Ylätaljasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cirque
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro vaan kaikki, ajattelin sellaista kysellä, että kuinka monella on ylätaljassa joskus sellaisia ongelmia, että hauis väsyy ennen latseja, jolloin ei pysty latseja treenaamaan niin kovaa? Itsellä käy ainakin joskus niin.
Kysyn sen takia, koska olen mielessäni kehitellyt laitetta, jossa olisi samantyylinen liike kuin technogymin pulldown - laitteessa, eli kahvaa ei vedetä suoraan alaspäin, vaan se kiertää vähän sivulta ( vähän kuin lumienkeliä tehdessä).
Mutta laitteessa ei olisi kahvaa mistä vedetään, vaan sellaiset vähän pehmustetut putket, jotka tulisi ojentajien kohdalle, ja niitä työnnettäisiin alaspäin ylä-taljan tavoin.
Lyhyesti sanottuna se olisi laite, jossa hauista ei käytetä, vaan siinä pystyisi tekemään työn pelkästään latseilla, eikä hauiksella pystyisi huijaamaan.
Mitä mieltä olisitte sellaisesta laitteesta? Tykkään rakennella juttuja ja olisi kiva nähdä mitä siitä syntyisi :)

Sama ongelma ylätaljaa tehdessä... Vituttavaa

Vetäkää niillä kyynärpäillä eikä ranteilla, niin menee selälle. Apinaote auttaa. Eri kahvojakin kannattaa kokeilla.

Mitä luultavimmin joko tehdään liian suurilla painoilla ja/tai väärällä tekniikalla, jos hauis väsyy ennen latseja. Ite on tuon joutunu kokemaan kantapään kautta ja pudottamaan painoja kymmeniä kiloja, jotta latsit pääsee tekeen kaiken työn. Nykyään ei tunnu hauiksessa yhtään, vaikka minkälaiset sarjat vetää ylätaljassa. Ei siis yhtään mitään.

Tuon itseasiassa melko haastavaa opetella vetämään vain ja ainoastaan selällä. Aluks meinas usko mennä ku ihan tuskassa veti jollain mikkihiiripainoilla, eikä selkä vaan jaksanu. Nykyään kuitenki on ihan eri meininki ja tuntuma aivan eri planeetalta.

http://www.drdarden.com/img/photos/B-Neck.jpg Tollasta tarkottanet? Meijän salilla on sellanen, ja mun mielestä se on todella huono laite. Ite "jouduin" sitä kerran käyttämään, kun hauis revähti ja selkääkin oli pakko päästä treenaamaan, mutta ilman hauista.

Just tollasta meinasin, paitsi että vähän yksinkertaistetummin. Voisitko muuten selittää miksi se oli niin huono? Ite kun kuvittelen sen niin vaikuttaa niin hyvältä... :S

Mitä luultavimmin joko tehdään liian suurilla painoilla ja/tai väärällä tekniikalla, jos hauis väsyy ennen latseja. Ite on tuon joutunu kokemaan kantapään kautta ja pudottamaan painoja kymmeniä kiloja, jotta latsit pääsee tekeen kaiken työn. Nykyään ei tunnu hauiksessa yhtään, vaikka minkälaiset sarjat vetää ylätaljassa. Ei siis yhtään mitään.

Tuon itseasiassa melko haastavaa opetella vetämään vain ja ainoastaan selällä. Aluks meinas usko mennä ku ihan tuskassa veti jollain mikkihiiripainoilla, eikä selkä vaan jaksanu. Nykyään kuitenki on ihan eri meininki ja tuntuma aivan eri planeetalta.

Joo se voi olla et tulee käytettyy liikaa painoja, ja taitaapi tekniikkakin olla vähän miten sattuu... Vituttaa vaan kun vaikka kuinka yrittäis tehdä puhtaasti nii ei vaa oikee tuu sitä fiilistä et latsi tekee työn.

Pitääkin kysyä, että kun teette ihmiset ylätaljaa, niin rupeeko teillä esim. sarjan lopussa "polttelemaan" latseissa, niin että tietää että se varmasti tekee töitä?
Itsellä ei oikeen ikinä tunnu latseissa mitään, vaikka kuinka kovaa treenaisin.
Eikä myöskään ole melkein ikinä latsit kipeinä seuraavana päivänä, kuinkas muilla ??

Se vaatii kyllä vähän mieltä nostaa sitä tappia pakasta kymmeniä kiloja ylemmäs, mutta kyllä sun se vaan kannattaa tehdä. Sulla on lukemani perusteella täsmälleen sama tilanne menossa ku mulla oli aikoinaan.

Ei se hetkessä ala kulkeen, koska jos oot aina vetäny päin persettä (kuten minä), niin se ottaa aikansa. Pitää vaan keskittyä helvetisti siihen vetämiseen ja pistää ne latsit töihin. Ikään ku roikut tangossa vapaana ja sitte vaan alat selällä kiskoon samaan aikaan ku hauis vaan kattelee vierestä. Liian isoilla romuilla tuota on vaikeampi oppia.

Ja kyllä alko latsit tuleen kipeeks ja jopa pumppiin tuon tekniikan opettelun jälkeen. Noita asioita ei ollu koskaan ennen mulle tapahtunu.

Just tollasta meinasin, paitsi että vähän yksinkertaistetummin. Voisitko muuten selittää miksi se oli niin huono? Ite kun kuvittelen sen niin vaikuttaa niin hyvältä... :S

Meinasin alkaa perustelemaan, mut ei tullu mieleen mitään kauheen järkevää (koska siitä on jo aikaa, ku sitä viimeks käytin). Teoriassahan tuo vaikuttaa hyvältä tavalta aktivoida latsit, mutta käytännössä ensinäkään tossa ei voi käyttää mitään isoja painoja ja mulla ainakin tuntuma latseissa jäi aika vähäseks. Noi osat, mitä käsillä painetaan, ei myöskään tunnu kauheen hyviltä (nyt en osaa kyllä selittää yhtään hyvin). Tietysti tuo on huono verrattuna ylätaljaan, koska se ei ole moninivelliike.

Mulla on ollu ylätaljan kanssa myös tota samaa ongelmaa, että liike menee aika paljon käsille. Remmeillä tätä saa hieman vähennettyä, mutta ei silti poistettua. Ilman remmejä levee myötäote ylätaljassa tuntuu tosi paljon noissa brachioradialiksissa. Leuat on mun mielestä paljon parempi liike jo helppoutensakin takia. Leuanvedolla saa latsit varmasti työskentelemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo tuo on kyl totta, joskus kun vedin leukoja ylätaljan tilalla, niin oli muute eka kerta kun latsit tuli kippeiks seuraavana päivänä.

No mitä jos heität sen ylätaljan pois ja vedät miehekkäästi leukoja? Tämä on toiminut minulla ja latsit huutaa hoosiannaa joka treenissä. :)

Oletko, ketjun aloittaja, paljonkin jo tehnyt ylätaljaa ja leukaa? Eli oletko saanut jo sarjapainoissa selvää kehitystä? Kyseinen liike on nimittäin arkielämässä sen verran harvoin tarpeellinen, että voi hyvin olla ettet vain vielä ole oppinut käyttämään selkääsi kunnolla siinä liikkeessä. Minulla kesti kauan ennen kuin ylätalja ja leuanveto rupes selkäliikkeiltä tuntumaan, se oli just selmosta käsillä tekemistä, selkä ja hartiat väärässä asennossa ähräämistä. Sen jälkeen kun ainakin omasta mielestäni hokasin miten selkäliikkeet tehdään selkälihaksilla, ei hauisten ylikäyttäminen/liian aikaisin rasittuminen ole ollut lainkaan ongelma. Ja en edes tee juurikaan eristettyä hauista joten mulla tuskin on mitkään erityisen suorituskykyiset habat.

Itsekkin huomasin, että pitäneepi ostaa vetoremmit kun ei riitä puristusvoima enää ylätaljassa. Kaverin remmejä testasin eilen, niin perhana kun on latsit hellänä nyt :D

Mutta tähän väliin kysymys; Onko käytännössä merkitystä, teetkö latsit n. 90-asteen kulmassa istuen, vai "nojaten".
Ohessa kuvat:

2.webp
6565_1_Ylatalja226.webp

Eihän kukaan voi ylätaljaa oikeasti tehdä tuollaisessa nojaus asennossa? Eihän tossa saa kunnon rautoja liikkeelle kun joutuu alaselällä tukemaan asentoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom