Yksityisiä parkkipirkkoja?!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maksua ei voi mitenkään langettaa auton omistajalle/haltijalle. Tässä ei noudateta käännettyä todistustaakkaa, vaan mennään puhtaasti oikeudenkäymiskaaren normaalia todistustaakkaa koskevien säännösten mukaisesti. Väitteen esittäjän on siis osoitettava väitteensä todeksi. Vaiko onko sinulla esittää faktaa esittämäsi tueksi?

Ei tietenkään noudateta käännettyä todistustaakkaa (enkä mielestäni siihen viitannutkaan), vaan asia ratkaistaan ihan normaaleilla todistustaakkasäännöksillä eli jos oikeudenkäynnissä kantaja esittää parkkeeratusta autosta kuvan ja vaatii auton omistajaa maksamaan maksun ja vastaaja (auton omistaja) ei esitä mitään perusteita miksi hän ei ole vastuussa maksun maksamisesta tai esittää väitteitä, joita ei voida pitää uskottavina, tuomioistuin määrää maksun auton omistajalle. Yleisen elämänkokemuksen perusteella voidaan katsoa, että autoa yleensä käyttää auton omistaja, ellei toisin näytetä, joten omistaja viimekädessä joutuu vastuuseen.

Ghostrider viittasi kommentillaan kommenttiisi siitä, että todistukseksi riittää valokuva väärinpysäköidystä autosta. Näin ei ole, kuten Ghostriderkin asian ilmaisi. Todistukseksi riittänee valokuva siitä, että joku ajaa auton/pysäköi auton väärin ruutuun tms. Ei siis pelkkä valokuva väärin pysäköidystä autosta.

Kuva riittänee todisteeksi siitä, että auto on ajettu toisen parkkipaikalle. Kiistanalaista on enää se, kuka sen auton siihen ajoi. Jollei muuta näytetä, auton ajoi siihen sen omistaja juurikin tuon edellä mainitsemani yleisen elämänkokemus-säännön perusteella.

KKO:n muinoinen linjaus on sopimusoikeuden yleisten oppien mukainen. Kyseisestä linjauksesta voidaan johtaa monenlaisia sopimuksia, kuten auton tuulilasiin kiinnitetty tarra, jossa lukee "Pysäköintivirhemaksun laittaminen tälle autolle maksaa 40 euroa. Laittamalla maksulapun hyväksyt nämä ehdot." Periaatteessa ainoa asia, joka voisi olla ko. viritelmien pätevyyden esteenä, on sopimuksen hyvän tavan vastaisuus tai laittomuus.

Millään tarran liimaamisella ei voi tällaisessa tilanteessa välttyä sopimusoikeudellisilta velvoitteilta. Niissä merkeissähän yleensä lukee, että "parkkeeraamalla hyväksyt sopimusehdot" tms., joten jos auton kuljettaja ei halua hyväksyä kyseisiä ehtoja, hän parkkeeraa autonsa muualle. Parkeeraamalla merkkien mukaisesti kuljettaja on hyväksynyt kyseiset ehdot eikä mikään yksittäinen tarra voi tällöin syrjäyttää jo syntyneen sopimuksen sopimussmääräyksiä. Jos tällaiset sopimukset hyväksyttäisiin tällöinhän esimerkiksi asunnon vuokraaja voisi vaatia että "vuokran periminen minulta maksaa 300e. Perimällä vuokran hyväksyt ehdot".
 
KKO:n muinoinen linjaus on sopimusoikeuden yleisten oppien mukainen. Kyseisestä linjauksesta voidaan johtaa monenlaisia sopimuksia, kuten auton tuulilasiin kiinnitetty tarra, jossa lukee "Pysäköintivirhemaksun laittaminen tälle autolle maksaa 40 euroa. Laittamalla maksulapun hyväksyt nämä ehdot." Periaatteessa ainoa asia, joka voisi olla ko. viritelmien pätevyyden esteenä, on sopimuksen hyvän tavan vastaisuus tai laittomuus.

Ei todellakaan voida johtaa mitään tarrasopimuksia. Sellaisen sopimuksen olemassaololle ei olisi mitään järjellisiä perusteita, eikä tämä KKO:n päätös tee sellaisia sopimuksia voimassaoleviksi millään tavalla, koska KKO:n päätös käsitteli pysäköintiä. Asiaa on tässä ketjussa käsitelty ainakin kymmenen kertaa.
 
Kuva riittänee todisteeksi siitä, että auto on ajettu toisen parkkipaikalle. Kiistanalaista on enää se, kuka sen auton siihen ajoi. Jollei muuta näytetä, auton ajoi siihen sen omistaja juurikin tuon edellä mainitsemani yleisen elämänkokemus-säännön perusteella.

Todistelussa noudatetaan ns. täyden näytön periaatetta. Todistusteeman ollessa se, ajoiko A auton parkkiruutuun B ja todistustosiseikan ollessa valokuva autosta parkkiruudussa B, on aika paha lähteä ajamaan kannetta, vaikkakin jossain määrin "yleiselle elämänkokemukselle" annetaan merkitystä todistelussa. Suurempi merkitys annetaan kuitenkin todistustosiseikoille ja aputosiseikoille.

Millään tarran liimaamisella ei voi tällaisessa tilanteessa välttyä sopimusoikeudellisilta velvoitteilta. Niissä merkeissähän yleensä lukee, että "parkkeeraamalla hyväksyt sopimusehdot" tms., joten jos auton kuljettaja ei halua hyväksyä kyseisiä ehtoja, hän parkkeeraa autonsa muualle. Parkeeraamalla merkkien mukaisesti kuljettaja on hyväksynyt kyseiset ehdot eikä mikään yksittäinen tarra voi tällöin syrjäyttää jo syntyneen sopimuksen sopimussmääräyksiä. Jos tällaiset sopimukset hyväksyttäisiin tällöinhän esimerkiksi asunnon vuokraaja voisi vaatia että "vuokran periminen minulta maksaa 300e. Perimällä vuokran hyväksyt ehdot".
Ei tarranliimaamisella voikaan välttyä sopimussakolta tai muultakaan seuraamukselta, jos sopimus on pätevä. Kyse on enemmänkin siitä, voiko tarranliimaamiskuviota pitää pätevänä sopimuksena. Tuo vuokraamisesimerkki ei oikein osu maaliinsa, ellei vuokrasopimuksessa ole otettu tuollaista ehtoa. Jos ei ole ja vuokralainen kyseisen ehdon antaa myöhemmin, voi vuokranantaja välttyä kyseiseltä ehdolta reklamoimalla siitä kohtuullisessa ajassa, jos oletetaan, että ehtoa voidaan pitää hyvän tavan mukaisena jne.

Ei todellakaan voida johtaa mitään tarrasopimuksia. Sellaisen sopimuksen olemassaololle ei olisi mitään järjellisiä perusteita, eikä tämä KKO:n päätös tee sellaisia sopimuksia voimassaoleviksi millään tavalla, koska KKO:n päätös käsitteli pysäköintiä. Asiaa on tässä ketjussa käsitelty ainakin kymmenen kertaa.

En ymmärtääkseni sanonutkaan, että tarranliimaamiskuvio olisi pätevä. Kerroin, missä tilanteissa se ei ole pätevä (hyvän tavan vastaisuus, lainvastaisuus). Korkeimman oikeuden tapauksia voi lukea myös muulla tavoin kuin vain tuijottamalla kyseisessä yhteydessä annettuihin perusteluihin. KKO lausui mm. seuraavaa

12. Laissa varallisuusoikeudellisista oikeustoimista (oikeustoimilaki) säännellään muun muassa lain soveltamisalaan kuuluvien oikeustoimien tekemistä. Yhteiskunnallisen kehityksen sekä tavaroiden ja palveluiden vaihdannassa käyttöön otettujen uusien menettelytapojen myötä on jo melko pitkään jouduttu havaitsemaan, ettei kaikkia esiin tulevia sopimuksen syntymiseen liittyviä tilanteita kyetä selittämään oikeustoimilain perinteisellä, tarjoukseen ja siihen annettuun vastaukseen perustuvalla mallilla. Tällöin on voitu turvautua joko päättelyyn, joka lähtee tahdonilmaisuja koskevista oikeustoimilain periaatteista, mutta soveltaa niitä uusien tilanteiden vaatimalla tavalla, tai sitten päättelyyn, jossa sopimuksen syntyminen liitetään ulkonaisiin tunnusmerkkeihin, jotka ilmenevät osapuolten toiminnassa tai sen yhteydessä. Tällöin osapuolten toimintaa tarkastellaan siltä kannalta, millainen toiminta voi määrätyissä olosuhteissa olla objektiivisesti tarkastellen tyypillisesti osoitus sopimussuhteen syntymisestä tai sitoutumisesta noudattamaan tiettyä järjestelyä. Tietty menettely tietynlaisessa toimintaympäristössä voi siis johtaa siihen, että sopimuksen ja siihen perustuvien velvoitteiden katsotaan olevan olemassa ilman, että turvaudutaan yksinomaan tahdonilmaisun käsitteeseen ja siihen nojautuvaan perusteluun.

13. Esimerkkeinä sopimuksista, joiden syntymisen edellytysten tarkasteluun oikeustoimilain periaatteet tuntuvat riittämättömiltä, on usein mainittu muun muassa erilaisia teknisiä välineitä, kuten automaatteja hyväksi käyttäen tehdyt sopimukset sekä sellaiset sopimukset, joita tehdään päivittäin ja toistuvasti suuria määriä ja jotka keskeiseltä sisällöltään ovat aina samanlaisia. Tällaisina sopimuksina on pidetty muun muassa ajoneuvon maksullista pysäköintiä koskevia sopimuksia.


Oikeustoimen pätemättömyydestä säädetään yleisellä tasolla vain oikeustoimilaissa. Lähtökohtana on, että kaikki sopimukset ovat päteviä, ellei niihin löydy pätemättömyysperuste oikeustoimilaista, muusta laista tai niiden katsota olevan hyvän tavan tai yleisesti hyväksyttyjen moraalisääntöjen vastaisia. Näin ollen, kun huomioidaan sopimuksen syntymiseen liittyvä mekanismi (joko suoraan oikeustoimilain mukainen tarjous-vastaus -mekanismi tai sitten esim. yllä KKO:n esittämä mekanismi) ja sopimuksen pätemättömyysdoktriini, voi tarranliimauskuvio muodostaa pätevän sopimuksen. Tätä lähinnä ajoin takaa.

Nyt on kiire enkä ehdi lukemaan tätä läpi, mutta toivottavasti tästä saa jotain tolkkua.
 
Todistelussa noudatetaan ns. täyden näytön periaatetta. Todistusteeman ollessa se, ajoiko A auton parkkiruutuun B ja todistustosiseikan ollessa valokuva autosta parkkiruudussa B, on aika paha lähteä ajamaan kannetta, vaikkakin jossain määrin "yleiselle elämänkokemukselle" annetaan merkitystä todistelussa. Suurempi merkitys annetaan kuitenkin todistustosiseikoille ja aputosiseikoille.
Sinä kyllä kirjoitat uutta lakia, jos väität että todistelussa noudatetaan ”täyden näytön periaatetta” Suomen oikeus ei tunne koko käsitettä, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan! Näyttökysymysten osalta lainaan prosessioikeuden professori Jyrki Virolaisen blogia. Virolainen kirjoittaa:

”Suomessa prosessioikeudelliseen kirjallisuuteen ja vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön perustuvan käsityskannan mukaan kysymys todistustaakan jaosta ratkaistaan yleensä ja ennen muuta kahden kriteerin eli a) kokemusperäisen todennäköisyyden ja b) näyttömahdollisuuden perusteella. Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan todistustaakka tietystä seikasta on sillä osapuolella, jonka esittämä väite merkitsee poikkeamista elämän säännönmukaisuuksista eli siitä, miten asiat yleensä ovat. Näyttömahdollisuus todistustaakan jakokriteerinä puolestaan merkitsee näyttövelvollisuuden asettamista sille riitapuolelle, jolle on katsottava olevan helpompaa esittää selvitystä edukseen verrattuna hänen vastapuolensa mahdollisuuksiin näytön esittämiseen omaksi edukseen.

Puheena olevaan tilanteeseen sovellettuna mainitut vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön nojautuvat todistustaakkasäännöt merkitsevät sitä, että todistustaakka on auton omistajalla tai haltijalla, joka väittää, ettei hän ollut itse kuljettanut autoa eikä pysäköinyt ajoneuvoaan "laputuspaikalle." Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan nimittäin kuljettaja on yleensä ajoneuvon omistaja tai haltija. Jos muuta väitetään, on väitteen esittäjän näytettävä väite toteen. Yleensä omistaja tai haltija tietää, kenen käytössä ajoneuvo on ollut, jollei hän ole itse kuljettanut sitä. Hänen on helpompaa esittää siitä näyttöä kuin valvontafirmalla, jonka on, kuten Iltalehtikin toteaa, lähes mahdotonta osoittaa, kuka auton pysäköi. Tämäkin näkökohtaa kallistaa todistustaakan auton omistajalle tai haltijalle. Omistajan/haltijan on näytettävä eli saatettava ainakin todennäköiseksi, ettei itse hän kuljettanut autoa ja pysäköinyt sitä.”

http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2010/09/316-todistustaakkaoppia.html

Eli pelkkä valokuva parkkeeratusta autosta riittää näytöksi, jolla auton omistaja voidaan velvoittaa maksamaan maksu.


Ei tarranliimaamisella voikaan välttyä sopimussakolta tai muultakaan seuraamukselta, jos sopimus on pätevä. Kyse on enemmänkin siitä, voiko tarranliimaamiskuviota pitää pätevänä sopimuksena. Tuo vuokraamisesimerkki ei oikein osu maaliinsa, ellei vuokrasopimuksessa ole otettu tuollaista ehtoa. Jos ei ole ja vuokralainen kyseisen ehdon antaa myöhemmin, voi vuokranantaja välttyä kyseiseltä ehdolta reklamoimalla siitä kohtuullisessa ajassa, jos oletetaan, että ehtoa voidaan pitää hyvän tavan mukaisena jne.
Ei tarranliimaamista voida missään tilanteessa välttyä jo syntyneen sopimuksen velvoitteista eikä sitä voida pitää pätevänä sopimuksena. Sulla näyttää olevan yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet hieman hakusessa. Sopimusta voidaan muuttaa vain jos molemmat osapuolet siihen suostuvat eikä ketään voida vastoin tahtoaan velvoittaa sopimukseen, ellei laissa ole siihen sännöstä. Toinen sopimuksen osapuoli ei voi yksipuolisesti asettaa ehtoja, joita vastaan toinen osapuoli voisi ”reklamoida kohtuullisessa ajassa”. Suomen oikeus ei tunne tällaista oikeussääntöä.

Oikeustoimen pätemättömyydestä säädetään yleisellä tasolla vain oikeustoimilaissa. Lähtökohtana on, että kaikki sopimukset ovat päteviä, ellei niihin löydy pätemättömyysperuste oikeustoimilaista, muusta laista tai niiden katsota olevan hyvän tavan tai yleisesti hyväksyttyjen moraalisääntöjen vastaisia. Näin ollen, kun huomioidaan sopimuksen syntymiseen liittyvä mekanismi (joko suoraan oikeustoimilain mukainen tarjous-vastaus -mekanismi tai sitten esim. yllä KKO:n esittämä mekanismi) ja sopimuksen pätemättömyysdoktriini, voi tarranliimauskuvio muodostaa pätevän sopimuksen. Tätä lähinnä ajoin takaa.
Tarran liimaus tai mikään muukaan tähän verrattavissa oleva epämääräinen järjestely ei voi missään tapauksessa muodostaa pätevää sopimusta. Silloinhan jälkikäteen voitaisiin päästä kuin koira veräjästä ihan mistä tahansa velvoitteesta. Ei Suomen oikeus hyväksy tällaisia järjestelyjä.
 
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/...a_kyytia_korkeimmalle_oikeudelle_2679102.html

Lukuisat oikeustieteen professorit ovat pettyneitä korkeimman oikeuden tuoreisiin parkkisakkolinjauksiin. Nykyinen tilanne on kestämätön, ja ulos tästä sekavasta tilanteesta päästään vain uudella selkeällä lailla.

Korkeimman oikeuden (KKO) kompurointi yksityisiä parkkisakkoja koskevassa päätöksenteossa ei saa YLE Uutisten haastattelemilta oikeustieteen professoreilta armoa.

Korkein oikeus pysyy näkemyksessään, jonka mukaan yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu siviilioikeudelliseen sopimukseen. Valvontamaksu on vain sopimussakko.

Korkein oikeus ei suostu näkemään valvontamaksuja perustuslaillisena ongelmana, julkisen vallan käyttönä.

Kaikki haastattelemamme oikeusoppineet sanovat, että nykyinen oikeudellisen epävarmuuden tila voidaan poistaa vain uudella täsmälailla.
Tolvanen: Kamalinta on politikointi

Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen sanoo suoraan, että korkein oikeus on parkkisakkoasiassa tehnyt tahallaan tai tahtomattaan myös politiikka.

- Ilman muuta kysymys on myös julkisen vallan privatisoinnista. Korkeimman oikeuden yksityistä pysäköinninvalvontaa suosiva linjaus on myös oikeuspoliittinen ja poliittinen kannanotto.

- Tiedän kyllä, että korkein oikeus kiistää tämän jyrkästi. Mutta kyllä tämä jo sitä on.
Ojanen: Mihin unohtui perustuslaki?

Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen puolestaan ihmettelee sitä, kuinka vähälle huomiolle korkein oikeus on jättänyt Suomen perustuslain.

Miksi korkein oikeus on sitten siirtänyt perustuslain päätöksenteossaan sivuun?

- Pistämällä pään pensaaseen voi hetken kuvitella, että välttyy vaikeiden asioiden pohdinnalta.

- Näköjään tässä kävi kuitenkin toisin. On syntynyt keskustelu siitä, mikä on Suomen perustuslain asema tuomioistuimien ratkaisukäytännössä. Mikä on perustuslain painoarvo oikeudellisessa argumentaatiossa?

- Ainakin minä kuulun niihin, jotka ajattelevat, että Suomen perustuslain tulisi olla yhtä painava työkalu tuomioistuimen työkalupakissa kuin Euroopan ihmisoikeussopimuksen tai EU-oikeuden.
Mäenpää: KKO lainsäätäjän tontilla

Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää on kollegojensa tavoin huolissaan siitä, että korkeimmalle oikeudelle on lipsunut eduskunnalle kuuluvaa valtaa.

- Privatisoinnista ja julkisten tehtävien ulkoistamisesta päätetään perustuslain mukaan eduskunnassa. Mielestäni se ei ole laisinkaan korkeimman oikeuden päätösvaltaan kuuluva asia.

Onko korkein oikeus ottanut lain omiin käsiinsä, kirjoittanut ratkaisuillaan omaa lakia?

- Korkein oikeus olisi voinut hieman tarkemmin lukea perustuslakia, Mäenpää muotoilee.
 

Ari Mölsä näyttää innostuneen tästä aiheesta todenteolla. Tyypilliseen toimittajamaiseen tapaansa mies ei etsi taikka tahallaan jättää huomiotta lähteet, joiden kanssa hän ei ole samaa mieltä. Lähinnä Mölsä keskittyy käyttämään henkilöitä kuten Mäenpää, Tolvanen, Tuori ja Ojanen. Kaikki kategoriseesti (karkeasti ottaen) julkisoikeuden tutkijoita. Sen sijaan siviilioikeudelliset näkökulmat jätetään (tahallaan?) huomiotta. Kuitenkin mm. juuri Virolainen ja esim. Halila ymmärtävät, että sopimusoikeus on siviilioikeutta eikä perustuslaki kiellä millään tapaa pätevää sopimista.

Ongelma voi olla perusoikeudellinen aikaisintaan vasta kun oikeusjärjestelmä mahdollistaa yksityisen parkkiveloituksen ilman sopimusta. Tämän tosiasian hallinto- ja valtiosääntöoikeuden asiantuntijat sivuuttavat ikään kuin sopimusta ei millään voisi olla olemassa.
 
Sinä kyllä kirjoitat uutta lakia, jos väität että todistelussa noudatetaan ”täyden näytön periaatetta” Suomen oikeus ei tunne koko käsitettä, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan! Näyttökysymysten osalta lainaan prosessioikeuden professori Jyrki Virolaisen blogia. Virolainen kirjoittaa:

”Suomessa prosessioikeudelliseen kirjallisuuteen ja vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön perustuvan käsityskannan mukaan kysymys todistustaakan jaosta ratkaistaan yleensä ja ennen muuta kahden kriteerin eli a) kokemusperäisen todennäköisyyden ja b) näyttömahdollisuuden perusteella. Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan todistustaakka tietystä seikasta on sillä osapuolella, jonka esittämä väite merkitsee poikkeamista elämän säännönmukaisuuksista eli siitä, miten asiat yleensä ovat. Näyttömahdollisuus todistustaakan jakokriteerinä puolestaan merkitsee näyttövelvollisuuden asettamista sille riitapuolelle, jolle on katsottava olevan helpompaa esittää selvitystä edukseen verrattuna hänen vastapuolensa mahdollisuuksiin näytön esittämiseen omaksi edukseen.

Puheena olevaan tilanteeseen sovellettuna mainitut vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön nojautuvat todistustaakkasäännöt merkitsevät sitä, että todistustaakka on auton omistajalla tai haltijalla, joka väittää, ettei hän ollut itse kuljettanut autoa eikä pysäköinyt ajoneuvoaan "laputuspaikalle." Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan nimittäin kuljettaja on yleensä ajoneuvon omistaja tai haltija. Jos muuta väitetään, on väitteen esittäjän näytettävä väite toteen. Yleensä omistaja tai haltija tietää, kenen käytössä ajoneuvo on ollut, jollei hän ole itse kuljettanut sitä. Hänen on helpompaa esittää siitä näyttöä kuin valvontafirmalla, jonka on, kuten Iltalehtikin toteaa, lähes mahdotonta osoittaa, kuka auton pysäköi. Tämäkin näkökohtaa kallistaa todistustaakan auton omistajalle tai haltijalle. Omistajan/haltijan on näytettävä eli saatettava ainakin todennäköiseksi, ettei itse hän kuljettanut autoa ja pysäköinyt sitä.”

http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2010/09/316-todistustaakkaoppia.html

Eli pelkkä valokuva parkkeeratusta autosta riittää näytöksi, jolla auton omistaja voidaan velvoittaa maksamaan maksu.

Itse en menisi laukomaan näin yksioikoisesti. Syytä on huomata, että viittaat tässä tosiaan Virolaiseen, jonka kantaa ei sitäkään voi ottaa tässä vaiheessa aivan objektiivisena (sen verran on mies paasannut valvontamaksujen puolesta, vaikkakin perustellusti).

Ensinnäkin, kokemusperäisen todennäköisyyden merkitys auton omistajaa pääteltäessä ei mielestäni ole mikään itsestään selvyys. Toisin kuin Virolainen esittää, en pidä itsestään selvänä sitä, että auton kuljettaja olisi aina auton omistaja. Yhdessä taloudessa on usein useampi auto. Samoin yhdellä autolla saattaa olla useampi omistaja. Lisäksi huomattava osa teillä liikkuvista autoista on joko leasing-yhtiöiden, muiden yritysten sekä julkisyhteisöjen omistamia.

Lisäksi Virolainen jättää mainitsematta, että sopimusoikeudellisissa riita-asioissa todistustaakan perinteinen pääsääntö on, että sopimukseen vetoavan on näytettävä sopimuksen syntymiseen vaadittavat tosiseikat kuten sopimuksen solmiminen (ks. esim. Jokela, Antti - Oikeudenkäynti III, Talentum Media 2004).

En siis tiedä, riittääkö pelkkä valokuva todisteeksi, mutta en usko, että näin on joka tapauksessa.
 
Se on ihan sama mitä väitellään siitä miten se sopimusosapuoli määritellään, koska n. 50-70% valvontamaksun saaneista maksaa ko. maksun ennen mitään perintätoimenpiteitä ja vain pieni osa jää avoimeksi vielä perintätoimenpiteiden jälkeen.
 
Sinä kyllä kirjoitat uutta lakia, jos väität että todistelussa noudatetaan ”täyden näytön periaatetta” Suomen oikeus ei tunne koko käsitettä, mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan! Näyttökysymysten osalta lainaan prosessioikeuden professori Jyrki Virolaisen blogia. Virolainen kirjoittaa:

”Suomessa prosessioikeudelliseen kirjallisuuteen ja vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön perustuvan käsityskannan mukaan kysymys todistustaakan jaosta ratkaistaan yleensä ja ennen muuta kahden kriteerin eli a) kokemusperäisen todennäköisyyden ja b) näyttömahdollisuuden perusteella. Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan todistustaakka tietystä seikasta on sillä osapuolella, jonka esittämä väite merkitsee poikkeamista elämän säännönmukaisuuksista eli siitä, miten asiat yleensä ovat. Näyttömahdollisuus todistustaakan jakokriteerinä puolestaan merkitsee näyttövelvollisuuden asettamista sille riitapuolelle, jolle on katsottava olevan helpompaa esittää selvitystä edukseen verrattuna hänen vastapuolensa mahdollisuuksiin näytön esittämiseen omaksi edukseen.

Puheena olevaan tilanteeseen sovellettuna mainitut vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön nojautuvat todistustaakkasäännöt merkitsevät sitä, että todistustaakka on auton omistajalla tai haltijalla, joka väittää, ettei hän ollut itse kuljettanut autoa eikä pysäköinyt ajoneuvoaan "laputuspaikalle." Kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan nimittäin kuljettaja on yleensä ajoneuvon omistaja tai haltija. Jos muuta väitetään, on väitteen esittäjän näytettävä väite toteen. Yleensä omistaja tai haltija tietää, kenen käytössä ajoneuvo on ollut, jollei hän ole itse kuljettanut sitä. Hänen on helpompaa esittää siitä näyttöä kuin valvontafirmalla, jonka on, kuten Iltalehtikin toteaa, lähes mahdotonta osoittaa, kuka auton pysäköi. Tämäkin näkökohtaa kallistaa todistustaakan auton omistajalle tai haltijalle. Omistajan/haltijan on näytettävä eli saatettava ainakin todennäköiseksi, ettei itse hän kuljettanut autoa ja pysäköinyt sitä.”

http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2010/09/316-todistustaakkaoppia.html

Eli pelkkä valokuva parkkeeratusta autosta riittää näytöksi, jolla auton omistaja voidaan velvoittaa maksamaan maksu.



Ei tarranliimaamista voida missään tilanteessa välttyä jo syntyneen sopimuksen velvoitteista eikä sitä voida pitää pätevänä sopimuksena. Sulla näyttää olevan yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet hieman hakusessa. Sopimusta voidaan muuttaa vain jos molemmat osapuolet siihen suostuvat eikä ketään voida vastoin tahtoaan velvoittaa sopimukseen, ellei laissa ole siihen sännöstä. Toinen sopimuksen osapuoli ei voi yksipuolisesti asettaa ehtoja, joita vastaan toinen osapuoli voisi ”reklamoida kohtuullisessa ajassa”. Suomen oikeus ei tunne tällaista oikeussääntöä.


Tarran liimaus tai mikään muukaan tähän verrattavissa oleva epämääräinen järjestely ei voi missään tapauksessa muodostaa pätevää sopimusta. Silloinhan jälkikäteen voitaisiin päästä kuin koira veräjästä ihan mistä tahansa velvoitteesta. Ei Suomen oikeus hyväksy tällaisia järjestelyjä.

Täyden näytön periaatteesta kirjoittaa Tirkkonen vuodelta 1977, Lappalainen WSOY:n oikeuden perusteoksessa (siinä tiiliskivessä) sekä Jokela OoDeen mainitsemassa teoksessa, näin muutamia mainitakseni. Toki kyseessä on pääsääntö, eli näytön ei tarvitse välttämättä olla 100%.

Mielestäni Virolainen tekee hyvin pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä kokemussäännön soveltamisessa. Kokemussäännön soveltamisessa on kirjallisuudessa ja nähdäkseni myös oikeuskäytännössä annettu merkitystä esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, kun on lähdetty selvittämään auton jarrutusjäljistä auton nopeutta. Mielestäni Virolaisen esittämää kokemussääntöä ei voida pitää edellisen kaltaisena itsestäänselvyytenä mm. niillä perusteille, joita OoDee yllä on esittänyt. Eli koen, että kantajan tulee ensin osoittaa kokemussäännön olemassaolo.

Luonnollisesti vastaajalla on velvollisuus esittää kantajan väitteisiin vastaväitteitä, joilla pyritään kumoamaan kantajan väitteet. Virolainen on mielestäni oikeassa siinä, että usein vastaajan on helpompi näyttää, ettei ollut kuljettamassa autoa. Tosin, kun itse mietin sitä, voinko pätevästi osoittaa olleeni esim. eilen klo 19 paikassa A, jossa siis todella olin, niin tuon todistaminen on vaikeaa. Toki tässä voi miettiä esim. sitä, että pyydän telepaikannustietoja kännykästäni yms., mutta loppujen lopuksi sekin vain kertoo kännykkäni sijainnin. Jos taas kyseinen seikka paljastaa liikkuneeni laputusaikaan auton läheisyydessä, niin vastavetona voin esittää, että niin liikkui noin sata muutakin ihmistä... Mietin esim. tilannetta, jossa henkilö B liikkuu autollaan henkilön C ajaessa tätä autoa. C parkkeeraa auton väärin ja yksityinen lappuliisa sakottaa. Oikeudessa B sekä C esittävät, etteivät ajaneet autoa. Voidaanko tällaisessa tilanteessa langettaa sakko auton omistajlle B:lle? Ehkä, ehkä ei. Tämä on vähän samantyyppinen tilanne kuin JJ:n veneturma. Tiedetään 100% varmuudella, että hän on syyllistynyt joko ajoneuvon luovuttamiseen juopuneelle tai ruorijuoppouteen (+ muut tunnusmerkistöt), mutta ei pystytä osoittamaan, että kumpaan hän on syyllistynyt.

Ymmärtääkseni todistelussa kantajalla on lähtökohtaisesti todistustaakka ja näyttövelvollisuus, jotka siirtyvät vastaajalle, mikäli kantajan näyttö on riittävän korkea. Yksi todistustaakan jaossa noudatettavissa periaatteista on kyllä se, kummalla voidaan katsoa olevan "helpommin" osoitettavissa oma kantansa. Koen, että tällaisessa yksityistä parkkipirkkoutta koskevassa tilanteessa kantajan on ensin näytettävä toteen Virolaisen näkemyksen mukainen yleinen elämänkokemus, jotta vastaajalta odotettaisiin suurempaa vastatodistelua, sillä en siis pidä tuota kokemussääntöä itsestäänselvyytenä.

Suomen oikeus tuntee ns. hiljaisen suostumuksen. On hyvin arkipäiväistä, että esim. puhelimessa sovitaan kaupasta, jonka jälkeen toimittaja lähettää tilausvahvistuksen, jossa on toimittajan toimitusehdot yms. Uskallan väittää, että tilausvahvistuksen mukaiset ehdot, jotka poikkeavat puhelimessa sovituista joko olemalla erilaisia tai tuomalla lisäehtoja, voivat tulla ostajaa sitoviksi, ellei ostaja reklamoi kyseisistä ehdoista. Aina ei vaadita nimenomaista tahdonilmaisua. En väitä, että osapuolella olisi aina reklamointivelvollisuus, mutta en uskalla sanoa, etteikö uusista ehdoista tarvitsisi reklamoida.

Jos mietitään seikastoa, millä perusteella maa-alueen omistaja voi määrätä maa-alueensa käytöstä siihen, miten auton omistaja voi määrätä kuinka muut voivat "käyttää" tämän autoa laittamalla siihen mainoksia ja muita (sakko)lippulappusia, niin kyseiset kaksi asiaa eivät nähdäkseni ole kovin kaukana toisistaan. Eihän sakkolappua ole välttämätöntä laittaa autoon kiinni, vaan sen voi lähettää postilla auton omistajalla/haltijalle. Kysymyshän on loppujen lopuksi mielestäni siitä, voidaanko lappusten kiinnittämistä autoon pitää hyväksyttävänä ja tämän "sanktioimista" esimerkiksi omaisuuden suojan nojalla ei-hyväksyttävänä. Olen myös itse sitä mieltä, että tarranliimaamiskuvio ei lähtökohtaisesti ole pitävä, jos se koskee sitä, ettei ko. autoon saa kiinnittää lappuja. Mutta jos se koskee sitä, että "Tämän auton päällä saa pomppia (vrt. saa pysäköidä tällä alueella), mutta vain sukat jalassa (vrt. noudattamalla näitä sääntöjä), ja kengät jalassa hyppimisestä seuraa 40 sopimussakko (vrt. noudattamatta jättämisestä), niin sopimus voisi olla pätevä. Jos ei, niin miksi?
 
Ensinnäkin, kokemusperäisen todennäköisyyden merkitys auton omistajaa pääteltäessä ei mielestäni ole mikään itsestään selvyys. Toisin kuin Virolainen esittää, en pidä itsestään selvänä sitä, että auton kuljettaja olisi aina auton omistaja. Yhdessä taloudessa on usein useampi auto. Samoin yhdellä autolla saattaa olla useampi omistaja. Lisäksi huomattava osa teillä liikkuvista autoista on joko leasing-yhtiöiden, muiden yritysten sekä julkisyhteisöjen omistamia.
En minä näe tässä minkäänlaista ongelmaa. Kyllä kaikki nuo tilanteet on mahdollisia, mutta ne voivat myös tapahtua julkisessa pysäköinninvalvonnassa. Laissa pysäköintivirhemaksusta nimittäin säädetään, että ”pysäköintivirhemaksu on virheen tehneen kuljettajan suoritettava. Auton ja moottoripyörän osalta maksusta on vastuussa myös se, joka virheen tapahtumisen aikaan oli ajoneuvon omistaja, tai hänen sijastaan se, jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta, jollei omistaja tai haltija saata todennäköiseksi, että ajoneuvo tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä, taikka osoita, ettei hän muusta syystä ole velvollinen vastaamaan maksusta.” (8§). Eli myös julkisella puolella lähdetään siitä, että auton omistaja vastaa maksusta, jollei auton oikealta kuljettajalta voida periä maksua, eli noudatetaan yleisen elämänkokemusta. Kun ratkaistaan yksityisten parkkimaksujen maksuvelvollisuuden määräytymistä, todistustaakan jakautumisesta seuraa, että pysäköintivirhemaksulain 8§:ää sovelletaan analogisesti myös yksityiseen parkkivalvontaan. Maksuvelvollisuuden määräytyminen ratkaistaan siis samoin periaattein niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Tämän takia en ymmärrä miksi meillä pitäisi olla ylipäätään yksityistä parkkivalvontaa koskevaa lainsäädäntöä, kun kuitenkin siihen sisällytetään pysäköintivirhemaksulain 8§:ää vastaava säännös (se taisi olla myös siinä eduskunnassa kaatuneessa lakiehdotuksessa). Vaikka lakia ei olekaan, ei sellaisia omistussuhteista johtuvia tulkintatilanteita pääse syntymään, joita ei voitaisi ratkaista.

Lisäksi Virolainen jättää mainitsematta, että sopimusoikeudellisissa riita-asioissa todistustaakan perinteinen pääsääntö on, että sopimukseen vetoavan on näytettävä sopimuksen syntymiseen vaadittavat tosiseikat kuten sopimuksen solmiminen (ks. esim. Jokela, Antti - Oikeudenkäynti III, Talentum Media 2004).En siis tiedä, riittääkö pelkkä valokuva todisteeksi, mutta en usko, että näin on joka tapauksessa.
Kyllä kuva riittää täyttämään kantajan todistustaakan eli sen että sopimus on syntynyt.

Luonnollisesti vastaajalla on velvollisuus esittää kantajan väitteisiin vastaväitteitä, joilla pyritään kumoamaan kantajan väitteet. Virolainen on mielestäni oikeassa siinä, että usein vastaajan on helpompi näyttää, ettei ollut kuljettamassa autoa. Tosin, kun itse mietin sitä, voinko pätevästi osoittaa olleeni esim. eilen klo 19 paikassa A, jossa siis todella olin, niin tuon todistaminen on vaikeaa. Toki tässä voi miettiä esim. sitä, että pyydän telepaikannustietoja kännykästäni yms., mutta loppujen lopuksi sekin vain kertoo kännykkäni sijainnin. Jos taas kyseinen seikka paljastaa liikkuneeni laputusaikaan auton läheisyydessä, niin vastavetona voin esittää, että niin liikkui noin sata muutakin ihmistä... Mietin esim. tilannetta, jossa henkilö B liikkuu autollaan henkilön C ajaessa tätä autoa. C parkkeeraa auton väärin ja yksityinen lappuliisa sakottaa. Oikeudessa B sekä C esittävät, etteivät ajaneet autoa. Voidaanko tällaisessa tilanteessa langettaa sakko auton omistajlle B:lle? Ehkä, ehkä ei.
Ei tässä nyt sentää tarvi alkaa kehittelemään mitään mielikuvitustilanteita saatika kaivamaan mitään teletunnistetietoja! Uskottava kertomus ja tilanteen yksityskohtainen kuvaaminen riittää täyttämään vastaajan todistustaakan. Esim jos auton omistaja on lainannut autoaan kaverille ja tämä on joutunut yksityisen sakottamaksi, riittää, että selvittää että on lainannut autoaan kaverille, miksi on lainannut, milloin on lainannut jne. En osaa sanoa miten sellaisessa tilanteessa pitäisi tuomita, jossa auton omistajan mukaan autoa ajanut ja parkkimaksun saanut kiistää ajaneensa autoa, mutta kaippa auton omistajan kertomusta voidaan pitää lähtökohtaisesti uskottavana: omistaja tietää kuka hänen autoaan on käyttänyt. Vastapuoli voi toki kiistää käyttäneensä autoa, mutta hänen tulee pystyä täyttämään todistustaakkansa.

Koen, että tällaisessa yksityistä parkkipirkkoutta koskevassa tilanteessa kantajan on ensin näytettävä toteen Virolaisen näkemyksen mukainen yleinen elämänkokemus, jotta vastaajalta odotettaisiin suurempaa vastatodistelua, sillä en siis pidä tuota kokemussääntöä itsestäänselvyytenä.
Yleinen elämänkokemus on lähtökohta ja se, joka siitä tahtoo poiketa, on näytettävä väitteensä toteen. Ei kantajan tarvitse näyttää yleistä elämänkokemusta toteen, vaan kantajan tulee täyttää oma todistustaakkansa eli esim kuva autosta. Jos kantajan tulisi ensin ”näyttää yleinen elämänkokemus toteen”, päästään vastakohtapäätelmällä aika kummalliseen tulokseen: oikeudessa ei lähtökohtaisesti vallitse mitkään normaalielämän lainalaisuudet.

Suomen oikeus tuntee ns. hiljaisen suostumuksen. On hyvin arkipäiväistä, että esim. puhelimessa sovitaan kaupasta, jonka jälkeen toimittaja lähettää tilausvahvistuksen, jossa on toimittajan toimitusehdot yms. Uskallan väittää, että tilausvahvistuksen mukaiset ehdot, jotka poikkeavat puhelimessa sovituista joko olemalla erilaisia tai tuomalla lisäehtoja, voivat tulla ostajaa sitoviksi, ellei ostaja reklamoi kyseisistä ehdoista. Aina ei vaadita nimenomaista tahdonilmaisua. En väitä, että osapuolella olisi aina reklamointivelvollisuus, mutta en uskalla sanoa, etteikö uusista ehdoista tarvitsisi reklamoida.
Tässä esimerkissä ei ole kyse hiljaisesta suostumuksesta, vaan nimenomaiseseta suullisesta suostumuksesta…

Jos mietitään seikastoa, millä perusteella maa-alueen omistaja voi määrätä maa-alueensa käytöstä siihen, miten auton omistaja voi määrätä kuinka muut voivat "käyttää" tämän autoa laittamalla siihen mainoksia ja muita (sakko)lippulappusia, niin kyseiset kaksi asiaa eivät nähdäkseni ole kovin kaukana toisistaan. Eihän sakkolappua ole välttämätöntä laittaa autoon kiinni, vaan sen voi lähettää postilla auton omistajalla/haltijalle. Kysymyshän on loppujen lopuksi mielestäni siitä, voidaanko lappusten kiinnittämistä autoon pitää hyväksyttävänä ja tämän "sanktioimista" esimerkiksi omaisuuden suojan nojalla ei-hyväksyttävänä. Olen myös itse sitä mieltä, että tarranliimaamiskuvio ei lähtökohtaisesti ole pitävä, jos se koskee sitä, ettei ko. autoon saa kiinnittää lappuja. Mutta jos se koskee sitä, että "Tämän auton päällä saa pomppia (vrt. saa pysäköidä tällä alueella), mutta vain sukat jalassa (vrt. noudattamalla näitä sääntöjä), ja kengät jalassa hyppimisestä seuraa 40 sopimussakko (vrt. noudattamatta jättämisestä), niin sopimus voisi olla pätevä. Jos ei, niin miksi?
Ööö… mulla meni tämän kappleen pointti vähän yli… :D mutta viimekädessä peruste siihen miksi maanomistaja voi pätevästi määrätä alueensa käytöstä ja sanktioida määräysten vastaisesta toiminnasta, on tieliikennelaki ja se että tällainen toiminta saa oikeusjärjestyksen tuen (KKO:n ennakkopäätös). Syy siihen miksi tarran liimaamisella ei synny pätevää sopimusta on se, että kyseinen järjestely ei perustu lakiin eikä sillä ole oikeusjärjestyksen tukeakaan.

EDIT: sorry kaikki typot :)
 
En minä näe tässä minkäänlaista ongelmaa. Kyllä kaikki nuo tilanteet on mahdollisia, mutta ne voivat myös tapahtua julkisessa pysäköinninvalvonnassa. Laissa pysäköintivirhemaksusta nimittäin säädetään, että ”pysäköintivirhemaksu on virheen tehneen kuljettajan suoritettava. Auton ja moottoripyörän osalta maksusta on vastuussa myös se, joka virheen tapahtumisen aikaan oli ajoneuvon omistaja, tai hänen sijastaan se, jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta, jollei omistaja tai haltija saata todennäköiseksi, että ajoneuvo tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä, taikka osoita, ettei hän muusta syystä ole velvollinen vastaamaan maksusta.” (8§). Eli myös julkisella puolella lähdetään siitä, että auton omistaja vastaa maksusta, jollei auton oikealta kuljettajalta voida periä maksua, eli noudatetaan yleisen elämänkokemusta. Kun ratkaistaan yksityisten parkkimaksujen maksuvelvollisuuden määräytymistä, todistustaakan jakautumisesta seuraa, että pysäköintivirhemaksulain 8§:ää sovelletaan analogisesti myös yksityiseen parkkivalvontaan. Maksuvelvollisuuden määräytyminen ratkaistaan siis samoin periaattein niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Tämän takia en ymmärrä miksi meillä pitäisi olla ylipäätään yksityistä parkkivalvontaa koskevaa lainsäädäntöä, kun kuitenkin siihen sisällytetään pysäköintivirhemaksulain 8§:ää vastaava säännös (se taisi olla myös siinä eduskunnassa kaatuneessa lakiehdotuksessa). Vaikka lakia ei olekaan, ei sellaisia omistussuhteista johtuvia tulkintatilanteita pääse syntymään, joita ei voitaisi ratkaista.
Vuoden 2012 alusta voimaan tulevan pysäköinninvalvonnasta annetun lain hallituksen esityksen 223/2010 mukaan:
”Vastuusta vapautumiseen ei kuitenkaan riittäisi se, että omistaja tai haltija osoittaisi, että virheen on tehnyt joku muu kuin hän, paitsi jos ajoneuvo oli tuolloin luvattomassa käytössä. Omistajalla tai haltijalla olisi 19 §:n nojalla oikeus saada suorittamansa maksun määrä virheen tekijältä.”

Eli julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksu räpsähtää, vaikka osoitat, ettet ajanut autoa. Mielestäni tuossa mennään jo hieman pitemmälle kuin yksityisessä parkkipirkkoudessa mennään nykymuodossaan. Tuo kyseisen säännöksen mukainen meininki olisi tullut myös yksityistä puolta koskevaan lakiin.

Kyseisessä hallituksen esityksessä todetaan myös tuo yleinen elämänkokemus seuraavasti, kun pohditaan ko. lakien suhdetta perustuslakiin:
"Jo kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan kuljettaja on yleensä ajoneuvon omistaja tai haltija. Yksityisoikeudellisissa asioissa on vakiintuneesti hyväksytty kokemusperusteiseen todennäköisyyteen nojaava näkemys siitä, että todistustaakka asetetaan sille osapuolelle, joka pystyy helpommin esittämään asiaa koskevaa todistelua. Yleensä omistaja tai haltija tietää, kenen käytössä ajoneuvo on ollut."

Koen, että tuolla pyritään oikeuttamaan juuri tuota, että omistaja ja haltija voidaan saattaa vastuuseen pysäköintivirhemaksusta (tai hyväksymättä jääneen lakiesityksen mukaisesta valvontamaksusta). Mielestäni tuo HE:n teksti voidaan jakaa kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esitetään, että kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan omistaja ja haltija on yleensä ajoneuvon kuljettaja. Minun mielestäni ja mikäli ymmärsin OoDeen mielipiteen oikein, hänenkään mielestä näin ei voida yleistää mm. OoDeen esittämillä perusteilla. Toinen osa koskee sitä, että "yleensä omistaja tai haltija tietää, kuka autolla on ajanut". Tämä voidaan mielestäni yleistäen katsoa paikkaansa pitäväksi myös OoDeen mainitsemissa tapauksissa. Mutta, kuten Antti -87 sanoi, ei haltijalla tai omistajalla ole velvollisuutta tätä henkilöä ilmaista. Mielestäni mm. tästä ja siitä syystä, että omistaja ja haltija voi periä maksun oikealta kuskilta, lakiin on kirjattu omistajan ja haltijan olevan vastuussa maksusta, vaikka hän pystyisi osoittamaan, ettei autoa tuolloin ajanut.

Koen siis, ettei julkista pysäköinninvalvontaa ja siihen liittyviä asioita voida suoranaisesti rinnastaa nykymuotoiseen yksityiseen pysäköinninvalvontaan, joka perustuu sopimukseen kuljettajan ja pysäköinninvalvontafirman/maa-alueen omistajan kanssa.
Kyllä kuva riittää täyttämään kantajan todistustaakan eli sen että sopimus on syntynyt.
.
.
Yleinen elämänkokemus on lähtökohta ja se, joka siitä tahtoo poiketa, on näytettävä väitteensä toteen. Ei kantajan tarvitse näyttää yleistä elämänkokemusta toteen, vaan kantajan tulee täyttää oma todistustaakkansa eli esim kuva autosta. Jos kantajan tulisi ensin ”näyttää yleinen elämänkokemus toteen”, päästään vastakohtapäätelmällä aika kummalliseen tulokseen: oikeudessa ei lähtökohtaisesti vallitse mitkään normaalielämän lainalaisuudet.
Kuva riittää siihen, että sopimus on syntynyt, mutta kenen kanssa sopimus on syntynyt..? :) Lähinnä minun ja varmaan OoDeenkin näkemys on se, että tuollaisen yksioikoisen elämänkokemussäännön tai kokemusperusteisen todennäköisyyden olemassaolo, jonka mukaan auton haltija/omistaja = kuljettaja, on vähintäänkin problemaattinen. Esim. Lappalainen kirjoittaa, että kokemussäännön olemassaolo on joissain tilanteissa todistettava. Luonnollisesti täysin selkeitä yleistä tietoutta ei tarvitse todistaa.

Jos sopimukseen perustuvassa pysäköinninvalvonnassa todistustaakka todella on omistajalla tai haltijalla, niin millaista todistelua häneltä voidaan vaatia, jotta pallo olisi kantajalla?. Esim. monessa taloudessa samaa autoa käyttää moni perheenjäsenistä ja avaimet roikkuvat avainkaapissa. Miten tällaisessa tapauksessa voidaan osoittaa, ettei omistaja/haltija ole käyttänyt autoa. Mikä tällaisissa tilanteissa riittää todistustaakan siirtymiselle? Julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksu räpsähtää herkästi omistajalle tai haltijalle, vai voidaanko tällainenkin tilanne katsoa luvattomaksi käytöksi, kun omistaja ei tiedä kuka perheenjäsenistä autoa on käyttänyt? Entä noissa OoDeen esittämissä tapauksissa?
Ei tässä nyt sentää tarvi alkaa kehittelemään mitään mielikuvitustilanteita saatika kaivamaan mitään teletunnistetietoja! Uskottava kertomus ja tilanteen yksityskohtainen kuvaaminen riittää täyttämään vastaajan todistustaakan. Esim jos auton omistaja on lainannut autoaan kaverille ja tämä on joutunut yksityisen sakottamaksi, riittää, että selvittää että on lainannut autoaan kaverille, miksi on lainannut, milloin on lainannut jne. En osaa sanoa miten sellaisessa tilanteessa pitäisi tuomita, jossa auton omistajan mukaan autoa ajanut ja parkkimaksun saanut kiistää ajaneensa autoa, mutta kaippa auton omistajan kertomusta voidaan pitää lähtökohtaisesti uskottavana: omistaja tietää kuka hänen autoaan on käyttänyt. Vastapuoli voi toki kiistää käyttäneensä autoa, mutta hänen tulee pystyä täyttämään todistustaakkansa.
Kuten todettu, todistelun kannalta tämä on hyvin ongelmallista. Mielestäni, jos tarpeeksi näyttöä ei ole, niin silloin ei pitäisi tuomita ollenkaan, kun kyse on sopimukseen perustuvasta pysäköinninvalvonnasta... Koen tuon kokemusperäisen todennäköisyyden ja siihen liittyvän todistustaakan jaon hyvin problemaattiseksi, sillä vastaajan on mielestäni myös hyvin vaikea ja joissain tapauksissa jopa mahdotonta esittää muuta näyttöä kuin oma kertomuksensa.

Tässä esimerkissä ei ole kyse hiljaisesta suostumuksesta, vaan nimenomaiseseta suullisesta suostumuksesta…
Nimenomaisesta suostumuksesta alkuperäiseen sopimukseen, ei muutokseen. Sopimus syntyy niillä ehdoilla, joista puhelimessa sovitaan. Jossain tilanteissa sopimusehto tulee sitovaksi yksipuolisella muutoksella jos asiasta ei ole reklamoitu, kuten KKO tapauksessaan 1998:93 on todennut. Kestosopimuksissa ehtoja muutetaan puolestaan usein yksipuolisesti irtisanomisaikoja noudattaen...
Ööö… mulla meni tämän kappleen pointti vähän yli… :D mutta viimekädessä peruste siihen miksi maanomistaja voi pätevästi määrätä alueensa käytöstä ja sanktioida määräysten vastaisesta toiminnasta, on tieliikennelaki ja se että tällainen toiminta saa oikeusjärjestyksen tuen (KKO:n ennakkopäätös). Syy siihen miksi tarran liimaamisella ei synny pätevää sopimusta on se, että kyseinen järjestely ei perustu lakiin eikä sillä ole oikeusjärjestyksen tukeakaan.…
No otetaan toinen esimerkki. Minulla on pomppulinna. Pomppulinnan kylkeen on liimattu tarra, jossa lukee: "Saa hyppiä sukat jalassa tai paljain varpain. Näiden sääntöjen vastaisesta toiminnasta olet velvollinen maksamaan 40 euroa. Käyttämällä pomppulinnaa hyväksyt nämä ehdot." Voit vaihtaa "pomppulinnan" tilalle minkä tahansa esineen. Onko tuo pomppulinnasopimus pätevä? Koen, että kyse on näissä tarrasopimuksissa siitä, että jos jollakulla on kompetenssi disponoida jostakin esineesta tai asiasta, niin hän voi myös luoda kyseisen esineen tms. käytölle ehdot, koska lähtökohtanahan on, että kaikki sopimukset ovat päteviä. Pätemättömyyden voi synnyttää lähtökohtaisesti vain OikTL:n mukainen pätemättömyysperuste taikka sopimuksen lain tai hyvän tavan vastaisuus yms.
 
Vuoden 2012 alusta voimaan tulevan pysäköinninvalvonnasta annetun lain hallituksen esityksen 223/2010 mukaan:
”Vastuusta vapautumiseen ei kuitenkaan riittäisi se, että omistaja tai haltija osoittaisi, että virheen on tehnyt joku muu kuin hän, paitsi jos ajoneuvo oli tuolloin luvattomassa käytössä. Omistajalla tai haltijalla olisi 19 §:n nojalla oikeus saada suorittamansa maksun määrä virheen tekijältä.”Eli julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksu räpsähtää, vaikka osoitat, ettet ajanut autoa. Mielestäni tuossa mennään jo hieman pitemmälle kuin yksityisessä parkkipirkkoudessa mennään nykymuodossaan. Tuo kyseisen säännöksen mukainen meininki olisi tullut myös yksityistä puolta koskevaan lakiin.

Tuo esitöiden kannanotto on kyllä kummallinen, enkä itse kyllä lähtisi tulkitsemaan sitä tuolla tavalla. Kyllä omistajalla täytyy olla mahdollisuus välttyä vastuulta, jos hän pystyy näyttämään kuka autoa oikeasti on ajanut.

Kyseisessä hallituksen esityksessä todetaan myös tuo yleinen elämänkokemus seuraavasti, kun pohditaan ko. lakien suhdetta perustuslakiin:"Jo kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan kuljettaja on yleensä ajoneuvon omistaja tai haltija. Yksityisoikeudellisissa asioissa on vakiintuneesti hyväksytty kokemusperusteiseen todennäköisyyteen nojaava näkemys siitä, että todistustaakka asetetaan sille osapuolelle, joka pystyy helpommin esittämään asiaa koskevaa todistelua. Yleensä omistaja tai haltija tietää, kenen käytössä ajoneuvo on ollut." Koen, että tuolla pyritään oikeuttamaan juuri tuota, että omistaja ja haltija voidaan saattaa vastuuseen pysäköintivirhemaksusta (tai hyväksymättä jääneen lakiesityksen mukaisesta valvontamaksusta). Mielestäni tuo HE:n teksti voidaan jakaa kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esitetään, että kokemusperäisen todennäköisyyden mukaan omistaja ja haltija on yleensä ajoneuvon kuljettaja. Minun mielestäni ja mikäli ymmärsin OoDeen mielipiteen oikein, hänenkään mielestä näin ei voida yleistää mm. OoDeen esittämillä perusteilla. Toinen osa koskee sitä, että "yleensä omistaja tai haltija tietää, kuka autolla on ajanut". Tämä voidaan mielestäni yleistäen katsoa paikkaansa pitäväksi myös OoDeen mainitsemissa tapauksissa. Mutta, kuten Antti -87 sanoi, ei haltijalla tai omistajalla ole velvollisuutta tätä henkilöä ilmaista. Mielestäni mm. tästä ja siitä syystä, että omistaja ja haltija voi periä maksun oikealta kuskilta, lakiin on kirjattu omistajan ja haltijan olevan vastuussa maksusta, vaikka hän pystyisi osoittamaan, ettei autoa tuolloin ajanut.
Minä en ymmärrä miksi ei voida ”yleistää” sitä että auton omistaja/haltija on auton kuljettaja. Se on lähtökohta, josta voidaan poiketa. Vaikka auton omistajalla ei ole velvollisuutta ilmaista auton kuljettajaa eikä häntä siihen voida pakottaakaan, omistajaan kohdistuva kuluriski saa omistajan kuitenkin ilmaisemaan auton kuljettajan henkilöllisyyden. Järkevä auton omistaja antaa parkkifirmalle tiedon kuljettajasta heti silloin kun parkkimaksua yritetään periä, jotta parkkifirma voi perä maksun auton kuljettajalta. Jos omistaja ei suostu selvittämään asiaa, kuluriski (parkkimaksu korkoineen + vastapuolen oikeudenkäyntikulut) voi aktualisoitua. Käytännössä omistaja voi välttyä vastuusta ainoastaan paljastamalla autoa kuljettaneen henkilöllisyyden.


Koen siis, ettei julkista pysäköinninvalvontaa ja siihen liittyviä asioita voida suoranaisesti rinnastaa nykymuotoiseen yksityiseen pysäköinninvalvontaan, joka perustuu sopimukseen kuljettajan ja pysäköinninvalvontafirman/maa-alueen omistajan kanssa.

Minä tarkoitin sitä, että yksityisessä ja julkisessa pysäköinninvalvonnassa aiheutuvat epäselvyydet auton kuljettajan henkilöllisyydestä ja maksuvelvollisuuden määräytymisestä ovat samanlaisia ja ne ratkaistaan samoin perustein. Tässä mielessä ne voidaan rinnastaa toisiinsa. Merkitystä ei ole sillä, että julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksuvelvollisuus perustuu lakiin ja yksityisessä puolestaan sopimukseen.

Kuva riittää siihen, että sopimus on syntynyt, mutta kenen kanssa sopimus on syntynyt..? :) Lähinnä minun ja varmaan OoDeenkin näkemys on se, että tuollaisen yksioikoisen elämänkokemussäännön tai kokemusperusteisen todennäköisyyden olemassaolo, jonka mukaan auton haltija/omistaja = kuljettaja, on vähintäänkin problemaattinen. Esim. Lappalainen kirjoittaa, että kokemussäännön olemassaolo on joissain tilanteissa todistettava. Luonnollisesti täysin selkeitä yleistä tietoutta ei tarvitse todistaa.
Minä en näe tällaisen säännön soveltamisessa mitään ”problemaattista”. Yleisen elämänkokemuksen mukaan auton on ajanut sakkopaikalle sen omistaja, jollei muuta näytetä. Tätä sääntöä sovelletaan niin yksityisessä kuin julkisessakin pysäköinninvalvonnassa. Ja mitähän ovat sellaiset tilanteet Lappalaisen mukaan, joissa ”kokemussäännön olemassaolo” on todistettava? Niillä tuskin on mitään tekemistä pysäköinninvalvonnan kanssa…

Jos sopimukseen perustuvassa pysäköinninvalvonnassa todistustaakka todella on omistajalla tai haltijalla, niin millaista todistelua häneltä voidaan vaatia, jotta pallo olisi kantajalla?. Esim. monessa taloudessa samaa autoa käyttää moni perheenjäsenistä ja avaimet roikkuvat avainkaapissa. Miten tällaisessa tapauksessa voidaan osoittaa, ettei omistaja/haltija ole käyttänyt autoa. Mikä tällaisissa tilanteissa riittää todistustaakan siirtymiselle? Julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksu räpsähtää herkästi omistajalle tai haltijalle, vai voidaanko tällainenkin tilanne katsoa luvattomaksi käytöksi, kun omistaja ei tiedä kuka perheenjäsenistä autoa on käyttänyt? Entä noissa OoDeen esittämissä tapauksissa?
Se, että todistustaakka siirtyisi kantajalta vastaajalle, edellyttää ensinnäkin, että kantaja täyttää oman todistustaakan eli esittää kuvan parkkeeratusta autosta. Tällöin on vastaajan esitettävä näyttöä (tehtävä todennäköiseksi) että hän ei ole ajanut autoa ja tehtävä selkoa siitä kuka autoa on ajanut. Omistajan väitettä siitä että hän ei tiedä kuka autoa on ajanut ei voida pitää uskottavana, koska auton omistaja tietää kuka hänen autoaan käyttää silloin kun tämä ei sitä itse käytä. Jos selvitystä ei esitetä, auton omistaja velvoitetaan maksamaan maksu. Mitä enemmän vastaajan kertomus poikkeaa yleisestä elämänkokemuksesta sitä enemmän näyttöä tarvitaan. Jos auton omistaja haastetaan käräjille silloin kun tämän vaimo on todellisuudessa ajanut autoa, edellyttää vastuusta vapautuminen sitä että auton omistaja tekee todennäköiseksi että vaimo on ajanut autoa. Tietenkin sellaiset tilanteet, joissa vasta oikeussalissa aletaan selvittämään kuka autoa oikeasti on ajanut ei toteudu, koska jokainen järkevä ihminen tekee sen verran yhteistyötä parkkifirman kanssa, että ilmoittaa heille kuka autoa on oikeasti ajanut, että parkkifirma voi hastaa käräjille oikean henkilön. Muutenkaan todustustaakkanormeja ei ole muodostettu epätodennäköisen mielikuvitustilanteiden ratkaisua varten, vaan yleisimpiä tilanteita varten.


Kuten todettu, todistelun kannalta tämä on hyvin ongelmallista. Mielestäni, jos tarpeeksi näyttöä ei ole, niin silloin ei pitäisi tuomita ollenkaan, kun kyse on sopimukseen perustuvasta pysäköinninvalvonnasta... Koen tuon kokemusperäisen todennäköisyyden ja siihen liittyvän todistustaakan jaon hyvin problemaattiseksi, sillä vastaajan on mielestäni myös hyvin vaikea ja joissain tapauksissa jopa mahdotonta esittää muuta näyttöä kuin oma kertomuksensa.
En minä näe tässä mitään ongelmallista. Jos ei ole näyttöä, ei tietenkään voida tuomita, mutta näyttökysymykset ovat varsin yksinkertaisia tällaisissa tapauksissa (valokuva). Eiköhän vastaajan näytöksi riitä esim että selvittää, että ei ole mahdollista että on ajanut autoa kun on ollut töissä, sairaalassa ym



No otetaan toinen esimerkki. Minulla on pomppulinna. Pomppulinnan kylkeen on liimattu tarra, jossa lukee: "Saa hyppiä sukat jalassa tai paljain varpain. Näiden sääntöjen vastaisesta toiminnasta olet velvollinen maksamaan 40 euroa. Käyttämällä pomppulinnaa hyväksyt nämä ehdot." Voit vaihtaa "pomppulinnan" tilalle minkä tahansa esineen. Onko tuo pomppulinnasopimus pätevä? Koen, että kyse on näissä tarrasopimuksissa siitä, että jos jollakulla on kompetenssi disponoida jostakin esineesta tai asiasta, niin hän voi myös luoda kyseisen esineen tms. käytölle ehdot, koska lähtökohtanahan on, että kaikki sopimukset ovat päteviä. Pätemättömyyden voi synnyttää lähtökohtaisesti vain OikTL:n mukainen pätemättömyysperuste taikka sopimuksen lain tai hyvän tavan vastaisuus yms.
Ei tuollaisella menettelyllä synny pätevää sopimusta. Esineen omistajalla on oikeus asettaa esineen käytölle ehtoja; eri asia on saako niiden rikkomisesta periä maksua. Jos ehtoja rikkomalla on aiheutettu vahinkoa, omistajalla on oikeus vahingonkorvaukseen. Jos joku käyttää pomppulinnaa vastoin ehtoja omistajalla on oikeus kieltää tätä henkilöä käyttämästä pomppulinnaa ja poistaa hänet sieltä. Tällaisessa tilanteessa sille, joka toimii ehtojen vastaisesti, ei koidu perusteetonta taloudellista etua, kuten silloin kun joku parkkeeraa autonsa toisen paikalle ilmaiseksi.
 
Minä en ymmärrä miksi ei voida ”yleistää” sitä että auton omistaja/haltija on auton kuljettaja. Se on lähtökohta, josta voidaan poiketa.

.
.

Minä en näe tällaisen säännön soveltamisessa mitään ”problemaattista”. Yleisen elämänkokemuksen mukaan auton on ajanut sakkopaikalle sen omistaja, jollei muuta näytetä. Tätä sääntöä sovelletaan niin yksityisessä kuin julkisessakin pysäköinninvalvonnassa. Ja mitähän ovat sellaiset tilanteet Lappalaisen mukaan, joissa ”kokemussäännön olemassaolo” on todistettava? Niillä tuskin on mitään tekemistä pysäköinninvalvonnan kanssa…

Ei kai kukaan väitä etteikö yleistäminen olisi mahdotonta. Eli yleistää voidaan kyllä. Loppupeleissä ratkaisevaa on mielestäni se, kuinka "yleistä" käytännön on oltava, jotta kokemusperäistä todennäköisyyttä voidaan todistustaakkasääntönä soveltaa. On toki "yleistä", että auton kuljettaja on auton omistaja. Mutta jokseenkin yleistä on myös, että auton omistaja ei ole auton kuljettaja (esim. yllä mainititsemissani tapauksissa).

Hypoteettinen esimerkki: Jos keskimäärin viidessä tapauksessa kymmenestä auton kuljettaja on auton omistaja, voidaanko väittää, että auton kuljettaja "yleensä" on auton omistaja. Entäpä, jos suhde luku on 4/10, 6/10, jne?

Tarkoituksena on lähinnä osoittaa, että samoin kuin ei_liian, olen samaa mieltä siitä, ettei kokemusperäisyyden todennäköisyyden soveltaminen todistustaakkasääntönä helppo ratkaisu.

Minä tarkoitin sitä, että yksityisessä ja julkisessa pysäköinninvalvonnassa aiheutuvat epäselvyydet auton kuljettajan henkilöllisyydestä ja maksuvelvollisuuden määräytymisestä ovat samanlaisia ja ne ratkaistaan samoin perustein. Tässä mielessä ne voidaan rinnastaa toisiinsa. Merkitystä ei ole sillä, että julkisessa pysäköinninvalvonnassa maksuvelvollisuus perustuu lakiin ja yksityisessä puolestaan sopimukseen.

Julkisella puolella todistustaakka perustuu suoraan pysäköintivirhemaksusta annettuun lakiin, jossa viranomaiselle (julkisen vallan käyttäjänä) annetaan yksipuolinen oikeus määrätä sanktiomaksu. Yksityisellä puolella todistustaakka perustuu oikeudenkäymiskaaren 17:1.1:ään, jossa todistustaakasta on säädetty huomattavan eri tavalla. Katsoisin itse tässä tilanteessa, ettei julkisoikeudellinen säännös - joka perustuu pohjimmiltaan julkisen vallan käyttöön - ole analogisesti sovellettavissa siivilioikeuden puolella. Varsinkaan kun tällaiselle väitteelle ei tietääkseni ole oikeuslähteellistä tukea.


Ei tuollaisella menettelyllä synny pätevää sopimusta. Esineen omistajalla on oikeus asettaa esineen käytölle ehtoja; eri asia on saako niiden rikkomisesta periä maksua. Jos ehtoja rikkomalla on aiheutettu vahinkoa, omistajalla on oikeus vahingonkorvaukseen. Jos joku käyttää pomppulinnaa vastoin ehtoja omistajalla on oikeus kieltää tätä henkilöä käyttämästä pomppulinnaa ja poistaa hänet sieltä. Tällaisessa tilanteessa sille, joka toimii ehtojen vastaisesti, ei koidu perusteetonta taloudellista etua, kuten silloin kun joku parkkeeraa autonsa toisen paikalle ilmaiseksi.

Miksi pätevää sopimusta ei synny? KKO:n ratkaisu ei ainakaan viittaa siihen, että pysäköintisopimukset olisivat ainoita mahdollisia reaalisopimuksia. Disponoiminen oman omaisuuden käytöstä ei kai lähtökohtaisesti ole mahdotonta, oli kyseessä minkalinen omaisuus tahansa?

Ja millä tavalla maksulliselle alueelle autonsa pysäköivä parkkeeraaja mielestäsi perusteetonta taloudellista etuja, mutta maksullisessa pomppulinnassa maksutta pomppiva ei saa?
 
Ei kai kukaan väitä etteikö yleistäminen olisi mahdotonta. Eli yleistää voidaan kyllä. Loppupeleissä ratkaisevaa on mielestäni se, kuinka "yleistä" käytännön on oltava, jotta kokemusperäistä todennäköisyyttä voidaan todistustaakkasääntönä soveltaa. On toki "yleistä", että auton kuljettaja on auton omistaja. Mutta jokseenkin yleistä on myös, että auton omistaja ei ole auton kuljettaja (esim. yllä mainititsemissani tapauksissa).
Sinä missaat nyt koko pointin. Ei sillä ole merkitystä kuinka ”yleisenä” voidaan pitää sitä että auton omistaja on/ei ole auton kuljettaja. Todistustaakka (tai selitystaakka) asetetaan auton omistajalle juuri siksi, koska ei kukaan muu taho voi todellisuudessa selvittää sitä kuka autoa on oikeasti ajanut paitsi auton omistaja. Jos auton omistajalle ei voida asettaa todistustaakkaa, kenelle se sitten pitäisi asettaa? Parkkivalvontaa harjoittavalle yritykselle sitä ei voida asettaa, koska sillä ei ole mitään mahdollisuutta selvittää kuka autoa on ajanut. Parkkifirmalta edellytetään ainoastaan, että se pystyy näyttämään toteen sopimuksen syntymisen – sopimus syntyy parkkeeraamalla, ”parkkeeraamalla hyväksyt ehdot” – joten kuvan esittäminen parkkeeratusta autosta on riittävä.

Hypoteettinen esimerkki: Jos keskimäärin viidessä tapauksessa kymmenestä auton kuljettaja on auton omistaja, voidaanko väittää, että auton kuljettaja "yleensä" on auton omistaja. Entäpä, jos suhde luku on 4/10, 6/10, jne?
Ei tuomioistuin voi perustaa päätöksentekoaan millekkään ”keskimääräisyys”arvoille, vaan tuomoisutuin antaa päätöksensä sille annetun näytön perusteella. Miten tällainen keskimääräisyys edes laskettaisiin / selvitettäisiin luotettavasti?

Tarkoituksena on lähinnä osoittaa, että samoin kuin ei_liian, olen samaa mieltä siitä, ettei kokemusperäisyyden todennäköisyyden soveltaminen todistustaakkasääntönä helppo ratkaisu.
Minun mielestäni se on erittäin helppo ratkaisu – ja järkevä lähtökohta. En minä näe tässä edelleenkään mitään ongelmaa.

Julkisella puolella todistustaakka perustuu suoraan pysäköintivirhemaksusta annettuun lakiin, jossa viranomaiselle (julkisen vallan käyttäjänä) annetaan yksipuolinen oikeus määrätä sanktiomaksu. Yksityisellä puolella todistustaakka perustuu oikeudenkäymiskaaren 17:1.1:ään, jossa todistustaakasta on säädetty huomattavan eri tavalla. Katsoisin itse tässä tilanteessa, ettei julkisoikeudellinen säännös - joka perustuu pohjimmiltaan julkisen vallan käyttöön - ole analogisesti sovellettavissa siivilioikeuden puolella. Varsinkaan kun tällaiselle väitteelle ei tietääkseni ole oikeuslähteellistä tukea.
Minä en ole väittänyt että OK 17:1.1 on analoginen julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:n kanssa – eivät ne tietenkään ole. Sen sijaan minä väitän, että todistustaakan jaosta (OK 17:1.1 ei koske todistustaakan jakoa; todistustaakan jako on muotoutunut oikeuskäytännön perusteella) aiheutuu se että julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ää sovelletaan analogisesti – ei suoraan – maksuvelvollisuuden määräytymiseen myös yksityisessä pysäköinninvalvonnassa.

Julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ssä säädetään, että ”pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava. Pysäköintivirheen johdosta määrätystä pysäköintivirhemaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä.”

Oikeusministeriön lainvalmistelijat myös lähtevät yksityisen ja julkisen pysäköinninvalvonnan soveltamistilanteiden analogisuudesta. Ehdotetussa laissa yksityisestä pysäköinninvalvonnasta 4§:ssä nimittäin säädetään että, ”valvontamaksu on ajoneuvon luvattomasti pysäköineen kuljettajan suoritettava. Valvontamaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että valvontamaksun veloittamiselle ei ollut edellytyksiä.” Lisäksi lain yksityiskohtaisissa perusteluissa mainitaan, että pykälä vastaa asiallisesti sitä, mitä 1.lakiehdotuksen (siis laki julkisesta pysäköinninvalvonnasta, mikä on hyväksytty) 9§:ssä säädetään vastuusta pysäköintivirhemaksusta (HE 223/2010, s. 33) Linkki: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100223.pdf

Tämä (ehdotettu) pykälä on täysin analoginen suhteessa julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ään, koska tulkintatilanteet ovat myös täysin analogisia. Jos tulkintatilanteet ovat analogisia, myös niitä koskeva lainsäädäntö on analogista. Tällä perusteella yksityinen ja julkinen pysäköinninvalvonta voidaan rinnastaa toisiinsa, eikä merkitystä ole sillä, että ensimmäinen perustuu sopimukseen ja jälkimmäinen lakiin.

Miten luulet, että seuraavat tilanteet ratkaistaan tämänhetkisen oikeuden mukaan? (Meillä ei ole varsinaista lainsäädäntöä, joka koskisi suoraan yksityistä parkkivalvontaa)
Tilanne 1: Julkinen pysäköinninvalvoja sakottaa sakkopaikalla olevaa autoa. Hänellä on tiedossaan vain auton rekisterinumero.
Tilanne 2: Yksityinen pysäköinninvalvoja määrää valvontamaksun yksityiselle alueelle kylttien mukaan parkkeeratulle autolle. Pysäköinninvalvojalla on tiedossaan vain auton rekisterinumero.

Miksi pätevää sopimusta ei synny? KKO:n ratkaisu ei ainakaan viittaa siihen, että pysäköintisopimukset olisivat ainoita mahdollisia reaalisopimuksia. Disponoiminen oman omaisuuden käytöstä ei kai lähtökohtaisesti ole mahdotonta, oli kyseessä minkalinen omaisuus tahansa?
Ei omaisuuden käytön disponoiminen tietenkään ole mahdotonta – en ole niin väittänytkään. Ja reaalisopimuksia on monenlaisia. Mutta se, että omaisuuden käytöstä saa disponoida, ei kuitenkaan merkitse sitä, että omaisuuteen liimatulla kyltillä automaattisesti muodostuisi sitova sopimus. Jos sillä perusteella, että omaisuudesta saa disponoida, voisi kylttejä liimaamalla velvoittaa milloin mihinkin maksuun, silloin esim. asunnon omistaja voisi liimata ulko-oveen kyltin jossa lukee ”Postin työntäminen postiluukusta on kiellettyä. Postin työntäminen postiluukusta maksaa X euroa. Työntämällä postin hyväksyt ehdot” – ja tämä olisi sitten muka pätevä sopimus sillä perusteella, että ”omistajalla on oikeus disponoida omaisuudestaan (ulko-ovesta)” tai vaihtoehtoisesti sillä perusteella, että ”kaikki sopimukset ovat lähtökohtaisesti päteviä”, kuten ”ei_liian” asian ilmaisi. Eikö menisi elämä hieman vaikeaksi jos tällaisten sopimusten tekeminen olisi yleisesti sallittua ja niitä pidettäisiin pätevänä varsinkin silloin kun ”ehtojen” mukaisesti toimivalle (esimerkkitapaukseni mukaan posteljoonille) ei aiheudu mitään perusteetonta taloudellista etua eikä omaisuuden omistajalle aiheudu vahinkoakaan. Tässä tilanteessa asunnon omistajalle kertyisi perusteetonta taloudellista etua.

Ja millä tavalla maksulliselle alueelle autonsa pysäköivä parkkeeraaja mielestäsi perusteetonta taloudellista etuja, mutta maksullisessa pomppulinnassa maksutta pomppiva ei saa?
Lue ”ei_liian” esimerkki uudelleen. Siinä ei puhuta mitään pomppulinnan käytön maksullisuudesta, vaan ehtojen rikkomisesta määräytyvästä maksusta. Perusteetonta etua parkkeeraava henkilö saa siitä, että hän ei joudu maksamaan parkkeeraamisesta kun taas alueen omistaja, joka on maksanut alueesta (ostanut tai vuokrannut), ei voi käyttää aluettaan silloin kun jonkun toisen auto on siinä - luvatta. Tämän pitäisi olla päivän selvää.

Syy siihen. miksi KKO on katsonut yksityisessä parkkivalvonnassa syntyvän pätevän sopimuksen, on se, että ilman kiinteistön omistajan lupaa parkkeeraavalle henkilölle aiheutuu perusteetonta taloudellista etua. Oikeussuojan antaminen tällaisille sopimuksille on perusteltua. Ei oikeus voi sallia ilman lupaa toisen alueelle parkkeeraamista ilmaiseksi.
 
Mä olen miettinyt tätä kuviota tässä näinä päivinä. Se, mistä alunperin pillastuin, johtui itseasiassa luetun ymmärtämättömyydestäni. Antti -87:han sanoi, että omistaja/haltija voi joutua vastuuseen maksusta. Vastuun aktualisoiminenhan johtuu kuitenkin juuri siitä, miten osapuolet todistelevat kantaansa. Olin vielä tämän keskustelun alkujuurilla sitä mieltä, ettei auton olemassaolo parkkipaikalla olisi riittävä näyttö omistajan/haltijan laittamisesta vastuuseen. Nyt en enää tiedä, mitä ajattelisin asiasta.

Omistaja/haltija esineen käyttäjänä

Yleisesti voidaan varmasti todeta, että ainakin esineen tms. haltija(t) on esineen käyttäjä. Tätä täytyy pohtia mielestäni siitä näkökulmasta, että riippuuko tämän olettamuksen paikkaansapitävyys esineestä. Jos ei, siirtynee todistustaakka vastaajalle. Auton ollessa kyseessä tiedän monia omistajia ja haltijoita, jotka eivät tosiasiallisesti ole auton "normaali" käyttäjä. Kääntyykö pallo takaisin kantajalle, jos vastaaja pystyy em. perusolettaman kumoamaan, vai tuleeko hänen myös osoittaa, ettei ollut ratissa autoa pysäköidessä? Ainakin jälkimmäisen pitäisi riittää. Entä voidaanko vastaajalle asettaa myös velvollisuus ottaa selvää ja kertoa, kuka autoa tuolloin ajoi? Joissain tilanteissa tämä voi toki olla ainoa tie omistajalta/haltijalta välttää maksuvastuu, kuten Antti -87 asian ilmaisikin. Tämä saattaa tosin johtaa siihen, että "auton käyttöpiirissä" olevat tahot osoittelevat sormeaan toisiaan kohtaan eikä kenelläkään ole toistaan parempaa näyttöä omassa asiassaan. Voidaanko tällöin maksu laittaa omistajalle/haltijalle, sillä selvää lienee, että joku on tehnyt tuon parkkisopimuksen? Jos näin, niin tällöin omistajan/haltijan täytyy nostaa kanne jokaista auton käyttöpiirissä olevaa henkilöä kohtaan (mikäli ei tiedä, kuka autoa ajoi). Näinhän tilanne menisi julkisessa pysäköinnin valvonnassa.

"Oikeassa elämässä" tällaista sormella osoittelua tuskin esiintyy, ellei haluta pilata välejä auton omistajaan/haltijaan. Parkkifirma myöskään tuskin ottaa kuluriskiä asian viemisestä oikeuteen, jos omistaja/haltija esittää, ettei ollut kuskina tuolloin, ellei voida katsoa omistajalla/haltijalla olevan selvittämisvelvollisuutta, joka voi johtaa yllä mainittuun konfliktiin.


Siis pointtini reaalisopimusten osalta oli, mikä mielestäni tuli kyllä esiin jo ensimmäisessä viestissäni, että reaalisopimukset ovat lähtökohtaisesti päteviä. Se, miksi esim. sopimussakon tms. sisältämä "sopimustekstin" laittaminen auton tuulilasiin/postiluukkuun ei ole pätevä, on se, että sen voidaan katsoa olevan hyvän tavan tai (yleisen) moraalikäsityksen tai normaalin käytännön tms. vastainen. Tarkoitan sitä, että normaalin elämään kuuluu hallinnollisen maksuseuraamuksen laittaminen pyyhkijän alle ja postin jakaminen postiluukkuun ja tällaisen toiminnnan "sanktioiminen" ei ole sitovaa. Eli koen, että tuo on nimenomaan syy sille, etteivät ko. sopimukset ole sitovia.

Väitän, että jokaisessa sopimuksessa on loppujen lopuksi jokin taloudellinen intressi ja toinen osapuoli saa aina jotain taloudellista hyötyä, jos oikein kaivellaan. Esimerkiksi, jos verrataan pomppulinnaesimerkkiä pysäköimiseen. Tavallisessa tilanteessa pysäköintikin toisen maalla on ilmaista, esim. virastojen pihoilla. Näin myös esittämässäni pomppulinnaesimerkissä. Kummassakin esimerkissä tämä toiminta sallitaan tietyillä ehdoilla. Kummassakin tapauksessa käyttäjä saa taloudellista hyötyä, toisessa pysäköidään toisen ostamalla/vuokraamalla alueella ja toisessa pompitaan toisen omistamassa/vuokraamassa pomppulinnassa. Onko ainoa ero näiden tilanteiden välillä se, että toisessa asiassa kielletään lailla käyttö ilman omistajan lupaa? Molemmissa esimerkeissä ehtojen mukainen toimintahan on sallittua, eli omistajan lupa löytyy.
 
Sinä missaat nyt koko pointin. Ei sillä ole merkitystä kuinka ”yleisenä” voidaan pitää sitä että auton omistaja on/ei ole auton kuljettaja. Todistustaakka (tai selitystaakka) asetetaan auton omistajalle juuri siksi, koska ei kukaan muu taho voi todellisuudessa selvittää sitä kuka autoa on oikeasti ajanut paitsi auton omistaja. Jos auton omistajalle ei voida asettaa todistustaakkaa, kenelle se sitten pitäisi asettaa? Parkkivalvontaa harjoittavalle yritykselle sitä ei voida asettaa, koska sillä ei ole mitään mahdollisuutta selvittää kuka autoa on ajanut. Parkkifirmalta edellytetään ainoastaan, että se pystyy näyttämään toteen sopimuksen syntymisen – sopimus syntyy parkkeeraamalla, ”parkkeeraamalla hyväksyt ehdot” – joten kuvan esittäminen parkkeeratusta autosta on riittävä.

Pointtini olikin ottaa kantaa ja selostaa kokemusperäisen todistustaakkasäännön problemaattisuutta. Olen samaa mieltä siitä, että näyttömahdollisuudet ovat monesti auton haltijalla valvontafirmaa paremmat. Mutta tällöin puhutaan näyttömahdollisuuksiin perustuvasta todistustaakasta, ei kokemusperäisestä todistustaakasta.

Lue ”ei_liian” esimerkki uudelleen. Siinä ei puhuta mitään pomppulinnan käytön maksullisuudesta, vaan ehtojen rikkomisesta määräytyvästä maksusta. Perusteetonta etua parkkeeraava henkilö saa siitä, että hän ei joudu maksamaan parkkeeraamisesta kun taas alueen omistaja, joka on maksanut alueesta (ostanut tai vuokrannut), ei voi käyttää aluettaan silloin kun jonkun toisen auto on siinä - luvatta. Tämän pitäisi olla päivän selvää.

Syy siihen. miksi KKO on katsonut yksityisessä parkkivalvonnassa syntyvän pätevän sopimuksen, on se, että ilman kiinteistön omistajan lupaa parkkeeraavalle henkilölle aiheutuu perusteetonta taloudellista etua. Oikeussuojan antaminen tällaisille sopimuksille on perusteltua. Ei oikeus voi sallia ilman lupaa toisen alueelle parkkeeraamista ilmaiseksi.

Kiitos huomautuksesta. Tarkoitus ei ollut puhua pomppulinnan maksullisuudesta. Ajatuksissani kirjoittelin huolimattomia. Tarkoitukseni oli itse asiasssa viitata tilanteisiin, joissa sopimuksenmukainen toiminta itsessään on maksutonta, mutta sopimusrikkomuksesta seuraa (sopimuksen mukaan) sopimussakko. Yksityistä pysäköinninvalvontaahan harjoitetaan myös parkkialueilla, joilla pysäköiminen on ilmaista esim. rajoitetun ajan. Tällöin alueen haltija/omistaja ei saa suoraa taloudellista hyötyä siitä, että kuljettajat pysäköivät ehtojen mukaisesti. Samoin sekä parkkipaikka että pomppulinna ovat ns. rajoitettuja hyödykkeitä. Molempia voidaan käyttää yhtäaikaisesti vain rajoitetun henkilömäärän toimesta. Näinpä en siis näe, miten vain toisessa tapauksessa sopimuksen vastaisesti käyttäytyvä saisi hyväkseen perusteetonta etua.

En tosiaan ole nähnyt KKO:n ratkaisussa mitään, mikä viittaisi siihen, että pysäköintisopimuksia ja muita reaalisopimuksia olisi arvioitavat mitenkään eri tavoin. Kuten ei_liian mainitsi, nyt käsitellyssä pomppulinnaesimerkissä ja pysäköintisopimuksessa molemmissa disponointi perustuu omistajan lupaan. Sopimuksen ovat myös minun mielestä lähtökohtaisesti näissä tapauksissa päteviä. Mahdollista pätemättömyyttä on ensisijassa lähdettävä arvioimaan sopimuksen hyvän tavan vastaisuuden kautta.
 
Väitän, että jokaisessa sopimuksessa on loppujen lopuksi jokin taloudellinen intressi ja toinen osapuoli saa aina jotain taloudellista hyötyä, jos oikein kaivellaan.
Sopimuksissa molempien osapuolten - ei vain toisen - tulee saada jotain (taloudellista tai jotain muuta) hyötyä. Esim vuokrasopimuksissa esineen omistaja saa vuokraa ja esineen vuokraaja esineen käyttöönsä

Yksityistä pysäköinninvalvontaahan harjoitetaan myös parkkialueilla, joilla pysäköiminen on ilmaista esim. rajoitetun ajan. Tällöin alueen haltija/omistaja ei saa suoraa taloudellista hyötyä siitä, että kuljettajat pysäköivät ehtojen mukaisesti.
Mutta jos tällaista toimintaa harjoitetaan esim. kaupan pihalla, omistaja saa taloudellista hyötyä siitä että hänen alueelleen parkkeeraavat tulevan hänen kauppaan asioimaan. Autopaikat ovat tarkoitettu vain kaupan asiakkaille – ei yleiseksi parkkipaikaksi – ja siihen saa parkkeerata vain tietyksi ajaksi (esim 1h)

Samoin sekä parkkipaikka että pomppulinna ovat ns. rajoitettuja hyödykkeitä. Molempia voidaan käyttää yhtäaikaisesti vain rajoitetun henkilömäärän toimesta. Näinpä en siis näe, miten vain toisessa tapauksessa sopimuksen vastaisesti käyttäytyvä saisi hyväkseen perusteetonta etua.
Kirjoitin jo aikaisemmassa viestissä, että ”Perusteetonta etua parkkeeraava henkilö saa siitä, että hän ei joudu maksamaan parkkeeraamisesta kun taas alueen omistaja, joka on maksanut alueesta (ostanut tai vuokrannut), ei voi käyttää aluettaan silloin kun jonkun toisen auto on siinä - luvatta.”

Sen sijaan pommpulinnaesimerkissä, joka alun perin siis kuului näin "Saa hyppiä sukat jalassa tai paljain varpain. Näiden sääntöjen vastaisesta toiminnasta olet velvollinen maksamaan 40 euroa. Käyttämällä pomppulinnaa hyväksyt nämä ehdot." Millä ihmeen tavalla tällaisessa tapauksessa ehtojen vastaisesti (esim. kengät jalassa) hyppivälle aiheutuu perusteetonta taloudellista etua? Ei kengät jalassa hyppivä saa mitään taloudellista etua siitä, että hän hyppii kengät jalassa pomppulinnassa. Sen sijaan luvattomasti toisen alueelle parkkeeraava saa taloudellista etua siitä että hän ei joudu maksamaan parkkeeraamisesta, kun siitä muualla joutuu maksamaan – joko pysäköintimaksun tai autopaikan vuokran. Siksi KKO on katsonut yksityisellä alueella tapahtuvan valvontamaksujen määräämisen lailliseksi, jotta luvattomasti parkkeeraava ei saa taloudellista etua toiminnallaan. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?

Kuten ei_liian mainitsi, nyt käsitellyssä pomppulinnaesimerkissä ja pysäköintisopimuksessa molemmissa disponointi perustuu omistajan lupaan.
Minä en ymmärrä tätä lausetta. Millä tavalla ”pysäköintisopimuksessa disponointi perustuu omistajan lupaan”? Ilman alueen omistajan lupaahan sinne toisen parkkipaikalle parkkeerataan kun taas pomppulinnaesimerkissä pomppulinnaa käytetään omistajan luvalla – esimerkin mukaan luvattomasta käytöstä ei aiheudu maksua, vaan ehtojen vastaisesta käytöstä.

Siis pointtini reaalisopimusten osalta oli, mikä mielestäni tuli kyllä esiin jo ensimmäisessä viestissäni, että reaalisopimukset ovat lähtökohtaisesti päteviä.

Sopimuksen ovat myös minun mielestä lähtökohtaisesti näissä tapauksissa päteviä. Mahdollista pätemättömyyttä on ensisijassa lähdettävä arvioimaan sopimuksen hyvän tavan vastaisuuden kautta.
Minä en kyllä muista lukeneeni, että ”(reaali)sopimukset ovat lähtökohtaisesti päteviä”, mikä voi tietenkin johtua siitä, että en enää muista sopimusoikeudesta juuri mitään kun en ole sitä neljään vuoteen lukenut. Mutta minä en pidä tällaisia pomppulinnaesimerkissä tarkoitettuja sopimuksia niitä pätevinä aikaisemmissa viesteissäni mainituilla perusteilla.
 
Luulen että suurin ongelma noissa rinnastuksissa, siis esim. yksityisen parkkipirkkoilun rinnastaminen pomppulinnaan, on se että julkisesta pysäköinninvalvonnasta säädetään lailla ja näin jotkut katsovat että yksityinen pysäköinninvalvoja varastaa viranomaisvaltaa, vaikka vastaava toiminta olisi ok jossain toisessa kontekstissa jossa ei viranomaissakotusta ole.

Tällainen vastaava konteksti on esim. kuntosalin pukukaappi jonka olen tuonut tässä ketjussa ennenkin esille. Siis punttiksella jossa käyn, lukee pukuhuoneen seinällä selvästi että jos jättää kamansa yön yli pukukaappiin, saa hakea ne vaksilta 20 euron panttia vastaan. Jos joku on eri mieltä siitä että tässä kuntosalitapauksessa tuo 20 euron sakko on ok mutta yksityisessä pysäköinnissä 40 euron sakko ei ole ok, niin haluaisin kysyä että onko ainoa syy todellakin tuo julkisen pysäköinninvalvonnan olemassaolo? Olen tätä samaa yrittänyt kysyä ennenkin saamatta vastausta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom