yläselkäliikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lmn
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

lmn

Ikä
40
Minulla on ongelma. En saa millään yläselkääni kunnon tatsia. Mitkä olisi hyviä liikkeitä noin teidän mielestänne? Olen kokeillut mm. ylätaljaa eri oteleveyksillä, mutta tuntuu että polte syntyy vain hauikseen...

samalla jos viitisii, niin voi laittaa myös hyviä perus alaselkäliikkeitä jos joutaa... sen maven lisäksi :)

Kiitos etukäteen.

Tietämättä ja näkemättä miten treenaat on vaiketa sanoa missä menee vikaan. Itselläni auttoi yläselkään tuntuman saamiseen painojen puolitus ja liikkeen äärimmäisen huolellinen suoritus.

Originally posted by lmn
Minulla on ongelma. En saa millään yläselkääni kunnon tatsia. Mitkä olisi hyviä liikkeitä noin teidän mielestänne? Olen kokeillut mm. ylätaljaa eri oteleveyksillä, mutta tuntuu että polte syntyy vain hauikseen...

samalla jos viitisii, niin voi laittaa myös hyviä perus alaselkäliikkeitä jos joutaa... sen maven lisäksi :)

Kiitos etukäteen.

Niin kai sulla vetoremmit on...ja sitten kun ne on kiinni vedetty ja sormissa sinertää niin painoksi taljaan 5kg ja hissun kissun niin että se liike löytyy,veikkaanpa että liikaa painoa ollut as usual ja heijaaminen veks!

eipä mulla noita remmejä ole. ne vissiin täytyy hankkia, ja sitten se tekniikka kuntoon...

Vähän samaa ongelmaa täällä, mut nyt oon "löytäny" kulmasoudun tangolla, ja sillä kyllä saa yläselkään tuntumaa ja kunnolla. Paljon paremmin kuin vaikka ylätaljassa.

Alatalja.

Aivan hiton hyvän tatsin saat yläselkään, kun vedät alataljassa vähennyksiä ja pakkoja.

esim. ekan satsin teet 12 ihan loppuun. Sitten otat vaikka 15-20% painoista veke jä väännät niin paljon kuin jaksat, ja siihen viellä avustaja avustaa parit pakot päälle niin ajaijai :) :kippis1:

ylätäljaa mut millätavalla

Onko noissa ylätalja liikkeissä, eli eteen leveeltä & kapeelta ja sit taakse leveeltä. Kun noita kahta jälkimmäistä teen niin saan ihan kivan tuntuman, mutta kun teen eteen leveeltä ei oikeen tuntumaa tule. Oon ymmärtänyt että se pitää vetää rintaan asti ja kun hyytyy niin ettei jaksa rintaan asti, niin silti sen jälkeen jaksaisi monta esim leukaan tai hieman ylemmäs. Eli miten kannattaisi tehdä, tavoitteena on voima ja lihas siinä sivutuotteena. Mitäs jos tekisi esim vuoroviikoin leveeltä taakse ja kapeelta eteen?

Suositteleen kokeilemaan myös kulmasoutua käsipainolla, se ottaa todella hyvin selkään ja on äärimmäisen tehokas liike.

Originally posted by Superman77
Suositteleen kokeilemaan myös kulmasoutua käsipainolla, se ottaa todella hyvin selkään ja on äärimmäisen tehokas liike.

Joo, toi liike kannattaa mun mielestä tehdä aika hiljaa ja hallitusti.

Mun mielestä on paras selkä treenissä vetää just silleen, että kaikki ylätaljat pienillä painoilla ja hyvällä tekniikalla ja sitten soudut (kulma, t-tankosoutu ja alataljat) vähän isommilla painoilla ja ryminällä, kuitenkaan unohtamatta oikeita liikeratoja. :rolleyes:

Soutu rintatuellisessa koneessa. Se on paras penkin vastaliike ja eristää hyvin yläselän jos tekee puhtaasti.Kahdellä kädellä tietysti samaan aikaan ja sarjapainot kun alkaa menemään penkin vastaavien tasolle, niin on yläselkä kunnossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by lmn
Olen kokeillut mm. ylätaljaa eri oteleveyksillä, mutta tuntuu että polte syntyy vain hauikseen...

Turha tuohon neuvoa tekemään ylätaljaa... Itselläni haukkari poltteeseen auttoi liikkeeseen keskittyminen. Kun teet ylätaljaa älä keskity vetämään kahvaa alas vaan "paina kyynärpäitä alas". Kyllä se kahva siellä mukana tulee.

Ihan tavallisia ylätalja, alatalja ja kulmasoutuliikkeitä. Tee alkuun pari kevyttä sarjaa, joissa pidät jännityksen, kun "tanko on rinnalla". Tee pari kovempaa sarjaa ja loppuun taas sama kuin alkuun. Yritä noissa kovissakin sarjoissa keskittyä siihen, että vedät ensin hartiat alas (ylätäljassa) ja sitten vasta kädet mukaan.

Selkälihasten kasvattamiseen olen omakohtaisesti havainnut parhaaksi maastavedot, kulmasoudut sekä leuanvedot. Painot riittävän muttei liian suuret, suoritustapa riittävän muttei liian ruma.

Parhaan poltteen selkälihaksiin saa puhalluslampulla.

Hannibal osu napakymppiin. Mä en oo tehny paljon mitään muuta kuin erilaisilla otteilla mavee, leuanvetoja ja joskus mausteeksi ja vaihteeksi vähän kulmasoutua (useimmiten käsipainoilla), reverse hyperiä, hyperiä ja taljaa. En koe oikeestaan muuta selkäreeniä varten tarviivani.

Harmittaa pikkusen, kun aloitin leuanvedon lisäpainoilla vasta pari kk sitten. Sitä ennen aina enempi toistoja, rest pausee yms. systeemiä, jotta sai ees vähän tehoo reeniin. Lisäpainojen käyttöönottoa leuoissa ei kannata lykätä. Heti kun menee se kymmenkunta leukaa rutiininomaisesti pari/kolme sarjaa, niin eiku lisäpainoa kehiin.

Originally posted by Iivili
Lisäpainojen käyttöönottoa leuoissa ei kannata lykätä. Heti kun menee se kymmenkunta leukaa rutiininomaisesti pari/kolme sarjaa, niin eiku lisäpainoa kehiin.

Mulla tuohon keskiruumiin paikkeille kertyvä "lisäpaino" on pitänyt leuanvetotreenit progressiivisina, enkä ole vähään aikaan levyjä ripustanut vyölle. Keväällä tulee varmaan leuanvetoenkka, jos saa kuorittua jokusen kilon pois. Tällä hetkellä menee ekassa sarjassa puhtaita (pysäytys alhaalla ja venytys, tanko rintaan) ehkä 13.

Leuanvedossa on kyllä vittumaista, jos alkaa kroppaa heijaamaan edes takaisin. Sen takia pitää välillä alhaalla pysäyttää pitemmäksikin aikaa, että saa vispaamisen loppumaan.

Olen samaa mieltä Hannibalin kanssa! Kyllä mulla menee selkä 'parhaiten' tukkoon treenatessa hieman huonommalla tekniikalla ja hieman suuremmilla raudoilla. Mulle riittää jopa 2 liikettä siihen että yläselkä huutaa sitä niin kuluisaa hoosiannaa! kulmasoutu tangolla (tahi käsipainolla, jos painoja on tarpeeksi saatavilla. 'meidän' salin isoin paino on 55kg.) ja ylätalja eteen kapealla otteella. 3 sarjaa molempia ja seuraava viikko on vittumaista aikaa. :)

aluksi kyllä kannattaa lähtee siitä et ei ole ¨liikaa¨ romua, eli ei heilu, kun palmu tuulessa kun vetää. Kannatta vetää puhtaasti, mutta sitten kun on varma että vetää oikealla alueella ni voi laittaa itselleen isot romut. Ei ne romut mitä se ¨joku¨ vetää, kuten moni teini tuntuu tekevän. :kippis1:

Originally posted by Wanger
aluksi kyllä kannattaa lähtee siitä et ei ole ¨liikaa¨ romua, eli ei heilu, kun palmu tuulessa kun vetää. Kannatta vetää puhtaasti, mutta sitten kun on varma että vetää oikealla alueella ni voi laittaa itselleen isot romut. Ei ne romut mitä se ¨joku¨ vetää, kuten moni teini tuntuu tekevän. :kippis1:

Juuri näin!

Eli ensin se tekniikka ja tuntuma kunnolla kuntoon ja sitten ne isot romut ja hieman epäpuhtaammat toistot peliin, kun se touhu alkaa jo ottamaan oikeaan paikkaan!

mulla ylätaljanveossa auttaa se kun keskittyy täysillä yläselkään samalla kun vetää. mut en mäkään kyllä saa mitään älytöntä tuntumaa siihen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom