Ylätaljasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cirque
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä se mahdollisimman pystyssä kannattaa tehdä ja rinta ulos työnnettynä, just niinku ylemmässä kuvassa. Tuollai takakenossa liike menee paljon enempi takaolkapäille kun latseille, koska veto tulee enemmän edestä päin. Sen kyllä tuntee tehdessä, että mikä se paras asento on kun kokeilee erilaisia asentoja.

Reilusti painoa pois pakasta alussa, ja koittaa vedon lopussa "vetää" kyynerpäitä yhteen seläntakaa. Toimii mulla!

Kyllä se mahdollisimman pystyssä kannattaa tehdä ja rinta ulos työnnettynä, just niinku ylemmässä kuvassa. Tuollai takakenossa liike menee paljon enempi takaolkapäille kun latseille, koska veto tulee enemmän edestä päin. Sen kyllä tuntee tehdessä, että mikä se paras asento on kun kokeilee erilaisia asentoja.

JA vetosuunta kyynerpääkäsilinjan pitäisi kulkea enemmän vartalon kanssa linjassa kuin takaolkapääsoutuna.

Tätä on niin paskaa neuvoo... Se vaan pitää tajuta jokaisen ite miten sitä liikettä tehään, että se tuntuu siellä missä pitää! Ittee aikanaa vitutti kanssa, mutta sitten mä vaan kuivaharjottelemalla ja selän lihaksia jännittelemällä opin sen tekniikan.

Turha täällä on sanoo, että tee yli 9000 toistoo pulloveria alkuun, niin kyllä tuntuu. Ei se tunnu missään, jos ei osaa tehä oikein.

Itsehän ihmettelen usein miks jengi repii ylätaljaa mitä ihmeellisimmillä tekniikoilla ja useimmiten aivan liian suurella vastuksella auttaen kropalla liikettä niin paljon kuin mahdollista... Mä en saisi sellaisella hosumisella tuntumaa kuin ehkä takaolkapäihin, lapojen lähentäjiin, epäkkäisiin jne - Täs kuitenkin muutama juttu mitä aloittelija voisi kokeilla;

- Airwalkin tuossa aiemmin antama tippi pullovereista toimii varsin hyvin, mut siinäkään ei kannata heilua älyvapaasti vaan maltillisella vastuksella tekee suht pitkiä sarjoja ja koettaa saada tuntuman keskiselkään ja muistaa tehdä liikkeen kontrolloidusti molempiin suuntiin ja supistusvaiheessa muistaa avata rintaa ja pitäen hartialinjan alhaalla niin että olkapäät eivät olisi koholla. Jos taas ei pidä perinteisistä pullover-tekniikoista seisten ylätaljasta tai penkillä maaten käsipainon kanssa, niin voi myös kokeilla tehdä sen niin, että säätää taittopenkin sopivaan kulmaan (ehkä +40 astetta), asettaa sen selin ristitaljaa vasten, ja tekee liikkeen maaten vinopenkiltä vetäen naruilla ylhäältä pään takaa..

- Ensialkuun kannattaa käyttää myös ylätaljaa tehdessä maltillista vastusta ja tehdä ylätaljan lämmittelyt pidempinä lämppäsarjoina tehden vaikkapa pari-kolme kierrosta lämmittelysarjoja kiertona eli pullover-ylätalja-alatalja ja kaikki hyvää lihastuntumaa silmälläpitäen.

- Voit jättää ylätaljalaitteessa reisiä vasten tulevat pehmustetut tuet ylämmäs tai vastaavasti istuintason alemmas ja pyri istumaan vapaasti ottaen hieman samantyyppinen asento kuin satulatuolissa istuessa. Tällöin et voi käyttää juuri sen suurempaa vastusta kuin mitä kykenet kohdelihaksilla kontrolloimaan.

- Lapiokahva on ainakin mulla osoittautunut toimivaksi otteen ollessa tavanomaiseen nähden hieman totuttua leveämpi.. Itse olen myös tykännyt tehdä ylätaljan hyvin pitkälti samantyyppisenä liikkeenä kuin leuanvedot leveällä otteella, mutta tässä tapauksessa vastus on kehonpainoa keveämpi ja suurin ero on se, että ylätaljassa saan eristettyä vatsalihakset ym aika hyvin pois ja suoritettua liikkeen paremmin itse kohdelihaksilla eli latseilla.

- Yläasennossa koetan välttää olkanivelissä tapahtuvaa "tyhjäkäyntiä" eli en päästä olkapäitä nousemaan korviin, vaan päästän tangon vain niin ylös kuin saan liikettä tuotettua latseilta yläkropan ollessa tällöin melkeinpä kohtisuoraan tangon alla. Supistusvaiheessa vedän tangon about kohtisuoraan alaspäin niiaten vain aavistuksen taaksepäin niin ettei tanko kolahda päähän tai nenään ja ala-asennossa rintakehän pitäisi myös avautua ja latseilla pitäisi saada tehtyä reipas supistus vieden kyynärpäitä hieman kohti kylkiä ja sieltä taas kontrolloidusti takaisin yläasentoon.

- Pyrin tekemään kontrolloituja toistoja mutta en välttämättä korostetun hitaasti ja rauhallisesti vaan säilyttäen kuitenkin tietyn rytmin ja jokaisella toistolla koetan saada tehtyksi äärisupistuksen eli mentulamaisia kolmasosatoistoja en tee missään vaiheessa työsarjoja, vaan jos en enää jaksa tehdä toistoja perille raskaimmissa sarjoissa niin käytän mieluummin suoria pudotussarjoja kuin alan fuskata tekniikan suhteen..

- Eräs hyvä ohjenuora on myös miettiä mielessään miten latsit pyritään bodylavoillakin jännittämään tuplat edestä-asennossa ja hakea samantyyppistä asentoa. Hartialinja alhaalla, rintakehä avoinna jne, mutta tarvitsematta supistaa hauiksia erityisesti.

- Ylätaljaa tehdessä kannattaa myös käyttää remmejä tai mun henk. koht. suosimia & suosittelemia Versa Grippseja, ja hakea apinaote hieman pikkusormien puolelta ja jättäen rannekulma aavistuksen ulospäin.

Tulikohan nyt selitettyä kaikki tarpeeksi epäselvästi.. koettakaahan kuitenkin saada jotain tolkkua noista.

Miten jengi sijoittaa ylätaljan treeniin? Tuli mieleen kysyä, sillä itse tein jonkun aikaa silleen, että tein treenissä ensin vastaote-leuat lisäpainoilla, jonka jälkeen menin kiskomaan ylätaljaa. Tässä oli vaan se ongelma, että leukojen jälkeen ylätalja ei tuntunut missään, joten tätä kompensoidakseni päädyin yleensä tekemään sitä liian isoilla painoilla/huonolla tekniikalla, jolloin se otti vielä vähemmän kohdelihakseen. Tästä päättelin, että liike on ihan susi. Jos tekee hyvällä tekniikalla, ei saa tarpeeksi painoja käyttöön, jos huonolla, liike muuttuu naurettavaksi heilumiseksi.

Viime treenissä kokeilin sitten tehdä leukojen jälkeen 4 sarjaa käsipainosoutua, ja vasta sitten ylätaljaa. Huomasi heti, että kun oli valmiiksi ihan kaasussa, niin liike meni hyvin perille, ilman heilumista ja egopainoja. Eli leukoja ja soutuja kevyempänä liikkeenä ylätalja toimi paremmin treenin loppuun sijoitettuna. Varmaan ihan itsestäänselvää useimmille, mutta tuli mulle täytenä yllätyksenä. En ollut aikaisemmin ajatellut, että liikkeiden järjestyksellä treenissä olisi muuta väliä kuin se, että yksittäinen "isoin liike" tehdään ekana. Mutta mä olenkin ihan noviisi, mitä tulee ylätaljaan.

Yleisesti ylätaljaa voi sijoittaa siihen kohtaan kun ei jaksa enään normileukoja tehdä, ja haluaa latseja hapottaa kuitenkin yhä pidemmillä sarjoilla. Ja siis jos sä et saa ylätaljaa tuntumaan kohdelihaksessa niin se nimenomaan on sitä tekniikan puutetta eikä päinvastoin...

Yleisesti ylätaljaa voi sijoittaa siihen kohtaan kun ei jaksa enään normileukoja tehdä, ja haluaa latseja hapottaa kuitenkin yhä pidemmillä sarjoilla. Ja siis jos sä et saa ylätaljaa tuntumaan kohdelihaksessa niin se nimenomaan on sitä tekniikan puutetta eikä päinvastoin...

Joo selitin huonosti. Meinasin siis, että vaikka saan ylätaljan pienellä fuskullakin tuntumaan latseissa, niin liike itsessään ei tunnu "rankalta" verrattuna leukoihin. Tota tarkoitin, kun sanoin että "ei tunnu missään". Ja vaikka liikkeen saa fuskullakin tuntumaan selässä, niin miten kehitystä pystyy seuraamaan, jos aina fuskaa? Tämä on varmaan yksi syy, miksi leuat tuntuu rankemmilta. Ei pysty fuskaamaan heijaamalla omalla kehonpainolla, niinkuin taljassa. Tän takia tarkoitin, että talja meni paremmin perille selkätreenin lopussa. Ei ole edes kiusausta laittaa sellaisia painoja, joita liikuttaakseen tarvii "huijata", kun yläselästä on jo valmiiksi melkein kaikki mehut pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom