Yleinen lemmikkikeskustelu

Whippet? Mulla on tällainen Luna tyttö

n675612814_961723_9713.jpg

ei kun farkku :) Meillä on kyllä wipukkakin ollut joskus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oijei! Olen ennenkin katellut noita paukku79 laittamia farkun kuvia ihan kateudesta vihreänä. Nyt tulee 3 vuosi kun unelmoin omasta. Mut ei, ei vaan voi ottaa kolmatta koiraa, loppuu inhimilliset resurssit kesken.

Juuri muutaman tunnin metsävaelluksen jälkeen täytyy myöntää, että kouluttaja-egoa hivelee täysin uskomaton saku-bokseri-mixini joka päivä päivältä vaan tekee suuremman vaikutuksen. Koira tuli melkoisen sekopäisenä ns."ongelmakoirana", jonka piikittämistä olen harkinnut vuoden 2009 aikana varmaan joka toinen päivä. VIHDOIN alkaa todellisia tuloksia tulla, enkä mä tota koiraa kehtais ongelmaksi enää sanoa. Tuli mitä tahansa vastaan, hiihtajästä räyhäävään rotikkaan, ei mitään ongelmaa, vähän vilkasee mua päin ja korvat terhakkaasti pystyssä, nokka menosuuntaan, kun ketään ei oliskaan. Vapaana kun pitää pysyy yhtälailla. Nää on niitä pieniä ihania työntuloksia.

Jälkireenailussa pohdin, et josko täs keväällä lähtis kisoihin koittamaan. Kaikki menee ilman kummosempia virheitä ja kontakti on parempi kuin koskaan yhdessäkään ihmissuhteessa. Toi "sika"-jahti näytti loistavalta, meilläkun ei vielä ole saanut jahdata kun rusakkoja, jotka nekin noudetaan ilman ampumisia -samalla saa koirat riistalihaa, itse kun en jäniksistä välitä.:evil:

Kyllä mä kaikille vippaskosteille yhä edelleenkin haistattaisin vitut tässä koirien kouluttamisessa ja kasvattamisessa, määrätietoinen, palkitseva oppiminen tuntuu toimivan haasteellisimmillakin koirilla. Kuonopantaa,koppaa tai kuristavaa kaulapantaa en koiraani ripustaisi mistään hinnasta, "oireiden" hillintä ei poista varsinaista ongelmaa koirienkaan koulutuksessa.

Mitä tuhoamisiin ja roskistenlevittelyyn tulee, paras meillä huomattu konsti on säännöllinen rutiini, tarpeeksi liikuntaa, ja rälläkällä pakkaseen palastellut hirven/naudan ydinluut. Kun antaa vähän jäisenä on siinä suuremmillekin leuoille duunia pitkäksi aikaa. Häkkikin on, mut sinne en suostu koiraa jättämään. Usein koira tosin menee itse häkkiin makaamaan ja pitää häkkiä "omana paikkanaan", luukku on tosin aina auki. Nada tuhoa! \,,/:dance:

Koiruuden kanssa ollaan taas lenkittäydytty. Lisää löytyy blogista ja tarinaa myös GPS-dataloggerista ja sen toiminnasta koiran matkamittarina.

Liitteet

• TLP_5201.jpg
    TLP_5201.jpg
    112,4 KB · Katsottu: 109
  • TLP_5240.jpg
    TLP_5240.jpg
    140,7 KB · Katsottu: 101
  • TLP_5171.jpg
    TLP_5171.jpg
    168,3 KB · Katsottu: 107
  • TLP_5209.jpg
    TLP_5209.jpg
    89,3 KB · Katsottu: 115
  • TLP_5235.jpg
    TLP_5235.jpg
    119,2 KB · Katsottu: 100
Oijei! Olen ennenkin katellut noita paukku79 laittamia farkun kuvia ihan kateudesta vihreänä. Nyt tulee 3 vuosi kun unelmoin omasta. Mut ei, ei vaan voi ottaa kolmatta koiraa, loppuu inhimilliset resurssit kesken.

Farkun kanssa varmasti tottismaailmassa riittää haastetta, kyllähän nuo oppii, mutta kyllästyy hirvittävän helposti ja sitten herpaantuu se keskittyminen. Jäljestys varmasti onnistuu, hyvä hajuaisti on ja näiden kanssa sitä harrastetaan mutta en tiedä onko kisattu. Jäneksetkin ottaa kiinni ;) siitä vaan farkun hankintaan kun sopiva hetki koittaa. :)

mikä koira laji olis allergiselle paras..??? :D en ole koirille allerginen mutta kissoille olen :D

Sama juttu, kissa-allergia mutta koirien kanssa ollut ikäni. Jotkin koirat, jopa omat saattaa allergisoida minua riippuen ruoasta mitä syöttää = koiran iho hilseilee.

Koiruuden kanssa ollaan taas lenkittäydytty. Lisää löytyy blogista ja tarinaa myös GPS-dataloggerista ja sen toiminnasta koiran matkamittarina.

Mielenkiintoinen kapistus tuo GPS-dataloggeri, taidan laittaa itsellekin hankintaan kun on noin halpa. Onko ollut murheita tuon laitteen kanssa? Onko vesitiivis?

Eräs tuttava mittaili GPS-pannalla gordoninsa juoksumatkaa, kävelyreitin matka metsässä oli muistaakseni jotain 4,5-5km ja koira juoksi tuona aikana 17km! Mutta silloin kun mittaus tapahtui, ei tainnut paljoa lunta olla.

Mielenkiintoinen kapistus tuo GPS-dataloggeri, taidan laittaa itsellekin hankintaan kun on noin halpa. Onko ollut murheita tuon laitteen kanssa? Onko vesitiivis?

Ei taida olla vesitiivis.
Teetin tuohon pantaan ompelijalla sellaisen nahkapussin.
Loggerinhan voi sitten kosteilla keleillä pistää vaikka minigrip-pussiin.
Muutoin ei pientä 10-15m heittoa lukuunottamatta mitään fibaa. Heitto tuli 1. juoksutuslenkillä, muttei toisella.

Eräs tuttava mittaili GPS-pannalla gordoninsa juoksumatkaa, kävelyreitin matka metsässä oli muistaakseni jotain 4,5-5km ja koira juoksi tuona aikana 17km! Mutta silloin kun mittaus tapahtui, ei tainnut paljoa lunta olla.

Juu, viimeisellä lenkillä koira juoksi about 3x pidemmän matkan, mitä äijä käveli.
Kohta tulee sitten tarkkaa faktaa erosta, kun otan tuon Garmin Astro 220:n käyttöön.
Menee tänään kaverille karttapäivitykseen ko. laite ja josko kelien hiukan lauhduttua ottais ekat testit.
Hinnakas kyllä, mutta koulutusapuna voi olla todella pähee vehje. Ilmoittaa seisonnat, haukut yms. ja pysyt VHF:n voimin kartalla reaaliajassa, missä koira liikkuu.
Ei tekstarin lähettelyjä tai muita kuluja. Laite on oikeastaan aika dream come true ja jotain sellaista, mitä koiran seurantaan olen aina halunnut.
Ruotsista hankittu, kun tätä ei vielä Suomesta saa. Siellä paikallinen kaveri käyttää ko. laitetta ajokoirille ja sanoi, ettei vielä ole tarvinnut edes lisäantennia, joka peitteisessä maastossa voi olla tarpeen jos koira menee yli 10km päähän.

Näemmä tuollaisella normi jääjuoksentelulla max nopeus koiralla 52km/h.
Jännä, ettei paluujälkeä tässä ole ollenkaan... en tiedä mihin on kadonnut loggerin tiedostosta ?

attachment.php

Liitteet

• 27_2_2010_1024pix..jpg
    27_2_2010_1024pix..jpg
    123,6 KB · Katsottu: 631
TLP:llä ihania kuvia, etenkin tuo, missä haukulta näkyy vain kuono kinoksessa!!

Vähän talvisia kuvia täältä..

1262789235_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

1262789803_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

1262789961_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Mursu
1262790019_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Holsku ja karvalakki jäällä
1262790099_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Nyt tarvitaan niitä hyviä neuvoja:

Meillä on mittelspitz, saksan kääpiöpystykorva siis. Se tuli meille anopilta 4 1/2 vuotiaana (nyt 6v), ja on kivasti lasten "kouluttama". Eli ei tajunnut aluksi mistään mitään, ei mitään käskyjä hallussa tms. Fiksu tyttö se on, oppinut hyvin sisällä perusjutut, kuten istu, paikka, maahan, etsi jne. Perusluonteeltaan se on todella kiltti ja ystävällinen. MUTTA: se rähisee ulkona aivan tolkuttomasti eikä siihen saa mitään kontaktia. Ei mässyllä eikä käskyillä, eikä myöskään karjumisella, ei sitten millään. Sillä sekoo nuppi. Se on ihan tottunut koiriin, ja osaa olla sitten jos pääsee haistamaan ja näin. Mutta ohi/perässä kävely on mahdotonta. Mitä helvettiä mä teen? Musta on varmaan tullut jo naapuruston puheenaihe hulluine koirineni.

Mä kun olen tottunut olemaan se, jonka koira korkeintaan vilkaisee ohimeneviä räkyttäviä. Meillä oli belgi, jonka ukko kouluttanut nuorempana toko-kokeita myöten. Minun aikanahan se oli jo sitten niin oppinut, että ei edes käskyjä tarvinnut. Jos koiran kanssa olisi voinut keskustella, niin tuon kanssa se olisi onnistunut.

Miehellä on mennyt ihan täysin hermo tuohon pikkurakkiin, eikä se jaksa panostaa yhtään. Mulle valittaa vaan sitten kaikesta tyyliin: "Mikset taas komentanut" ,"Älä hoe, ei se tajua kuitenkaan", "Hiljennä nyt se saatana". No, mulla ei ole pentua ollut ja ukko olevinaan koira-asiantuntija, mutta tälle ei jaksa/mahda mitään.

Äsken just käytiin ulkona, ja vittu taas sitä meininkiä. Päädyin nappaamaan korvasta kiinni ja pakotin kattomaan sen mua, ja karjuin että "Hiljaa!". Ei auta, pää pyörii kun pöllöllä, hullun kiilto silmissä. Mä en jaksa ennää :( Pahinta on se, että se jo syksyllä vaikutti siltä, että ihan kaikille ei tarvii räkyttää. Ajattelin, että se alkaa tottua. Paskat, tilanne huonontui takaisin lähtöpisteeseen...

Toi käsittääkseni kuuluu rotuun. Sattumoisin tutuilla on mittelien kenneli, ja siellä löytyy kyllä useampi muotovalio ja ties mitä palkintoja, koirat osaa suurinpiirtein kiivetä kattoon ja paskantaa sinne käskystä, ja ne kaikki tekee tota. Siis ihan JOKAINEN niiden mitteli. Samaten kuulemma niiden rotuun kuuluu räksyttää kun joku tulee taloon/pimputtaa. Kai ne omasta mielestään "varottaa."

On hyvä laite. Karhun ja ilveksen pyyntiin ainakin aivan loistopeli.

Juu, pikatestaus osoitti ettei Pointteri pysy kauaa karttaruudulla ;)

Ei vais, tuosta kun nappaa skaalaa vaan isommalle niin rupee pysymään kartalla.
Ihan hienosti pelitti, tosin eihän tuota vielä oikein tositoimissa näillä hangilla pääse käyttämään.
Katsotaan sitten parempi palaute laitteesta, kun lumet sulaa pelloilta ja pääsee fasuja härnäämään, sekä tuota seisontatoimintoa kokeilemaan.

Nyt tarvitaan niitä hyviä neuvoja:

Meillä on mittelspitz, saksan kääpiöpystykorva siis. Se tuli meille anopilta 4 1/2 vuotiaana (nyt 6v), ja on kivasti lasten "kouluttama". Eli ei tajunnut aluksi mistään mitään, ei mitään käskyjä hallussa tms. Fiksu tyttö se on, oppinut hyvin sisällä perusjutut, kuten istu, paikka, maahan, etsi jne. Perusluonteeltaan se on todella kiltti ja ystävällinen. MUTTA: se rähisee ulkona aivan tolkuttomasti eikä siihen saa mitään kontaktia. Ei mässyllä eikä käskyillä, eikä myöskään karjumisella, ei sitten millään. Sillä sekoo nuppi. Se on ihan tottunut koiriin, ja osaa olla sitten jos pääsee haistamaan ja näin. Mutta ohi/perässä kävely on mahdotonta. Mitä helvettiä mä teen? Musta on varmaan tullut jo naapuruston puheenaihe hulluine koirineni.

Mä kun olen tottunut olemaan se, jonka koira korkeintaan vilkaisee ohimeneviä räkyttäviä. Meillä oli belgi, jonka ukko kouluttanut nuorempana toko-kokeita myöten. Minun aikanahan se oli jo sitten niin oppinut, että ei edes käskyjä tarvinnut. Jos koiran kanssa olisi voinut keskustella, niin tuon kanssa se olisi onnistunut.

Miehellä on mennyt ihan täysin hermo tuohon pikkurakkiin, eikä se jaksa panostaa yhtään. Mulle valittaa vaan sitten kaikesta tyyliin: "Mikset taas komentanut" ,"Älä hoe, ei se tajua kuitenkaan", "Hiljennä nyt se saatana". No, mulla ei ole pentua ollut ja ukko olevinaan koira-asiantuntija, mutta tälle ei jaksa/mahda mitään.

Äsken just käytiin ulkona, ja vittu taas sitä meininkiä. Päädyin nappaamaan korvasta kiinni ja pakotin kattomaan sen mua, ja karjuin että "Hiljaa!". Ei auta, pää pyörii kun pöllöllä, hullun kiilto silmissä. Mä en jaksa ennää :( Pahinta on se, että se jo syksyllä vaikutti siltä, että ihan kaikille ei tarvii räkyttää. Ajattelin, että se alkaa tottua. Paskat, tilanne huonontui takaisin lähtöpisteeseen...

etäisyyttä etäisyyttä... Eli homma ihan alusta ton koiran kanssa. Se karjuminen ja korvasta nappaaminen ei auta muuta kuin ehkä omistajan aggressiota. Sinällään kyllä ymmärrettävää että menee totaalisesti hermot... Eli menkää jonneki paikkaan, missä kulkee koiria ohi, mutta voitte itse mennä vaikka 200 metrin päähän seisomaan. Koita sieltä kaukaa saada kontaktia koiraan ja palkitse sitä. Sit välimatkaa vaan pienemmäksi. Onnistuminen on kun koira ottaa kontaktin sinuun toisen koiran mennessä ohi. Toi on hidasta, mutta usko pois, se auttaa kun jaksaa tehdä. Välimatka lyhenee tosi hitaasti, koiran sietokyvyn mukaan.

Kai se on mentävä jonnekin kytikselle metsän reunaan, jos koiria menisi kauempana..Meillä ei ole täällä kaupungissa tuttujakaan, joilla olisi koiria, joiden kanssa treenata. Eilen rohkaisin mieleni, ja kysyin koiran kanssa vastaantulleelta, että saako nuuskia. Selitin, ettei koirani ole äkäinen, "se vaan on tommonen". Ajattelin, että jos se pääsisi tutustumaan useampaan koiraan, niin helpottaisi. Muutama tutuksi tullut koira ja omistaja meillä on, ja niille ei nähdessä rähistä. Ehkä vingutaan ja vedetään, mutta ei rähinöitä. Ainakaan heti kun koira tajuaa, että on tuttu. Mutta aina ei tietenkään jaksa sosialisoida, eikä kaikki muutkaan ihmiset ole siihen aina halukkaita.

Siis tiedän, ettei tuo mun toiminta ollut kovin esimerkillistä. Suurimman osan ajasta yritän vain päästä tilanteesta ohi. Enpä ole ikinä tuntenut olevani näin hukassa eläimen kanssa.

Tuosta rodullisesta ominaisuudesta..joo, on siinä varmaan sitäkin. Ehdottomasti on herkkävaistoinen koira, ja tosi tarkkana koko ajan. Ja itsepäinen!Mutta tiedä sitten..kyllä kai senkin täytyy oppia? Ja se on niin helevetin vituilleen kasvatettu alusta asti, kun tosiaan lapset on saanut huutaa "ei-paikka-maahan-istu-ei-tänne-istu-maahan jne" ja kaikki tämä aina alle puolen minuutin sisään... Joku koirakoulu voisi olla paikallaan.

Huh, vuodatus. Ja kun minä tosiaan tykkään tuosta kaverista, se osaa olla herttaisuuden perikuva!

No siis eiköhän se nyt ole vaan ns. helvetisti vaikeasti opetettava juttu vaan tollaselle. Bokserinkin rotuun (en muista kuuluuko ihan rotumääritelmään, jostain kasvattajan sivulta luin tosta) kuuluu, että se hyppii vastem eikä sitä saisi koittaa opettaa pois. Varmasti sen silti saa pois opetettua, voi olla vaan aika pitkä ja kivinen tie. Eri asia onko siinä sit mitään järkeäkään sillon.

Kannattais varmaan ottaa yhteyttä johonkin kenneliin ja kysästä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom