Yleinen lemmikkikeskustelu

Pitipä laittaa itsekkin tilaukseen vaikka vielä ollaan suht helpolla päästy mutta "ei oppi ojaan kaada" vai mikä se nyt oli :)

Hehe, meillä alkoi oman AB:n egoilut vajaan vuoden iässä, joten vielä teilläkin ehditään ja kirja voi tulla tarpeeseen :D
Oon lainannut omaa kappalettani tutuille, jotka odottavat pentua kotiinsa. Hyvä oppia jo etukäteen (oli rotu mikä tahansa), että koira on koira ja se toimii oman logiikkansa mukaan eikä sen kanssa voi käyttäytyä kuin parhaan ihmiskaverin tai pitää sitä lapsena.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hehe, meillä alkoi oman AB:n egoilut vajaan vuoden iässä, joten vielä teilläkin ehditään ja kirja voi tulla tarpeeseen :D
Oon lainannut omaa kappalettani tutuille, jotka odottavat pentua kotiinsa. Hyvä oppia jo etukäteen (oli rotu mikä tahansa), että koira on koira ja se toimii oman logiikkansa mukaan eikä sen kanssa voi käyttäytyä kuin parhaan ihmiskaverin tai pitää sitä lapsena.

juuri näin, meilläkin vasta 9kk "pentu", mutta kirja hommattiin suositusten perusteella jo ennen koiraa. siitä on kyllä saanut paljon vinkkejä ja ymmärrystä koiran sielunelämästä.

Pitäisköhän toi kirja hommata, kun siitä niin paljon on tullu kehuja.. Ihmettelevät akateemisessa, kun yht'äkkiä yhtä kirjaa menee kaupaksi muutama kymmenen kappaletta:D

Olen tuosta hihnakäyttäytymisestä yrittänyt kovasti molemmille siskoilleni sanoa. Jos koiralla on olemassa käskyt seuraa ja vapaa, josas seuraa tarkoittaa tiiviisti vasemmalla puolella oloa ja vapaa on opetettu tilanteessa, jossa useimmiten lähtee hihna irti ja saa revittää täysillä niin kumpikaan näistä ei sovellu tavalliselle ulkoilutuslenkille. Mikäli koiralta vaaditaan seuraamista (näissä esimerkitapuksissa) se ei liikahda viereltä vaikkapa nuuhkaisemaan muita koiria. Samoin sanasta vapaa, sillä tulee olla mahdollisuus lähteä juoksemaan täysillä (kun on kerran siihen jo pentuna opetettu).
Nyt siskoni ihmettelevät miksi koira vetää hihnassa, huoh. Toisen koiran opetin sitä hoitaessani komentoon "eteen" jolloin se on minun oikealla puolellani, useimmiten pientareella löysässä hihnassa ja saa kuuhailla omiaan kunhan hihna ei kiristy. Toimii myös lenkkeillessä ja kun koira on pientareen puolella (miksi jotkut niin väen väkisin pitävät sitä koitaa pyörätien "keskellä"? Aiheuttaa ihan turhia varatilanteita), ei tarvitse pelätä liian läheltä meneviä skoottereita, pyöriä tms.

Tämä systeemi toimii silloin ,kun se koira tietää joka lenkillä miten pitää käyttäytyä, jos välilä pitää seurata ja välillä samasta käskystä saa kuitenkin pyörähtää ympäri ja mennä haistelemaan pusikkoa niin koulutuksesta puuttuu epäjohdonmukaisuus täysin.

