Yleinen lemmikkikeskustelu

Cane corso on työkoira eli käytetään vahti,suojelu sekä suurristanpyyntiin, ei näillä ketään tapeta :). Koirasta löytyi kaikki mitä hain, terve suhkot pitkäikäinen rotu,älykäs, rakastaa perhettään, mielellään liikkuu/harrastaa, ylväs ja lihaksikas ulkonäkö. Rotu valintaa en ole katunut hetkeäkään, alussa luulin että rotu on varmasti tyhmä verrattuna vanhaan seefferiin mutta sitä se ei ole, ei niin miellyttämishaluinen mutta äärettömän viisas. En suosittele rotua kenellekkään kellä ei ole aikaa koiraa kouluttaa hyvin heti pentuna sen verran kovapäisiä ovat jo luovutus iässä.

Mamma tykkää käydä illalla/yöllä juoksemassa niin halusin myös koiralta sellaisen ulkonäön sekä luonteen että siellä saadaan juosta rauhassa.

Meidän poika ainakin rakastaa lapsia ja osaa leikkiä heidän kanssa todella hyvin että nämä asiat ovat aika paljon omistajastaan kiinni miten ne kouluttaa.
Tietoinen riski oli kyllä hankkia tälläinen koira ja se kyllä pelotti alkuun mutta nyt en pelkää yhtään, Ensimmäinen 2kk ja koira tiesi paikkansa ja olen todella ylpeä siitä millainen poitsu Massasta on kasvanut.

Olisin helvetin tyytyväinen kun ihmiset paneutuisivat mulukun kuuliensa kasvatukseen etes 80% siitä mitä itse kasvattaa koiraa niin ei kävisi niitä että käydään kivittämässä koiraa ja muuten vaan lällättelemässä aidan välissä ja sitten ihmetellään kun se puraisi ja koira piikille kun senhän vika se oli...

EDIT. Olen myös sitä mieltä että tälläisille koirilla ei missään nimessä kannata antaa minkäänlaista suojelukoulutusta tai vastaavaa suomenoloissa saatikka jos asuu kaupunkialueella..

EDIT2. Yksi iso kiehtomuksen aihe rodussa oli VOIMA sekä LIHAKSIKKUUS ne samat asiat kiinnostavat joka asiassa niin miksei myös koirassa, en sitä kiellä olisi se sitten sitä munanjatke touhua tai ei.

Koira on meillä kuitenkin ennenkaikkea rakas perheen/laumanjäsen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EDIT. Olen myös sitä mieltä että tälläisille koirilla ei missään nimessä kannata antaa minkäänlaista suojelukoulutusta tai vastaavaa suomenoloissa saatikka jos asuu kaupunkialueella..

Cane Corso on kyllä hieno koira, tykkään kovasti :) Tuosta suojelukoulutuksesta sen verran että sehän on todella hyvää treeniä koiralle. Ongelma vaan on se että koira pitää olla niin hyvin hanskassa, sopiva luonne ja terve pää ja väitän että 98% koirista/koiran omistajista ei täytä näitä kriteerejä. Toinen iso ongelma on että suojeluun tarvitsee todella ammattitaitoisen maalimiehen joita ei vaan käytännössä ole saatavilla/vapaana kun erittäin hyvien suhteiden kautta. Ne ketkä tosissaan suojelua harrastaa oikein ja pärjää siinä ei varmastikaan aiheuta koirillaan mitään häiriötä koska ne koirat toimii niiiiiin hyvin omistajien kanssa ja koira on hallinnassa ihan jokaisessa tilanteessa.

Sitä taas en ymmärrä ollenkaan että ostetaan puruhiha ja lähdetään kentälle purettamaan koiraa vaan "huvikseen" kun koira niin tykkää. Tämä aiheuttaa niitä ongelmia sitten tulevaisuudessa..

Cane Corso on kyllä hieno koira, tykkään kovasti :) Tuosta suojelukoulutuksesta sen verran että sehän on todella hyvää treeniä koiralle. Ongelma vaan on se että koira pitää olla niin hyvin hanskassa, sopiva luonne ja terve pää ja väitän että 98% koirista/koiran omistajista ei täytä näitä kriteerejä. Toinen iso ongelma on että suojeluun tarvitsee todella ammattitaitoisen maalimiehen joita ei vaan käytännössä ole saatavilla/vapaana kun erittäin hyvien suhteiden kautta. Ne ketkä tosissaan suojelua harrastaa oikein ja pärjää siinä ei varmastikaan aiheuta koirillaan mitään häiriötä koska ne koirat toimii niiiiiin hyvin omistajien kanssa ja koira on hallinnassa ihan jokaisessa tilanteessa.

Sitä taas en ymmärrä ollenkaan että ostetaan puruhiha ja lähdetään kentälle purettamaan koiraa vaan "huvikseen" kun koira niin tykkää. Tämä aiheuttaa niitä ongelmia sitten tulevaisuudessa..

Varmasti tosi, itsellä hankala paljon komsua asiaan laittaa kun en noista suojeluhommista mitään tiedä. En näe vaan tarvetta sellaiselle jos koiraa ei oikeasti käytetä sellaiseen "työhön".

Mutta ylhäällä oleva mielipiteeni kyllä oli liian kärkäs asiaan kun ole suojelua tarpeeksi tutkinut.

Omaa mielipidettä värittää vahvasti kun lapsuudenkodissa naapurilla oli tuommonen piski, joka aina vapaaksi päästessään juoksi muiden pihoille ärjymään. Kerran oli meidänki koiraa puraissut. toisen kerran kun tuli niin koirat oli nokat vasten pihalla ja minä fiksuna nuorena miehenä tempaisin koiraa pesäpallomailalla kaaliin. Toisesta lyönnistä tippui. Naapurivälit kärsivät, mutta oppivatpa pitämään koiran kiinni pihassa tuon jälkeen.

Voiko tommosen 3.5kk pennun jalan napsumisesta olla jotain haittaa.

Pennulla alkanu nyt vasen takajalka napsumaan, napsuu vähän väliä, muttei esimerkiksi normaalisti kävellessä. Kun istahtaa, lähtee liikkeelle jne. niin jalka napsahtaa.
Ei tunnu ontuvan sitä millään lailla, eikä ole arka jos koskettelee, napsuu vain.

Tarkennetaan vielä, että kuuluu tosta vasemman takatassun polven tienoilta.

Omaa mielipidettä värittää vahvasti kun lapsuudenkodissa naapurilla oli tuommonen piski, joka aina vapaaksi päästessään juoksi muiden pihoille ärjymään. Kerran oli meidänki koiraa puraissut. toisen kerran kun tuli niin koirat oli nokat vasten pihalla ja minä fiksuna nuorena miehenä tempaisin koiraa pesäpallomailalla kaaliin. Toisesta lyönnistä tippui. Naapurivälit kärsivät, mutta oppivatpa pitämään koiran kiinni pihassa tuon jälkeen.

Tämähän se ongelma juuri on, ihmiset jotka eivät osaa huolehtia koiristaan ja esim pitää niitä kiinni..

Kumma että uskalsit! Mä muistan skidinä kun naapuruston kultainen noutaja oli vapaana, juoksi kerran tiellä mua vastaan ja hyppäsi kohti, kaaduin. Koiran omistajat vaan nauroivat, oli kai hauskaa. Itseni mielestä ei ollut kivaa. Sitten rupesi vanhemmat puhumaan että pitäisi oma koira hankkia, oma mielipide oli että ei helvetissä. No lopulta mä omin sitä koiraa aika kiitettävästi, kai ne traumat poistui yhtä nopeasti kun tulivat, mutta edelleen vituttaa asenne. Kyllä mä pitäisin nykyistä koiraani pihalla vapaana jos olisi piha, mutta sen olisi oltava aidattu. Kiva antaa koiran juosta vapaana ärjymässä muille, ei varmaan olisi kovin kummallista jos koira jäisi auton alle.

Mulle ja koiralle ehdotettiin suojelustreenin aloittamista. Mä totesin että a) aika ei riitä potentiaalisesti kesken jäävä suojelustreeni olisi huonoin idea ikinä, ja b) en todellakaan halua vahvistaa koirani suojeluviettiä. Se on pelastuskoira eikä se tarvitse siihen mitään suojeluun viittaavaakaan. Koirat näemmä tykkää lajista mutta mun koiralta ei kysytä. Monen koiran niskat ja selät on ottaneet myös hittiä lajista, en halua eläköittää koiraa jo nuorena.

Japetius meidän koiralla oli tuossa iässä tosi vahvat kasvukivut, mutta ei niihin napsumista kuulunut. Koiran sisaruksilla oli myös samanlaiset kasvukipuoireet, ehkä voit olla yhteydessä kasvattajaan? Hän voisi tietää vaatiiko mitään hoitoa vai meneekö itsestään ohi.

Japetius meidän koiralla oli tuossa iässä tosi vahvat kasvukivut, mutta ei niihin napsumista kuulunut. Koiran sisaruksilla oli myös samanlaiset kasvukipuoireet, ehkä voit olla yhteydessä kasvattajaan? Hän voisi tietää vaatiiko mitään hoitoa vai meneekö itsestään ohi.

Nojoo, siltä nyt tuntuu, ettei saa mitään neuvoja, ainoastaan lisäkyselyitä, että voivoi, miten se nyt niin...

Nojoo, siltä nyt tuntuu, ettei saa mitään neuvoja, ainoastaan lisäkyselyitä, että voivoi, miten se nyt niin...

Sitä varten on kasvattaja jolta kysytään. Sen vuoksi siitä rotukoirasta maksetaan maltaita että kasvattaja sitten jeesaa AINA kun ongelmia tulee. Jos hän ei tiedä niin ottakoon selvää. Itse en osaa kyllä sanoa ongelmaasi mitään.

Sitä varten on kasvattaja jolta kysytään. Sen vuoksi siitä rotukoirasta maksetaan maltaita että kasvattaja sitten jeesaa AINA kun ongelmia tulee. Jos hän ei tiedä niin ottakoon selvää. Itse en osaa kyllä sanoa ongelmaasi mitään.

Näinhän tuo asia on ja kyselyä sähköpostilla jo lähetin. Toivottavasti tulee ees tämän kerran jotain pätevää vastausta.

Tämähän se ongelma juuri on, ihmiset jotka eivät osaa huolehtia koiristaan ja esim pitää niitä kiinni..

Mulla oli melkein aina toi japaninpystykorva irrallaan. Usein siitä joku tuli avautumaankin. Aluks se ei meinannu totella ja joutui pitään flexiä mut kyllä vanha koira oppii uusia temppuja.. ei tarvinnut ees suojatietä ylittäessä mitään ku se tajus pysähtyä ennen tien ylitystä. Mun mielestä koiraa pitää vaan motivoida oikein, ei tarvinnu ku sormia naksauttaa niin se odotti heti käskyä valmiina.. kiva muutenkin ku on tollanen sylikoira niin jos joskus tarvii niin senku nostaa kantoon, yhellä kädellä kulkee.. 10kg koira. Joskus se rupes vastustelemaan ku se ei halunnu joutua kiinni kaupan pihaan niin piti kantaa se koko matkan.
kaikillahan täällä on maailman fiksuin ja hurmaavin piski, mut anyway kyllä toi japsi on aika persoonallinen. se on kans aika räyhäkäs.. tiukka homma saada se lopettaan räksytys kun se on jalostettu tekemään sitä :D nii ja kyllä se on kans kova vartioimaan ja hyökkää armottomasti jos joku yrittää lähestyä sen sapuskoja

Mikä tarkalleen ottaen on "tuommoinen piski?"

Käy joskus tutustumassa työkoiriin niiden harrastuksissa, porukka ottaa varmasti uteliaan vierailijan mielihyvin vastaan, varsinkin, jos niin voi korjata ennakoluuloja. Mekin napattiin viimeksi PD-treeneissä ohi lenkkeillyt rhodesiankoira kokeilemaan sikajahtia, oli mainion näköinen loikkija :D Oman koiraharrastuksen myötä on tullut melkoinen määrä näitä "tappajakoiria" vastaan, ja varsin mukavia otuksia ovat olleet kaikki. Olisi ikävää, jos typerän naapurin takia jää paha maku suuhun tietyntyypisistä koirista.

Pitäsköhän tässä varata erikseen lääkärille aikaa jo, vai kestäskö oottaa pari viikkoa kun on seuraava rokotus.

Tosiaan viimeviikon perjantaina rupes napsumaan tuo pennun jalka ja pari päivää sen jälkeen alkanu oleen normaalia vaisumpi. Tottakai on siis niinku kuuluuki, ruoka maistuu, leikkii ja häntä vispaa, mutta se aikasempi suunnaton villeys uupuu, eli ei oo läheskään yhtä vauhdikas ku aikasemmin. Alkuviikosta eläinlääkäri tuli pihalla vastaan ja totesi, että napsuminen on normaalia ja kuuluu tohon vaiheeseen joskus, koiralla saattaa olla myös kasvukipuja, joten voiko tuo hillitä sitä villeyttä...?

Pitäsköhän tässä varata erikseen lääkärille aikaa jo, vai kestäskö oottaa pari viikkoa kun on seuraava rokotus.

Tosiaan viimeviikon perjantaina rupes napsumaan tuo pennun jalka ja pari päivää sen jälkeen alkanu oleen normaalia vaisumpi. Tottakai on siis niinku kuuluuki, ruoka maistuu, leikkii ja häntä vispaa, mutta se aikasempi suunnaton villeys uupuu, eli ei oo läheskään yhtä vauhdikas ku aikasemmin. Alkuviikosta eläinlääkäri tuli pihalla vastaan ja totesi, että napsuminen on normaalia ja kuuluu tohon vaiheeseen joskus, koiralla saattaa olla myös kasvukipuja, joten voiko tuo hillitä sitä villeyttä...?

Jos yhtää tieto helpottaa meillä mastifilla jalka napsui jonkun aikaa kun kovin kasvuvaihe oli päällä,nykyään ei mitää ongelmaa

King meisselin kanssa käytiin ekaa kertaa näyttelyssä ja pystiä saatiin :).
Excellent example of a cane corso puppy.... Noh sellainen koira kun isäntäsäkki ;).

Massalla kuvassa ikää reilu 8kk, säkäkorkeus n.59-60cm ja painoa n. 45kg

Liitteet

• palkinnot.jpg
    palkinnot.jpg
    631 KB · Katsottu: 1 061
Sessenäyttelystä rapätty kuva.

Poika heittänyt syömisen melko vähälle viime viikkoina. Syö about melkein puolet vähemmän mitä rakupussin kyljessä sanotaan mitä pitäisi syödä. En ole kyllä vielä asiasta mitenkään hädissään kun jokapäivä kuitenkin syö ja ei tuo mikään langanlaiha ole, ihmetyttää vain että onko rakupussin ohje ihanpäin vittua vai onko koira alkanut laiharille.

Näyttelyissä ekapäivän arvostelussa oli että tarvinee lisää lihasta vaikka omaan silmään kyllä 8kk pennuksi kyllä melko skrodessa kunnossa massa, kaippa ne tuomarit tietää ;)

Liitteet

• länkisääri.jpg
    länkisääri.jpg
    374,3 KB · Katsottu: 813

Suositut

Back
Ylös Bottom