Meerkat, täällä on aika paljon hyviä koirajuttuja, ongelmien ratkaisua ym:
http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/viewforum.php?f=2&sid=fcff261199573fd541b11530f15927ac
Veikkaisin että koirallasi on tummapukuisesta henkilöstä joku huono kokemus "aiemmasta" elämästä, tummiin pukeutuneen ihmisen kohdattessaan sitten räyhää epävarmuuttaan. Räyhäämistä ei pitäisi tapahtua mikäli koira luottaisi sinun hoitavan tilanteen, eli olisit se kuuluisa lauman johtaja. Nyt homma kuulostaa menevän niin päin että koirasi lauman johtajana yrittää suojella sinua ja puolustaa itseään tältä "pahalta" tyypiltä. Kiinnitä myös huomiota miten itse käyttäydyt kun tummiin pukeutunut henkilö tulee vastaan: Kiristätkö hihnaa ja alat puhumaan koiralle rauhoittavasti? Älä, sillä noista koira tulkitsee että tuota vastaantulevaa tyyppiä on todellakin syytä pelätä. Olen pistänyt merkille että melkein jokainen remmirähjääjän omistaja käyttäytyy näin:
-Ensin aletaan kiristämään hihnaa-> viesti koiralle: Nyt tulee jotain epäilyttävää vastaan
-Aletaan puhumaan koiralle rauhoittavasti-> viesti koiralle: Tilanteessa jotain "epäilyttävää" kun mamma ei normaalitilanteessa kävelyllä rauhoittele
-Kävellään pientareelle ja tehdään muuri koiran ja ohi kävelevän väliin-> viesti koiralle: "Tuollaisia kannattaa varoa, minäpä suojaan sinua"
Ja tässä tilanteessa sitten, kun se johtajakoiran duuni on suojella laumaansa, yritetään ajaa se epäilyttävä tyyppi tiehensä.
Opeta ensin koira kulkemaan nätisti sivulla(jos ei jo osaa), kuseskeluun annat aina luvan sopivissa paikoissa äläkä anna koiran "haahuilla" ristiin rastiin etumaastossa. Eli kävelyt kävelynä ja kuseskelut kuseskelutaukoina, itse teen näin ja on mukava kävellä kun koira ei jatkuvasti pysähtele ruohotuppoja nuuskimaan, lisäksi tämä vahvistaa johtajuutta eli minä määrään jatkuvasti miten toimitaan. Annan välillä luvan ja koira saa mennä pientareelle nuuskimaan ja kuseksimaan miten tykkää, sitten sivulle komento ja matka jatkuu. Vastaan tulee vaikka sun mitä mutta koira tietää että sen pitää kävellä siinä sivulla hihna löysällä, eli se on sellainen perus "kävelymoodi" ja kummallakin on mukavaa. Vastaantulijoiden kohdalla koitan käyttäytyä aina rauhallisesti enkä välitä niistä mitään, hihna löysällä vain ohi, koira tietää että ei noista kannata välittää kun isäntäkään ei välitä.
Eli parempi on kun et reagoi mitenkään kun tummapukuinen tyyppi kävelee vastaan, ja mikäli koira alkaa reagoimaan, koita estää se mahdollisimman aikaisessa vaiheessa napakalla ei-komennolla. Harjoittele vaikka kaverin kanssa ohituksia ensin pitkältä etäisyydeltä ja pikkuhiljaa lähempää.
Lainaa joku kirja missä käsitellään näitä johtajuusjuttuja ja ala panostamaan niihin niin apu voi löytyä sieltä helpostikin.