Hommahan on periaatteessa varsin yksinkertainen, eli ensin opetetaan mitä pitää tehdä, siis palkitaan oikeasta suorituksesta riittävän motivoivalla palkalla ja tarpeeksi kauan, että koira varmasti tietää mitä siltä vaaditaan. Sen jälkeen vaan pidetään kiinni siitä, että homma on aina mustavalkoinen, eli jos jotain pyydetään, se myös vaaditaan tehtäväksi. Ei jankuteta siis puolta päivää hihnasta nypyttäen että "ei vedä, ei vedä tms.", vaan jos ekan käskyn jälkeen ei tapahdu, tehdään jotain että tapahtuu. Siis kuten Centrum yllä totesi, johdonmukaisuus on aika ehdoton koirankoulutuksessa. Jos on useampi "kouluttaja", niin samat säännöt kaikille. Näillä keinoin on ainakin oma nykyinen koira sellainen että voisi vapaana pitää melkein missä vaan, tosin kaupungilla se on näön vuoksi remmissä. Pelkästään palkitsemalla oikeasta suorituksesta, mutta jättämällä vaatimatta tekeminen silloin kun itseä tai koiraa ei huvita, saadaan koira joka tottelee silloin kun sillä ei ole mielenkiintoisempaa tekemistä.

Kävimmepä eilen pakkasten lauhduttua jahtaamassa taas "sikaa". Sähkökäyttöisellä vetolaitteella säkki kulkee nopeimmillaan 40km/h ja hyvin tämmöinen +50kiloinen bulldog sen vielä juoksee kiinni kuten kuvista näkyy :)

sikajahti.jpg

sikajahti2.jpg

sikajahti3.jpg

Jos jotain kiinnostaa vähän erilainen koiraharrastaminen muun touhuilun ohelle niin tänne tutustumaan: http://powerdog.fi/
Treeniporukoita tällä hetkellä Jyväskylässä ja Lahdessa ja pikkuhiljaa touhuilu levittäytyy. Seuraavana mahdollisesti Tampere.

Pienemmän kaliiberin koiruuksia samassa hommassa :)

villis.jpg

kssi.jpg

milo.jpg

Ihan mielenkiintoiselta toi Powerdog juttu vaikuttas. Harmi, kun ei täällä päin tollasta toimintaa ole. On muuten aika jykevän näkönen koira sulla:wtf:

No niin, vinkkejä kehiin. Mitä tekemistä keksis koiralle sillä aikaa ku on ite poissa kotoolta esim. töissä? Kyseessä 8-vuotias kääpiömäyräkoira uros.
On meinaan ruvennu kaikki kengät olemaan ympäri kämppää ku tuun töistä kotiin :jahas:

Liitteet

• 2912.jpg
    2912.jpg
    61,5 KB · Katsottu: 220
Oma mäykky ahdistuu jo ajatuksesta, että lähden kotoa. Se aiemmin kantoi koko ajan tavaraa pitkin kämppää (ja toisinaan myös söi niitä tavaroita). Ennen kuin sain hankittua aktivointilelun, koiruus sai etsiä piilotettuja namuja asunnosta. Jossain vaiheessa koira alkoi jo näyttää siltä, että "Lähde jo!!" notta pääsisi aarrejahtiin. Tuo aktivointilelu on jonnekin hukkunut, ei mitään hajua missä se nykyään on, mutta on tullut huomattua, että koira on taas vähän levoton ja kaipaisi yksin ollessaan tekemistä, eli varmaankin taas eläinkauppa kutsuu...

Itse annan koiralle oikein jänteisiä hirven luita, siinä menee useampi tunti kun koira saa kaluttua siitä kaikkein mehevimmät jänteet ja lihanjämät irti. Sen jälkeen sitten yleensä uni maistuu eikä tee mieli purra kenkiä!
Haalin syksyllä oman hirviporukan kaatamien hirvien koipiluut ja sahailen pienempiin palasiin, näistä riittää sitten herkkua koko talveksi. Jos et saa hirven luita mistään niin osta kaupasta tai teurastamolta lehmän luita, veikkaan että maistuu paremmin kuin kengät. :)

Toinen vaihtoehto on sitten ennen töihin lähtöä käyttää koira kunnon mehut pois-lenkillä, mieluiten siten että koira saa juosta vapaana jos se suinkin on mahdollista. Auttaa ainakin meillä jos joudutaan olemaan pitempään poissa. Huono puoli vain on se että joutuu heräämään aikaisin, mutta tuleepahan aamulenkki hoidettua itselle siinä samalla.

Oma koiruus aloitti lattioille kusemisen tuossa viime vuoden lopulla. Kysessä vajaa parivuotinen kääpiökoira...
...aluksi luultiin että on juoksut tulossa tai jotain uhmaa, kusi lattioille vain öisin. Tuli herättämään 3-5 kertaa yössä ja jos ei heti noussut niin kusas lattialle. Päivä oli kuitenkin sisäsiisti...
Vähän myöhemmin alkoi kuitenkin kusemaan myös päivisin lattialle.

Sitten vietiin lekuriin, virtsanäyte, virtsasta löytyi kiteitä ja epäiltiin virtsakiviä. No, erikoissafkaa napaan kuukauden verran ja uus virtsanäyte. Ei kiteitä, mutta vähän verta virtsassa...
...röntgenkuvissa ei näkynyt mitään, ei myöskään ultraäänessä.

Lekuri määräsi kuitenkin "varoiksi" 2viikon antibioottikuurin. Koira syönnyt nyt muutamia päivä lääkettä ja lattioille kuseminen loppunut täysin.
Hitto kun noi elukat ei osaa puhua, tuolla oli sitten kuitenkin joku virtsatieinfektio yms. eikä se jostain syystä näkynyt virtsanäyteissä.
Jotenkin hieman turhauttaa, kun koko homman ratkaisemiseen meni reilusti yli 2kk ja koira on kärsinyt tästä vaivasta koko ajan eikä lekuritkaan ole oikein osanneet sanoa mitään selkeää syytä.

Oma mäykky ahdistuu jo ajatuksesta, että lähden kotoa. Se aiemmin kantoi koko ajan tavaraa pitkin kämppää (ja toisinaan myös söi niitä tavaroita). Ennen kuin sain hankittua aktivointilelun, koiruus sai etsiä piilotettuja namuja asunnosta. Jossain vaiheessa koira alkoi jo näyttää siltä, että "Lähde jo!!" notta pääsisi aarrejahtiin. Tuo aktivointilelu on jonnekin hukkunut, ei mitään hajua missä se nykyään on, mutta on tullut huomattua, että koira on taas vähän levoton ja kaipaisi yksin ollessaan tekemistä, eli varmaankin taas eläinkauppa kutsuu...

Joo, itkukohtaukset on tuttuja :D Vois kyllä testata jotain tollasta.. Ei se mitään (vielä) riko, mutta kanniskelee ympäriinsä. Ja sit sen on pakko aina välillä nukkuu jonkun mun vaatteen päällä. Sill on siis oma peti ja sänkyynki se pomppaa jos en oo paikalla kieltämässä, mut useimmiten ku tuun kotiin niin se on jossain kenkätelineesä nukkumasssa muutaman kengän päällä tai se on kiskonu jotkut housut tai paidan lattialle ja nukkuu siinä. Voi olla et osalta toi tavaroitten kanniskelu johtuu siitä et ku mä muutin, eli sillo ku oon töissä niin se on ihan yksin kotona. Yleensä sen kanssa oli aina joku.

Kävimmepä eilen pakkasten lauhduttua jahtaamassa taas "sikaa". Sähkökäyttöisellä vetolaitteella säkki kulkee nopeimmillaan 40km/h ja hyvin tämmöinen +50kiloinen bulldog sen vielä juoksee kiinni kuten kuvista näkyy :)

Jos jotain kiinnostaa vähän erilainen koiraharrastaminen muun touhuilun ohelle niin tänne tutustumaan: http://powerdog.fi/
Treeniporukoita tällä hetkellä Jyväskylässä ja Lahdessa ja pikkuhiljaa touhuilu levittäytyy. Seuraavana mahdollisesti Tampere.

Tämä touhu olis kyllä niin sopivaa mun rotikalle, olispa täällä pääkaupunkiseudullakin harrastusmahdollisuus! Tuo sikaa säkissä -treenikin näyttää hauskalta touhulta.

Joo, itkukohtaukset on tuttuja :D Vois kyllä testata jotain tollasta.. Ei se mitään (vielä) riko, mutta kanniskelee ympäriinsä. Ja sit sen on pakko aina välillä nukkuu jonkun mun vaatteen päällä. Sill on siis oma peti ja sänkyynki se pomppaa jos en oo paikalla kieltämässä, mut useimmiten ku tuun kotiin niin se on jossain kenkätelineesä nukkumasssa muutaman kengän päällä tai se on kiskonu jotkut housut tai paidan lattialle ja nukkuu siinä. Voi olla et osalta toi tavaroitten kanniskelu johtuu siitä et ku mä muutin, eli sillo ku oon töissä niin se on ihan yksin kotona. Yleensä sen kanssa oli aina joku.

Haha, mäyräkoirat lienee kaikki vähän samanlaisia.. :D Täällä myös nukutaan sängyssä, vaikkei saisi (montakohan kertaa on saanut kunnon niskaperselennot kun olen yllättänyt rysän päältä) ja aina jonkun mun puseron tai kollareiden päällä. Oma peti on ja sellainen kevythäkkikin. Mutta kun ei. Tuolla on myös sellaisia ihan oikeita luita (hirven), joita jaksaa natustaa, koska eivät ihan heti hajoa :) On puuhaa. Suurimmaksi osaksi onneksi nykyisin nukkuu muiden ollessa pois, mutta hommaan kyllä sen aktivointilelun vielä uusiksi. Toi on sen verran teräväpäinen kaveri, että haluan tarjota sille riittävästi toimintaa myös poissaollessani.

Haha, mäyräkoirat lienee kaikki vähän samanlaisia.. :D Täällä myös nukutaan sängyssä, vaikkei saisi (montakohan kertaa on saanut kunnon niskaperselennot kun olen yllättänyt rysän päältä) ja aina jonkun mun puseron tai kollareiden päällä. Oma peti on ja sellainen kevythäkkikin. Mutta kun ei. Tuolla on myös sellaisia ihan oikeita luita (hirven), joita jaksaa natustaa, koska eivät ihan heti hajoa :) On puuhaa. Suurimmaksi osaksi onneksi nykyisin nukkuu muiden ollessa pois, mutta hommaan kyllä sen aktivointilelun vielä uusiksi. Toi on sen verran teräväpäinen kaveri, että haluan tarjota sille riittävästi toimintaa myös poissaollessani.

Snadi osaa kyllä käyttää mun heikot hetket hyväks ja jos ei oo silmä tarkkana koko ajan :) Ku oon mennossa nukkumaan se menee omaan petiin (ihan tollanen pehmopeti), mut heti ku nukahdan ni se livahtaa peiton alle ja tunkee kainaloon, enkä tietysti tajuu mitään, paitsi sitte ku herään :D Yleensä toiki nukkuu mut sit ku tuun kotiin niin se touhotus ja hännän vispaus alkaa. Oon huomannu et se on ruvennu haluamaan aikaa mun kanssa, oonhan toki välillä pitkään töissä. Jos aamulla pääsen aikasin tai vastaavasti oon vapaalla niin käydään sillo myöhään yöllä ulkona niin päästän sen välillä vapaana vouhottamaan :)

Leeluckyn kuvia katsellessa toivoo että olis jo toukokuu ja juoksuharkat voisi alkaa! Mun koira ei mitään rakasta enempää kuin juosta sähköpupun perässä :)

Liitteet

• onnipuisto.jpg
    onnipuisto.jpg
    44,1 KB · Katsottu: 188
Yön -30 pakkanen ei tuntunut taaskaan paljon talvikoiria haittaavan. Hämäristä lähtien olivat tarhassa jalkeilla, tai lähinnä makoilivat maassa, aivan sen näköisinä, kuin pakkasta ei olisikaan. Vähän olivat kuurassa, varsinkin karhukoiran mustasta turkista sen erottaa aina hyvin.
IMG_0476.JPG
IMG_0493.JPG

Leeluckyn kuvia katsellessa toivoo että olis jo toukokuu ja juoksuharkat voisi alkaa! Mun koira ei mitään rakasta enempää kuin juosta sähköpupun perässä :)

Whippet? Mulla on tällainen Luna tyttö

n675612814_961723_9713.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom