Miten jengi sijoittaa ylätaljan treeniin? Tuli mieleen kysyä, sillä itse tein jonkun aikaa silleen, että tein treenissä ensin vastaote-leuat lisäpainoilla, jonka jälkeen menin kiskomaan ylätaljaa. Tässä oli vaan se ongelma, että leukojen jälkeen ylätalja ei tuntunut missään, joten tätä kompensoidakseni päädyin yleensä tekemään sitä liian isoilla painoilla/huonolla tekniikalla, jolloin se otti vielä vähemmän kohdelihakseen. Tästä päättelin, että liike on ihan susi. Jos tekee hyvällä tekniikalla, ei saa tarpeeksi painoja käyttöön, jos huonolla, liike muuttuu naurettavaksi heilumiseksi.
Viime treenissä kokeilin sitten tehdä leukojen jälkeen 4 sarjaa käsipainosoutua, ja vasta sitten ylätaljaa. Huomasi heti, että kun oli valmiiksi ihan kaasussa, niin liike meni hyvin perille, ilman heilumista ja egopainoja. Eli leukoja ja soutuja kevyempänä liikkeenä ylätalja toimi paremmin treenin loppuun sijoitettuna. Varmaan ihan itsestäänselvää useimmille, mutta tuli mulle täytenä yllätyksenä. En ollut aikaisemmin ajatellut, että liikkeiden järjestyksellä treenissä olisi muuta väliä kuin se, että yksittäinen "isoin liike" tehdään ekana. Mutta mä olenkin ihan noviisi, mitä tulee ylätaljaan.