Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Ja laillisuus nyt on vähän niin ja näin, jos kerta perustuslakivaliokunta heitti lakiehdotuksen pihalle. Ei tuomioistuin Suomessa lakeja säädä.

No mutta kun perustulakivaliokunta ja KKO ovat arvioineet eri asioita. Tämä on monelle yllättävän vaikea ymmärtää.

Pauliine Koskelo selosti asian(haarojen) peruslogiikan mielestäni melko hyvin ja selkeästi: http://areena.yle.fi/audio/1299515816382 (tämän tarkoituksena ei nyt ole ottaa kantaa tai herättää keskustelua KKO:n presidentin roolista julkisuudessa).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perustuslaki jäi jumiin parkkiruutuun

HELSINGIN SANOMAT

Yksityisten yritysten määräämistä pysäköinninvalvontamaksuista syntynyt kiista on nostanut esiin ongelman, joka on pysäköinninvalvontaa ja sen eri ratkaisutapoja merkityksellisempi. Korkeimman oikeuden ja perustuslakivaliokunnan yhteisymmärryksessä on aukkoja, ja se nakertaa kansalaisten luottamusta kumpaankin instituutioon.

Korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo on arvostellut julkisesti perustuslakivaliokuntaa yksityistä pysäköinninvalvontaa säätelevän lakiesityksen hylkäämisestä. Valiokunta tyrmäsi esityksen helmikuussa perustuslain vastaisena.

Yleisradion haastattelussa Koskelo kertoi myös, ettei korkeimmalla oikeudella ole aikomusta purkaa oma-aloitteisesti vuoden takaista päätöstään, jolla autoilija velvoitettiin maksamaan yksityisen pysäköinninvalvontayhtiön määräämä valvontamaksu. Tuomioon tyytymätön autonomistaja ilmoitti perjantaina päättäneensä hakea tuomion purkua.

Monia autoilijoita hämmentävään kysymykseen, pitääkö yksityiset parkkisakot maksaa, Koskelo ei antanut selvää vastausta. Hän toivoi tilanteen ratkeavan sillä, että eduskunnan säädettäväksi tuodaan uusi yksityisen pysäköinninvalvonnan hyväksyvä laki.

Keskustelu on jämähtänyt kysymykseen, onko Koskelolla asemassaan oikeutta arvostella perustuslakivaliokunnan päätöstä. Mielenkiintoisempaa on pohtia sitä, mitä kiista kertoo perustuslakivaliokunnan ja korkeimman oikeuden välisistä valtasuhteista – ja sitä, onko mitään tehtävissä vallan rajojen selkeyttämiseksi. Perustuslait ovat aina jossain määrin tulkinnanvaraisia, mutta juuri nyt tulkinnassa näyttää olevan liikaa liikkumavaraa.

Suomen perustuslain pykälä 106 velvoittaa tuomioistuimia antamaan etusijan perustuslaille, jos jonkin toisen lain säännös on "ilmeisessä ristiriidassa" perustuslain kanssa. Ylintä tuomiovaltaa – myös pysäköinninvalvontaan liittyvissä asioissa – käyttää kuitenkin yksiselitteisesti korkein oikeus.

Perustuslain toteutumista tarkasteltaessa korostetaan usein tuomioistuinten itsenäistä asemaa ja harkintavaltaa, joka antaa tarvittaessa perus- ja ihmisoikeuksille suojaa parlamentaarisen demokratian enemmistöpäätöksiä vastaan. Toisaalta pidetään tärkeänä sitä, että perustuslain toteutumista valvotaan myös demokratian keinoin. Suomessa lakien perustuslainmukaisuuden valvonta on uskottu eduskunnan perustuslakivaliokunnalle.

Herkkä tasapaino ei välttämättä paranisi uuden valvontamekanismin luomisesta. Jokin perustuslakituomioistuimen kaltainen elin olisi Suomen oloissa liian järeä instituutio verraten harvoin esiintyvien ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen.

Yksinkertaisempi tapa on nostaa lakien valmistelun ja laeista annettujen lausuntojen sekä tuomioistuinten päätösten tasoa. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea ratkaisujen entistä huolellisempaa julkista perustelua. Pysäköinninvalvontakiistassa on ilmaistu tyytymättömyyttä sekä korkeimman oikeuden että perustuslakivaliokunnan päätösten tueksi esitettyihin argumentteihin.

Lakiesitystä käsitellyt perustuslakivaliokunta ja oikeustapauksen ratkaissut korkein oikeus ovat tarkastelleet yksityisten valvontamaksujen oikeutusta eri tasoilta, ja niillä on ollut vaikeuksia ymmärtää toistensa näkökulmia. Voi olla, että sopimusoikeutta korostaneen korkeimman oikeuden olisi pitänyt ajatella enemmän perustuslaillista näkökulmaa, ja ehkä lakiesitystä käsiteltäessä – ja jo laadittaessa – yksityistä pysäköinninvalvontaa olisi pitänyt käsitellä myös sopimusoikeudellisena asiana.

Suorin tie ulos umpikujasta olisi se, että seuraavalle eduskunnalle laaditaan uusi yksityistä pysäköinninvalvontaa käsittelevä lakiesitys, joka kirjoitetaan perustuslaillisesti hyväksyttävään muotoon. Se poistaisi perustuslakivaliokunnan ja korkeimman oikeuden välistä jännitettä.

Jos perustuslakivaliokunnan käsittelyn kestävää lakiesitystä ei saada aikaiseksi ja korkein oikeus pysyy vuosi sitten ottamansa kannan takana, tilanne käytännössä vahvistaisi korkeimman oikeuden asemaa perustuslakivaliokunnan kustannuksella. Jotkut oikeusoppineet pitävät jopa tavoiteltavana, että perustuslain tulkinnassa tuomioistuinten painoarvo kasvaa poliittisten paineiden alla työskentelevien kansanedustajien kustannuksella. Pysäköinninvalvonta ei kuitenkaan olisi perustuslain arvoinen keppihevonen tällaiselle hivuttamalla tehdylle vallansiirrolle.
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Perustuslaki+jäi+jumiin+parkkiruutuun/1135264548659

Tässäkin kirjoituksessa lähdetään liikkeelle siitä virheellisestä käsityksestä, että perustuslakivaliokunnan lausunto ja KKO:n päätös olisivat jotenkin ristiriidassa keskenään. Näin ei toki ole asian laita, vaan ne käsittelevät täysin eri asioita. Perustuslakivaliokunta antoi lausunnon lakiesitykseen liittyen ja korkein oikeus puolestaan käsitteli sopimuksen syntyä. Perustuslain kanssa tällä asialla ei ole edelleenkään mitään tekemistä.
 
Hesarin pääkirjoitustoimittajat ovat skitsofreenikkoja. Silloin pari vuotta sitten koko lehti oli kaupunkitoimituksensa johdolla ankarasti yksityistä pysäköinninvalvontaa vastaan. Pari viikkoa sitten oli yksityistä pysäköinninvalvontaa puoltava kirjoitus, jossa myönnettiin KKO:n päätöksen rooli. Ja nyt siellä aletaan taas sekoilemaan perustuslain kanssa. Mitäköhän seuraavaksi?
 
Kaverin autoon oli tullu lappu kun oltiin syömässä. Pitääkö nämä siis maksaa vai ei? Suomen ParkkivartijaOy
 
Kaverin autoon oli tullu lappu kun oltiin syömässä. Pitääkö nämä siis maksaa vai ei? Suomen ParkkivartijaOy

Paljonko tuli maksettavaa? Kyllä ne lain mukaan pitää maksaa, muttei niitä voida periä samalla tavalla kuin normaaleja sakkoja, vaan se juttu ptää viedä oikeuteen, mikä tietääkseni on aika epätodennäköistä.
 
Paljonko tuli maksettavaa? Kyllä ne lain mukaan pitää maksaa, muttei niitä voida periä samalla tavalla kuin normaaleja sakkoja, vaan se juttu ptää viedä oikeuteen, mikä tietääkseni on aika epätodennäköistä.

40euroa näytti olevan
 
Kaverin autoon oli tullu lappu kun oltiin syömässä. Pitääkö nämä siis maksaa vai ei? Suomen ParkkivartijaOy

Ei pidä maksaa. Sano kaverille, että odottelee kotiin tulevaa maksuvaatimusta. Sitten kun se tulee, niin soittaa sinne ja pyytää lähettämään vaatimuksen ajoneuvon kuljettajalle. Kaverillasi ei ole mitään juridista velvoitetta paljastaa kuljettajaa. Näin paskaparkkifirma ei voi vaatia rahaa, kun kuljettaja ei ole tiedossa. Lappu koskee kuljettajaa, ei autoa.
 
Ei pidä maksaa. Sano kaverille, että odottelee kotiin tulevaa maksuvaatimusta. Sitten kun se tulee, niin soittaa sinne ja pyytää lähettämään vaatimuksen ajoneuvon kuljettajalle. Kaverillasi ei ole mitään juridista velvoitetta paljastaa kuljettajaa. Näin paskaparkkifirma ei voi vaatia rahaa, kun kuljettaja ei ole tiedossa. Lappu koskee kuljettajaa, ei autoa.

Onko näin? Miksi tavalliset parkkisakot sitten pitää maksaa?
 
Onko näin? Miksi tavalliset parkkisakot sitten pitää maksaa?

Meillä on laki pysäköintivirhemaksusta, jossa tuo maksaja on viime kädessä auton omistaja/haltija. Yksityiselle tuo laki ei päde.

Henk.koht en maksaisi. Kattelisin rauhassa miten käy. Oikeuteen joutuminen on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä yksittäisessä tapauksessa. Näitä sopimusrikkeitä on melkoinen läjä "menossa" oikeuteen. Harvemmin niitä vaan oikeudessa käsitellään.
 
Aivan sama mikä on, maksamatta jää minulta. yksityiset firmat ei minua sakota. Olkoon sitten vaikka kuinka saatanan väärin pysäköity ja sopimusta vastaan. Ei ainakaan ilman oikeuden päätöstä.

Enkä lähde tähän vääntöön. Se on yksinkertaisesti minun mielipiteeni, jonka tulen pitämään käräjäoikeuden päätökseen asti. Ton pidemmälle mun perse ei taida kestää.
 
Maksamatta jättäminen on sopimusrikkomus, joten kyllä ne pitäis maksaa. Sama kuin jättäis asunnon vuokran maksamatta.
Sopimusrikkomus kyllä. Mutta jos parkkifirma ei pysty todistamaan sitä, että kenen kanssa sen sopimuksen on tehnyt, niin kenelle menee lasku?
 
Sopimusrikkomus kyllä. Mutta jos parkkifirma ei pysty todistamaan sitä, että kenen kanssa sen sopimuksen on tehnyt, niin kenelle menee lasku?

Jos parkkifirma ei pysty todistamaan, että pätevä sopimus on sytynyt, ei sitä silloin tarvi maksaa. Mutta tällaisissa jutuissa toditaminen on toki erittäin helppoa, esim. valokuvat parkeeratusta autosta ym. Mutta auton omistaja viimekädessä joutuu maksamaan, jos se auto on ollu parkkeerattuna toisen paikalla, ajoi sen siihen sitte kuka tahansa.

En tiedä miten yksityiset parkkipirkot yleenä toimii, mutta jos minä olisin parkkifirman pomo, laittaisin jokaiselle parkkipirkolle mukaan kameran, jolla otetaan kuva autosta todisteeksi... tällä tavalla ne voittais joka ikisen jutun.
 
Jos parkkifirma ei pysty todistamaan, että pätevä sopimus on sytynyt, ei sitä silloin tarvi maksaa. Mutta tällaisissa jutuissa toditaminen on toki erittäin helppoa, esim. valokuvat parkeeratusta autosta ym. Mutta auton omistaja viimekädessä joutuu maksamaan, jos se auto on ollu parkkeerattuna toisen paikalla, ajoi sen siihen sitte kuka tahansa.

En tiedä miten yksityiset parkkipirkot yleenä toimii, mutta jos minä olisin parkkifirman pomo, laittaisin jokaiselle parkkipirkolle mukaan kameran, jolla otetaan kuva autosta todisteeksi... tällä tavalla ne voittais joka ikisen jutun.

Eikös Jakob tossa juuri kirjottanut, että toi sama ei päde noihin yksityisiin mitä "oikeisiin" parkkipirkkoihin? Eli sakko menee auton omistajalle/haltijalle parkkipirkkojen tapauksessa, mutta yksityisillä pitäisi pystyä todistamaan, et kuka sen auton on siihen parkkipaikalle jättänyt.

Mulla ei siis ittelläni oo mitään varmaa tietoa tästä, vaan luotin tohon Jakobin postaukseen.

Sen verran vielä, et onneks täällä päin ei noita yksityisiä parkkifirmoja hirveesti viel ole. Turussa päin siis. Ainakaan ei oo omaan silmään osunu simmosia parkkipaikkoja viel ja toivottavasti ei osukkaan.
 
Eikös Jakob tossa juuri kirjottanut, että toi sama ei päde noihin yksityisiin mitä "oikeisiin" parkkipirkkoihin? Eli sakko menee auton omistajalle/haltijalle parkkipirkkojen tapauksessa, mutta yksityisillä pitäisi pystyä todistamaan, et kuka sen auton on siihen parkkipaikalle jättänyt.

Mulla ei siis ittelläni oo mitään varmaa tietoa tästä, vaan luotin tohon Jakobin postaukseen.

Sen verran vielä, et onneks täällä päin ei noita yksityisiä parkkifirmoja hirveesti viel ole. Turussa päin siis. Ainakaan ei oo omaan silmään osunu simmosia parkkipaikkoja viel ja toivottavasti ei osukkaan.

Tämä tapahtui Turussa :D
 
Turun rautatieasemalla kun pysähtyy niin ei tartte kauaa odotella laputtajaa. Mä ajoin parkkipaikkaan, kaveri kirjoittaa vieressä lappua, siirtyy suoraan meikäläisen eteen ja alkaa ottamaan valokuvaa + räpeltämään sillä "sakkoviholla". Avasin oven ja sitten se livahti menemään eteenpäin. En siis saanut tuosta sentään lappua. Mä olin alta 10sec ollu siinä paikassa. Se oli todella nopeaa, huonompi jalkainen ei olis kerinnyt edes autosta ulos.
 
Eikös Jakob tossa juuri kirjottanut, että toi sama ei päde noihin yksityisiin mitä "oikeisiin" parkkipirkkoihin? Eli sakko menee auton omistajalle/haltijalle parkkipirkkojen tapauksessa, mutta yksityisillä pitäisi pystyä todistamaan, et kuka sen auton on siihen parkkipaikalle jättänyt.
Jos auto on parkkipaikalle jätetty, voidaan yleisen elämänkokemuksen perusteella sanoa, että auton omistaja on sen siihen jättänyt ja näin ollen joutuu maksamaan maksun. Jos näin ei ole asia, auton omistaja voi ilmoittaa asiasta parkkifirmalle, jotta he voivat periä maksun siltä, joka autoa on oikeasti käyttänyt. Auton omistajalla ei ole mitään juridista velvollisuutta selvittää asiaa, mutta tällöin maksu voi langeta omistajan maksettavaksi, vaikka tämä ei olisi oikeasti autoa käytänyt, joten auton omistajallakin on myös intressi selvittää asiaa.

Auton kanssako ne sopimuksen tekee?
Ei tietenkään, vaan auton omistajan / sen kuka sen on siihen jättänyt. Jos vuokraat esim asunnon, teet vuokrasopimuksen asunnon omistajan kanssa etkä asunnon... vai??


Eli kävi juuri niin kuin edellisellä sivulla totesin, että valituslupaa ei myönnetä. Eipä sille valitusluvalle mitään peruteita ollutkaan, koska KKO:n aikaisempi päätös on oikea ja lainmukainen.
 
Jos auto on parkkipaikalle jätetty, voidaan yleisen elämänkokemuksen perusteella sanoa, että auton omistaja on sen siihen jättänyt ja näin ollen joutuu maksamaan maksun. Jos näin ei ole asia, auton omistaja voi ilmoittaa asiasta parkkifirmalle, jotta he voivat periä maksun siltä, joka autoa on oikeasti käyttänyt. Auton omistajalla ei ole mitään juridista velvollisuutta selvittää asiaa, mutta tällöin maksu voi langeta omistajan maksettavaksi, vaikka tämä ei olisi oikeasti autoa käytänyt, joten auton omistajallakin on myös intressi selvittää asiaa.


Ei tietenkään, vaan auton omistajan / sen kuka sen on siihen jättänyt. Jos vuokraat esim asunnon, teet vuokrasopimuksen asunnon omistajan kanssa etkä asunnon... vai??



Eli kävi juuri niin kuin edellisellä sivulla totesin, että valituslupaa ei myönnetä. Eipä sille valitusluvalle mitään peruteita ollutkaan, koska KKO:n aikaisempi päätös on oikea ja lainmukainen.

Maksua ei voi mitenkään langettaa auton omistajalle/haltijalle. Tässä ei noudateta käännettyä todistustaakkaa, vaan mennään puhtaasti oikeudenkäymiskaaren normaalia todistustaakkaa koskevien säännösten mukaisesti. Väitteen esittäjän on siis osoitettava väitteensä todeksi. Vaiko onko sinulla esittää faktaa esittämäsi tueksi?

Ghostrider viittasi kommentillaan kommenttiisi siitä, että todistukseksi riittää valokuva väärinpysäköidystä autosta. Näin ei ole, kuten Ghostriderkin asian ilmaisi. Todistukseksi riittänee valokuva siitä, että joku ajaa auton/pysäköi auton väärin ruutuun tms. Ei siis pelkkä valokuva väärin pysäköidystä autosta.

KKO:n muinoinen linjaus on sopimusoikeuden yleisten oppien mukainen. Kyseisestä linjauksesta voidaan johtaa monenlaisia sopimuksia, kuten auton tuulilasiin kiinnitetty tarra, jossa lukee "Pysäköintivirhemaksun laittaminen tälle autolle maksaa 40 euroa. Laittamalla maksulapun hyväksyt nämä ehdot." Periaatteessa ainoa asia, joka voisi olla ko. viritelmien pätevyyden esteenä, on sopimuksen hyvän tavan vastaisuus tai laittomuus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom