Ei kai kukaan väitä etteikö yleistäminen olisi mahdotonta. Eli yleistää voidaan kyllä. Loppupeleissä ratkaisevaa on mielestäni se, kuinka "yleistä" käytännön on oltava, jotta kokemusperäistä todennäköisyyttä voidaan todistustaakkasääntönä soveltaa. On toki "yleistä", että auton kuljettaja on auton omistaja. Mutta jokseenkin yleistä on myös, että auton omistaja ei ole auton kuljettaja (esim. yllä mainititsemissani tapauksissa).
Sinä missaat nyt koko pointin. Ei sillä ole merkitystä kuinka ”yleisenä” voidaan pitää sitä että auton omistaja on/ei ole auton kuljettaja. Todistustaakka (tai selitystaakka) asetetaan auton omistajalle juuri siksi, koska ei kukaan muu taho voi todellisuudessa selvittää sitä kuka autoa on oikeasti ajanut paitsi auton omistaja. Jos auton omistajalle ei voida asettaa todistustaakkaa, kenelle se sitten pitäisi asettaa? Parkkivalvontaa harjoittavalle yritykselle sitä ei voida asettaa, koska sillä ei ole mitään mahdollisuutta selvittää kuka autoa on ajanut. Parkkifirmalta edellytetään ainoastaan, että se pystyy näyttämään toteen sopimuksen syntymisen – sopimus syntyy parkkeeraamalla, ”parkkeeraamalla hyväksyt ehdot” – joten kuvan esittäminen parkkeeratusta autosta on riittävä.
Hypoteettinen esimerkki: Jos keskimäärin viidessä tapauksessa kymmenestä auton kuljettaja on auton omistaja, voidaanko väittää, että auton kuljettaja "yleensä" on auton omistaja. Entäpä, jos suhde luku on 4/10, 6/10, jne?
Ei tuomioistuin voi perustaa päätöksentekoaan millekkään ”keskimääräisyys”arvoille, vaan tuomoisutuin antaa päätöksensä sille annetun näytön perusteella. Miten tällainen keskimääräisyys edes laskettaisiin / selvitettäisiin luotettavasti?
Tarkoituksena on lähinnä osoittaa, että samoin kuin ei_liian, olen samaa mieltä siitä, ettei kokemusperäisyyden todennäköisyyden soveltaminen todistustaakkasääntönä helppo ratkaisu.
Minun mielestäni se on erittäin helppo ratkaisu – ja järkevä lähtökohta. En minä näe tässä edelleenkään mitään ongelmaa.
Julkisella puolella todistustaakka perustuu suoraan pysäköintivirhemaksusta annettuun lakiin, jossa viranomaiselle (julkisen vallan käyttäjänä) annetaan yksipuolinen oikeus määrätä sanktiomaksu. Yksityisellä puolella todistustaakka perustuu oikeudenkäymiskaaren 17:1.1:ään, jossa todistustaakasta on säädetty huomattavan eri tavalla. Katsoisin itse tässä tilanteessa, ettei julkisoikeudellinen säännös - joka perustuu pohjimmiltaan julkisen vallan käyttöön - ole analogisesti sovellettavissa siivilioikeuden puolella. Varsinkaan kun tällaiselle väitteelle ei tietääkseni ole oikeuslähteellistä tukea.
Minä en ole väittänyt että OK 17:1.1 on analoginen julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:n kanssa – eivät ne tietenkään ole. Sen sijaan minä väitän, että
todistustaakan jaosta (OK 17:1.1 ei koske todistustaakan jakoa; todistustaakan jako on muotoutunut oikeuskäytännön perusteella)
aiheutuu se että julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ää sovelletaan
analogisesti – ei suoraan – maksuvelvollisuuden määräytymiseen myös yksityisessä pysäköinninvalvonnassa.
Julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ssä säädetään, että ”pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava. Pysäköintivirheen johdosta määrätystä pysäköintivirhemaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä.”
Oikeusministeriön lainvalmistelijat myös lähtevät yksityisen ja julkisen pysäköinninvalvonnan soveltamistilanteiden analogisuudesta. Ehdotetussa laissa yksityisestä pysäköinninvalvonnasta 4§:ssä nimittäin säädetään että, ”valvontamaksu on ajoneuvon luvattomasti pysäköineen kuljettajan suoritettava. Valvontamaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että valvontamaksun veloittamiselle ei ollut edellytyksiä.” Lisäksi lain yksityiskohtaisissa perusteluissa mainitaan, että pykälä vastaa asiallisesti sitä, mitä 1.lakiehdotuksen (siis laki julkisesta pysäköinninvalvonnasta, mikä on hyväksytty) 9§:ssä säädetään vastuusta pysäköintivirhemaksusta (HE 223/2010, s. 33) Linkki:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100223.pdf
Tämä (ehdotettu) pykälä on täysin analoginen suhteessa julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetun lain 9§:ään, koska
tulkintatilanteet ovat myös täysin
analogisia. Jos tulkintatilanteet ovat analogisia, myös niitä koskeva lainsäädäntö on analogista. Tällä perusteella yksityinen ja julkinen pysäköinninvalvonta voidaan rinnastaa toisiinsa, eikä merkitystä ole sillä, että ensimmäinen perustuu sopimukseen ja jälkimmäinen lakiin.
Miten luulet, että seuraavat tilanteet ratkaistaan tämänhetkisen oikeuden mukaan? (Meillä ei ole varsinaista lainsäädäntöä, joka koskisi suoraan yksityistä parkkivalvontaa)
Tilanne 1:
Julkinen pysäköinninvalvoja sakottaa sakkopaikalla olevaa autoa. Hänellä on tiedossaan vain auton rekisterinumero.
Tilanne 2:
Yksityinen pysäköinninvalvoja määrää valvontamaksun yksityiselle alueelle kylttien mukaan parkkeeratulle autolle. Pysäköinninvalvojalla on tiedossaan vain auton rekisterinumero.
Miksi pätevää sopimusta ei synny? KKO:n ratkaisu ei ainakaan viittaa siihen, että pysäköintisopimukset olisivat ainoita mahdollisia reaalisopimuksia. Disponoiminen oman omaisuuden käytöstä ei kai lähtökohtaisesti ole mahdotonta, oli kyseessä minkalinen omaisuus tahansa?
Ei omaisuuden käytön disponoiminen tietenkään ole mahdotonta – en ole niin väittänytkään. Ja reaalisopimuksia on monenlaisia. Mutta se, että omaisuuden käytöstä saa disponoida, ei kuitenkaan merkitse sitä, että omaisuuteen liimatulla kyltillä automaattisesti muodostuisi sitova sopimus. Jos sillä perusteella, että omaisuudesta saa disponoida, voisi kylttejä liimaamalla velvoittaa milloin mihinkin maksuun, silloin esim. asunnon omistaja voisi liimata ulko-oveen kyltin jossa lukee ”Postin työntäminen postiluukusta on kiellettyä. Postin työntäminen postiluukusta maksaa X euroa. Työntämällä postin hyväksyt ehdot” – ja tämä olisi sitten muka pätevä sopimus sillä perusteella, että ”omistajalla on oikeus disponoida omaisuudestaan (ulko-ovesta)” tai vaihtoehtoisesti sillä perusteella, että ”kaikki sopimukset ovat lähtökohtaisesti päteviä”, kuten ”ei_liian” asian ilmaisi. Eikö menisi elämä hieman vaikeaksi jos tällaisten sopimusten tekeminen olisi yleisesti sallittua ja niitä pidettäisiin pätevänä varsinkin silloin kun ”ehtojen” mukaisesti toimivalle (esimerkkitapaukseni mukaan posteljoonille) ei aiheudu mitään perusteetonta taloudellista etua eikä omaisuuden omistajalle aiheudu vahinkoakaan. Tässä tilanteessa asunnon omistajalle kertyisi perusteetonta taloudellista etua.
Ja millä tavalla maksulliselle alueelle autonsa pysäköivä parkkeeraaja mielestäsi perusteetonta taloudellista etuja, mutta maksullisessa pomppulinnassa maksutta pomppiva ei saa?
Lue ”ei_liian” esimerkki uudelleen. Siinä ei puhuta mitään pomppulinnan käytön maksullisuudesta, vaan ehtojen rikkomisesta määräytyvästä maksusta. Perusteetonta etua parkkeeraava henkilö saa siitä, että hän ei joudu maksamaan parkkeeraamisesta kun taas alueen omistaja, joka on maksanut alueesta (ostanut tai vuokrannut), ei voi käyttää aluettaan silloin kun jonkun toisen auto on siinä -
luvatta. Tämän pitäisi olla päivän selvää.
Syy siihen. miksi KKO on katsonut yksityisessä parkkivalvonnassa syntyvän pätevän sopimuksen, on se, että
ilman kiinteistön omistajan
lupaa parkkeeraavalle henkilölle aiheutuu
perusteetonta taloudellista etua. Oikeussuojan antaminen tällaisille sopimuksille on perusteltua. Ei oikeus voi sallia ilman lupaa toisen alueelle parkkeeraamista
ilmaiseksi.