Yleinen lemmikkikeskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on tuollainen 1,5 vuotta vanha liero. Cavalier siis, erittäin hieno ja mukava rotu. Tarkoitus ottaa toinen koira ensi kesänä ja varmasti tulee samaa rotua!

Hah, nyt luultavasti Corso tulossa tähän mökkiin, vähän meinaa jännittää kun pitää sessuli opettaa kerrostalo asukiksi. Homman vielä voi tietenkin kaataa se että ei miellytetä kavattajaa tai sitten hänen koiransa ei miellytä meitä. Haluan koiran joka toimii kuin ajatus, niin kuin edesmennyt sakemanni tyttöseni!
st06b.jpg

Komeita sessejä

Komee on corso kuvassa!
Itsellä kotona kölöttelee 2,5vuotis uros eikä lue ajatuksiani..vieläkään :D Miltä kasvattajalta teille on tulossa corso? Mulla corso asui ekan vuoden kerrostalossa, enkä voi kyllä suositella näin kovan vahtivietin omaavaa koiraa kerrostaloon jos paljon on kulkua rappukäytävässä, meillä ainakin jokainen ääni ilmoitetaan. Koira ei varsinaisesti räksytä eikä jää haukkumaan mutta komeat on tuhadukset kun ovikello soi tai postimies jättää lehden ovesta. Vahva on siis vahtivietti, mutta sen varmasti jo tiedättekin:) Ja leimautuu kovasti laumaansa, meillä ukkonen haluaisi osallistua ihan joka asiaan, saunan pesuun, pyykinviikaukseen ja jne..
Hyvän rodun olette valinneet :) Laittele kuulumisia tänne ihmeessä, saa aikaan taas "vauva" kuumeen.

Komee on corso kuvassa!
Itsellä kotona kölöttelee 2,5vuotis uros eikä lue ajatuksiani..vieläkään :D Miltä kasvattajalta teille on tulossa corso? Mulla corso asui ekan vuoden kerrostalossa, enkä voi kyllä suositella näin kovan vahtivietin omaavaa koiraa kerrostaloon jos paljon on kulkua rappukäytävässä, meillä ainakin jokainen ääni ilmoitetaan. Koira ei varsinaisesti räksytä eikä jää haukkumaan mutta komeat on tuhadukset kun ovikello soi tai postimies jättää lehden ovesta. Vahva on siis vahtivietti, mutta sen varmasti jo tiedättekin:) Ja leimautuu kovasti laumaansa, meillä ukkonen haluaisi osallistua ihan joka asiaan, saunan pesuun, pyykinviikaukseen ja jne..
Hyvän rodun olette valinneet :) Laittele kuulumisia tänne ihmeessä, saa aikaan taas "vauva" kuumeen.

Maxento kennelistä, tähän mennessä kuitenkin ei ole muuta varmaa että meillä olisi varaus ja pitäisi käydä pentuja katsomassa kunhan silmät aukeaa. Vierailulla sitten selviää millaisesta koirarodusta kyse ja sopiiko se meille.
Laitahan kuvaa corso pojastasi näytille.

Amon%2020.jpg

Olen aivan ihastunut tälläisiin punasävyisiin brindle värityksiin.

Mun koirani isähän on Maxenton koiria, elikkäs Maximus. Emä on sitten viron puolelta joten Corsopoikani hain Essedarii kennelistä :)
37700_1546751266336_1161677757_31616995_1147787_n.jpg

Siinäpä mun kuolakuonon kesäposeeraus :)

Liitteet

• 73875_177123635632159_100000035706662_652784_2462202_n.jpg
    73875_177123635632159_100000035706662_652784_2462202_n.jpg
    50,6 KB · Katsottu: 421
Siis vahtikoirahan corso on joten luonteenomaista käyttäytymistä vahtiminenhan siis on, mutta tosiaan ei meilläkään haukuta miten sattuu ja koko aikaa :) Tutustua kannattaa niin moneen rodun edustajaan mitä vaan satut löytämään (ei kovinkaan paljoa suomessa vastaan vaan tule muita corsoja) Omista kokemuksista sen verran voin kertoa että ei helpoin koira ole, hyvin omapäinen koira muttei mahdoton todellakaan. Urosten kanssa Luca tulee toimeen hyvin, jotkut corsothan siis ei samaa sukupuolta hyväksy kannattaa otta huomioon jos muita koiria taloudessa on. Puistossa käytiin ensimmäinen vuosi ahkeraan, nyt ei oikeastaan ollenkaan. Tuttujen urosten kanssa ollaan tekemisissä vaan ja ongelmaa ei ole ollut, rajuhan Luca on muttei vihainen.
Jonkun verran pentuna ilmeni eroahdistusta, mutta tämähän yksilöllistä varmastikkin. Harrastaminen jos kiinnostaa niin jäljestys on ihan ykkös juttu, tarkkanenäisiä ovat.. ja taakanvetoakin osa koirillaan harrastaa. Itsekkin olen kiinnostunut ja teettättänyt valjaatkin jo :D (jos joku täällä koirillaan on harrastanut niin kertokaan vinkkejä mistä aloittaa. Ambulleja tais täällä jollain olla, ootko taakkaa vedättänyt koirillasi?)
Kysy ihmeessä jos jotn tulee mieleen, vastaan oikein mielelläni sen mukaan mitä omasta kokemuksesta tiedän, itsellä siis ensimmäinen corso ja tulihan tuota rotkua mietittyä vuositolkulla ennen kuin pentu tuli hankittua ja enpä ole katunut (paitsi ehka silloin kuin söi mun eteisen :D)

Corso on varmasti voimakastahtoinen koirarotu. Itselläni ei noista komeista jötköistä ole kokemusta, mutta mikäli corson omistajilla on keskustelupalsta, kannattaa sieltä käydä lueskelemassa kokemuksia!

Itselläni on dobermanni, rotu ei olisi ehkä ollut oma valintani mutta ukko tykkäsi. Itsellä ja ukolla on pitkä kokemus koirien kouluttamisesta joten kouluttaminen ei ole meille ongelma. Mä pistin kriteeriksi koiralle sen, että on oltava isokokoinen ja energinen, sitähän tuo on :) Koska on myös palveluskoira, ajattelin että sille pitää hankkia "tehtävä", joten käymme viikottain tottistelemassa sekä harrastamassa jäljestystä, hakua, ketteryyttä ja raunioilla etsimistä (pelastuskoiratoimintaa). Ja onneksi, sillä en tiedä riittäisikö tuolle ihan vaan juoksuttaminen. Helevetin hyvä koira tosta on tullut vaikka itse sanonkin!

Itseäni on kuitenkin jäänyt harmittamaan rodun puolesta se, että jotkut ostavat koiran ottamatta kunnolla huomioon rodun edellytyksiä, ja tämä johtaa TODELLA korkeaan määrään kodinvaihtajia. Melkein päivittäin saa lukea "myydään, 6kk vanha dobermann-uros ajanpuutteen vuoksi". En osaa sanoa onko muilla vastaavanlaisilla roduilla niin paljon kodinvaihtajia kuin mitä dobbereilla, mutta tosi hälyttävä on määrä. Tottakai on hyvä että koira vaihtaa kotia jos sille ei kyetä tarjoamaan senhetkisessä kodissaan arvoistaan hoitoa, liikuntaa, rajoja ja virikkeitä. Mutta loppuelämän koti on jokaiselle koiralle se mitä tarvitaan!
Joten jos on hankkimassa ensimmäistä tietyn rodun edustajaa, kannattaa olla yhteydessä rodun tunteviin ihmisiin (hannapee onkin jo kätsysti tossa :D), ottaa selvää muiden kokemuksista, ja valita kasvattaja joka on sitoutunut olemaan yhteydessä kasvatteihinsa myyntihetken jälkeenkin :)

No pitäähän sitä lopuksi laittaa kuva meidän jätkästä:
huhtikuu2010koirapuistontarinoita22.jpg

http://www.canecorsoclub.fi/ Tuolta sivustolta tosiaan löytyy keskustelupalsta :) Paljon on tietoa terveydesta,koulutuksesta ja ihan normaali arjesta corskokkeiden kanssa.

Joo itsekkin olen huomannut että aikalailla paljon on noita ns. vaativimpia rotuja kodinvaihtajien joukossa, mistä johtuu? Tiedon puute rodusta? Ajanpuute?

hannapee;3042336 begin_of_the_skype_highlighting**************3042336******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
http://www.canecorsoclub.fi/ Tuolta sivustolta tosiaan löytyy keskustelupalsta :) Paljon on tietoa terveydesta,koulutuksesta ja ihan normaali arjesta corskokkeiden kanssa.

Joo itsekkin olen huomannut että aikalailla paljon on noita ns. vaativimpia rotuja kodinvaihtajien joukossa, mistä johtuu? Tiedon puute rodusta? Ajanpuute?

Musta tuntuu että syinä on just se, ettei etukäteen olla mietitty edellytyksiä koiran pitämiselle tarpeeksi. On niin eri asia hankkia joku seurakoira kuin tällainen ns. vaativampi rotu (hyvin valitsit sanat :D). Ei voisi kuvitellakaan että hankkisi tällaisen koiran ja että se selviäisi samalla määrällä liikuntaa ja koulutusta kuin jonkin muunlainen, vähemmän voimaa ja tahtoa omaava rotu.
Lisäksi musta tuntuu että ainakin dobbereita on vaan liikaa, hyviä potentiaalisia omistajia ei ole tarjontaan nähden tarpeeksi. Koko aika tulee lisää pentueita, mistä löytyy niin paljon hyviä ostajia? Ihan turha on myydä kotiin jossa ei harrasteta jotain ja jossa ei olla valmiita siihen että päivittäin sen pitää päästä kunnolla revittelemään... Kyllä mulla menee tuon kanssa päivittäin joku 3 tuntia, treenipäivinä reilusti enemmän aikaa ulkoiluttamiseen. Corsojen kasvattajia näyttäisi olevan vähemmän(?), joten toivottavasti kasvattajat pystyvät paremmin valikoimaan ostajat!

Sitten joku on sanonut että ehkä tällaiset vaativammat rodut houkuttelevat niitä jotka haluavat "statuskoiran", sellaisen joka näyttävät tietynlaiselta. Ostopäätös on täten tehty liian heppoisesti, ja sitten luovutetaan kun koira rupeaa kukkoilemaan eikä sitä saada enää aisoihin. Voihan tämäkin pitää paikkansa!

Kun on tätä kodinvaihtajarumbaa seurannut, tulee heti nostettua sormi ja sanottua "oikea koira oikealle omistajalle" :P
Keskustelupalstat on tosi hyviä, dobberipalstalla on myös ketjuja kuten "Dobermannia harkitseville jäitä hattuun, dobermannin omistaminen oikeasti", jne kannustavaa keskustelua ja myös realistisen arkisen kuvan jakamista rotua harkitsevalle.

Tämä ei siis ollut kohdistettu ketään kohtaan tämä postaus, senkun nousee aina vähän pala kurkkuun kun näkee missä määrissä kuljetaan kun puhutaan kodinvaihtajista tällaisten rotujen kesken. Tosi moni näyttää päätyvän vaan piikille kun ei löydy kodinvaihtajalle uutta kotia :I

Musta tuntuu että syinä on just se, ettei etukäteen olla mietitty edellytyksiä koiran pitämiselle tarpeeksi. On niin eri asia hankkia joku seurakoira kuin tällainen ns. vaativampi rotu (hyvin valitsit sanat :D). Ei voisi kuvitellakaan että hankkisi tällaisen koiran ja että se selviäisi samalla määrällä liikuntaa ja koulutusta kuin jonkin muunlainen, vähemmän voimaa ja tahtoa omaava rotu.
Lisäksi musta tuntuu että ainakin dobbereita on vaan liikaa, hyviä potentiaalisia omistajia ei ole tarjontaan nähden tarpeeksi. Koko aika tulee lisää pentueita, mistä löytyy niin paljon hyviä ostajia? Ihan turha on myydä kotiin jossa ei harrasteta jotain ja jossa ei olla valmiita siihen että päivittäin sen pitää päästä kunnolla revittelemään... Kyllä mulla menee tuon kanssa päivittäin joku 3 tuntia, treenipäivinä reilusti enemmän aikaa ulkoiluttamiseen. Corsojen kasvattajia näyttäisi olevan vähemmän(?), joten toivottavasti kasvattajat pystyvät paremmin valikoimaan ostajat!

Sitten joku on sanonut että ehkä tällaiset vaativammat rodut houkuttelevat niitä jotka haluavat "statuskoiran", sellaisen joka näyttävät tietynlaiselta. Ostopäätös on täten tehty liian heppoisesti, ja sitten luovutetaan kun koira rupeaa kukkoilemaan eikä sitä saada enää aisoihin. Voihan tämäkin pitää paikkansa!

Kun on tätä kodinvaihtajarumbaa seurannut, tulee heti nostettua sormi ja sanottua "oikea koira oikealle omistajalle" :P
Keskustelupalstat on tosi hyviä, dobberipalstalla on myös ketjuja kuten "Dobermannia harkitseville jäitä hattuun, dobermannin omistaminen oikeasti", jne kannustavaa keskustelua ja myös realistisen arkisen kuvan jakamista rotua harkitsevalle.

Tämä ei siis ollut kohdistettu ketään kohtaan tämä postaus, senkun nousee aina vähän pala kurkkuun kun näkee missä määrissä kuljetaan kun puhutaan kodinvaihtajista tällaisten rotujen kesken. Tosi moni näyttää päätyvän vaan piikille kun ei löydy kodinvaihtajalle uutta kotia :I

Kyllä ehdottomasti luulen tämän olevankin syynä kodinvaihtoon että rotuun ei perehdytä, ulkonäkö painaa puntarissa enemmän kuin luonne/käyttötarkoitus.
Corsoja on suomessa rekisteröity 50-70kpl (en tiedä tarkkaa lukemaa tällä hetkellä) kasvattajiakaan ei liiemmin ole ja pentueitakaan ei onneksi tule kuin sieniä sateella mikä on hyvä juttu sen kannalta että hetken joutuu odottelemaan sopivaa pentua niin koiranhankkijalle jää miettimisaikaa, ei ihan hetken mieli johteesta tule otettua.
Corsoista varsinkin osaan sanoa sen että on voimakkaasti leimaantuvainen koira ja suhtautuu varauksella vieraisiin ihmisiin niin voin kuvitella kuinka hankalaa aikuista corsoja on sijoittaa uuteen kotiin. Mutta vähän taitaa aikuisia corsoja vaihtaa koteja, mutta tosiaan siis doppereita, rotseja tuntuu olevan koko ajan lemmikkipalstoilla vaihtamassa kotia. Kyseisiä rotujahan on kyllä paljon ja paperittomiakin tuntuu olevan saatavilla helposti ja halvalla, kynnys ottaa koira pienenee.. kyllä kun pennulle nakkaa hinnaksi 1500e niin miettii hetken siinä rahaa säästelessä että onko itselle sopiva koira :)

Toinen tietty mikä tuntuu kiehtovan joitain ihmisiä on juurikin se vaativa luonne, koiralta pitäsi löytyä luonnetta, kokoa, pelottavaa ulkonäköä ja jne. Suuri koko ja kova luonne samassa koirassa on jo aikamoinen työmaa itselle! Mutta kun siinä onnistuu niin vierellä on varmasti maailman uskollisin,ihanin,luotettavin kumppani!

Mulle tulee minipossu ens kuussa! :dance:

Oiiii!!! :D

No aijaa! Vähänkö tää marraskuu menee hitaasti... Possunen on nyt 1,5kg ja 5 viikkonen. Maanantaina lähti pallit! Nyt vaan odotellaan... Mä oon niin innoissani :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom