

Normaali kävelyssä ei kannata valjaita käyttää, pannalla helpompi pitää koira "kurissa", valjaissa tuntee itsensä vain vahvemmaksi ja helpommalla lähtee kävelyillä rönsyileen ja reuhkaan.

Valjaathan on sitten ihan omiaan silloin kun pitää pystyä jotain vetämää.

Vilanderin mielestä se tieto alemmuudesta tulee ihan muualta, toimii ainakin meillä! makoilee sohvalla mutta tietää kyllä nykyisin paikkansa =)

En tosin arvostele sitä millään etteikö saisi lattialla olla, meillä vaan rva tahtoo koiran aina sinne pyytää =/

Koiran pitää aina olla alempana kuin ihminen, ei missään nimessä sohvalle tai sänkyyn ja älkää nostako niitä pentuja ilmaan sillee että olette itse maassa selällänne ja pennun nostatte siihen eteen yläpuolelle. Koira myös syö aina viimeisenä talossa, mitä selkeemmät säännöt ni sitä vähemmän sitä itsepäisyyttä koiralla on ku kaikki menee aina samalla tavalla ja on ehdoton.

Koiran pitää aina olla alempana kuin ihminen, ei missään nimessä sohvalle tai sänkyyn ja älkää nostako niitä pentuja ilmaan sillee että olette itse maassa selällänne ja pennun nostatte siihen eteen yläpuolelle. Koira myös syö aina viimeisenä talossa, mitä selkeemmät säännöt ni sitä vähemmän sitä itsepäisyyttä koiralla on ku kaikki menee aina samalla tavalla ja on ehdoton.

Sirmaxin kanssa harvoin samaa mieltä mutta tässä asiassa olen. Kun pitää asiat simppelinä niin eipä tule niitä ongelmia niin helpolla. Itse kyllä syyllistyn nykyäänki siihen että painin koiran kanssa silleen että rakki saa olla päällä, eipä tuo silti ole kukkoillu.

Tuon syömisenki kun pitää silleen että koira odottaa napottaa omaa ruokaansa siinä kun muut syö ja sitten luvalla antaa hurtan pistää sapuskan naamariin niin sehän menee vähän ninkuin muillaki laumaeläimillä että heikommat tulee sitten syömään sen mitä johtajilta jäi :)

Ei nyt kannata noita laumaoppeja ihan sellaisenaan ottaa, ensinnäkin koira ei ole susi, ihminen ei ole koira ja suuri osa näistä takavuosien "tarha"tutkimusten tuloksista on nykyään kumottu/kyseenalaistettu. Periaatteessa ihan sama missä se koira makaa kunhan väistää tarvittaessa. Kasvatusjuttujahan nämä.
Tuntuu että jotkut vetää noi johtajuus/alistamisjutut ihan överiksi, tyyliin pentuu tulee syliin--> !! sehän yrittää alistaa mua!!

Jos haluaa toimivan koiran niin siinä ei vain vapaa kasvatus toimi. On nähty niin monta kertaa. Vejetään flexissä 15 metriä edellä omistajaa ja räyhätään jokaiselle vastaan tulevalle koiralle kokoon katsomatta.

Koira on eläin...

Noitten työkoirarotujen kanssa pitää olla ehdoton, tai siis kaikkien koirien kanssa mutta eritoten vahvojen koirien. Monella tuppaa unohtuu se tosiasia että koira on eläin, SE EI OLE IHMINEN! Koira on silloin onnellisin kun sen ei tarvitse ajatella mitään ja tietää oman paikkansa ja kaikki on rutiinia.

Mnkin mielestä noi johtajuus jutut on pikkusen vanhahtavia juttuja jo, mutta hei mikä kenellekin toimii. Mä tahdon, että mun koirat tottelee mua, mutta että ne tekee sen iloisesti, ei siksi että niitä pelottaa vaan siksi että ne haluavat miellyttää. Meidän koirat toki on järjestäen miellyttämisenhaluisin, mutta enpä mä muun kaltasia koiria haluaisikaan.
Tuolla ylempänä kun joku puhui, että ei voi aktivoida koiraa kun ei voi antaa nameja. Nameja paljon parempi palkka on leikki (ainakin meillä, toki tarvitsee tottumista jos koira ei ole kovin leikkisä). Leikistä koira ei saa koskaan tarpeekseen jos vertaa nameihin joista tulee nopeasti maha täyteen. Leikkiessä koira saa myös huomiota omistajalta. Koiraa kannattaa opettaa pienestä pitäen leikkimään omistajan kanssa niin pääsee paljon helpommalla myöhemmin. Meillä on tietyt lelut sellaisia, jotka eivät ole saatavilla koirille muutan kuin sillon ku reenataan. Nämä on semmosia leluja jotka on mielettömiä suosikkeja ja niitä joista koirat tappelee keskenään. Meillä ei myöskään leikitä kuin niissä tilanteissa, joissa vaadin koiralta jotain.

Älä nyt ainakaan tuollaisia valjaita vetohommiin ota. Hanki oikeat vetovaljaat, jottet riko koiraa. Valjaat on ihan ok, jos koira osaa niissä käyttäytyä. Vahvalle koiralle en ensimmäisenä valjaita hankkisi, ainakaan jos ohitukset yms. on hitusenkaan epävarmoja.

IMo tuolla sohvattomuudella ja sängyttömyydellä näytetään koiralle se paikka että se on alempana kuin isännät. Ei olla sitten niin "kovapäisiä".
Eli kaikki, jotka päästävät koiransa sohvalle / sänkyyn, ovat automaattisesti alempana kuin koiransa? Don't think so.

Tässä on taas menny puurot ja vellit sekaisin, hyvin iloisesti. Johtajuus on ensisijaisesti henkistä, ei fyysistä. Millä muuten selität, että 50-kiloinen nainen hallitsee tanskandoggi-uroksen ilman ongelmia? (En puhu itsestäni). Tai että 100-kiloinen mies ei hallitse pientä ranskanbulldoggia?

Jos haluaa toimivan koiran niin siinä ei vain vapaa kasvatus toimi. On nähty niin monta kertaa. Vejetään flexissä 15 metriä edellä omistajaa ja räyhätään jokaiselle vastaan tulevalle koiralle kokoon katsomatta.
Koira on eläin...
Koira ON eläin. Se ei kuitenkaan enää ole villi susi, vaan ihmisen lemmikiksi jalostettu eläin. Jokaisella rodulla ne alkuperäiset käyttötarkoituksensa. Mikä toimii yhdelle rodulle / koiralle, ei toimi toiselle. Peruskoulutus on kuitenkin kaiken A ja O. Mielellään oikein tehtynä, koiraa lukien. Ovista ensimmäisenä kulkeminen, ensimmäisen syöminen yms. on pelkkää opeteltua käytöstä. Asia on eri, jos syöt kupista samassa tilassa koiran kanssa, silloin voit syödä ensin.

Teidän mielestä mä olen varmasti tehnyt kaiken väärin, koska pennusta asti lellutettu miten päin vaan, syövät sillon ku ehdin ruokaa antaa (nytkin söin vasta koirien jälkeen), saavat olla sohvalla ja sängyssä (siitä asti, kun itse osaavat hypätä), koirat kulkee ensimmäisenä ulko-ovesta ulos ja sisään jne. Tässä laumassa ei kuitenkaan tapella, ei ole ell joutunut paikkaamaan reikiä, eikä ab-kuureja ole tästä syystä syöty, urokset tulevat toimeen narttujen juoksujen ajan keskenään, tottelevat mua tilanteen niin vaatiessa, eivät rähjää vastaantulijoille. Kaiken kaikkiaan kelpo koirakansalaisia, vaikka itse sanonkin. :)

Maailma ei ole ihan niin mustavalkoinen, mitä annatte ymmärtää. ;)

Siinäpä on meidän perheen ranet. Menoa ja meininkiä riittää sopivasti.
IMG_1133.jpg
-Hugo uros, 4kk, 6,5kg, punertava fawn pied
-Lola narttu, 1v3kk, 15kg, brindle

Tuolla ylempänä kun joku puhui, että ei voi aktivoida koiraa kun ei voi antaa nameja. Nameja paljon parempi palkka on leikki (ainakin meillä, toki tarvitsee tottumista jos koira ei ole kovin leikkisä). Leikistä koira ei saa koskaan tarpeekseen jos vertaa nameihin joista tulee nopeasti maha täyteen. Leikkiessä koira saa myös huomiota omistajalta. Koiraa kannattaa opettaa pienestä pitäen leikkimään omistajan kanssa niin pääsee paljon helpommalla myöhemmin. Meillä on tietyt lelut sellaisia, jotka eivät ole saatavilla koirille muutan kuin sillon ku reenataan. Nämä on semmosia leluja jotka on mielettömiä suosikkeja ja niitä joista koirat tappelee keskenään. Meillä ei myöskään leikitä kuin niissä tilanteissa, joissa vaadin koiralta jotain.
Namit on ihan siinä mielessä että ne on nopeita palkintoja ja pysty pilkkomaan pieniin osiin. Tosin helposti käy sitten niin että koira tekee nameista mitä vaan mutta siihen se sit jää. :D Nauratti tänäänkin, pentu on vasta 12 viikkoa ja tietää helvetin tarkkaan koska käsissä on nameja. Pitää vaihdella namien paikkaa kaapeissa ja pyöriä ja availla siellä täällä niin ei pysy kärryillä. :lol2:

En jaksa quoteta. Koiran palkkaukseen voi käyttää ihan sitä koiran omaa erikoisruokaakin. Ei tietenkään niin, että ensin annetaan aamuruoka ja sitten lähdetään treenaamaan. Pieni nälkä on kova kannustin ja koira tekee mielellään ruokansa eteen jotakin. :)

Eli kaikki, jotka päästävät koiransa sohvalle / sänkyyn, ovat automaattisesti alempana kuin koiransa? Don't think so.

Tässä on taas menny puurot ja vellit sekaisin, hyvin iloisesti. Johtajuus on ensisijaisesti henkistä, ei fyysistä. Millä muuten selität, että 50-kiloinen nainen hallitsee tanskandoggi-uroksen ilman ongelmia? (En puhu itsestäni). Tai että 100-kiloinen mies ei hallitse pientä ranskanbulldoggia?

Kyllähän tuo johtajuus on suurimmaksi osaksi henkistä eikä fyysistä niinkuin sanoit. Mutta noi, jotka ei fyysisesti saa omaa koiraansa kuriin ovat potentiaalisia riskitekijöitä kadulla, koska minun mielestä koiraan ei voi luottaa 100% missään tilanteessa. Liian monta kertaa tullut tilanne vastaan jossa koira on omistajaansa vahvempi ja pääsee irti esim. ohitustilanteessa. Siinä tilanteessa minua ei kiinnosta vittuakaan onko se koira henkisesti tai fyysisesti hallinnassa, kunhan pitää koiransa kurissa. Vasta tuli tilanne jossa pieni äijä talutti kahta tanskandoggia ja yhtä pikku koiraa, no ohittaessa toinen tanskandoggi riuhtaisi itsensä irti ja tuli muristen kohti. Itellä oli koira remmissä ja olin valmiina monottaan sitä irti päässyttä koiraa turpaan, mutta onneksi pysähtyi noin 3m päähän ja väisti kun karjaisin sille "POIS". Tuollaiset tilanteet ärsyttää silti.

Tuo koirien päästäminen sänkyyn on aika epähygieenistä. Jos on dominoiva koira niin kyllä se mun mielestä helpottaa koiran pitämistä kurissa kun ei päästä sohvalle tai sänkyyn, mutta tietysti tuo on jokaisen oma valinta.

Suositut

Back
Ylös Bottom