Ylätalja, latsien varma kehittäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Latsi = latissimus dorsi = leveä selkälihas

Seuraavaksi paneudumme usein väärin tehtyyn ylätaljaan.

Selkäliikkeissä supistus on tärkeä, se on venytystä tärkeämpi. Ylätalja on silti oivallinen tapa saada latsit venymään voimakkaasti ja supistumaan tehokkaasti. Ylätaljassa on kuitenkin tekniikoita yhtä monta kuin on vääntäjiäkin. Otetaan nyt kuitenkin tekniikkaneuvo sieltä puhtaammasta päästä.

Suurin virhe ylätaljassa on alaselän käyttäminen vipuvartena painon alas vetämisessä. Tämä aiheuttaa voimakkaan takanojan ja erittäin tärkeän supistuksen poisjäämisen kehon nytkäytyksen tullessa alavaiheessa mukaan. Tarkoitus on supistaa latsit mahdollisimman suurella painolla käyttämättä kuitenkaan alaselällä otettua vauhtia pakan liikuttamiseen.

Ota hieman hartioita leveämpi ote tangosta, käytä mielellään myötäotetta, se on parempi ja rasittaa vähemmän hauiksia. Käsien täydellinen suoristaminen ei ole tarpeen yläasennossa, vaan latsit saa venymään ilman käsien suoristamista ja olkapäiden "roikkumista". Aloita liike vetämällä kyynärpäitä alas, pyri siis liikuttamaan kyynärpäitä, älä ajattele vetäväsi tankoa käsilläsi. Työnnä rintaa vahvasti ulos ja käännä selkää hieman kaarelle. Vedä tanko rintaan asti(ei täysin pakollista), älä kuitenkaan pyri pysäyttämään tankoa, sillä silloin hauikset tekevät töitä liikaa. Anna tangon nousta sopivalla vauhdilla ylös ja toista liike joustavalla liikkeellä. Pyri tekemään liike heijaamatta liikaa taaksepäin, oikeaoppinen heijaus on 10cm luokkaa.

Kevyellä painolla tehtynä voit myös pysäyttää tangon sarjan aikana ylös ja venyttää vahvasti latseja kiertämällä kehoa oikealle ja vasemmalle.

Remmit ovat hyvä apu hauiksien eliminoimisessa ja auttavat rutistamaan juuri kyynärpäillä.

1.jpg

2.jpg

Kuvat otettu City gymillä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
:worship:

Tackar taasen!

Tanko niskan taakse?

Loistavaa Mike :thumbs:

Olen miettinyt kovasti, onko tuolla liikkeellä sitten paljoa eroa, jos tangon vetää niskan taakse? Sillä menetelmällä olen tähän asti tehnyt ja näyttää moni muukin tekevän.

Ja jotka olen nähnyt tuohon eteen tekevän, on yleensä suunnilleen selkä ainakin 45 asteen kulmassa :D

Onkos suurtakaan eroa, tekeekö tuolla kuvassa olevalla tangolla vai lapiokahvaisella. Ite saan paremman supistuksen lapiokahvalla ja otekin on jotenkin luonnollisempi.

vittu mulla meni latsit pumppiin ku kattelin noita kuvia ja tuntumaa hain noiden kuvien mukaan tässä tietsikan äärellä!:hyper: :rock:

vielä pari mielikuvasarjaa niin voi palkkarin mennä ottaan...:whip: :D

Itselläni oli pitkään ongelma saada rasitus pois hauiksilta. Yksi asia joka auttoi (siis tuon kyynärpää kikan lisäksi) on se että ei rutista sitä kahvaa vaan pitää apinaotteella semmoista koukkumaista otetta siitä (kuvissakin näkyy)

mxm sanoi:
Onkos suurtakaan eroa, tekeekö tuolla kuvassa olevalla tangolla vai lapiokahvaisella. Ite saan paremman supistuksen lapiokahvalla ja otekin on jotenkin luonnollisempi.

Huomattavasti paremmin menee perillä täälläkin lapiokahvalla tehtynä. Suosittelen kokeilemaan jos ette ole kokeilleet.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaapi joskus koittaa myös kapeaa v-kahvaa (tai miksi nyt kukin sitä kutsuukaan). Ite en tuolla tahtonu aikoinaan saada tuntumaa, mutta nyt kun on kehdannu vähän tiputtaa sarjapainoja, saa tuolla aika mojovan supistuksen latseihin.

Emmah sanoi:
Kannattaapi joskus koittaa myös kapeaa v-kahvaa (tai miksi nyt kukin sitä kutsuukaan). Ite en tuolla tahtonu aikoinaan saada tuntumaa, mutta nyt kun on kehdannu vähän tiputtaa sarjapainoja, saa tuolla aika mojovan supistuksen latseihin.

Jep, v-kahvalla saa loistavan tuntuman, sillä tulee hinkattua joka selkäreenissä! Alataljassa en saa yhtä hyvää fiilistä kuin ylätaljassa v-kahvalla.

V-kahva on mun toinen suosikki ja sillä itseasiassa pystyn liikuttamaan joku 10-15 kg isompia rautoja mitä sillä ns. normaalilla ylätaljan kahvalla.

Itse käytän selkäpäivänä tuota kuvissakin näkyvää kahvaa ja sitten sitä kapeampaa "v-kahvaa". Molemmat toimii ihan mukavasti.
Lapiota käytän silloin, kun teen ns. ylimääräisen treenin selälle (jalkatreenin perään) ja sekin tuntuu hyvältä. Tuo kuvissa oleva kahva on kuitenkin ehkä hankalin tuntuman kannalta, eli sen kanssa joutuu eniten keskittymään liikkeeseen.

Timba79 sanoi:
V-kahva on mun toinen suosikki ja sillä itseasiassa pystyn liikuttamaan joku 10-15 kg isompia rautoja mitä sillä ns. normaalilla ylätaljan kahvalla.
Oman kokemukseni perusteella v-kahvalla pystyn periaatteessa vetämään isompia rautoja, mutta niillä tuppaa liike menemään sellaiseks jökitykseks, että tulee latsien sijasta reenattua enemmänkin vatsoja :lol2: Kun taas vähennän tuolla leveällä tehdyistä painoista sen 10kg ja teen liikkeen hieman tavallista ylätaljavetoa enemmän taaksepäin kallistuneena, saan latseihin parhaan poltteen.

Itselläni kädet aktivoituu liikeessä, enkä oikein osaa muutenkaan tehdä tätä liikettä. Ostan kohta vetoremmit ja varmasti helpottaa.. Ja kokeilla tuota Miken neuvvoa..:D

ak8400 sanoi:
Itselläni oli pitkään ongelma saada rasitus pois hauiksilta. Yksi asia joka auttoi (siis tuon kyynärpää kikan lisäksi) on se että ei rutista sitä kahvaa vaan pitää apinaotteella semmoista koukkumaista otetta siitä (kuvissakin näkyy)

Samma här.:kippis1:

Ite vaihtelen tankoja ja oteleveyttä melkeenpä treeneittäin. Yleensä yritän tehdä tangosta riippumatta "samoilla" painoilla, annan sitten vaikka toistomäärissä periksi.

Lapiokahvalla mä en saa minkäänlaista tuntumaa, mutta sen sijaan v-kahva rules. Tosin meidän salilla se ei ole v, vaan sellainen missä on kämmenet vastakkain. Melkein sama asia kuitenkin. Mullakin tulee kapealla joku 5-10kg enemmän kuin leveällä, ja vieläpä puhtaammin.

Olen pitänyt selkätreenissä periaatteena, että otan leveällä ja kapealla. Ne on kuitenkin ihan eri liikkeet. Leveällä otettuna kyynärpäät liikkuu ylhäältä sivulle, kapealla ylhäältä eteen. Kapealla tehtynä liike on siis selän kannalta melkoisen samanlainen liike kuin pullover.

Emmah sanoi:
Oman kokemukseni perusteella v-kahvalla pystyn periaatteessa vetämään isompia rautoja, mutta niillä tuppaa liike menemään sellaiseks jökitykseks, että tulee latsien sijasta reenattua enemmänkin vatsoja :lol2: Kun taas vähennän tuolla leveällä tehdyistä painoista sen 10kg ja teen liikkeen hieman tavallista ylätaljavetoa enemmän taaksepäin kallistuneena, saan latseihin parhaan poltteen.

Kyllä mä saan sen menemään paremmin selälle perille mitä tavallisen kahvan kanssa, tosin ottaa se vähän enemmän käsillekin, juuri tuosta otteesta johtuen. Mutta eipä tuo mikään ongelma ole mulla, kun kerran selälle saa hyvin perille meneen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom