Yleinen lemmikkikeskustelu

Joo, no ei me koirasta tapella eikä se ole meidän elämän ainut asia kuitenkaan. Tähän lemmikkiketjuun nyt tupataan kirjoittamaan vain lemmikeistä. Kiitos neuvoista, mutta sain samat jo aiemminkin huomattavsti vähemmällä provosoinnilla.

Ja en edes kiellä, etten olisi vetänyt herneitä nenään. Todellakin vedin. Onneksi oikean elämän ihmisten kanssa ei tarvitse näin vääntää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja en edes kiellä, etten olisi vetänyt herneitä nenään. Todellakin vedin. Onneksi oikean elämän ihmisten kanssa ei tarvitse näin vääntää.

Eihän tässä ole mitään väännetty, sie vedit vaan ne herneet nenään kun ajattelit että joku laittaa kohta sen mamin räyhäävän pikku lamppuharjan monttuun :) Ei tää asia niin vakava ole kun miltä se nyt ehkä siusta tuntuupi.

Miehellä on mennyt ihan täysin hermo tuohon pikkurakkiin, eikä se jaksa panostaa yhtään. Mulle valittaa vaan sitten kaikesta..

Mites miehes suhtautuminen, onko sekin mennyt parempaan suuntaan? Sehän tässä luulis se tärkein asia olevan?

No mies ei tosiaan osallistu koiran hoitoon, ja kotona tuossa elukassa ei koskaan ollutkaan mitään moitittavaa. Sillä hetkellä kun laitoin sen ekan viestin, niin kaikki meni lenkillä ihan perseelleen, kun sen harvan kerran mies oli mukana katsomassa touhua. Miehellä tosiaan meni hermot, mutta ei tommonen meidän parisuhdetta hetkauta puoleen eikä toiseen.

Ja kyllä se mun mielestä väännöksi meni puolin ja toisin. Mutta nyt väännän ihan itse. Joten lopetan ja lähden laittamaan ukkokullalle ruokaa.

Siinä ei ole mitään häpeilemisen aihetta jos koira käyttäytyy huonosti, käytös ottaa omistajaa pattiin ja kysytään neuvoja muilta. Minusta huono käytös ei myöskään ole syy laittaa koiraa multiin. Hävetä pitäisi koiranomistajan itseään siinä vaiheessa, kun se oma koira häiritsee muiden kulkijoiden elämää rempomisella, räkytyksellään ja isoista koirista puhuttaessa louskutuksella, eikä omistajaa voisi vähempää kiinnostaa miten siellä hihnan päässä rekku käyttäytyy.

En paljoa valehtele, jos väitän, että ainakin meidän suunnalla suurin osa vastaantulevista koirista rempoo hihna kireällä rähisten kohti vastaantulevaa koiraa. Näistä koiranulkoiluttajista 20% on Iluvsportin kaltaisia fiksuja ihmisiä, jotka kysyvät neuvoa muilta, millä käytöksen saisi pois ja yrittävät saada muiden neuvomana muutosta aikaan. Loput 80% niitä, joita ei a.) kiinnosta tippaakaan miten siellä hihnan päässä mennään b.) ei ole miestä/naista kysymään apua käytökseen tai c.) se oma räkyttävä piski on mamman kultamuru, luonnonlapsi, jolle ei rajoja laiteta sisällä eikä ulkona.

Osa koirista on niin miellyttämisenhaluisia, että ohitukset varmasti onnistuvatkin kontaktissa omistajaan ja herkkupaloilla lopuksi palkkaamalla mutta on myös paljon koiria, joille tuo ei yksinkertaisesti toimi. Mulla esimerkiksi oma hurtta kulkee lenkillä hienosti hihnassa eikä juuri välitä vastaantulevista mutta jos vastaantulija on iso koira ja rähjää niin kyllähän toi heti kaapinpaikan sille haluaisi näyttää. Siinä on sitten vaan kiellettävä koiraa jo pelkän katsekontaktin hakemisesta, kaikenlaisesta pullistelusta ja hännän asennon muutoksista. Kaikki ne koiran eleet, joiden tarkoitusperät on toiselle pullistelu tai haastaminen on lopetettava tiukalla EI-käskyllä ja jos ei pullistelu heti lopu niin käytän tiukkaa yleiskäskyä PERKELE! ja johan loppuu :D

Niin tuosta "kylpylästä", se on siis vaan koirille tarkoitettu uima-allas, ja mun mielestä ainakin ihan hyvä juttu antaa koiran uida tai opetella uimaan näin talvellakin. Ei mitään sen ihmeempää, jos koira tykkää uida niin annan sille siihen mahdollisuuden. Sama kun koirani tykkää juosta vapaana, annan sen juosta vapaana toisinaan. Tykkään harrastaa koirani kanssa vaihtelevaa liikuntaa, kaikki ei näköjään sitä ymmärrä mutta mulle sillä ei ole mitään merkitystä mitä joku ajattelee koiran uittamisesta. Käyn päivässä 2-4 krt treenaamassa tokoa koiran kanssa viereisellä kentällä, jonkun mielestä sekin on varmaan huono idea, mutta mitä sitten. :)

Höp höp, tällä palstalla on vaan näköjään helppo saada täystyrmäys :D (kun lukee ton mun puolentoista sivun mussutuksen ;)) Koirasi on varmaan onnellinen, kun saa touhuta noin paljon.

Kieltämättä mullekin tuli ekana mieleen kylpylästä jenkkityylinen hörhötys, mutta tuskin semmoinen edes täällä menestyisi. Ollaanhan me niin järkeviä, ollaanhan? Kaikenmaailman manikyyrit ja pedikyyrit menee niin yli. Semmosille ihmisille voisi ostaa kampauspään, jota voisi sitten värkätä :jahas:

Leelucky:
Mä voin kuvitella tuon yleiskäskyn :D Toimii eläimeen kuin eläimeen ja pieniin lapsiin, kun isi vähän ärähtää.

Merkkari: Aah, olet tietysti trolli. Mutta idiootti sellainen, trollauksenkin voi hoitaa tyylillä ;)

Centrum: Se tyttökani voi oikeasti rääkätä sen toisen pahimmillaan hengiltä. Urokset tuppaa olemaan aina pienempiä ja paljon lepsumpia tyttöihin verrattuna, joten kannattaa oikeesti pitää silmällä. Mitään apukeinoja mulla ei ole antaa, ja touhu voi tietysti loppua ihan itsestäänkin. Mulla itsellä oli aikoinaan helvetin äkänen tyttökani, joka hyväksyi vain minut elämäänsä, muiden piti aina enemmän ja vähemmän varoa. En edes tiennyt, että kanit osaa murista :D

Kuuntytär: En uskalla käyttää sitruunapantaa, kun olen kuullut ja lukenut, ettei se oikein meinaa toimia. Suihkauksia tulee milloin tulee, ja koiraa se lähinnä kiusaa. Olen myös huolissani sen vaikutuksista koiran nenään, siis hajuaistiin ja limakalvoille.

toinen vaihtoehto on ilmapanta:) muistaakseni sekin vaihtoehto on olemassa. varmaankin vähemmän ikävä vaihtoehto kokeilla jos haluaa testata mutta kyllä tuo makupala hommakin on aika hyväksi todettu keino:) kyllä se "vanha koira" oppii uutta kun jaksaa vaan paneutua asiaan :D kuten teksteistäsi näyttää että niin olet tehnytkin:) kyllä nuo ongelma tapaukset ilman lääkitystä oikeassa hoidossa on kyllä viellä joku päivä ihan unelma haukkuja:)

Olen vähän Iluvsportin kaltaisessa tilanteessa (ei ihan noin paha kuitenkaan).. Mäyräkoirani on ennen ohitellut koirat ja ihmiset kohtuullisen siististi, eikä ongelmia ole ollut. Pienten lasten kohdalla on pitänyt puuttua peliin, koska koira innostuu pienten korkeista äänistä ja ilmeisesti pienestä koosta ("Jee, joku mun kokonen!!") ja on saattanut hypätä lasta vasten. Näihin tilanteisiin olen siis puuttunut komentamalla koiran alas ja istumaan niin, että lapset voi halutessaan tulla koiraa silittämään ilman pelkoa hyppimisestä.

Nyt kuitenkin koira on alkanut nostaa niskavillat pystyyn KAIKILLE vastaantuleville koirille. Yleensä ei hauku tms, mutta joskus murisee ja joillekin on haukkunut (yleensä isompia koiria ne). Ihmisetkin on alkaneet kiinnostaa entistä enemmän ja koira sai päähänsä poukkoilla miten sattuu. Poukkoiluun kyllästyin ja nyt koira kulkee hihna löysänä kauniisti rinnalla tai ihan lähituntumassa, tähän sain oppimaan todella nopeasti ihan mässytoiminnalla. Nyt sitten on tallella tuo koirien ohitusongelma. Namit ei kiinnosta, kun toinen tulee vastaan. Mitähän tässä tekisi. Joskus ohitus menee hyvin, kun juttelen koiralle iloisella äänellä koko ohituksen ajan (iloisia assosiaatioita :D) ja kehun, kun on menty ohi kauniisti. Välillä hävettää vaan kauheasti, kun tuo yhtäkkiä haukahtelee ja murisee karvat pystyssä. Kaukaa ohitus sujuu paremmin, mutta esim. kapealla väylällä on vaikeampaa. Joskus olen pohtinut, että kun koiralla on sellainen lelu, mistä se innostuu AINA, että voisiko sen ottaa lenkille mukaan, ja ohittaa koirat "leikkien"? Ihan paska idea?

^Ei varmastikaan paska idea tuo lelun mukaan ottaminen. Varsinkin jos se toimii :D Meillä tuo mässy on sellainen ultimatejuttu, että menee näköjään kaiken yli. Tosin siitä ei ollut hyötyä, että kaivoin mässyt esiin vasta kun tilanne oli päällä. Nykyään otan aina välillä kontaktin koiran kesken lenkin, oli koiria tahi ei, sitten vaikka mässyt loppuu, niin koira tulee luokse napittamaan silti. Sitten kehun sitä kovasti. Suunnitelmaan kuuluu, että pikkuhiljaa aletaan kävellä koira tiukassa kontaktissa. Lopputuloksena toivon olevan onnistuneet ohitukset ilman pysähtymisiä tai mässyjä, eli loppuikää niitä ei ole tarkoitus syöttää.

Jos koira meneekin edellä, jä tämä höntyää perään, niin käännymme ympäri, muutama askel, kontakti ja uusi yritys. Yleensä viimeistään muutaman kerran jälkeen tajuaa, että höntyily ei vie sitä yhtään eteenpäin.

Btw, vitsi millaisen koiranomistajan tapasin äsken roskia viedessä. Mulla oli kädet täynnä tavaraa, ja roskiskatoksesta tulee sellainen vanhempi nainen kahden koiran kanssa, ison ja pienen. No, minä tietysti ajattelen, että pääsen samalla oven avauksella katokseen. Nainen huudahtaakin mulle: "Älä tule lähemmäs. Nämä koirat voi käydä sun päälle. Nämä kun on vähän erilaisia kuin lemmikit!". Olin ihan, että :wtf: Koirat nuuski siinä maata, eikä osoittanut mitään kiinnostusta muhun eikä todellakaan vaikuttaneet äkäisiltä. Jäin vaan miettimään, että mitäköhän ne oli jos ei lemmikkejä? Toinen oli ainakin russeli ja toinen joku sekarotuinen mustiainen. Siitä kun se akka lähti, niin kuulin kun se höpötti taukoamatta niille koirille. "Käypäs pissillä, mennäänn kotiin tekeen sitä ja tätä..". Hämmentävää...

^ Ehkä mulla on vaan ollu huonot mässyt :D Perus vierelläkulkeminen menee noilla (tai siis meni, enää ei tartte syöttää siinä tarkoituksessa) mutta jos jostain tuli koira, niin ei mitään kontaktia, ei vaikka namia käytti ihan kirsussa kiinni. Ei mitään vaikutusta. Pitää vissii varata pieniä määriä nakkia/juustoa megee ja kokeilla.. Mut ehkä ensin sen lelun kanssa. Ei saa sit nauraa kun mä kuljen kaduilla värikkään vetolelun kanssa :D

Kantsii kokeilla kuutioida juustoa ja pakastaa niitä vähän, ainakin meillä jää aina juustonkänttyjä. Ei lähmäänny niin pussissa. No tuskinpa kukaan lelulle nauraa :) Olen muutaman kerran nähnytkin vastaavaa, eikä naurattanut yhtään :D Sellaset koirat on sit hassuja, jotka kulkee koko lenkin lelu suussa, niin ylpeänä.

Meillä on tuon vuotiaan rotikan kanssa huomattu, että alkaa tulla sellainen "mörkökausi". Tarkoittaa sitä, että erityisesti hämärässä illalla kun tulee yllättäen jostain nurkan takaa tai pimennosta joku kävelijä niin koira saattaa ruveta murisee matalasti, haukahtelee ja kiskoo sinnepäin.

Raavin siinä sitten jonkin aikaa päätäni ja kyselin ihmisiltä että miten mun pitää toimia noissa tilanteissa. Pitääkö mun komentaa koiraa, kirota ja huutaa sille että lopeta vai pitääkö jotain muuta keksiä. Tällainen on kuulemma väliaikaista, tässä iässä se koira vaan on tosi herkkä ja tavallaan pyrkii suojelemaan ja varmistamaan ettei mitään pahaa tapahdu ja on niinkuin "mörkökausi". Sitä epäilyttää nyt esim jos tulee vastaan pimeällä esim joku lumikolan kanssa tai oudosti hoiperteleva ihminen. Sain ohjeeks että kun tulee joku "pelottava" juttu vastaan, sillä on tolle koiralle kaikkein eniten merkitystä, millaisia signaaleja mä siinä näytän koiralle. Ohjeistettiin, että mun pitää pyrkiä kääntymään poispäin "uhasta", vetää koirakin poispäin sieltä ja mä en saa alkaa huutaa ja raivoamaan koiralle siinä vaiheessa mitään. Mä vaan näytän sille että tässä ei nyt oo mitään vaaraa ja kaikki on hyvin. Pidän vaan lujaa koirasta kiinni ja käännytään sivuun, tavallaan osoitan sille välinpitämättömyydellä että ei ole mitään hätää.

Toinen keino mitä mä nyt oon käyttäny iltalenkeillä, että mulla on aina taskussa joko nakinpalasia tai joku lelu. Sitten kun näen kaukaa että joku sellainen tulee vastaan, jolle koira saattaa alkaa murista, mä otan kontaktin ajoissa koiraan, pistän sen seuraamaan mua nakilla tai lelulla, niin että se ohittaessa katsoo mua silmiin. Samantien kun tyyppi on mennyt meidän ohi, palkkaan koiran ja kehun sitä. Nyt ei oo enää ollutkaan sitten mitään ongelmia iltakävelyillä.

Hirveesti ruvennu ärsyttämään kun ihmiset ei voi antaa koiriensa vähäsen haistella meidän koiraa.. Se ohitus onnistus niiden kannalta paljon nopeemmin jos vähän sais tehdä tuttavuutta. Yleensä kaikki vastaantulevat koirat rähjää meille :D ja tällä vaan häntä vipattaa. Löytyy tuolta kyllä ihan fiksujakin ihmisiä liikenteestä.

Hirveesti ruvennu ärsyttämään kun ihmiset ei voi antaa koiriensa vähäsen haistella meidän koiraa.. Se ohitus onnistus niiden kannalta paljon nopeemmin jos vähän sais tehdä tuttavuutta. Yleensä kaikki vastaantulevat koirat rähjää meille :D ja tällä vaan häntä vipattaa. Löytyy tuolta kyllä ihan fiksujakin ihmisiä liikenteestä.

Itse olen ainakin nykyisen koiran opettanut sellaisella periaatteella, että _koskaan_ lenkillä ei pysähdytä haistelemaan vastaantulevia koiria. Tällä periaatteella koiran ei koskaan tarvitse "stressata" vastaantulevista koirista tai siitä, ovatko ne ystävällisiä vai eivät, sille ei myöskään ole tullut positiivisia eikä negatiivisia kokemuksista vastaantulijoista, eikä sillä ole siis mitään syytä mennä tekemään lähempää tuttavuutta muihin koiriin lenkillä. Tästä lopputuloksena mulla on koira, jota voisi periaatteessa pitää vapaana missä vaan ja se suhtautuu välinpitämättömästi muihin koiriin. Siksi kieltäydymme jatkossakin haistelutarjouksista kohteliaasti, tosin liekö koiran ulkonäöstä johtuvaa ettei niitä tarjouksia juuri tulekaan :) Minulle on tärkeintä, että voin luottaa koiraani ja sen tottelevaisuuteen tilanteessa kuin tilanteessa. En usko että se kärsii yhtään siitä, ettei se pääse/joudu haistelemaan jokaisen vastaantulevan Fifin takapuolta, riittää että sillä on muutamat luottokaverit kenen kanssa sitten kirmaillaan vapaana metsissä. Jotenkin tuntuu välillä että tuo ihmisten pakko päästää koirat haistelemaan kaikkia muita koiria, on enemmänkin ihmisten lähtökohdista ajateltu kuin koirien.

Sattuuko kukaan tietämään kuinka paljon koiran pitää haukkua kerrostaloasunnossa ennenkuin se voidaan laskea häiritseväksi? Tietysti monia häiritsee jo vähäinenkin koirasta kuuluva ääni, mutta jos koira esim. satunnaisesti haukkuu, voidaanko tällä perusteella jo lähetellä uhkauskirjeitä ja valittaa jatkuvasti isännöitsijälle?
Kyse on siis siskoni koirasta, joka naapurinmummon mukaan haukkuu päivällä ja täti ei saa nukuttua. Kysyttäessä ei kuitenkaan osata mainita mitään kellonaikaa, mutta haukkua on kuulunut pari kertaa n. 5min ajan.

Ei kai 10min haukkuminen 8h päivän aikana voi kenenkään maailmaa kaataa??
Tämä täti kyllä valittaa kylläkin myös satunnaisista tassunjäljistä rappukäytävässä ymym. eli ei taida muutenkaan rakastaa koiria erityisemmin :)

^Tuo riippuu varmaan ihan siitä, millainen isännöitsijä ja taloyhtiö siellä on niitä valituskirjeitä käsittelemässä. Järkevät ihmiset osaa varmaan laittaa tommoisten mummojen höpinät omaan arvoonsa, varsinkin jos tarkempia tietoja kysyttäessä ei mummo osaakaan enää vastata.

Kun me muutettiin tähän nykyiseen taloon, kuultiin, että alakerrassa asuu mummo, joka valittaa kaikesta alle 3kymppisten toiminnasta. Se ei ilmeisesti hyväksynyt normaalin asumisen ääniäkään ollenkaan. No, lucky us, tää mummeli oli vissiin menettänyt kuuloaistinsa lähes täysin siihen mennessä kun muutettiin tähän, koska meistä ei ikinä valittanut. Ovenraostaan se kyllä kyttäs, kun kuljettiin ulko-ovesta. Kun tervehdin, se veti äkkiä oven kiinni. Noin vuosi sitten hän menehtyi, RIP.

Venäjältä otettu "katulöytökoira" seropi narttu (saksanpaimen-lapinkoira).

Rotevampi kuin rottis ja vielä ei ole tullut päihittäjääkään vastaan koiratarhoissa viiden vuoden aikana. Koulutukset ei ikinä tehonneet parhaimmista koulutuksista huolimatta ja koiraa en luovuta kenenkään muun käsiin, koska se on arvaamaton ja ei tottele muita kuin minua. Ikinä ei hauku, mutta kotona tavallaan "puhuu" ääntelemällä ja kuorsaa tosi kovaa :)

Venäjältä otettu "katulöytökoira" seropi narttu (saksanpaimen-lapinkoira).

Rotevampi kuin rottis ja vielä ei ole tullut päihittäjääkään vastaan koiratarhoissa viiden vuoden aikana. Koulutukset ei ikinä tehonneet parhaimmista koulutuksista huolimatta ja koiraa en luovuta kenenkään muun käsiin, koska se on arvaamaton ja ei tottele muita kuin minua.

Jos se koira on niin arvaamaton niin eikö se kannattaisi pitää pois koiratarhoista, ainakin jos siellä on muita koiria. Ja aina se päihittäjä vastaan tulee, sille ei voi mitään. Olisi mielenkiintoista tietää siitä "parhaimmasta koulutuksesta" joka ei ole tehonnut. Epäilen että koiran kanssa on tehty pahoja virheitä jos ei koulutuksella saada mitään aikaan.. Tai sitten teksti oli vaan provo.. :jahas:

Sattuuko kukaan tietämään kuinka paljon koiran pitää haukkua kerrostaloasunnossa ennenkuin se voidaan laskea häiritseväksi? Tietysti monia häiritsee jo vähäinenkin koirasta kuuluva ääni, mutta jos koira esim. satunnaisesti haukkuu, voidaanko tällä perusteella jo lähetellä uhkauskirjeitä ja valittaa jatkuvasti isännöitsijälle?
Kyse on siis siskoni koirasta, joka naapurinmummon mukaan haukkuu päivällä ja täti ei saa nukuttua. Kysyttäessä ei kuitenkaan osata mainita mitään kellonaikaa, mutta haukkua on kuulunut pari kertaa n. 5min ajan.

Ei kai 10min haukkuminen 8h päivän aikana voi kenenkään maailmaa kaataa??
Tämä täti kyllä valittaa kylläkin myös satunnaisista tassunjäljistä rappukäytävässä ymym. eli ei taida muutenkaan rakastaa koiria erityisemmin :)

laittakaa joku tuttu esim toiseen kerrokseen päiväksi kuuntelemaan että miten tuo koira oikein haukahtelee.. koska itselläni oli naapuri joka pelkäsi syyttä suotta koiraani ja hän oli pahimman-laatuinen talokyttäri niin hän valitti vain minusta vaikka rapussa 5:si koiraa joista kaikki haukahteli sopivin väliajoin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom