Yksityisiä parkkipirkkoja?!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010090812310550_uu.shtml

Ilmaiseksi jaettavissa tuulilasitarroissa todetaan yksiselitteisesti, että kaikenlaisten lappujen kiinnittäminen kyseiseen autoon on kielletty. Seurauksena on 60 euron siivousmaksu.

- Kiinnittämällä lapun hyväksyt ehdot, tarrassa todetaan.

Oikein. Toivottavasti, seuraava oikeuden päätös toteaa nuo laput yhtä pitäväksi mitä vastapuolen kyltit.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sekä sen lisäksi firman palautteiden vastaanottaja (veikkaisin että on aika iso pamppu firmassa, eli tuo lienee firman virallinen kanta) on päättänyt.
Perustuuko tuo veikkaus johonkin tarkempaan tietoon, vai yleiseen olettamaan että yrityksissä palautteita käsittelee johtotaso? Itse pitäisin yllättävänä jos herra Isoherra itse vastailisi yksityisen pysäköintifirman saamiin palautteisiin.

Ja mitä tohon housuvertaukseen tulee, tässä tapauksessa rikkinäiset housut ovat koko firman ainoa myyntiartikkeli. Stockalla jos näin olisi, lopettaisivat asiakkaat nopeasti sieltä ostamisen, mutta nämä parkkifirmat pakkomyyvät rikkinäisiä housuja vastoin asiakkaan tahtoa ilman että siihen kukaan puuttuu.
Eikös pysäköintifirma tarjoa palveluitaan parkkialueiden omistajille, jolloin pysäköinninvalvonta taitaa tapahtua asiakkaan toimeksiannosta, ei vastoin asiakkaan tahtoa?
 
Mä mietin sitä, että eikö tähän voi saada aikaseks jotain kultaista keskitietä? Esimerkiksi semmoinen, että tuota yksityistä pysäköinninvalvontaa valvottaisiin. Tarvetta sille nimittäin on, mutta eihän sellainen peli vetele, että noita sakkoja antavat lähes kuka tahansa provikkapalkalla.

Mua ainakin vitutti suuresti talvella, kun meidän 4 tunnin vieraspaikalla oli kolme viikkoa putkeen auto. Soitin siitä kunnan pysäköinninvalvontaan, mutta ne kieltäytyi tulemasta sakottaa, jos isännöitsijä ei soita. Isännöitsijää ei taas saanut kiinni. Jätin kyllä soittopyyntöjä ja vastaajaviestejä, mutta ei mitään tapahtunut. Siinä olisi ollut kiva, jos joku yksityinen olisi pistänyt sakkoa peliin.
 
Mites ois samanlainen systeemi kuin vartioimisliiketoiminnalla, eli pitkälle jatkettu luvanvaraisuus. Tarkoittaa siis sitä että jokainen yritys joka moista tointa haluaa tehdä, hakee siihen poliisilta (jossa esmes vartioimisliiketoimintaa valvoo ihan oma yksikkönsä, Turvallisuusalan Valvontayksikkö) luvat, joihin on tiukat edellytykset. Sen lisäks vielä samanlainen "vastaava hoitaja"-systeemi, eli siis käytännössä yrityksessä on yksi "pamppu" joka vastaa siitä, että hommat tehdään juridisesti oikein. Tässä tapauksessa vastais siis siitä että parkkisakkoja ei väärin perustein jaeltais.

Samalla voitais sen lisäks tehdä "parkkipirkolle" samantyyppinen lupasysteemi kuin vartijoille, eli tietty koulutusvaatimus ja sen lisäksi muutenkin nuhteeton tausta.


Tietysti tämä ei ikinä tule onnistumaan todellisuudessa, vaan on täysin hypoteettinen. Koska homma menis käytännössä vartioimisliikkeille, ja no, vartijan hommiin ei mun (eikä varmaan 99% turvallisuusalalla työskentelevän/työskennelleen) mielestä tollanen kuulu. Ja itseasiassa vissiin jossain jo vartioimisliikkeet onkin iskeneet apajille.
 
Perustuuko tuo veikkaus johonkin tarkempaan tietoon, vai yleiseen olettamaan että yrityksissä palautteita käsittelee johtotaso? Itse pitäisin yllättävänä jos herra Isoherra itse vastailisi yksityisen pysäköintifirman saamiin palautteisiin.
Ihan puhdas veikkaus oli tuntematta kyseisten yritysten henkilöstörakennetta sen tarkemmin. Koska varsinkin nämä uudemmat yritykset ovat aika pieniä, uskoisin että kovin kaukana sikariportaasta ei valitusten (ei siis kaikkien mahdollisten palautteiden) käsittelijä ole. Pienimmissä lafkoissa tuskin montaa ihmistä on töissä, joten niissä voi herra Isoherra valitukset käsitelläkin, suuremmissa sitten lienee omat ihmiset tähän hommaan. Tuon kyseisen tapauksen pysäköinninvalvontayrityksen nimeä en tiedä, joten arvailujen varassa olen. Mutta silti, kertoo mielestäni kaiken tarpeellisen yksityisten pysäköinninvalvontayritysten toimintatavoista, jos he itse alkavat jo päättää millä autolla saa pysäköidä ja millä ei, luvan ollessa kunnossa.

Eikös pysäköintifirma tarjoa palveluitaan parkkialueiden omistajille, jolloin pysäköinninvalvonta taitaa tapahtua asiakkaan toimeksiannosta, ei vastoin asiakkaan tahtoa?
Jotta tuossa rjs:n alkuperäisessä vertauksessa olisi mitään järkeä, rinnastuu autoilija asiakkaaseen ja parkkifirma Stockaan. Pysäköinninvalvonnan tilaajalla kun ei ole tuossa valitusten käsittelyssä tai lappujen kirjoittamisessa mitään roolia, vaan parkkifirma ja autoilija vääntävät keskenään kättä.

Mutta tässä hieman aihetta sivutakseni, kerronpa pienen tarinan Q-Park Servicesin toiminnasta mitä reklamaatioiden käsittelyyn tulee. Eli, lähettelivät minulle laskuja vuonna 2007 tapahtuneeseen laputukseen liittyen, luonnollisesti väärään osoitteeseen. Kun sain asiasta tietää, lähetin sähköpostia jossa pyysin laskua oikeaan osoitteeseen, lasku jonkin ajan kuluttua saapuikin. Sen saavuttua lähetin reklamaation, jossa pyysin jotakin näyttöä auton kuljettajasta joka heidän kanssaan on pysäköimällä sopimuksen tehnyt.

Parkcomhan mainosti silloin jokunen vuosi sitten että ottavat jokaisesta laputetusta autosta kuvan, nyt ei ilmeisesti ollut edes siitä kuvaa, kuljettajasta puhumattakaan. Reklamaatioon sain vastineen jossa todettiin että olen riitauttanut asian ja kiistänyt kuljettaneeni autoa tuolloin. Jännä juttu, itse en muista kuin kysyneeni näyttöä kuljettajasta, missään vaiheessa en ole mitään kiistänyt tai riitauttanut. No, samassa mailissa ja sen liitteenä tulleessa vastineessa todettiin että asia ratkaistaan oikeudessa, lopussa tosin vielä armollisesti sanottiin että voin yhä maksaa tuon valvontamaksun.

Koko oikeuskäsittelyn mainitseminen vaikuttaa olevan pelkkää uhkailua, tuota lappua en kuitenkaan aio maksaa missään tapauksessa. Toivottavasti eivät huutele turhia, vaan todellakin vievät tämän tapauksen oikeuskäsittelyyn, jotta asiaan saadaan selvyys. Moni varmasti lapun maksaisi oikeuskulujen pelossa, minä tiedän tämä keissin voittavani joten katsotaan kaikki kortit nyt kerralla. Mutta silti, on käsittämätöntä että ainoa keino reklamoida asiasta on suoraan valvontamaksun antavalle yritykselle, ja jos heidän vastineensa ei kelpaa niin oikeuskäsittely on seuraava.
 
Mutta tässä hieman aihetta sivutakseni, kerronpa pienen tarinan Q-Park Servicesin toiminnasta mitä reklamaatioiden käsittelyyn tulee. Eli, lähettelivät minulle laskuja vuonna 2007 tapahtuneeseen laputukseen liittyen, luonnollisesti väärään osoitteeseen. Kun sain asiasta tietää, lähetin sähköpostia jossa pyysin laskua oikeaan osoitteeseen, lasku jonkin ajan kuluttua saapuikin. Sen saavuttua lähetin reklamaation, jossa pyysin jotakin näyttöä auton kuljettajasta joka heidän kanssaan on pysäköimällä sopimuksen tehnyt.

Parkcomhan mainosti silloin jokunen vuosi sitten että ottavat jokaisesta laputetusta autosta kuvan, nyt ei ilmeisesti ollut edes siitä kuvaa, kuljettajasta puhumattakaan. Reklamaatioon sain vastineen jossa todettiin että olen riitauttanut asian ja kiistänyt kuljettaneeni autoa tuolloin. Jännä juttu, itse en muista kuin kysyneeni näyttöä kuljettajasta, missään vaiheessa en ole mitään kiistänyt tai riitauttanut. No, samassa mailissa ja sen liitteenä tulleessa vastineessa todettiin että asia ratkaistaan oikeudessa, lopussa tosin vielä armollisesti sanottiin että voin yhä maksaa tuon valvontamaksun.

Koko oikeuskäsittelyn mainitseminen vaikuttaa olevan pelkkää uhkailua, tuota lappua en kuitenkaan aio maksaa missään tapauksessa. Toivottavasti eivät huutele turhia, vaan todellakin vievät tämän tapauksen oikeuskäsittelyyn, jotta asiaan saadaan selvyys. Moni varmasti lapun maksaisi oikeuskulujen pelossa, minä tiedän tämä keissin voittavani joten katsotaan kaikki kortit nyt kerralla. Mutta silti, on käsittämätöntä että ainoa keino reklamoida asiasta on suoraan valvontamaksun antavalle yritykselle, ja jos heidän vastineensa ei kelpaa niin oikeuskäsittely on seuraava.

Jäi tästä jotenkin epäselväksi olitko sinä sitten pysäköinyt auton väärin vai oliko se aiheeton maksu?
 
Jospa nämä yksityiset parkkimulkut lopetettaisiin kokonaan. Sakkoja ei todellakaan pidä yksityistää. Rahastuksen makua koko homma.

Pieni askel eteenpäin http://www.iltalehti.fi/autot/2010091512338910_au.shtml

Nyt en ihan ymmärrä. Uutispätkähän antaa ymmärtää, että antaa ymmärtää, että yksityinen pysäköinninvalvonta on näyttötaakan vuoksi hankalaa ja tehotonta.

Johan se on käynyt jo aikoja sitten selväksi, ettei kyseessä ole sakko. Sakkoja ei ole yksityistetty eikä sakkoja voi yksityistää. Tämä on selvä juttu.

En ole nettikeskustelussa törmännyt juuri koskaan tapauksiin, jossa maksu olisi annettu sääntöjen noudattamisesta. Sen sijaan huomattavasti useammin olen nähnyt harmittelua siitä, kuinka yksityinen yrittää "sakottaa" autoilijaa taikka auton omistajaa perusteettomasti. Näissä tapauksissa omasta mielestään vääryyttä kokenut uhri tosin ei juuri koskaan tuo esille, onko maksua tullakin vaadittu sopimuksen taikka lain vastaisesti?

Eli onko kyseessä nyt todella yksityisten pysäköinninvalvojien suorittama ryöstösaalistaminen vaiko ainakin pääkaupunkiseudulla yllättävän yleinen tapa pysäköidä vastoin pysäköintiehtoja?
 
Taitaa olla aika nostaa tämä asia taas pöydälle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109457-tayskaannos-laissa-%E2%80%9Dyksityiset-parkkipirkot-ovat-laittomia%E2%80%9D

Linkki perustuslakivaliokunnan mietintöön

Uusi Suomi sanoi:
Täyskäännös laissa: ”Yksityiset parkkipirkot ovat laittomia”

Perustuslakivaliokunta pitää perustuslain vastaisena pysäköinnin yksityistä valvontaa. Valiokunta antoi mietintönsä aiheesta eilen perjantaina.

Valiokunta otti kantaa uuteen pysäköintilakiin, joka sallisi taloyhtiöiden rankaista valvontamaksulla väärin pysäköiviä autoilijoita kiinteistön alueella. Korkein oikeus määräsi aiemmin, että yksityinen pysäköinninvalvonta tulee sallia.

Alalle syntyi saman tien yrittäjiä ja jokseenkin toimivaa liiketoimintaa. Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei kuitenkaan ole säädetty laissa.

Nyt lakiehdotus on kaatumassa siihen, että viranomaistehtäviä tai niihin rinnastettavia tehtäviä ei saa luovuttaa yksityiselle henkilölle ilman, että laki käsitellään perustuslain kaavan mukaisesti poikkeuslakina.

Valiokunnan mietinnössä todetaan, että valvontamaksu olisi sakkoon verrattava rangaistus. Sakkorangaistuksia ja muita "hallinnollisia seuraamuksia" saavat antaa vain viranomaiset.

Perustuslakivaliokunta vastustaa sitä, että perustuslaista poiketaan näin jokapäiväisessä asiassa, ja ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä.
 

Kylläpä on taas otsikko jutulle keksitty... Perustuslakivaliokunta ei suinkaan katso yksityistä pysäköinninvalvontaa laittomaksu, siihen sillä ei olisi edes toimivaltaa, vaan ottaa kantaa ehdotetun uuden lain ongelmakohtiin.

Taitaa perustuslakivaliokunnankin jäsenillä olla jo tulevat vaalit mielessä!
 
Onkos jollain tietoa miten käytännössä menee tuo lapunkirjoitus tuollaisilla pienillä parkkialueilla? Ilmeisesti parkkifirman auto kiertää soppariin kuuluvia alueita 247, vai ostavatko nämä firmat alihankintana joltain talonmieheltä laputuksen? Lähinnä tuo viive kiinnostaisi millä nopeudella lappu keskiarvollisesti ikkunaan ilmestyy lyhyen ajan parkkeerauksella...
 
Kylläpä on taas otsikko jutulle keksitty... Perustuslakivaliokunta ei suinkaan katso yksityistä pysäköinninvalvontaa laittomaksu, siihen sillä ei olisi edes toimivaltaa, vaan ottaa kantaa ehdotetun uuden lain ongelmakohtiin.

Taitaa perustuslakivaliokunnankin jäsenillä olla jo tulevat vaalit mielessä!
Samaa mietin. Uuden Suomen iltapäivälehtimäistä lööppiuutisointia.

Onkos jollain tietoa miten käytännössä menee tuo lapunkirjoitus tuollaisilla pienillä parkkialueilla? Ilmeisesti parkkifirman auto kiertää soppariin kuuluvia alueita 247, vai ostavatko nämä firmat alihankintana joltain talonmieheltä laputuksen? Lähinnä tuo viive kiinnostaisi millä nopeudella lappu keskiavollisesti ikkunaan ilmestyy lyhyen ajan parkkeerauksella...
Mun kokemuksella tulee lappu joskus ihan viidessä minuutissa. Ko. paikassa taitaa "pirkko" päivystää jossain lähietäisyydellä.
 
Onkos jollain tietoa miten käytännössä menee tuo lapunkirjoitus tuollaisilla pienillä parkkialueilla? Ilmeisesti parkkifirman auto kiertää soppariin kuuluvia alueita 247, vai ostavatko nämä firmat alihankintana joltain talonmieheltä laputuksen? Lähinnä tuo viive kiinnostaisi millä nopeudella lappu keskiarvollisesti ikkunaan ilmestyy lyhyen ajan parkkeerauksella...

Jossain paikoissa noi sankarit istuu autossa ja auto tyhjäkäynnillä (näin talvisin ainakin) siinä samalla parkkipaikalla ja heti, kun joku auto tulee ilman kiekkoa/lippua parkkiin ja kuljettaja poistuu paikalta, niin hyppäävät autosta ja käyvät tunkemassa sen lapun ja takaisin sinne autoonsa istumaan.
 
Jossain paikoissa noi sankarit istuu autossa ja auto tyhjäkäynnillä (näin talvisin ainakin) siinä samalla parkkipaikalla ja heti, kun joku auto tulee ilman kiekkoa/lippua parkkiin ja kuljettaja poistuu paikalta, niin hyppäävät autosta ja käyvät tunkemassa sen lapun ja takaisin sinne autoonsa istumaan.

Eli tekevät työnsä. Mitä sitten?
 
rjs, kauanko olet itse ollut alalla?
 
Tuola kerrostaloalueella missä mutsi asuu niin on nykyään kanssa yksityinen valvonta. Parkkikiekkoa täytyy vieraspaikoilla käyttää. Paikkoja on monta ja aina vapaana. 24h pysäköintiajaksi määritelty. Onhan toi nyt ihan perseestä jos vaikka tulee tuttu kauempaa autolla käymään ja on vaikka viikonlopun. Ei mitään järkeä.
 
Tuola kerrostaloalueella missä mutsi asuu niin on nykyään kanssa yksityinen valvonta. Parkkikiekkoa täytyy vieraspaikoilla käyttää. Paikkoja on monta ja aina vapaana. 24h pysäköintiajaksi määritelty. Onhan toi nyt ihan perseestä jos vaikka tulee tuttu kauempaa autolla käymään ja on vaikka viikonlopun. Ei mitään järkeä.

Täällä on ainakin sellainen ongelma, että jos valvontaa ja rajoituksia ei ole, niin vieraspaikat menevät talon asukkaiden tai jopa naapuritalon asukkaiden vakiopaikoiksi.
Etenkin ulkomaanvahvistuksilla ja kansallispukuisilla vähemmistöillä on tapana käyttää hyväkseen valvomattomia vieraspaikkoja henkilökohtaisina pysäköintipaikkoinaan.
 
Tuola kerrostaloalueella missä mutsi asuu niin on nykyään kanssa yksityinen valvonta. Parkkikiekkoa täytyy vieraspaikoilla käyttää. Paikkoja on monta ja aina vapaana. 24h pysäköintiajaksi määritelty. Onhan toi nyt ihan perseestä jos vaikka tulee tuttu kauempaa autolla käymään ja on vaikka viikonlopun. Ei mitään järkeä.

Toi ei nyt liity yksityiseen pysäköinninvalvontaan mitenkään. Vaikka alue olisi kunnallisen pysäköinninvalvonnan piirissä, tilanne voisi olla sama. Tollasia pysäköintialueita on paljon. 24h saa pitää autoa, sitten voi ajaa korttelin ympäri ja pysäköidä samaan paikkaan uudelleen 24 tunniksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom