ylätaljasta tietoa!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
vaikuttaako treenaajan paino ratkaisevasti käytettäviin treenipainoihin ylätaljassa? Miten yläselän todellista voimaa voidaan muuten mitata? :worship:

Mä väittäsin, että jos on egopainot ja vedetään pakkaa lähinnä käsillä, niin vaikuttaa. Mutta kun vedetään sitä pakkaa selällä, niin se oma paino ei ainakaan ihan heti tuu vastaan. Ja voihan ittensä ikäänkuin lukita jaloilla siihen penkkiin niin ettei nouse pakan mukana korkeuksiin.

Ei vaikuta. Jos ylätaljaa tehdään oikein, niin yläselän lihakset tekevät sen työn ja näin ollen lihaksen koko, -hermotus ja -kiinnityskohdat vaikuttavat eniten ylätaljan treenipainoihin.

Ehkäpä paras tapa mitata yläselän todellista voimaa on leuanveto leveällä otteella. Itseasiassa ylätaljahan on vain variaatio leuanvedosta.

Tuonhan pitäis ottaa "latseihin", eli latissimus dorseihin, mitä ne sitten ikinä suomeksi ovatkaan... Musta jotenkin tuntuu ettei mulla ole koko lihasta, siis miten hemmetissä sen vedon saisi tonne keskitettyä. Ja exrx:n kuvissa näyttää olevan enemmän kyljessä kuin selässä...

Cockton sanoi:
Tuonhan pitäis ottaa "latseihin", eli latissimus dorseihin, mitä ne sitten ikinä suomeksi ovatkaan... Musta jotenkin tuntuu ettei mulla ole koko lihasta, siis miten hemmetissä sen vedon saisi tonne keskitettyä. Ja exrx:n kuvissa näyttää olevan enemmän kyljessä kuin selässä...

Mulla menee ihan käsille koko liike, joten en tee sitä. Ylätalja kapealla ottaa mulla pirun hyvin.

Latissimus dorsi= latsit= leveä selkälihas.

Cockton sanoi:
Sama homma.. Ei taho saada tuntumaa ei sitte niin millään :(

Cockton sanoi:
Kokeileppa lapiokahvalla, saattais onnistua keskittyminen paremmin.

neutraali sanoi:
Kokeileppa lapiokahvalla, saattais onnistua keskittyminen paremmin.

Lapiokahva? Onko kyseessä alataljassa usein oleva kahva jossa nyrkit lähes yhdessä? Täytyypi kokeilla ensi kerralla, kanssa vaikeuksia saada tuntumaan latseihin ylätaljassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pyranha sanoi:
Lapiokahva? Onko kyseessä alataljassa usein oleva kahva jossa nyrkit lähes yhdessä?
Ei.

r102.jpg

On muuten erittäin hyvä kahva juuri nimenomaisessa liikkeessä.

On kyllä kapeannäköinen tuo lapiokahva, meidän salilla on varmaan 2kertaa ton levyinen se tanko.

Se pitkä lapiokahva voi olla jolleen 170-senttiselle(tai lyhytkätiselle) kaverille turhan pitkä, ei pysty tekee täyttä liikerataa.
Yks tosi hyvä liike latseille on ylätalja vastaotteella, pikkurillien väli 30-40cm.

pakkomielle.com sanoi:
Se pitkä lapiokahva voi olla jolleen 170-senttiselle(tai lyhytkätiselle) kaverille turhan pitkä, ei pysty tekee täyttä liikerataa.
Yks tosi hyvä liike latseille on ylätalja vastaotteella, pikkurillien väli 30-40cm.
IMO mitä leveempi(siis järkevissä rajoissa tottakai:)) sen paremmin ottaa latseihin eli juuri hyvä se on lyhyellekin kaverille tai siis ainakin vielä tuommoselle 170 senttiselle.

Juu kyllä tollanen lapio löytyy, huomenna menee kokeiluun. Katotaan josko sieltä joku lihas löytyisi. Selkätreeniohjeilla saan kyllä hienosti tuntuman alataljassa tai käsipainoilla soutaessa, kivahan se olis jos tuoki alkais tuntumaan.

Itsekin löysin tuntuman tuollaisella lapiokahvalla. Alunperin tein ylätaljaa leveällä otteella, mutta kun vaihdoin lapiokahvaan, tiputin painoja reilusti ja opettelin tekniikan kunnolla niin kyllä on tuntunut hyvältä! Egoilupainoja kun käyttää niin heti menee tekniikka keturalleen...

neutraali sanoi:
IMO mitä leveempi(siis järkevissä rajoissa tottakai:)) sen paremmin ottaa latseihin eli juuri hyvä se on lyhyellekin kaverille tai siis ainakin vielä tuommoselle 170 senttiselle.

Kyllä se lapiokahva saa todellakin sen leveämpi olla. En sitten tiedä missä pituusraja menee, mutta näyttää sillä salilla naisetkin tekevän, että tuskin ne rajat ihan heti vataan tulee. Lapiokahta vai suht leveä myötäote toimii mulla parhaiten ylätaljassa.

Minä en kyllä saa leuanvetoa tuntumaan läheskään yhtä hyvin selässä kuin mitä ylätaljaa. Tahtoo mennä leuanveto käsille enemmän oli asento mikä tahansa.

Minullakin oli ylätaljan kanssa vaikeuksia alussa, tahtoi mennä vähän liikaa käsille. Tomin kirjoittaman selkätreeniohjeen jälkeen ongelma katosi täysin, tuntuma löytyy nyt vaivattomasti oli liikkeenä sitten ylä- tai alatalja. :)

Lapiota en ole kokeillut, mutta normikahvalla mitä leveempi ote niin sitä enempi tuntuu latseissa. Mulla ylätaljassa saa tuntuman latseihin suorituksessa, mutta leuanvedolla ei niinkään, sen taas tuntee sit seuraavana päivänä. :rock:

Alataljassa ite sain parhaan tuntuman isolla venytyksellä, mutta sepä taitaa olla vääräoppinen tapa. Enpä ole yli puoleen vuoteen tehnyt alataljaa, voisi joskus kokeilla sitä suoraselkäistä versiota.

Pitääpä itsekin ottaa tuo lapiokahva testiin, josko sillä saisi mukavammin tuntumaa kuin "normaalilla". Tosin, viimeaikoina on sekin alkanut pikkuhiljaa tuntumaan oikeissa paikoissa, mutta vielä parempi tuntuma olisi kyllä tervetullut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom