Ylätalja vs. leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ite aina ihmettelin ku kaikki kehotti tekemään noit leukoi myötäotteel. En saanu mitään tuntumaa kuitenkaan selkään (voi olla et tein jotenki väärin), mut sit kokeilin ylätaljaa ja kyl sai pirun hyvän tuntuman selkään ja seuraavana päivänäki huomas et oli selän lihakset kipeenä. Sen jälkeen oon tehny tota ylätaljaa eli se on aika yksilöllistä, kannattaa kokeilla molempii.

Ikuisuuskysymyksiä. Omasta mielestä ylätaljassa saa paremman tuntuman kuin leuanvedossa. Toisaalta leuanvedossa taas saa puristettua paremmin viimeisetkin voimat käyttöön. Molempi parahin.

kannattaa keskittyy olkanivelen liikkeeseen, teki sitten kumpaa tahansa. kunnolla hartiat ylös ylävaiheessa, sitten hartioilla veto alas ja sen jälkeen jatkaen käsivedolla. hartiat ei saa nousta korviin liikkeen ala-asennossa. tää on yks ratkaseva juttu siihen tuntuman saantiin. rinta pystyyn ala-asennossa kans, ettei valahda rintalihaksille koko liike.

periaatteessa leuanveto aktivoi enemmän myös tasapainottavia lihaksia ja koordinaatio kehittyy paremmin. lisäksi se on oman painon liikuttamista eikä istuskelua... ikäänkuin käytännönläheisempää treeniä siis.

Rakenteesta se riippuu aika paljon kumpi on parempi, tekniikasta ehkä vielä enemmän. Leuoissa saa yleensä huonomman tuntuman - oli mikä ote tahansa ja suoritus erinomainen - verrattuna hyvällä tekniikalla ja itselle sopivimmalla kahvalla ja otteella tehtyyn ylätaljaan. Jos taas verrataan raivotekniikalla tehtyyn leukoihin ja ylätaljaan voi leuat viedä voiton tuntumassa ja treenin jälkeisessä lihaskivussa. Ja käsien ja selän väliset voimasuhteet vaikuttavat lisäksi paljon siihen kummassa saa paremman tuntuman, leuat tosiaan ottavat yleensä enemmän käsiin ja muutenkin koko kroppaan, esim palautusaika sarjojen välissä on oltava lievästi pidempi kuin ylätaljassa jos haluaa kunnolla puristaa mehut irti selästä.

Tuntuma ja lihaskipu eivät suoraan ole merkkejä lihaskasvusta mutta tästä onkin ollut puhetta lähiaikoina omassa topikissaan. Itse olen kyllä paljon enemmän tuntuman kannattaja bodauksessa kuin raivotekniikoiden ja voimalla jylläämisen kannattaja. Silti vaihtelua ei pidä unohtaa.

Originally posted by Tomi
Mä lopetin leuanvedon pari vuotta sitten, koska se kävi enemmän forkkuihin ja hauiksiin kuin itse latseihin.
Lakkas käymästä hauiksiin kun aloin noudattamaan olikosenytMiken ohjetta notta ei laske ala-asennossa käsiä suoraksi vaan pitää kokoajan supistuksen latseissa.

Hyviä liikkeitä molemmat. Just kävin selän reenamassa salilla ja molempia tuli tehtyä: treenin ekana liikkeinä leuanvetoa myötäotteella kutosen sarjoja ja vikana liikkeenä ylätaljaa kapealla kahvalla pari 15 toiston sarjaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Loistavia liikkeitä molemmat kyllä, juuri siksi että niissä on runsaasti sovellusmahdollisuuksia. Leuat leveänä lisäpainoilla ja ylätalja kapealla kahvalla parhaat minulle.

Itse teen ton myötäoteleuat leveellä otteella ekana, ja sitten viimeseneä taljaa leveellä niskan taa. Kannattaisiko siis vaihtaa tuo niskantaakse-liike kapeaksi eteen, vai tehdä leukojen tilasta vuoroviikoin (siis jos monipuolisuutta haetaan)?

Originally posted by mikkon75
Ylätalja vai leuanveto myötäotteella, kumpi ompi parempi? Onko näissä loppujen lopuksi mitään konkreettista eroa?

Ylätaljalla on helpompi kohdistaa liike sinne minne haluaa. Esim halutessa trapetsin alaosaan kehitystä jätetään koko "hartioiden yläasento" pois, pidetään hartiat alhaalla ja keskitytään vetoon pelkällä alaosalla, kädet tietysti auttavat...

Leaunveto taas on hyvä koko-kropanliike, joka on ainakin urheilijoiden treenissä aika ylivertainen taljaan verrattuna.

Originally posted by jto
hartiat ei saa nousta korviin liikkeen ala-asennossa. tää on yks ratkaseva juttu siihen tuntuman saantiin. rinta pystyyn ala-asennossa kans, ettei valahda rintalihaksille koko liike.

Saa kyllä tehdä aika väärin leuanvedot, että pystyy suorittamaan liikkeen rintalihaksilla? :confused:

semmosiakin näkee... ei sitä tietenkään pelkillä tisseillä tehdä, mutta jos hartiat kääntyy eteen ja selkä köyristyy, menee iso osa rasituksesta myös rintalihaksille. sillon ei taatusti se tuntuma selkään oo niin hyvä.

Ylätalja = helppo tehdä, ei halutessa niinkään raskas, kohdistuu aikalailla selkään (+käsiin).

Leuanveto = lähes koko kropan raskas liike, kohdistuu joillakin käsiin aika rankasti, tehokas liike, "onko miehessä voimaa riuhtoa?" -prooffiliike. ;)

Originally posted by VahvaJussi
Saa olla aika fakiiri että saa "ison osan rasituksesta myös rintalihaksille" tehdessä leukoja.

Joo, oon samaa mieltä. Ellei sitten työnnä tosi kovaa alastulovaiheessa. :david:

Tekniikan tai voimanpuute se taitaa vaivata, mutta tuntumaan ei selkään oikein tahdo leuanvedolla saada, yleensä teen ylätaljan kapealla tai hartoiden levvyisellä otteella ja leukoja sitten yks sarja lopuksi...

Paremman tuntuman saan ylätaljalla. Johtuu siitä että leukoja menee aika vähän, eli se menee sellaseks tehorepimiseks. Vuorotellen niitä teen selkätreeneissä, pumppitreenissä ylätaljaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom