Ylätalja rintaan asti vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Miten on kun tekee ylätajaa eteen, niin onko väliä sillä vetääkö rintaan asti vai jättääkö 10-15 cm vajaaksi. Tapahtuuko siellä lopussa jonkin lihaksen aktivoituminen mitä ei tapahdu vajaassa liikkeessä, jos ei niin vajaassa liikkeessä on etuna isommat painot.

Ite teen vähän vajaaksi. Olen kokeillut rintaan asti, mutta tuloksena oli vain hajonnut olkapää. Saattoi olla, että oli sattumaakin.

Riippuu suoritustavasta, kapealla otteella tai leveällä otteella suoraan alas vetäen vedän rintaan asti mutta sitten jos leveän otteen tangosta oikein ottaa ja lievän takakenon isoilla painoilla, ei sitä oikein "voi" saada rintaan, lavat kolisee yhteen ennen sitä. :)

Juu itellä Ravenin kanssa samoja tuntemuksia, tosin ei vielä (onneksi) olkapäätä hajalla.
Lämmitellessä teen (olen tehnyt) liikkeen rintaan asti, silloin se on ottanut kyllä ilkeästi olkapäähän.
Itse sitten raskailla painoilla en tee loppuun, syyt:

1. Sen viimeisen 10cm olen katsonut turhaksi kun joutuisi painoja vähentämään 25kg. Nuo isot painot kuitenkin rasittavat paremmin selän lihaksia liike hieman vajaaksi jätettynä kuin että pienillä painoilla U-L-T-R-A-puhtaita toistoja. Minun mielestä.

2.Pelkään olkapääni puolesta.

Kapealla otteella vedän rintaan asti. Vastaotteella ei tahdo rintaan mennä. Ylätaljassa keskityn hyvään tuntumaan ja puhtaaseen tekniikkaan. Toimii paremmin ainakin mulla verrattuna siihen, että tekis 2* isommilla painoilla ja hirveällä heijarilla. Jälkimmäisessä tulee toki tehtyä alaselkä samalla, tai oikeastaan lähinnä pelkkä alaselkä :)
Maastaveto ja selänojennukset omina liikkeinään;)

Yritän vetää rintaan asti, ilman heijausta. Tosin painot mitoitan siten, että 7-10 toiston sarjassa viimeiset eivät rintaan asti tule.

Itsekkin jätän rinnasta vajaaksi, lähinnä ihan sen vuoksi koska olkapää kiukuttelee sit jälkeen päin. Onhan sitä rintaankin koitettu vetää, mut tosimieshän ei niin paljoa taivu. :D

Ylärinnan ja kaulan alaosan rajamaille tanko pysähtyy kaikilla otteilla. Pyrin pysäyttämään tangon rinnalle mutta tietenkin aina kun lisää painoa niin aluksi ei voi joka toistossa pysäyttää, ekat toistot menee hyvin mutta esim neljässä vikassa se pysäytys on jo todella lyhytaikainen. Niillä painoilla sitten tahkotaan niin pitkään että pysäyttäminen jo onnistuu hyvin joka toistolla niin voi taas pistää lissöö paenoo.

Mulle riittää, kunhan se tanko tulee leuan alapuolelle. Ilman painoa saan juuri ja juuri vedettyä sen tangon rintaan kiinni. Juu, venyttelyt ovat jääneet vähälle....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kapealla otteella vedän rintaan asti. Vastaotteella ei tahdo rintaan mennä. Ylätaljassa keskityn hyvään tuntumaan ja puhtaaseen tekniikkaan. Toimii paremmin ainakin mulla verrattuna siihen, että tekis 2* isommilla painoilla ja hirveällä heijarilla.
juuri näin!

salilla näkee porukkaa jonka mielestäni tärkein asia tässä liikkeessä on saada mahdollisimman suuret painot pakkaan. siinä sitten aluksi kiskaistaan koko vartalo taakse ja sitten hilataan hauiksilla tankoa vähän lähemmäs rintaa. mielestäni tämä on yhtä noloa kuin leukojen vetäminen jalkojen heiluttelulla jättäen 20 viimeistä ("turhaa") senttiä pois.

vajaassa liikkeessä on etuna isommat painot.
toisille se egoilu on tärkeämpää kuin kehittyminen...

tarkennusta

Tarkennanpa hieman tuota kysymystäni. Se mikä minua kiinnostaa on se, että jääkö joku lihas treenaamatta lyhyemmässä liikkeessä ja tarkoitus olisi tehdä se vajaakin liike puhtaasti eikä selällä heiaamalla.

vedä loppuun asti jos ei tunnu pahalta. miksi jättää se 10cm tekemättä jos sillä ei ole väliä?

Täs välis vois vissii kysästä, et mul on viel noist vanhoista kunnon rinta&hauis-ajoista muistona hitusen huono ryhti, niin et mä pääsisin siit huonost ryhdist eroon kannattaaks mun tehä ylätalja rinnan päälle vai niskan taakke?

Re: tarkennusta

Originally posted by mtk77
Tarkennanpa hieman tuota kysymystäni. Se mikä minua kiinnostaa on se, että jääkö joku lihas treenaamatta lyhyemmässä liikkeessä ja tarkoitus olisi tehdä se vajaakin liike puhtaasti eikä selällä heiaamalla.

Mitä pidempi liikerata ylätaljassa sitä paremmin ja monipuolisemmin yläselän lihakset luonnollisesti treenaantuvat. Kyllä sen huomaa hyvin helposti miten paljon kokonaisvaltaisempi tuntuma ja kovempi pumppi tulee kun tekee liikkeen oikein. Ja jo suorituksen aikana eron huomaa; ehkä helpoiten itse huomaan tuon liikeradan merkityksen kapeessa vastaotevedossa eteen; jos jättää vajaaksi käy liike lähinnä hauiksiin ja yläselän yläosiin, mutta kun tekee alas asti, tuntuu vahva supistus; ja jopa pistos leveiden selkälihasten alaosissa alaselän sivuilla.

Kulmasoudussa ihan sama juttu, lyhyt nylkytys liian pystyssä asennossa ei todellakaan treenaa selkää yhtä hyvin kuin laaja liikerata lattiansuuntaisessa asennossa.

Originally posted by Legsa
Täs välis vois vissii kysästä, et mul on viel noist vanhoista kunnon rinta&hauis-ajoista muistona hitusen huono ryhti, niin et mä pääsisin siit huonost ryhdist eroon kannattaaks mun tehä ylätalja rinnan päälle vai niskan taakke?

Niskan taakse kun tekee kiertyy olkanivelet vähän kieroon. Eli jos tekee ei ainakaan kannata periaatteessa niskaan asti vetää tankoa. Ei tuo epätasapaino voi korjaantua noin helposti, venyttele ja treenaa sekä rintaa että etenkin selkää (+ takaolkapäitä) monipuolisesti niin kyllä se siitä.

Originally posted by Legsa

Jos niskan taakse teet, niin kannattaa istua sitten siihen talja-jakkaralle siten että selkä on painopakkoihin päin. Siitä on sitten hyvä vedellä taljaa suoraan ylhäältä-alas ilman että olkapäät pahemmin rasittuu. Tämä varmasti tiesitkin, mutta ajattelin kuitenkin mainita.

Originally posted by Shamrock
Jos niskan taakse teet, niin kannattaa istua sitten siihen talja-jakkaralle siten että selkä on painopakkoihin päin. Siitä on sitten hyvä vedellä taljaa suoraan ylhäältä-alas ilman että olkapäät pahemmin rasittuu. Tämä varmasti tiesitkin, mutta ajattelin kuitenkin mainita.

:confused: Voipi olla vaikeeta pysyä jakkaralla, jos on pakassa painoo yli oman ;)

Originally posted by stranger
:confused: Voipi olla vaikeeta pysyä jakkaralla, jos on pakassa painoo yli oman ;)

Nooh puristaa sisäreisillä jakkaraa perkeleesti että pysyy paikallaan. Tai sitten ankkuroi itsensä jakkaraan vetämällä verkkarien persusosan jakkaran reunan alle!(jossa tulee kyllä sellaista 10cm huojuntaa ylös alas, jos pakassa enemmän kuin omapaino):D

Suositut

Back
Ylös Bottom