Meillä on mittelspitz, saksan kääpiöpystykorva.. ..kivasti lasten "kouluttama". .. rähisee ulkona aivan tolkuttomasti eikä siihen saa mitään kontaktia. Ei mässyllä eikä käskyillä, eikä myöskään karjumisella, ei sitten millään. Sillä sekoo nuppi. ..naapuruston puheenaihe hulluine koirineni.
Miehellä on mennyt ihan täysin hermo tuohon pikkurakkiin, eikä se jaksa panostaa yhtään. Mulle valittaa vaan sitten kaikesta..
Äsken just käytiin ulkona, ja vittu taas sitä meininkiä. Päädyin nappaamaan korvasta kiinni ja pakotin kattomaan sen mua, ja karjuin että "Hiljaa!". Ei auta, pää pyörii kun pöllöllä, hullun kiilto silmissä. Mä en jaksa ennää :( Pahinta on se, että se jo syksyllä vaikutti siltä, että ihan kaikille ei tarvii räkyttää. Ajattelin, että se alkaa tottua. Paskat, tilanne huonontui takaisin lähtöpisteeseen...
Merkkari: Aah, olet tietysti trolli. Mutta idiootti sellainen, trollauksenkin voi hoitaa tyylillä ;)
Eihän tuossa mitään trollausta ole. Joten eipäs ruveta solvaamaan.
Mutta joo. Tollasessa tilanteessa sillä koiralla ei tod. näk. ole pomoa, vaan vain joku ketä se vartioi, ja koira aistii jos omistaja on epävarma eikä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Mie olen muutamia vaikeitakin tapauksia kouluttanut, muutaman joutunut pistämään monttuun. Esim. mettäkoiria mistä ei ole työkalua tullut vaan ovat olleet ihmisille vihasia, ei sellasella koiralla tehe mittään.
Jos nyt minun pitäsi alkaa tuollasta koiraa kouluttamaan, niin tekemistä varmaan olisi. Ensin jääkautta - lelut pois, ei huomiota pariin vkoon että palautuu se arvojärjestys. Koiraa ei tänä aikana silitellä, sen kanssa ei leikitä, sitä ei edes katsota silmiin. Ei MITÄÄN huomiota koiralle. Lyhyet lenkit, lyhyessä hihnassa (fleksit on saatanan keksintö) annetaan koiran haistella eikä kiskota hihnaa (niinkun ei koskaan muutonkaan pitäsi tehä), ei mitään huomiota koiran käyttäytymiseen.
Jos alempiarvoinen susi tekee laumassa jotain "väärää", niin sille murahdetaan. "EI" -käsky ei tarkota koiralle usein muuta kun sitä että se sai sinun huomion. Joten otat sen koiran vierelle kun joku toinen koira tulee vastaan, ja aina jätät ittesi siihen koiran ja sen toisen koiran väliin. Se koira kyllä oppii että oikeessa laidassa kävellään ja naapurin kaistalle ei ole asiaa. Koira ei ole se joka päättää että mennäänpä tutustumaan, enkä mie KOSKAAN ainakaan omaa koiraa anna kenenkään tulla ilman lupaa nuuskimaan.
Toisen koiran tullessa vastaan elä jarruttele, eläkä tarjoa niitä stnan nappuloita. Sen koiran pitää oppia menemään ohi ilman että siihen toiseen kiinnitetään huomiota. Vasta sitten palkitaan, ei sitä ennen. Jos yritetään naapurin puolelle niin murahdat kun huomaat koiran aikeet. Huutamalla tai pieksemällä ei saa kun lisää vahinkoa aikaan. Jos koira ei meinaa tajuta, niin voi sitä surutta ottaa niskasta kiinne ja painaa maahan. Niin se laumassakin tapahtuu.
Mutta kyllä mie silti tuollaselle koiralle montun kaivaisin. But hey, that's just me.