Yleinen lemmikkikeskustelu

Tossa kun tuli nuo matelijat juttuun, niin tokasempa empijöille, että kokemuksesta voisin sanoa, ettei käärmettä -tai muuta herppiä - kannata ottaa pelkästään sen vuoksi, että se olisi jotenkin helppo lemmikki.

Lemmikkinä se kyllä on sinänsä suhteellisen kiitollinen ja varmasti ns. pääsee helpommalla kun ei noita pötköjä tarvitse sosiaalistaa pentuna koiratarhoissa, viedä näyttelyihin leiman saamiseksi papereihin, saati kouluttaa pitkin elämää. Eli kuten arvata saattaa, nämä epäsosiaaliset elukat on jossainmäärin "helppoja". Mutta kuitenkin on niissä oma vähtinsä. Ja mitä paremmin näitäkin lajeja haluaa pitää, sen enemmän uppoaa rahaa ja aikaa mm. terraariotekniikkaan, ruokaeläimiin (niiden mahdolliseen kasvatukseen) ja varsinkin jos jotain käy tai herppi sairastuu. Nykyisin taitaa olla noita herppitohtoreita vähän tiuhemmassa kuin ennen, mutta itse ainakin tätänykyä asun niin, että jonkun herpin sairastuessa, ja jos ei puhelinkonsultaatio riitä on lääkärireissu edes takas sen n.500km + melkomoisen kasan eurosia.

Täytyy kyllä koputtaa puuta, omista ötököistä ei ylipäänsä juuri kukaan ole sairastellut ja viimeisetkin nahat hännistä on kyllä liotuksella ja pumpulipuokolla lähtenyt. Olen kyllä tietoinen onnekkuudestani ja väittäisinkin, että hiukankin huonomalla/laiskemmalla ajatuksella olisi enemmänkin suolitukos-ja nahanvahto-ongelmia, jotka tuntuvat olevan herppipiireissä melko yleisiä, joita sitten hoidellaan pitkillä penneillä.
Joten sanoisin, että matelijan tullessa taloon, siihen kannattaa panostaa rutkasti aikaa ja vaivaa.

Käsittely toimii niinkuin itse haluaa. Toki örkkien ehdolla, jos kauhea sähinä ja isottelu käy, niin silloin on viisaampi etsiä rauhallinen päivä. Jos taas isottelusta huolimatta on "pakko" käsitellä, kannattaa hankkia hanskat ja henkisesti valmistautua siihen, että puremia tulee väkisinkin, nämä kun eivät "kiinny" ihmisiin. Sen verran tuntuvat tottuvan tiettyihin hajuihin, että verraten omilla käsillä ja vierailla on mötköt omilla selkeästi rauhallisempia, mut näihin niinkuin muihinkin eläimiin pätee sama sääntö, ettei koskaan voi varmana tietää mistään. Käärme/lisko, joka ei ole koskaan purrut saattaa silti ihan koska tahansa saada vision nakata lihaan kiinni, eikä ole suositeltavaa pelleillä näiden kanssa.

Huhhahei. Sori pitkä postaus. Kaikenkaikkiaan matelijoita voi kyllä suositella lemmikeiksi, kunhan järki pelaa, niistä otetaan selvää ja hoidetaan homma kunnialla kotiin. Hirveästi vaan tulee vastaan näitä pito-ongelma eläimiä, se on sinänsä sääli, monet eläimet eivät joutuisi kiertoon, jos niiden hankintaan olisi perehdytty ja asiaa olisi kunnolla pohdittu. Toki elämänmuutostilanteet on aina eriasia, mutta itse tämän lauman kanssa 3 kertaa muuttaneena uskaltaisin väittää, että eläimet ja asiat saa järjestymään kun viitsi nähdä vähän vaivaa.
kuvasaastetta

Relg, onko sukupuolista tietoa?

Kweh, ja mitä tulee noihin huskeihin täytyy sanoa, että joskus oli unelmana muuttaa pohjoseen ja saada kunnollinen koirasusi/huskylauma itselle, mut ne unelmat on kyllä karissu varsinkin ton yhden puolihuskyn myötä. Toisessa koirassa on puolet huskya ja on luonteeltaan hyvin tyypillinenhusky. Näin nykyisenä kaupunkilais-rivitaloasujana täytyy myöntää, että ilman kunnollisia metsä -ja pyöräilylenkkejä ja säännöllisiä verijälkitreenejä meillä ainakin olis ton energiapakkauksen kanssa ikkunat ja ovet helisemässä. Nyt kun on ikää enemmän ja koira saa energiansa purettua, johtajuusasiat on selvät, niin ei mitään ongelmia ole. On ihan täysin mahdollista pitää eläin kuin eläin, jopa "kaupunkiasunnossa", jos on tarpeeksi aikaa ja halua. :)
T: se kaikkien miesten kauhu, eläinihmisinainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinä paljon asiallista tietoa käärmeistä ja herpeistä yleensä. Paljon kannattaa siis ottaa selville ennenkun päätöksen tekee. Mutta sanoisin että yleisesti ottaen nämä on suht helppoja lemmikkieläimiä. Ja jos viittasit tuolla kodinvaihtaja jutulla minuun niin tiedän kyllä että näitä isoja käärmeitä on kodinvaihtajina jonkun verran. Mulla tämä tilanne johtuu kokoajan kasvavasta koiraharrastuksesta, kolme koiraa ja neljäs tulossa jossain vaiheessa. Ei oikein aika riitä kaikkeen, ja jos asiat täytyy prioirisoida niin käärmeet lähtee että koirille jää enemmän aikaa.

Kysyit käärmeideni sukupuolesta, niitä ei ole sondattu mutta sanoisin että noin 95% varmuudella on uros ja naaras. Niin selkeästi erilaiset ja erikokoiset matoset on kyseessä. Tuo naaras on aika näyttävän näköinen ja kokoinen. :) Pienempä käärme kun loi nahan joskus niin mittasin sen nahan jonka pituus oli lattiasta kattoon normaalikorkuisessa huoneessa.. :)

Tossa kun tuli nuo matelijat juttuun, niin tokasempa empijöille, että kokemuksesta voisin sanoa, ettei käärmettä -tai muuta herppiä - kannata ottaa pelkästään sen vuoksi, että se olisi jotenkin helppo lemmikki.

Lemmikkinä se kyllä on sinänsä suhteellisen kiitollinen ja varmasti ns. pääsee helpommalla kun ei noita pötköjä tarvitse sosiaalistaa pentuna koiratarhoissa, viedä näyttelyihin leiman saamiseksi papereihin, saati kouluttaa pitkin elämää. Eli kuten arvata saattaa, nämä epäsosiaaliset elukat on jossainmäärin "helppoja". Mutta kuitenkin on niissä oma vähtinsä. Ja mitä paremmin näitäkin lajeja haluaa pitää, sen enemmän uppoaa rahaa ja aikaa mm. terraariotekniikkaan, ruokaeläimiin (niiden mahdolliseen kasvatukseen) ja varsinkin jos jotain käy tai herppi sairastuu. Nykyisin taitaa olla noita herppitohtoreita vähän tiuhemmassa kuin ennen, mutta itse ainakin tätänykyä asun niin, että jonkun herpin sairastuessa, ja jos ei puhelinkonsultaatio riitä on lääkärireissu edes takas sen n.500km + melkomoisen kasan eurosia.

Täytyy kyllä koputtaa puuta, omista ötököistä ei ylipäänsä juuri kukaan ole sairastellut ja viimeisetkin nahat hännistä on kyllä liotuksella ja pumpulipuokolla lähtenyt. Olen kyllä tietoinen onnekkuudestani ja väittäisinkin, että hiukankin huonomalla/laiskemmalla ajatuksella olisi enemmänkin suolitukos-ja nahanvahto-ongelmia, jotka tuntuvat olevan herppipiireissä melko yleisiä, joita sitten hoidellaan pitkillä penneillä.
Joten sanoisin, että matelijan tullessa taloon, siihen kannattaa panostaa rutkasti aikaa ja vaivaa.

Käsittely toimii niinkuin itse haluaa. Toki örkkien ehdolla, jos kauhea sähinä ja isottelu käy, niin silloin on viisaampi etsiä rauhallinen päivä. Jos taas isottelusta huolimatta on "pakko" käsitellä, kannattaa hankkia hanskat ja henkisesti valmistautua siihen, että puremia tulee väkisinkin, nämä kun eivät "kiinny" ihmisiin. Sen verran tuntuvat tottuvan tiettyihin hajuihin, että verraten omilla käsillä ja vierailla on mötköt omilla selkeästi rauhallisempia, mut näihin niinkuin muihinkin eläimiin pätee sama sääntö, ettei koskaan voi varmana tietää mistään. Käärme/lisko, joka ei ole koskaan purrut saattaa silti ihan koska tahansa saada vision nakata lihaan kiinni, eikä ole suositeltavaa pelleillä näiden kanssa.

Huhhahei. Sori pitkä postaus. Kaikenkaikkiaan matelijoita voi kyllä suositella lemmikeiksi, kunhan järki pelaa, niistä otetaan selvää ja hoidetaan homma kunnialla kotiin. Hirveästi vaan tulee vastaan näitä pito-ongelma eläimiä, se on sinänsä sääli, monet eläimet eivät joutuisi kiertoon, jos niiden hankintaan olisi perehdytty ja asiaa olisi kunnolla pohdittu. Toki elämänmuutostilanteet on aina eriasia, mutta itse tämän lauman kanssa 3 kertaa muuttaneena uskaltaisin väittää, että eläimet ja asiat saa järjestymään kun viitsi nähdä vähän vaivaa.
kuvasaastetta

Relg, onko sukupuolista tietoa?

Kweh, ja mitä tulee noihin huskeihin täytyy sanoa, että joskus oli unelmana muuttaa pohjoseen ja saada kunnollinen koirasusi/huskylauma itselle, mut ne unelmat on kyllä karissu varsinkin ton yhden puolihuskyn myötä. Toisessa koirassa on puolet huskya ja on luonteeltaan hyvin tyypillinenhusky. Näin nykyisenä kaupunkilais-rivitaloasujana täytyy myöntää, että ilman kunnollisia metsä -ja pyöräilylenkkejä ja säännöllisiä verijälkitreenejä meillä ainakin olis ton energiapakkauksen kanssa ikkunat ja ovet helisemässä. Nyt kun on ikää enemmän ja koira saa energiansa purettua, johtajuusasiat on selvät, niin ei mitään ongelmia ole. On ihan täysin mahdollista pitää eläin kuin eläin, jopa "kaupunkiasunnossa", jos on tarpeeksi aikaa ja halua. :)
T: se kaikkien miesten kauhu, eläinihmisinainen.

Relg, en viitannut sinuun kodinvaihtajista! Siis, tuo aivopieruilutyyli kirjoittaa on vammaista kun siitä on tulkittavissa aina kaikki väärin. :D Mut siis, tarkoitin tässä yhteydessä yleisellä tasolla sitä, että niin matelijoiden, kuin minkä tahansa elukan kohdalla ois kaikkien hyvä vähän pohtia mitä nurkkiinsa ottaa pyörimään ja mihin on valmis. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee, enkä minä ole täällä sitävarten että oisin naulitsemassa ketään ristille. Koirien ja matelijoiden yhteensovittaminenkaan ei ole sieltä helpoimmasta päästä, varsinkaan jos koiralla/koirilla on pienintäkään mielenkiintoa lasikuution sisälle. Ja ainakin meillä on.

Kaikki ruokinnat ja käsittelyt on aina hoidettu niin, että koirat ei ole samassa tilassa. Varmuuden vuoksi. Joskus oon antanut rauhallisemman koiran haistella, mutta jo mötköistä huomaa, että koiran läsnäolo tekee matelijat normaalia levottomammaksi. Voin vaan kuvitella isomman koiralauman kanssa, että molempiin suuntiin on lähes mahdoton panostaa.

Kaikki on ilmeisimmin kuitenkin mennyt ok, nahanvaihtoja ja ruokailuja myöden? Mietin, että meillekin kyllä vois hyvin harkita kahtakin uutta tulokasta. Hakusessa on ollut komeahko,red tail, uros ja olen ollut vähän kahden vaiheilla ottaako sen pikkumadosta vai antaisko kodin isommalle vaihtajalle. Eihän se zondauskaan mikään hirmu vaikea operaatio ole, jos kokee sukupuolen selvittämiseen pakollista tarvetta. Missäspäin tämä parivaljakko majailee ja onko terra miten pieniin palasiin palasteltavissa?

Moi, jos asia sua kiinnostaa niin laita vaikka mailia mulle: tarkiainen ät gmail.com Otukset asuu Kotkassa nyt, terraario on sellainen että se mahtuu kaikkineen romuineen pakettiauton kyydissä kulkemaan, siis tietenkin purettuna. Suht iso ja painava terra, lasit mm paksua panssarilasia, lukolliset ovet tietenkin jne. Ruokailut tosiaan menee todella helposti, ei tarvii edes härnätä mitenkään ja nahka vaihtunut myös ihan hyvin. Mutta otahan yhteyttä jos kiinnostut..

Relg, en viitannut sinuun kodinvaihtajista! Siis, tuo aivopieruilutyyli kirjoittaa on vammaista kun siitä on tulkittavissa aina kaikki väärin. :D Mut siis, tarkoitin tässä yhteydessä yleisellä tasolla sitä, että niin matelijoiden, kuin minkä tahansa elukan kohdalla ois kaikkien hyvä vähän pohtia mitä nurkkiinsa ottaa pyörimään ja mihin on valmis. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee, enkä minä ole täällä sitävarten että oisin naulitsemassa ketään ristille. Koirien ja matelijoiden yhteensovittaminenkaan ei ole sieltä helpoimmasta päästä, varsinkaan jos koiralla/koirilla on pienintäkään mielenkiintoa lasikuution sisälle. Ja ainakin meillä on.

Kaikki ruokinnat ja käsittelyt on aina hoidettu niin, että koirat ei ole samassa tilassa. Varmuuden vuoksi. Joskus oon antanut rauhallisemman koiran haistella, mutta jo mötköistä huomaa, että koiran läsnäolo tekee matelijat normaalia levottomammaksi. Voin vaan kuvitella isomman koiralauman kanssa, että molempiin suuntiin on lähes mahdoton panostaa.

Kaikki on ilmeisimmin kuitenkin mennyt ok, nahanvaihtoja ja ruokailuja myöden? Mietin, että meillekin kyllä vois hyvin harkita kahtakin uutta tulokasta. Hakusessa on ollut komeahko,red tail, uros ja olen ollut vähän kahden vaiheilla ottaako sen pikkumadosta vai antaisko kodin isommalle vaihtajalle. Eihän se zondauskaan mikään hirmu vaikea operaatio ole, jos kokee sukupuolen selvittämiseen pakollista tarvetta. Missäspäin tämä parivaljakko majailee ja onko terra miten pieniin palasiin palasteltavissa?

Suosittelen myös Carlo Collectionia ja Desing Dogia jos Finngreyn pannoista tykkäsit :) varsinkin CC:n Anu on todella taitava!

CC:n tuotteet näytti ihan hienoilta! Pitääpi katsella, tästälähin tilaan/ostan vain tarpeeksi tukevia nahkapantoja. Juoksuharkkoihin pitäs saada uus soljellinen nahkapanta, kun edellinen meni viime kesänä katki otuksen vetäessä lähdössä hieman kovin :D Suomalaisen Jokken valmistama puolikurkkari on meillä kestänyt hyvin, samoin se yks Finngrey.

Kyllä kai meillä on kestänyt hyvin nuo perus nahkapannat mitä sessen tarvikeliikkeistä saa, mutta egoilun;) ja ulkonäkökeskeisyyden vuoksi olen ajatellut teettä pojalle sitten isona semmoisen 6-8cm paksun jytkypannan 25mmpiikeillä/nastoilla. Tilaan sitten semmoiselta kuka pystyy tekemään noin leveitä pantoja nahkasta.

Tämmöinen panta nyt käytössä, ostettu lilzoo(oulu) nimisestä liikkeestä hyvä,nätti,halpa(?) ja kestävä panta.
edit.sama kuva kun aikaisemmin mutta leikattua sesseä likemmäksi

Liitteet

• massukkaapakkis.jpg
    massukkaapakkis.jpg
    391,8 KB · Katsottu: 286
^mulla on muuten yks melkeen samanlainen, siinä taitaa olla niitit vähän kohommalla, no kuitenkin se on hitusen liian suuri joten jäänyt kaappiin. Pistän myös Finngreyn ruskeesta timangipannasta kuvan. Sitä ei viiti käytellä harkoissa, kun siellä pitäs olla ihan sileä panta.

HPIM1755.JPGHPIM1747.JPG

Pennusta asti ollut karjalankarhukoiria, norjanharmaita ja muita metsästyskoiria. Joten metsässä ja metsällä pääsisi liikkumaan. Eikä se vetohalu ole ongelma, yhden maan suurimman järvenrannassa asun,maita ja mantuja, sekä lenkkipolkuja on missä vetää ja temmeltää.
Huskyssa on noihin metsäkoiriin nähden vielä se ongelma, että sen kun päästät metsässä vapaaksi niin saattaa olla että koiraa et enää nää. Tokihan remmissä tai liinassa metsällä menee. Vetoahan noi juurikin kaipaa, että talvella kelkan eteen tai kesällä kärryt niin varmasti on elukka onnellinen :)

Meillä on Hallalla tämmönen jytkypanta, valitettavasti se on sille ihan himpun verran liian iso. Luultavasti kuitenkin toi Psyko kasvaa pantaan sopivaksi
12734_171261822725_636827725_2813317_7438489_n.jpg

Nyt käytössä nämä panta/remmi yhdistelmät, jotka oon tilannut Satulahuoneelta
45210_431059302725_636827725_4910349_4069532_n.jpg

Katohan, mikä määrä! :)

Meillä on tasa 1 panta joka on aina päälle, kunnes se jostain ratkeaa. Norminahkapanta. Tottista varten on ketjupanta, en ole koskaan käsittänyt että miksi pitää olla mutta onpahan kuitenkin tai tulee sanomista.

Ensi talveksi voisin hankkia koiralle HIFK-takin, näin sellaisen teetettynä erään dalmatialaisen päällä ja pähee oli :D

Satulahuone! Oon unhottanu koko puljun! sieltähän voiskin kattella!

Meni kuukausi pennun kanssa että ei mitään ärinöitä tai minun haastamista. Nyt sitten erehdyin hieman joustamaan ja heti alkoi haastaminen. Meinaa kokeilla aikalailla hermoja tuo hurtta. Nyt sitten taas palasin tiukkaan linjaan ja ei mitään muuta huomiota kuin koulutuksessa ja loppui heti ärinät.

Hemmetti. Meillä possut on alkanu taistelemaan. Purevat toisiaan niin, että veri roiskuu. Aluks se oli semmosta pientä nahistelua ja nyt ne nousee takajaloilleen ja puree toisiaan päästä, korvista ja niskasta ja potkii etujaloilla... :eek: Ne lopettaa kyllä käskystä heti, ku ihminen on lähellä, mutta kahestaan niitä ei voi enää jättää :(
Mitenhän tästä tilanteesta pääsis eteenpäin, vai pitääkö vaan pitää niitä ikuisesti erillään.
Luonnossahan noi saattaa tapella niin kauan, että toinen kuolee. Se ei nyt oo oikein vaihtoehto...

Meni kuukausi pennun kanssa että ei mitään ärinöitä tai minun haastamista. Nyt sitten erehdyin hieman joustamaan ja heti alkoi haastaminen. Meinaa kokeilla aikalailla hermoja tuo hurtta. Nyt sitten taas palasin tiukkaan linjaan ja ei mitään muuta huomiota kuin koulutuksessa ja loppui heti ärinät.

Ei näille perkeleille kestä antaa yhtään löysiä, heti ovat pomottamassa.

Mun täytyy tuulettaa, kun tänään saapui postissa vajaa vko sitten briteistä (ebay) tilaamani furminator! Ennakko-odotukset oli skeptiset, mutta kun siitä niin paljon kuullut hyvää, niin päätin pistää testiin. Hintaa small-kokoiselle tuli postareineen huikeat 12e.

Pesee mennen tullen kaikki muut käyttämäni harjat ja karstat. Mun käyttökohteeni on siis tuollainen alle 4kiloinen puolipitkäkarvakissa. Sekin tuntui heti ottavan furnarin omakseen!

Superb! :rock:

Mistäköhän johtuu, ettei meidän 11kk vanha narttu tulee toimeen nuorten urosten kanssa? Luulisi että tulisivat tosi hyvin juttuun, kun ovat samassa vouhottamis iässä. Hetken on hauskaa, sit alkaa kränä, etenkin jos uros kokeilee vähänkin nylkyttää. Vanhempien narttujen ja urosten kanssa tulee hyvin juttuun.

Mistäköhän johtuu, ettei meidän 11kk vanha narttu tulee toimeen nuorten urosten kanssa? Luulisi että tulisivat tosi hyvin juttuun, kun ovat samassa vouhottamis iässä. Hetken on hauskaa, sit alkaa kränä, etenkin jos uros kokeilee vähänkin nylkyttää. Vanhempien narttujen ja urosten kanssa tulee hyvin juttuun.

Eikös ne kaikki nartut ole tommosia (myös ihmisnartut :D) antavat huutia liian innokkaille kosiskelijoille? Ainakin tuo meidän narttukoira rähähtää liian innokkaille tuuheron haistelijoille välittömästi. Tuskin on mitään syytä huoleen ellei se käy sitten ihan kurkkuun kiinni.

Erota ne?

Niin siis ne on erillään nyt työpäivän ja yön, mutta ei ole mahdollista jatkaa sitä hamaan tulevaisuuteen. Haluaisin saada tilanteen laukeemaan, että ne taas vois olla yhessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom