Yleinen lemmikkikeskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hah, tuskin nyt toi AB noin ultimaattisesti eroaa muista koirista mitä SirMax hehkuttaa. Joitakin koirakasvattajia kyllä tiedän ketkä ei pidä mitään muuta rotua oikein minään kuin sitä mitä itse kasvattaa.
Isoja eroja roduissa toki on mutta tuskin mikään nyt niin älyttömän paljon on parempi kuin jotku saman tyyliset rodut, itse en ainakaan pysty niin väittämään, ei vain ole tarpeeksi kokemuksia eri rotuisista koirista.

Leeluckyllä kyllä komean näköinen Rölli poika ja Dolly on taas pelottavan näköinen tyty.

Milloinhan nämä ei sosiaaliset rodut pitäisi alkaa oleen varauksellisia vieraille? Massa reilu 7kk ainakin haluaa innoissaan vielä käydä jututtamassa joka ikisen deekun minkä näkee.

Leeluckyhän on nähnyt Maxenton Maximus corson aika vakuuttavan näköinen sesse livenä sekin.

Juu Maximus on tullut tavattua ja oli kyllä aikamoisen jytky kaveri, painoi n. 65kg

p1030167%20(2).jpg

Tykkään corsoista ihan älyttömästi ja jossain vaiheessa sellaisen hankinkin :)

Varautuneisuudesta sen verran, että jos johtajuusasiat ja rutiinit koiran kans on niinkuin pitää, ei koira välttämättä ole varautunut vieraita kohtaan vaan ainoastaan välinpitämätön. Kannattaa opettaa koira niin, että katsovat tilanteissa mallia omistajasta ja kun kotiin tulee vieraita on koiran paikka aina omalla petillä tms. eikä etummaisena ovella. Pihalla puolestaan uusiin ihmisiin tutustuttaessa annetaan koiran aina tehdä aloite tutustua eikä niin, vieras on käsi ojossa sohimassa tai lässyttämässä :D

Joo meillä mennäänkin juuri noin että luvalla vasta mennään vieraita jututtaan kotona sitä ennen pysytään paikalla.
Ilona muistaakseni sanoi silloin 68kg vai 70kg Maxin painoksi kun siellä vierailin, Oli kyllä vaikuttava näky.

Lempeä jättiläinen, loikki keveästi kuin kaselli ja korsku hevosen lailla syödessään lunta. Meikä oli siinä vaiheessa myyty että tämmönen on saatava :)

Vaikka Massalla on nyt alkanut hormoonit hyrrätä, nostetaan jalkaa ja heppi tihkuu jotain ylimmääräistä niin vieläkin pystyy käyttämään kävelyllä ilman remmiä ja vieressä jolkotellaan oikein tottelevasti kun ihmisiä tulee vastaan. Koirien kohdalla olen aina napannut remmiin että ei tule mitään konfliktia, eli vielä pysyy hurtta hyvin handlingissa ja hyvin totellaan vaikka murkku ikä taitaa olla ovella.

tst, AB:n henkiset ja fyysiset kyvyt ovat aivan omaa luokkaansa, ei löydy samanlaista koirarotua. Tiedän yhden nartun mikä on 55kg, helvetin atleetti. Kerran ku oot törmännyt tähän rotuun ni et ota muita rotuja ku ne on "heikkoja"

Kova on habitus. Ei siinä ihan kivoja koiria, mutta ei nyt sentään kuitenkaan tommosen hehkutuksen kaltaisia..
Jos ambulli ois noin ylivoimainen niin eiköhän se ois jokaisen armeijan ja poliisin käytössä.
Oon kuitenkin aika monta ambullia nähnyt, niin ei nyt kuitenkaan koiraa kummempia ole.
Tosin ihan hyvä markkinointi puhe :D

Kyllä mä tiedän yhden, oikeesti hyvän ambullin. Siis bulldogiksi hyvän koiran.

Miten esim. noiden ostergaardsin koirien fyysiset ominaisuudet on ylitse muiden? Näkeehän sen jo tosta massastakin, että varmasti ihan hyvin menee pihavahteina..
Mutta se fyysinen ylivoima?

Laita noin isoista bulldogeista joku samanlainen video?

http://www.youtube.com/watch?v=qre7e9z055M&feature=related

Sääli vaan että ambullista on tullut täysin mulkunjatkerotu.
Ja nykyään tuntuu että pentuja tulee joka tuutista.. Aika monella jää pennut käsiin ja ne myydään vaikka osamaksulla kuka vaan haluaa ostaa.

Itsekin harkitsin 5-6v sitten ambullia, mutta kuitenkin tuli olde otettua kun halusin hieman pienemmän bulldogin.
Kivoja rotuja molemmat, mutta ei nää bulldogit oo sentäs niin supereita mitä luulet.:) Ei koiraa kummempia.

Mitä tekemistä armeijalla ja poliiseilla on koirarodun kanssa, ne ottaa tasapaksun rodun sinne. Ei AB jaksa liikkua mitään satoja kilometrejä ku on tankkimainen, ei kestä pakkasta. Mitä itse olen nähnyt muita rotuja ni ei löydy oikee vastinetta, APBT ois ehkä lähellä mutta häviää niin vitusti koossa ja henkisissä kyvyissä. Ihan kiva sirkus video toi mutta oikeassa tilanteessa ni AB veis tota sata nolla, oli sitten vastassa ihminen tai toi malinois. Ei pidä antaa ton lihaksikkaan ulkomuodon hämätä, ihan vitun ketterä oikeassa tilanteessa ja päättäväinen ja matalampi ku esim. mastiffit ni niillä jää kaula näkyviin. P.S toivottavasti ei tuu nyt joku urpo väittää että tykkään koirataisteluista!

Sirmaxilla on kyllä suhteellisen surkuhupaisia posteja oikeastaan aiheessa kuin aiheessa, mitä nyt sivusilmällä olen pakkiksella seurannut. :thumbs:

EDIT: Tosta sun viestistä puuttui lopusta, että "AB ei sovi mikki__hiirille eikä pinkejä laseja käyttäville"

Hei isoluinen neljäsluokkalainen, kuinka vanha olet? 18v? 19? Eikö äiti oo opettanut että jos ei oo mitään järkevää sanottavaa ni silloin antaa viisaamman vaikutelman jos on hiljaa? Jos nyt välttämättä haluat että laitan tohon loppuun jonkun ohjeen ni AB ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi ja tarvii johdonmukaisen kasvatuksen ja kannattaa tutustua rotuun ennenkuin ottaa sen ja mellkein ulkomailta kannattaa ottaa se jos mahdollista hyvästä kennelistä.

Mitä tekemistä armeijalla ja poliiseilla on koirarodun kanssa, ne ottaa tasapaksun rodun sinne. Ei AB jaksa liikkua mitään satoja kilometrejä ku on tankkimainen, ei kestä pakkasta. Mitä itse olen nähnyt muita rotuja ni ei löydy oikee vastinetta, APBT ois ehkä lähellä mutta häviää niin vitusti koossa ja henkisissä kyvyissä. Ihan kiva sirkus video toi mutta oikeassa tilanteessa ni AB veis tota sata nolla, oli sitten vastassa ihminen tai toi malinois. Ei pidä antaa ton lihaksikkaan ulkomuodon hämätä, ihan vitun ketterä oikeassa tilanteessa ja päättäväinen ja matalampi ku esim. mastiffit ni niillä jää kaula näkyviin. P.S toivottavasti ei tuu nyt joku urpo väittää että tykkään koirataisteluista!

Tasapaksun? Luulis että ne ottais ambullin koska se on niin ylivertainen..
Sirkusvideo oli toki, mutta kun kehuit niiden fyysisiä ominaisuuksia niin tuskin esim. noi massakkaammat ambullit yhtä hyvin liikkuu.
Tosta tekstistä nyt kuitenkin sai sen käsityksen että vertaat taas koira vs koira tilannetta.. toki siinä ambulli vahvoilla onkin.

Ootko esim. käynyt katsomassa suojelutreeneissä ambulleja?
Ei mua nyt rehellisesti sanottuna ole vielä mikään ambulli häikäissyt just niillä ylivertaisilla psyykkisillä ominaisuuksilla ja loistavalla toimintakyvyllä.
Mutta niin kun sanoin, niin yhden ihan hyvän bulldogin oon nähnyt mistä voi tullakkin jotain.
Ero esim. malin jalostuksessa kun on miltei yksinomaan ollut suojelukokeet / työ / kisakoira, niin ei sitä voi edes verrata ambullin jalostukseen..
Kuitenkin niin harva bulldoggi kasvattaja edes harrastaa vakavammin koirallaan pk-lajeja.
Ei sitä ole niihin tehtykkään..

Sen takia ei noita voi verrata. Ja siksi hieman huvittaa noi hehkutukset maailman kovimmasta rodusta. :D

Eli ois kiva tietää että miten sillä aabeellä on ylivertainen toimintakyky, hermot jne.?
Ilmeisesti touhuat kovasti ambullien parissa / harrastat niillä?

Niin, en sitten ite tiedä koirista oikeasti yhtään mitään ja vähän kun joskus jotain oivaltaa, niin huomaa etten sittenkään ymmärrä tarpeeksi.

Toisekseen, mikään rotu ei ole maailman "kovin". On vaan hyviä ja huonoja yksilöitä ja niitä löytyy joka rodusta.

verrattuna vaikka kaukasukseen tai napolin mastiffiin mitä käytetään vartioinnissa ni AB ymmärtää mikä on naapurin lapsi tai postinjakaja, nämä kaksi rotua ei ymmärrä. Kaveri jalostaa niitä ja sillä on myös APBT bluenose. Sanohan joku muu rotu AB lisäksi mikä pystyy puremaan ne suojavarusteet hajalle? Ehkä Bordeauxin doggi ja APBT. Meinaatko että malinois pysäyttää paremmin ihmisen ku AB? Se on jalostettu työkoiraksi mutta huomattiin että se osaa tappaa ihmisiä ja eläimiä paremmin ni ruvettiin jalostaa siihen. Meinaatko että malinois pystyy tappaa villisian? Tai puuman? Tai entisaikaan intiaanin? Toi on totta että hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy joka rodusta mutta noissa on vähän heikkouksia ja vikoja. Jonkin verran käyn tekemässä erilaisia fyysisiä harjoituksia AB kanssa, ottaisiin itselleni ison uroksen mutta matkustelen ni sen takia en voi ottaa koska koira kärsisi. Toi liikkuminen kanssa on vähän siinä ja siinä, kivasti toi malinois hyppii ja pitkällä matkalla liike on nopea mutta entäs lyhyellä etäisyydellä?

verrattuna vaikka kaukasukseen tai napolin mastiffiin mitä käytetään vartioinnissa ni AB ymmärtää mikä on naapurin lapsi tai postinjakaja, nämä kaksi rotua ei ymmärrä. Kaveri jalostaa niitä ja sillä on myös APBT bluenose. Sanohan joku muu rotu AB lisäksi mikä pystyy puremaan ne suojavarusteet hajalle? Ehkä Bordeauxin doggi ja APBT. Meinaatko että malinois pysäyttää paremmin ihmisen ku AB? Se on jalostettu työkoiraksi mutta huomattiin että se osaa tappaa ihmisiä ja eläimiä paremmin ni ruvettiin jalostaa siihen. Meinaatko että malinois pystyy tappaa villisian? Tai puuman? Tai entisaikaan intiaanin? Toi on totta että hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy joka rodusta mutta noissa on vähän heikkouksia ja vikoja. Jonkin verran käyn tekemässä erilaisia fyysisiä harjoituksia AB kanssa, ottaisiin itselleni ison uroksen mutta matkustelen ni sen takia en voi ottaa koska koira kärsisi. Toi liikkuminen kanssa on vähän siinä ja siinä, kivasti toi malinois hyppii ja pitkällä matkalla liike on nopea mutta entäs lyhyellä etäisyydellä?

Nojaa.. ei kaverin ambulli ainakaan postinkantajaa erota, lauman ulkopuolinen jäsen, niin se on vihollinen ainakin sille.
Eihän noita kannata tosiaan mihinkään laumanvartijaan verrata..
Toisaalta kyllä mun rotikka uroskin hyväksyi vieraat lapset omalla reviirillään..

Mitäs suojavarusteita tarkotat, hihaa vai kokopukua?
Eihän sillä rodulla ole niin merkitystä, vaan siinä että missä mielentilassa se koira puree.
Turha miettiä niitä youtuben puruvoima pätkiä tai rotukohtaisia puruvoima "listoja".

Ja jos sillä nyt sitten on jotain merkitystä, niin tiedän useamman malin mitkä puree kokopuvusta ja lisäsuojista huolimatta läpi.
Mutta noista nyt on vähän hölmöä vääntää että millä rodulla on mikäkin puruvoima, kun yksilöistä on niissäkin kyse ja edelleen siitä mielentilasta siinä ite purussa.
Vaikka ihminen olen, niin en siltikään voita Usain Boltia 100 metrillä.

Meinaan vaan sitä mitä on tullut itse nähtyä, useemman hyvän malin olen nähnyt ja yhden kehityskelpoisen aabeen.

Jaa että aabeeta on jalostettu ihmisen tappamiseen? :D

Luuletko ite tosissas että yksi koira pärjää puumalla tai eurooppalaiselle villisialle? Työkoiralle iso koko on vaan yleensä haitta, ei ne ole mitään toimivia.
Esim. Leeluckyn narttu on varmasti toimivampi kokonsa puolesta kun vertaa Rölliin.
No mutta sovitaan että se ambulli on kovin inkkarin tappaja ja ylivertainen niin henkisiltä ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan.

APBT bluenose taitaa olla niitä mixaus pittejä.

Eiköhän ne koirat oo ollut laumassa sata tai kaksi tai kolme sataa vuotta sitten, eli laumassa tappaa. Tarkoitin hihaa. Mali on monikäyttöinen, soveltuu moneen asiaan. Ei AB pysty kävelee missään metsässä kymmeniä kilsoja tai pakkasessa, mali taas pystyy, AB ei pysty haistamaan hyvin, AB taas on puolta vahvempi puremaan tai vetämään taakkaa. Mitä veikkaat että jos vaikka romanialainen murtautuisi sinun asuntoon ni kumpi sitä suojaisi paremmin, mali vai AB? Ehkä kehuin liian sokeasti AB:tä mutta niillä alueilla mitä haen itse koiralta ni voittaa malin sata nolla. Kavereilla on noita muita työkoira rotuja ni on kaiken maailman allergioita bullmastiffeissa ja dogoissa on paksukalloisuutta, en ole havaninnut näitä piirteitä niissä AB:ssa mitä olen tavannut. Se narttu AB minkä kanssa olen paljon tekemisissä on alle 45kg ja ei ole mitään vikoja havaittu. Puruvoimasta sen verran että lehmän kylkiluut häviää nopeasti sen suuhun, yksikään mali ei tee samaa. Kerrotko sitten mihin AB on jalostettu jos ei tappamiseen ? Siis satoja vuosia sitten kun huomattiin että kykenee muuhunkin kuin työkoiraksi. Tosta bluenosesta ni tuli ulkomailta, oli jalostettu oikeista taistelukoira linjoista, noin 30kg eli menee ihan sinne ääripäähän kokonsa puolesta. Sananen vielä tosta puruvoimasta että jos kaikki koirat saataisiin samoihin mielentiloihin ni kyllä siellä olisi nämä tietyt rodut kärkisijoilla ja niihin ei kuulu mali tai dobermannit tai rotikat. Poliisikoira on purrut yhtä kaveriani ja sillä tuli sellaiset siistit jäljet siintä, (en tiiä oliko saksanpaimenkoira tai mali) mutta mitä olen nähnyt noita AB ni ne jos puris ni lähtis jänteet ja luut mukana.

Ei AB jaksa liikkua mitään satoja kilometrejä ku on tankkimainen, ei kestä pakkasta.
No niin, siinäpä se tuli. Älä puhu mistään ylivertaisuudesta.

Ja lehmän kylkiluut häviää tuon 28kg karhukoirankin suuhun ihan tuosta vain, enkä kehu sen ylivertaisuutta. Mutta kestävyysominaisuuksissa voin sanoa, että on koira. Ja monet jämptit ja norjalaiset ovat vielä älyttömämäpiä. Että jotain tolkkua näihin keskusteluihin ja hehkutuksiin.

Tuli noista rotikoista mieleen, että minkä helvetin takia niistä 90% on kaameita fatsoja? Tainnu yhden järkevässä non-fatso tilassa olleen nähny viimeseen vuoteen ja loput ovat muistuttaneet lähinnä mustia possuja. Onko näilläkin erikseen työ/näyttelylinjat, jotka eroaa käytännössä niin että ekat on toimintakykyisiä ja malliltaan toimivampia ja jälemmät on sit pyöreitä poikia ja tyttöjä? Ekana ainakin vastaavasta tulee labbis mieleen. Näin yleisestikkin luulis olevan maailman helpoin asia olla syöttämättä sitä koiraa muodottomaks palloks, mut silti liian suuri osa(kaikista koirista) noista jotka päivittäin tulee vastaan on tollasia.

Tuli noista rotikoista mieleen, että minkä helvetin takia niistä 90% on kaameita fatsoja? Tainnu yhden järkevässä non-fatso tilassa olleen nähny viimeseen vuoteen ja loput ovat muistuttaneet lähinnä mustia possuja. Onko näilläkin erikseen työ/näyttelylinjat, jotka eroaa käytännössä niin että ekat on toimintakykyisiä ja malliltaan toimivampia ja jälemmät on sit pyöreitä poikia ja tyttöjä? Ekana ainakin vastaavasta tulee labbis mieleen. Näin yleisestikkin luulis olevan maailman helpoin asia olla syöttämättä sitä koiraa muodottomaks palloks, mut silti liian suuri osa(kaikista koirista) noista jotka päivittäin tulee vastaan on tollasia.

Itse kun olen aika paljon rotikoiden kanssa ollut tekemisissä niin en sanoisi että niiden ongelmana on tänäpäivänä lihavuus. Aika sopusuhtaisia niistä suurin osa on, varsinkin harrastuskäytössä olevat. Tottakai niitä liian lihavia tulee vastaan joskus mutta ei ne mitenkään yleisiä mielestäni ole. Tänä päivänä aika paljon kiinnitetään huomiota lonkka ja kyynertuloksiin ja liikalihavuus ei ainakaan auta siinä asiassa.

Tuosta sirmaxin AB hehkutuksesta ei voi muuta sanoa kun että hyvää viihdettä. :) Onhan AB hieno ja vaikuttava rotu mutta tuskin miltään ominaisuuksiltaan ylivertainen moneen muuhun rotuun nähden. :)

Back
Ylös Bottom