Yleinen lemmikkikeskustelu

Täytyy muuten olla samaa mieltä kuin edellä eli sama konsti ei toimi kaikkiin samallalailla. Eli sakemannit meillä oli kaikki koulutettu ns old school sekä tuo vanhempi spanieli. Mutta nyt sitten tuon pennun kanssa menin metsään tuolla systeemillä ja pahasti. Kuten tuolla aikaisemmin kerroin niin sehän alkoi käydä mulle päälle ja purikin pariin otteeseen kun oli murrosiän huipulla ja haastoi mut johtajuudesta. Nyt olen sitten olen juuri leikillä ja herkuilla tehnyt työtä jo reilun kuukauden jääkauden jälkeen ja yhtään haastamista tai rähinää ei ole mulle enää tullut. Ja monella tapaa pentu sai luottamusta ja kunnioitusta mua kohtaan juuri tuolla "pehmeällä" tavalla. Tottelevaisuus esim on parempi kuin minun yhdelläkään minun edellisellä koiralla 1v1kk iässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perässähän en siis ole raahannut, vaan jäänyt odottelemaan hihna kireällä, jos pentu on persuksensa maahan laskenut. Tänään vois mennä tohon katutasolle katselemaan isosta, koko seinän kokoisesta ikkunasta, ulos autoja. Vähän namia taskuun ja siedätyshoitoa.

Selvähän se on, että kaikille koirille ei sama tapa toimi. Ja vielä enemmän kaikille ihmisille ei sovi tietty koulutustyyli vaikka se koiralle saattaisi sopiakin. Tästä on kaveripiirissä yksi "hyvä" esimerkki. Mutta joka tapauksessa hyssyttely ja hyysääminen on huono homma. Nameilla tai leikillä koulutus on hyvä, mutta ongelmana siinä on se, että jos koira on kovasti peloissaan ja stressaantunut niin se on todella vaikea saada leikkimään tai edes syömään nameja. Jollain sen tyyppinen tilanne pitää ensin purkaa ja se on sitten joko toi autojen yhdessä ihmettely kauempaa tai lähempää kunnes tilanne lähtee rentoutumaan.

Se on ihan pennusta kiinni kuinka rohkea penneli sattuu olemaan. Varmaan suurinta osaa pentuja kaikki uusi pelottaa tai ainakin ihmetyttää. Näin meillä oli, ensialkuun ulkoilut oli myrkkyä kun oli kylmä, lunta ja vieläpä pelotti. Lumihankeenkin tuli kaaduttua nokka edellä pari kertaa. Pari ekaa viikkoa uuden asian edessä piilouduttiin emännän selän taakse mutta en reagoinut siihen mitenkään, olin rennosti vaan. Käytiin autoja ja muuta ihmettelemässä monta kertaa päivässä lyhyitä pyrähdyksiä. Eipä aikaakaan kun pelko vaihtui kiinnostukseksi ja kaikki piti tutkia. :)

Sittenhän on se mörköikä, joka nuorelle koiralle tulee yleensä jossain vaiheessa. Yhtäkkiä aletaan säpsyä ja pelätä ja ihmetellä taas, muristaan ja nähdään pimeällä hattivatteja. Tämäkin ohimenevää.

Selvähän se on, että kaikille koirille ei sama tapa toimi. Ja vielä enemmän kaikille ihmisille ei sovi tietty koulutustyyli vaikka se koiralle saattaisi sopiakin. Tästä on kaveripiirissä yksi "hyvä" esimerkki. Mutta joka tapauksessa hyssyttely ja hyysääminen on huono homma. Nameilla tai leikillä koulutus on hyvä, mutta ongelmana siinä on se, että jos koira on kovasti peloissaan ja stressaantunut niin se on todella vaikea saada leikkimään tai edes syömään nameja. Jollain sen tyyppinen tilanne pitää ensin purkaa ja se on sitten joko toi autojen yhdessä ihmettely kauempaa tai lähempää kunnes tilanne lähtee rentoutumaan.

Ja näinhän täällä kävi. Ei edes namit kelpaa. Ulkoilman ihmettely sisältä oli jännää, kun ohi kulki ihmisiä. Kun taas auto hurahti, otettiin pakkia vauhdilla. Kun taas ihminen käveli ohi, oltiin niin kiinnostuneita, kunnes taas hartauden rikkoi auto.

^onko teillä itsellä autoa tai mahdollisuus lainata joltain tutulta? Kävelisitte ja oleskelisitte auton vieressä ensin niin että se on sammuksissa, sitten niin että käynnissä ja paikoillaan ja lopulta niin että auto lähtisi liikkeelle ensin kauempaa ja sitten lähempää. Sisältäkin vois autoa tutkia ja olla kyydissä. Eiköhän se pelko pikkuhiljaa taitu, pentu on vielä epävarma ja itsevarmuus tulee ajan kanssa. Iso auto on todella iso pennun mielestä, maantasolta katsottuna.

Ja jos pentu on väsynyt kun totuttaa uusiin asioihin, esim juuri leikitetty, niin se ei ehkä ihan niin paljoa jaksa pelästyä kuin juuri unilta heränneenä ja virkeänä.

Mä tein pentuaikana niin että yritin mahdollisimman paljon totuttaa alusta asti yksinoloon, autoiluun yms perusjuttuihin. kyytiin vaan autoon ja turvavöihin ja menoksi. Oltiin paljon tekemisissä ihmisten ja eläinten kanssa, heppoja, koiria, kissoja ja lampaitakin käytiin moikkaamassa :D

Niin ja se vielä että mörköiässä voi iskeä ikäväkin takapakki. Oma koira alkoi pelätä rappuja. jumankauta melkeen vuoden kannoin hurttaa rappusissa kun kaikki keinot oli koitettu ja kouluttajaltakin kysytty neuvoa. Sitten vaan yks kerta, bling! ja raput mentiin taas juosten ylös. En tiedä mikä oli mut hemmetin rasittavaa se oli raahata 27-kiloista potkivaa otusta rappusissa, aaargh! Eli: mitä vain voi sattua :D

Meillä on ilmenny kanssa ettei vieraissa rappusissa suostu kulkemaan ite vaan lyö jarrut päälle :)
Tälläinen ilmiö alkoi ku se oli hoidossa mun faijalla ja faija ilmoitti meille ettei saa vietyä koiraa ulos?! Koti rappusissa kyllä kulkee hyvin.Onhan se huvittavaa ku joutuu kantelee 50kg piskiä ku pikku pentua :) en tiedä ajatteleeko se että, se jätetään jos se viedään rappusia pitkin jonnekin?

Meillä on ilmenny kanssa ettei vieraissa rappusissa suostu kulkemaan ite vaan lyö jarrut päälle :)
Tälläinen ilmiö alkoi ku se oli hoidossa mun faijalla ja faija ilmoitti meille ettei saa vietyä koiraa ulos?! Koti rappusissa kyllä kulkee hyvin.Onhan se huvittavaa ku joutuu kantelee 50kg piskiä ku pikku pentua :) en tiedä ajatteleeko se että, se jätetään jos se viedään rappusia pitkin jonnekin?

Jos on liukastunut joskus tulee kammo, Samoin jos on joku nivelrikon alku niin käy kipeää portaiden kiipeäminen niin koira lyö stoppia.

En tiedä onko tämä ihan paska puhetta, mutta jos se koira pelkää jotenki että jalat ei pidä rapuissa? kokeile ihan testi mielessä päälystää raput jollain, jossain koira ohjelmassa tuo toimi, siitä en tiedä onko ne sitten kuinka oikeasti toimivia juttaja.

^räsymattoa vois ehkä koittaa levittää rappusiin. Meillä meni kaikki ulkona olevat rappuset pelon aikana ok, mutta kaikki sisäraput oli kammotuksia. Muistaakseni otus tais olla unenpöpperössä kun kerran sen yömyöhään pissatin ja ehkä se ei sitten tajunnut niin paljoa niitä rappusia kun ekan kerran pitkän tauon jälkeen ne kipaisi ylös. Sen jälkeen ei sitten kannettukaan vaan päätin että kun on kerran tultu niin tullaan vastakin, tämä olis pitäny hokata ehdottomasti sillon ihan ekalla kerralla kun löi jarrut pohjaan. Pitkään vielä mentiin kannustuksella ja vauhdilla ylös kunnes meno rupes tasaantumaan ja nykyään ei mitään ongelmaa.

Melkein sama homma oman koiran kanssa tuohoon kammoon liittyen, tai no ei ole rappuset kyseessä vaan normi parketti. Joskus pentuna varmaan liukastunut parketilla niin nyt ei paljoa yli metrin matkoja paljaalla lattialla kyllä kävele.

^onko teillä itsellä autoa tai mahdollisuus lainata joltain tutulta? Kävelisitte ja oleskelisitte auton vieressä ensin niin että se on sammuksissa, sitten niin että käynnissä ja paikoillaan ja lopulta niin että auto lähtisi liikkeelle ensin kauempaa ja sitten lähempää. Sisältäkin vois autoa tutkia ja olla kyydissä. Eiköhän se pelko pikkuhiljaa taitu, pentu on vielä epävarma ja itsevarmuus tulee ajan kanssa. Iso auto on todella iso pennun mielestä, maantasolta katsottuna.

Ja jos pentu on väsynyt kun totuttaa uusiin asioihin, esim juuri leikitetty, niin se ei ehkä ihan niin paljoa jaksa pelästyä kuin juuri unilta heränneenä ja virkeänä.

Mä tein pentuaikana niin että yritin mahdollisimman paljon totuttaa alusta asti yksinoloon, autoiluun yms perusjuttuihin. kyytiin vaan autoon ja turvavöihin ja menoksi. Oltiin paljon tekemisissä ihmisten ja eläinten kanssa, heppoja, koiria, kissoja ja lampaitakin käytiin moikkaamassa :D
On oma auto, ja ollaan käyty nyt kaks kertaa emon ja sisaruksien luona eli tyttöystävän vanhemmilla. Autossa ollaan nätisti joko kopassa tai sylissä. Alkumatka vähän vingahdellaan, mutta ei mitään pelkoa. Sammuksissa olevaa autoa ei pelätä.
Käytiin eilen tyttöystävän vanhempien kahden aikuisen koiran kanssa lenkillä niin, että oli tuo oma pentu sekä vanhemmille jäänyt pentu mukana. Ei mitään ongelmia kävelyn suhteen, kun isommat oli näyttämässä mallia. Autoja ei harmi kyllä tullut vastaan, jos siinäkin tilanteessa olisi tajunnut, ettei tässä mitään erikoista ole.

Miten oletta opettaneet koirillenne ohitukset. Tahtoo corsoke olla kauhealla innolla menossa jututtaan kaikkia koiria ja useita ihmisiäkin vaikka muuten mennään remmissä oikein hyvin vierellä.

Miten oletta opettaneet koirillenne ohitukset. Tahtoo corsoke olla kauhealla innolla menossa jututtaan kaikkia koiria ja useita ihmisiäkin vaikka muuten mennään remmissä oikein hyvin vierellä.

Katse kontakti esim. namulla/lelulla. Aloitettiin toisten ohittaminen istumaan menolla ja sit kontakti . . .

Katse kontakti esim. namulla/lelulla. Aloitettiin toisten ohittaminen istumaan menolla ja sit kontakti . . .
hah, joo tuota olen koittanut mutta ei meidän korsotin ala kylmään maahan istuun, pallit jäätyy :) Herkulla kyllä ohitetaan mutta prkl kun tahtoo mennä vähän semmoseksi pomppimieksi se meno kun makkaran näkee. No pitää tänään käydä koittamassa jos poika olisi vähän kasvanut henkisesti että homma olisi helpompaa.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota omaan käytökseen. Monesti näkee sitä että vastaantulevan koiran omistaja alkaa vetää hätäisesti hihnaa lyhyelle ja ihmisestä selvästi näkyy se jännitys jonka ohitustilanne aiheuttaa ja koira ihan takuulla vaistoaa tämän ja innostuu asiasta vielä enemmän. Jos mahdollista niin kun huomaat että tulee koira vastaan niin jo hyvissä ajoin ja mahdollisimman huomaamatta otat hihnaa lyhyemmäksi, et kiinnitä itse mitään suurempaa huomiota vastaantulijoihin vaan että ne vastaantulijat olisi vain ilmaa. Palkalla voit tietenkin hakea sitä kontaktia koiraan jos tarvetta ja heti kun ohitus onnistuneesti ohi niin nopea palkka koiralle ja matka jatkuu ilman suurempaa numeron tekemistä koko ohituksesta. Tiedän että tätä on helppo sanoa ja vaikeampi toteuttaa käytännössä ison innokkaan koiran kanssa, mutta kyllä se siitä vaikka aikaa ja kärsivällisyyttä vaatiikin.

Tuosta kylmäänmaahan istumisesta olen kyllä sitä mieltä että kyllä sen koiran pitää istua käskystä oli se maa märkä tai kuiva, se on sitten eri asia onko järkevää istuttaa koiraa vesilätäkköön vai ei.

hah, joo tuota olen koittanut mutta ei meidän korsotin ala kylmään maahan istuun, pallit jäätyy :) Herkulla kyllä ohitetaan mutta prkl kun tahtoo mennä vähän semmoseksi pomppimieksi se meno kun makkaran näkee. No pitää tänään käydä koittamassa jos poika olisi vähän kasvanut henkisesti että homma olisi helpompaa.

Talvella ei ainakaan alkanut istumaan käskystä ulos vaikka mikä oli, tiiä sitten näin keväällä, en ole edes kokeillut.

Pitää tänään käydä käveleskelemässä ja katsoa miten menee, raportoin sitten.

Ostettiin emännän kanssa tommonen vanupallo (Bichon frisé), täyttää tällä viikolla 12viikkoa ja painoa n.4,2kg, roima poika jo :)
Nimi pitäis keksiä viel.

5567978399_14a112283a.jpg

5567995669_6d915cb255.jpg

Kaverilla vekkuli asento nukkua :D
5567978135_967ee034c3.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom