Yleinen lemmikkikeskustelu

Oivoivoivoivoi...

Mun koira on ollut tässä pari päivää todella alakuloisen/väsyneen näköinen + näytti siltä, että on paljon kipuja koiralla..

Ei pystynyt liikkumaan kunnolla, pienenkin loikan seurauksena rääkäisy, nooh soitin sitten eläinlääkärille ja tunnin päästä oltiinkin jo lääkärillä..

Siinä sitten piti ottaa muutamat röntgenkuvat, sitä ennen piti antaa rauhoittavia (yleensä se piikin antaminen on kohtuullisen helppoa).

Ei jumalauta minkä kohtauksen mun koira sai, kun yritettiin antaa niitä lääkkeitä.. Sanonpahan vaan, et oli aika "vaikeahko" hetki itse kullekkin..

Toinen piikki kun saatiin pistettyä, niin koira sekoaa täydellisesti kusee ja paskantaa allensa + kuulostaa siltä että siltä revitään sisuskalut elävänä (tätä kesti ~4-5min) hieman kulmakarvat kohosivat, täytyy myöntää (ja huolestuin, totta kai).

Sai kuulemma jonkinlaisen kohtauksen niistä rauhoittavista..

Röntgenkuvissa näkyi sydämen "liikakasvua", tjsp + nestettä keuhkoissa + selkärangassa jotain ahtautta kahden "nikaman" (vai mitä ne palikat on, mistä selkäranka koostuu :D?) välissä.

Nyt koira on toipumassa lääkärissä, tunnin päästä saa hakea koiran ja lääkkeet, lääkkeillä pitäisi nesteiden poistua keuhkoista..

Toivottavasti olisi vielä hyvää elinaikaa jäljellä, kun muuta vikaa ei koirassa ole..

Tietenkin jos koiran elämä alkaa olla tuskaista, niin piikillehän se viedään, en ole niin itserakas et antaisin kiduttaa koiraa sen takia, et en itse pysty siitä luopumaan..

Huh huh, mikä avautuminen :D, ensimmäistä kertaa isompaa "ongelmaa" koiran kanssa, niin pistää vähän pasmoja sekaisin.......
Totta kai se ottaa koville. Jaksamisia sinne, ja kerro miten kävi. Toivottavasti koira saadaan kuntoon. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Röntgenkuvissa näkyi sydämen "liikakasvua", tjsp + nestettä keuhkoissa + selkärangassa jotain ahtautta kahden "nikaman" (vai mitä ne palikat on, mistä selkäranka koostuu :D?) välissä.

Nyt koira on toipumassa lääkärissä, tunnin päästä saa hakea koiran ja lääkkeet, lääkkeillä pitäisi nesteiden poistua keuhkoista..

Tällaiset helteet on tosi raskaita sydänvikaisille eläimille. Nuo nesteenpoistolääkkeet sitten toimivat tosi tehokkaasti, eli varaudu käyttämään koiraa kusella usein.

Pexi_: kiitoksia vain, tästä vaan päivä kerrallaan etiäppäin, onhan koiralla melkein kymmenen vuotta ikää...

Lääkärin kertomaa:

"Rangassa rintanikamien välissä tiivistymää, L7-S1 välissä rappeuma tyyppistä muutosta. Vatsalaukussa kaasua (haukkoi happea niin pirusti siinä kohtauksen aikana, lääkäri sanoi et luultavasti siitä..).
Keuhkoissa ödeemaa; keuhkojen ilmatilavuus voisi olla parempi (näkyi röntgenkuvissa todella selvästi). Sydän laajentunut vasemmalla puolella."

+

"Aristi selän taivuttelua. Röntgenissä havaittiin lieviä muutoksia rangassa sekä sydämen laajentumaa ja nestettä keuhkoissa. Nikillä oli myös kuultavissa kohtalainen sivuääni sydämessä.
Nikin nielurisat olivat myös tulehtuneet."

Eli jatkellaan kipulääkkeiden antoa ja aloitetaan nesteenpoistolääkkeen käyttö (koer: lääkäri varoittikin tuosta kusemistahdin kasvamisesta, vahinko tuli jo autoon :D, pitää varmaan virittää paperia lattialle, siksi aikaa kun oon päivisin töissä.
Nyt vituttaa oikeen huolella nämä helteet, asun kerrostalon viidennessä kerroksessa ja täällä on helteillä aivan vitun kuuma, pitää yrittää viilentää päivisin kaikin mahollisin keinoin tää kämppä..) + antibioottia nielurisoille.

Ja ens viikolla kontrollikäynti, niin tsekataan sydämen tilanne ja "arvioidaan mahdollinen jatkolääkitys", eli sydänlääkkeitä hommaillaan (ehkäkentiesentiedä).

pakkis_niki.jpg

kylmä kostea pyyhe tms. muu kangas sidottuna niskaan on tehokas viilentäjä koiralle. Lisäksi suihkuun aina välillä. Tsemppiä. :)

En tiedä, välittää koirasi, mutta kokeile syöttää sille pakastimesta jääpaloja tai "makujääpaloja", ne viilentävät tehokkaasti. Olen antanut koiralleni mm. kaupasta ostettuja, kalakeittoon tarkoitettuja kalakuutioita pureskeltavaksi. Tai ehkä voisi kysyä niistä lääkäriltä ensin, sillä luin vasta nyt tuon kirjoitettuani, että nielurisatkin olivat tulehtuneet.

Taitaapi olla kuukauden sisällä tulossa 1v vanha adoptio koira joka on löytynyt venäjältä rakennustyömaalta heitteille jätettynä.. Sikaripunkki on ollut ja nyt taltutettu syö vielä 1kk lääkkeitä mutta raapenäytteestä ei löytynyt eilen enää mitään.
Odotellaan ja katsellaan ja pohditaan vielä vähän aikaa jospa tuon hakisi pois :D

Taitaapi olla kuukauden sisällä tulossa 1v vanha adoptio koira joka on löytynyt venäjältä rakennustyömaalta heitteille jätettynä.. Sikaripunkki on ollut ja nyt taltutettu syö vielä 1kk lääkkeitä mutta raapenäytteestä ei löytynyt eilen enää mitään.
Odotellaan ja katsellaan ja pohditaan vielä vähän aikaa jospa tuon hakisi pois :D

Asuuko koira nyt siis Venäjällä ja onko se jonkun yhdistyksen kautta löytynyt? :) Minulla on itse löytökoira sieltä, joka on löydetty aikanaan tehdasalueelta. Mahtavia kyllä nuo "katukoirat". Laiteleppa sitten kuvaa tänne koirasta.:)

Asuuko koira nyt siis Venäjällä ja onko se jonkun yhdistyksen kautta löytynyt? :) Minulla on itse löytökoira sieltä, joka on löydetty aikanaan tehdasalueelta. Mahtavia kyllä nuo "katukoirat". Laiteleppa sitten kuvaa tänne koirasta.:)

Koira on yhdistyksen kautta, tällä hetkellä suomessa asutuksessa.
Mitään ei siis ole vielä lyöty lukkoon tai meidän puolesta on, enää pitää vain saada yhdistykseltä suostumus.
Kuvia tulee varmasti ajallaan, sen voin taata ! :)

Hauskaa, meiän sankari on nyt alottanu tuhoamisen. Ei haittais jos söis vaikka tuota ikean hyllyä tai sohvaa, mutta on pakko kaivaa seiniin reikiä! Eikä puhuta mistään kulmien jyrsimisestä vaan keskelle olohuoneen betoniseinään aika syviä kuoppia.

1. Aina kuulee ensimmäiseks puhuttavan kun seiniä on tuhottu, että kalsiumin puutetta, mutta eihän keskeltä seinää pysty syömään vaan se täytyy tehdä tassuilla raapien?
2. Koiralla liikaa energiaa? Tämän ikäisenä jo saa kuluttaa lenkkipolkia pari tuntia päivässä, että saa kaverin väsähtämään ja päälle kotona leikkiä ja peruskäskyjen opettelua. Nukkuu yöt ja päivät jos on itse kotosalla.
3.Tylsistyminen päivän mittaa? Pehmo- ja vinkuleluja, palloja, aktiivipallo, puruluita etc. on ja luita järsii ihan kiitettävästi, mutta silti.
4. Osoittaa miltään? En jotenkin millään jaksa uskoa tähän.
4. ?

Kerran olen saanut Tysonin itseteostakin kiinni. Kittaillut oon jälkiä, mutta varmaan pitää vetää maalit päälle joskus enne muuttoa. Suihkuttelin etikka/cayannepippuri litkua listoille ja lähettyville ja ei tarvinut mennä edes lähelle kun sellaiset aivastuspaniikkikohtaukset veti, että luulisi pysyvän poissa, mutta aikaisemminkin on suihkuteltu tätä.. Hyvä keino on ollut peittää mahdolliset kohdat esim tv-pöydällä tai rahilla, tosin liikkuvat kalusteet loppuivat kesken :D Millä olette kitkeneet omista tuholaisista tämän irti? Menee ajan kanssa ja liittyy pennun "vaiheeseen"?

Pari juttua tuli mieleen mitä voisi muuttaa nykyisestä:

- Ei lisätä lenkkeilyä vaan enemmän aivoja rasittavaa hommaa (etsimistä yms.)
- Luut pois aina kun pentu ei ole yksin joten mielenkiinto niihin voisi olla parempi sitten yksin ollessa
- Lisää?

Tietäisiköhän kukaan pakkislaisista, mikä ihmeen pallukka mun koiran takajalkaan on tullut?

Tässä tänään nappastu kuva:

paqqis.jpg

Näyttäis olevan heti ihon alla ja on tosi kova, ei mikään finnimäinen mätäpaise..

Patti on luultavasti tullut viiikon sisään, kun en aikaisemmin sitä huomannut.

Toivottavasti ei ole mitään "vaarallista".. Lisää paskaa ei enää kaivattais.

Huomenna soitan eläinlääkärille, mutta on se hyvä kysyä pakkislaisiltakin :D.

Näyttää vähän "rasvapatilta". Meillä oli samanlainen ja eläinlääkäri puhkasi sen kerran ja puhisti. Se ilmesty uudestaan niin puhkastiin itse. Siskon koiralta leikattiin pois sellainen ja ilmesty kumminkin samaan kohtaan uudestaan.

Kannattaa kumminkin ekan kerran käyttää ja näyttää sitä eläinlääkärissä, jotta varmistuu että se on harmiton..

Hauskaa, meiän sankari on nyt alottanu tuhoamisen. Ei haittais jos söis vaikka tuota ikean hyllyä tai sohvaa, mutta on pakko kaivaa seiniin reikiä! Eikä puhuta mistään kulmien jyrsimisestä vaan keskelle olohuoneen betoniseinään aika syviä kuoppia.

1. Aina kuulee ensimmäiseks puhuttavan kun seiniä on tuhottu, että kalsiumin puutetta, mutta eihän keskeltä seinää pysty syömään vaan se täytyy tehdä tassuilla raapien?
2. Koiralla liikaa energiaa? Tämän ikäisenä jo saa kuluttaa lenkkipolkia pari tuntia päivässä, että saa kaverin väsähtämään ja päälle kotona leikkiä ja peruskäskyjen opettelua. Nukkuu yöt ja päivät jos on itse kotosalla.
3.Tylsistyminen päivän mittaa? Pehmo- ja vinkuleluja, palloja, aktiivipallo, puruluita etc. on ja luita järsii ihan kiitettävästi, mutta silti.
4. Osoittaa miltään? En jotenkin millään jaksa uskoa tähän.
4. ?

Kerran olen saanut Tysonin itseteostakin kiinni. Kittaillut oon jälkiä, mutta varmaan pitää vetää maalit päälle joskus enne muuttoa. Suihkuttelin etikka/cayannepippuri litkua listoille ja lähettyville ja ei tarvinut mennä edes lähelle kun sellaiset aivastuspaniikkikohtaukset veti, että luulisi pysyvän poissa, mutta aikaisemminkin on suihkuteltu tätä.. Hyvä keino on ollut peittää mahdolliset kohdat esim tv-pöydällä tai rahilla, tosin liikkuvat kalusteet loppuivat kesken :D Millä olette kitkeneet omista tuholaisista tämän irti? Menee ajan kanssa ja liittyy pennun "vaiheeseen"?

Mä suosittelen kongia http://www.kongcompany.com/products/dogs/kong-rubber-toys/classic/kong-classic
sisälle voi laittaa esim. jauheliha-riisimössöä, NEUta, barffatessa liha-kasvissekoituksen/lihaista luumurskaa, yrjölää.. ja miksei sit ihan koiran purkkiruokaa tai koiramakkaraa jos niitä käyttää tai maksalaatikkoa. Itse tosin suosittelisin jotain terveellisempää. Ja toki varmasti nappuloistakin saa johonkin sekoitettuna sopivan koostumuksen kongiin :rolleyes: Eli esim. aamuruoka edellisenä iltana kongissa pakkaseen ja kun koira jää yksin kotiin
niin pakastettu kongi seuraksi ja johan kuluu aika mukavasti ja sen jälkeen taatusti väsyttää! Alkuun ehkä kannattaa kongin ideaa harjoitella ilman pakastamista, jotta ruoka tulee helpommin ja kiinnostus kasvaa :)

Pitääki koittaa kongia. Toi aktiivipallo mikä on, tuntuu olevan vähän liian helppo meiän pojalle. Ei tarvi montaa kertaa pyörittää kun on jo tyhjä. Tai sitten pitää vaihtaa sisältöä. Normi nappulat ainakin tuppaa tulla liian helposti ulos.

Meillä poika päätti pureskella koko pallon palasiksi...

Jos koira raatelee perkeleesti niin sille kannattaa ostaa jotain helvetin sitkeetä, vaikka lonkkaluu kaluttavaks.. siinä on aika paljon työtä hampaille ;)

Osaisko joku sanoo miten tollasen 8viikkosen rottweilerin pennun sais opetettuun että varpaat ei oo puruluuta?
Kärsivällisyys autto omalla kohdalla.
Aina kun näykkimen alkaa niin lopettaa itse liikkumisen (tai mitä olikaan tekemässä) ja antaa jonkun purulelun koiralle.
Ne pennun naskalit on aivan jäätävän terävät, ja valitettavasti pentu tykkää tutkia maailmaa suullaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom