Yleinen lemmikkikeskustelu

Meillä päin tiibetinspanielit on ikävimpiä, ne on aina remmin päässä riehumassa ja tulossa "tappamaan" mun koirat. Kahdesta eri perheestä, kolme eri yksilöä. Lisäksi naapurirapun cavalier-uros ei voi sietää mun koiria, ei narttuja eikä uroksia. Samaten kaks mäyräkoiraa pitää hirveetä mekkalaa ku tulevat vastaan, tosin ne huutavat kaikelle liikkuvalle...

Isot koirat pääasiallisesti osaavat olla kunnolla, toki niissäkin on poikkeuksia. Harvat onnistuneet ohitukset ovat tapahtuneet dobermannin ja sakemannin kanssa, bokseriuroksen omistajat piiloutuvat puskaan / sivutielle, jos mahdollista. :D

Njoo, tää meidän sankari menee kaikkien vieraiden koirien ohi nätisti. Tuttujen kanssa pitäis aina päästä vaihtaan kuulumisia...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olevinani luin jostain ettei staffit oikein muista koirista välitä, toisinsanoen rähisevät tai sitten jättävät rauhaan. Onko sun rekulla ihan leikkikavereitakin vai miten se muiden koirien kanssa tulee toimeen?

Välillä oikein ärsyttää kirjoittelu ''taistelukoirista' kuinka vaarallisia ne on. Tähän mennessä spanielit ym. ovat olleet ikävimpiä tuttavuuksia.
Koiran tekee yleensä vaaralliseksi omistaja, joka ei osaa sitä kouluttaa. Toiset ottavat 'taistelukoiria' eivätkä osaa pitää niitä kurissa, jolloin ne
hyökkivät toisten koirien ja ihmisten kimppuun ja aiheuttavat tällöin pahaa jälkeä. Kouluttamattomat tiibetinspanielit yms. 'harmittomat' pikkukoirat
varmasti käyvät ihmisten ja koirien kimppuun suurempia koiria useammin, mutta ketään ei kiinnosta, sillä ne eivät saa kunnon vahinkoa aikaiseksi.

Olen kyllä aikaisemmin sanonut että suojelukoulutusta/purua ei kannattaisi normaali kotikoiralla harrastaa mutta nyt jostain syystä on asia alkanut kiinnostamaan. Kellään kokemusta? Onkohan Oulussa mitään seuraa tai vastaavaa. Hihojahan kyllä saa tilattua mutta olisihan se mukava ihan ohjattua koulutustakin käydä kokeileen.

Edit.

Hoh hoh... hieno video löytyi sinätuupista

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^ Mua kiinnostaisi kanssa. Tosin Seinäjoen tilanne. Mulla on kylläkin sekarotuinen, joten saako sellaisella edes harrastaa (kokeisiin ei pääse, mutta muuten)? Pk-rotuja siitä kuitenkin löytyy. Sopivaa harrastusta olen miettinyt ja jälki ja suojelu on nyt noussut kärkeen.

Edit: Lisäys.

Suojelua ei pitäisi edes yrittää yksin, vaan asian osaavan maalimiehen kanssa. Suurin osa on koiran hallintaa, ne varsinaiset purut ovat tippoja meressä. Koira on helppo saada puremaan, mutta irrottaminen vaatii asiantuntevaa koulutusta ja harjoittelua, paljon harjoittelua.

Käsittääkseni tällä hetkellä maalimiehet treenavat vain kisoihin tähtääviä / kisaavia koirakoita, satunnaisesti saattaa olla tarjolla kokeiluja. Hyviä maalimiehiä on rajoitetusti, eikä ilmeisesti uusia putkahtele turhan usein. Jonot ovat siis pitkät, kuten ainakin pk-seudulla mihin tahansa lajiin.

Elenya: jälkeä pääsee varmasti helpommin harjoittelemaan kuin suojelua, lähes jokaisella koirakerholl / yhdistyksellä taitaa olla omat ryhmät, ei muuta kuin katselemaan oman alueen tarjontaa. :)

Älkää vaan ihmiset lähtekö purettamaan koiraa ilman HYVÄÄ maalimiestä. Suomessa on maailman huippuja maalimiehiä mutta hyvien maalimiesten treenaukseen on todella pitkät jonot ja aika totista ja tavoitteellista treeniä se on. Sanoisin että tehkää tottista ja lisää tottista, se on kuitenkin pohja kaikelle pk puolen tekemiselle ja suhde koiraan pitää olla kunnossa.

^komppaan! Hyvä maalimies myös katsoo ennen aktuaalisen treenin aloittamista että onko koira oikeanluonteinen lähtemään mukaan suojeluharrastukseen vai ei.

^komppaan! Hyvä maalimies myös katsoo ennen aktuaalisen treenin aloittamista että onko koira oikeanluonteinen lähtemään mukaan suojeluharrastukseen vai ei.

Juuri näin. Läheskään kaikilla koirilla ei riitä ominaisuudet suojeluun. Mua itseäni periaatteessa kiinnostaisi joskus kokeilla suojelua mutta tiedän ettei nykyisestä rotikasta ole siihen eikä ole kyllä minusta itsestänikään vielä.

En ilman asiantuntevaa opastusta (eli siis maalimiestä) lähde todellakaan harrastamaan suojelua, sen verran olen itsekin käsittänyt! :D Ja jos tilanne on tuo, niin taitaapa sitten jäädä meiltä tuo pois, eli atketaan tokoa ja aloitetaan jälki tai joku muu kiva harrastus. :)

Täälläkin oli kiinostusta suojeluun siihen asti kun viime viikonloppuna olin Mia Skogsterin seminaarilla. Ei meikäläisestä löydy sellaista johdonmukaisuutta mitä siihen vaaditaan. Koirassa voisi kyllä olla potentiaalia, sen velipuolesta tuli viime viikolla maailmanmestari.

En ilman asiantuntevaa opastusta (eli siis maalimiestä) lähde todellakaan harrastamaan suojelua, sen verran olen itsekin käsittänyt! :D Ja jos tilanne on tuo, niin taitaapa sitten jäädä meiltä tuo pois, eli atketaan tokoa ja aloitetaan jälki tai joku muu kiva harrastus. :)

Jälki on ihan mukavan leppoinen harrastus. :) Käy seuraamassa joku jälkisemimaari niin pääset lajiin sisälle ja sitten vaan pellolle tai metsään jälkeä ajamaan ja koirakin tykkää varmasti. :)

Olevinani luin jostain ettei staffit oikein muista koirista välitä, toisinsanoen rähisevät tai sitten jättävät rauhaan. Onko sun rekulla ihan leikkikavereitakin vai miten se muiden koirien kanssa tulee toimeen?

Pienestä pitäen on annettu telmiä muiden koirien kanssa ja hyvin on tähän asti mennyt, toivottavasti menee jatkossakin. :)

Olen kyllä aikaisemmin sanonut että suojelukoulutusta/purua ei kannattaisi normaali kotikoiralla harrastaa mutta nyt jostain syystä on asia alkanut kiinnostamaan. Kellään kokemusta? Onkohan Oulussa mitään seuraa tai vastaavaa. Hihojahan kyllä saa tilattua mutta olisihan se mukava ihan ohjattua koulutustakin käydä kokeileen.

Käy nyt ensin suorittamassa bh-koe ja sitten treenailet ykkösluokan tottisliikkeet ja jäljen kuntoon. Sen jälkeen mene kyselemään niitä puruja. :)
Tosta sai vähän sen käsityksen, että sulle riittäisi joku "puskapuretus".
Jos haluat kunnolla harrastaa, niin mieluiten vaihda rotua ja etsi alueeltasi joku harrastusporukka. Onko muuten Corsoilla pk-oikeudet?

Käy nyt ensin suorittamassa bh-koe ja sitten treenailet ykkösluokan tottisliikkeet ja jäljen kuntoon. Sen jälkeen mene kyselemään niitä puruja. :)
Tosta sai vähän sen käsityksen, että sulle riittäisi joku "puskapuretus".
Jos haluat kunnolla harrastaa, niin mieluiten vaihda rotua ja etsi alueeltasi joku harrastusporukka. Onko muuten Corsoilla pk-oikeudet?

Meneepä työlääksi. helpompi ostaa hiha ja alkaa puretuttaan. käskystä irti ja luokse. Helppoa! ;)

Meneepä työlääksi. helpompi ostaa hiha ja alkaa puretuttaan. käskystä irti ja luokse. Helppoa! ;)

Heh, onneksi hyvin harvat noin hölmösti tekee. :) Suojelu on itseasiassa aika työlästä ja pahuksen vaativa laji. Eräskin tuttu suojelussa tuloksia tehnyt, Suomessa aika tykätty kouluttaja kertoili omista treeneistään. Sanoi että olihan siinä muu elämä koetuksella kun melkein kaikki aika meni koiran kanssa. Parhaimmillaan ajoi toistasataa kilometriä suuntaansa, otti minuutin kestävät hyvät purut ja koira takaisin autoon ja kotiin ja sama uusiksi muutaman päivän päästä.

Ei kellään satu olemaan lemmikkinä Boerboellia eli Etelä-Afrikan mastiffia? Aika massiivisen näköisiä koiria imo.
attachment.php

Perhana, nyt tarvis neuvoja Pakkislaisilta, että miten tulee menetellä. Koirallamme (corgi, vajaat 7kk) on ollut virtsatietulehdus ja struviittikiteitä n. 2kk ajan. Tänään kävin viimeksi ell. vastaanotolla, josta saatiin nyt erikoisruokavalio, sekä uusi 10päivän antibioottikuuri. Antibioottikuurit on tähän mennessä olleet 14pv ja 2kpl 20 päivän kuureja, eikä tulehdus ole poistunut mihinkään. Ruokaa myös vaihdettiin eri merkkiin ja ruuan seassa on ell. ohjeiden mukaan syötetty c-vitamiinipitoisia marjoja ja maitohappobakteeria.
Eläinlääkärimaksuihin tätä virtsatietulehdusta koskien palanut äkkiseltään katsottuna reippaat 190 euroa ja kokonaisvaltaisesti koiran meilläoloajalta lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin on mennyt n. 364 euroa.
Koira on rekisteröity ja vakuutettu Tapiolaan. Onko siis oikeutta lähtä hakemaan kasvattajalta jonkin sortin korvauksia lääkärimaksuista. Kennelliittoon otan seuraavana arkipäivänä yhteyttä. Entä vakuutus, korvaako vakuutus mitään, kun koko homma ei ole kertaluontoinen (virtsatulehdus) vaan summat ovat kertyneet 4 ell. käynnistä.

Kannattaako tätä asiaa nyt sitten lähtä viemään jollain tavalla, vai pitääkö summat kärsiä nahoissaan. Tärkeintä, että saadaan koira kuntoon, mutta olishan se kiva saada noita summia takaisin, jos vaan mahdollista.

^teillä on eläinlääkärikuluvakuutus Tapiolalta? Ne korvaa. Ei mitään väliä onko kertaluontoinen, ensikäynti maksetaan ensikäynnin mukaan ja loput otetaan jatkohoitoina saman vaivan osalta, eli korvaavat varsin hyvin.
Ei tarvitse kasvattajalta penätä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom