Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Haagan pelastusasemalta lähtenyt ambulanssi oli kuljettajan mukaan pysäköity vain toisen puolen renkaat nurmikolle.
Hän on nuori ja oli vielä ensimmäistä kertaa yövuorossa.
Niin no, noita yksittäisiä valvojia vaikuttaa olevan aikamoinen määrä. Ja itsekin vakaasti uskon että parkkifirmat empimättä oikaisevat kaikki väärät laputukset, eikä ainoastaan valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittäviä, hälytysajossa olleeseen ambulanssiin kohdistuneita tapauksia. Tottakai ne oikaisee, kun ite niin sanovat.No tuossahan oli kysymys vain yksittäisen valvojan mokasta. ParkPatrolin pääomistajahan sanoi tuossa jutussa, että asia oikaistaan välittömästi.
Niin no, noita yksittäisiä valvojia vaikuttaa olevan aikamoinen määrä.
Tässä taas näkee kuinka tämä yksityinen pysäköinninvalvonta on tällaisenaan aivan mahdoton yhtälö, tässä tarvittais ihan oikeasti laki mikä toimintaa ohjaisi.
Hyvä aloitus olisi jo aikaisemmin jonkun esittämä idea että tuotot menisivät kunnalle, joka sitten maksaisi firmoille sovitun könttäsumman. Samassa rytäkässä provikkapalkoista pitäisi päästä eroon. Tämä vähentäisi varmasti väärinkäytöksiä ja tekisi yksityisestä pysäköinninvalvonnasta edes jotenkin mielekästä.
Ihan samalla tavalla esim. yksittäisiä vartijoita on aikamoinen määrä, ja kyllä heidänkin keskuudessaan on sattunut ylilyöntejä. Tästä on mahdotonta päästä eroon, aina voi sattua joukkoon ties mitä hiihtäjiä oli ala sitten mikä hyvänsä.
Mikä laki yksityistä pysäköinninvalvontaa säätelee? Tieliikennelaki se ei ainakaan ole, sopimusoikeuteenhan firmat toiminnassaan vetoavat. Nehän saa tyrkätä ihan sellaisia kylttejä kuin haluavat pitkin maita ja mantuja ja näiden kylttien ohjeiden vastaisesti pysäköiville on tiedossa pieni yllätys pyyhkijän sulan alle. Ei yksityisessä pysäköinninvalvonnassa sinällään ole mitään pahaa, monille siitä näemmä on hyötyä kun maksetut paikat pysyvät vapaana. Mutta tämä "pukki kaalimaan vartijana" -tilanne vaan sotii aika pahasti mun oikeuskäsitystäni vastaan.No eipä ne firmat mitenkään mielivaltasesti niitä sakkoja saakaan lain mukaan jakaa. Pysäköintivirhe perustuu kyllä ihan tieliikennelakiin, eikä normi parkkipirkot edes valvo mitään yksityisiä pihoja. Ilman yksityistä pysäköinninvalvontaa saa pihoille vetää käytännössä semmoset sikapysäköinnit kuin huvittaa --> ei hyvä.
Toisella foorumilla joku toivoi yksityisten pirkkojen jatkavan tällä linjalla ja astuvan mahdollisimman usein viranomaisten sekä muiden isokenkäisten varpaille, josko silloin Arkadianmäelläkin herättäisiin tähän tilanteeseen ja säädettäisiin laki joka toimintaa säätelee. Toivottavasti siellä herättäisiin mahdollisimman nopeasti, peiliinkatsomisesta ei oikein taida näin villiin touhuun olla apua.Olen kyllä samaa mieltä, että ei pelkästään yksittäisten valvojien vaan myös koko firman pitää katsoa peiliin, jos jotain hälytysajoneuvoa sakotetaan. Tuntuu kieltämättä käsittämättömältä. Luulisi, että edes jotain pientä koulutuksen tynkää valvojille pidettäisiin, jos ei maalaisjärki kerro tuollaista asiaa. Tuollainen provikat pois -idea olisi myös mielestäni erittäin kannatettava, varmasti karsisi tämän kaltaisia ylilyöntejä pois.
Mikä laki yksityistä pysäköinninvalvontaa säätelee? Tieliikennelaki se ei ainakaan ole, sopimusoikeuteenhan firmat toiminnassaan vetoavat. Nehän saa tyrkätä ihan sellaisia kylttejä kuin haluavat pitkin maita ja mantuja ja näiden kylttien ohjeiden vastaisesti pysäköiville on tiedossa pieni yllätys pyyhkijän sulan alle.
Eli tarvittaisiin laki joka määräisi yksityisen valvonnan suorittamisesta, valitusten käsittelystä, pirkkojen pätevyydestä jne. Nykyäänhän kuka tahansa saa laittaa parkkifirman pystyyn ja laputtaa alueillaan miten tahtoo, sekä itse käsitellä valitukset. Eikä tarvitse olla mitään tietoa liikennesäännöistä, tai edes sen vertaa tietämystä autoista että erottaisi kuorma-auton henkilöautosta. Eikä sen koommin tarvitse tietää pysäköinnin ja pysähtymisen eroa, kunhan vaan lappuja satelee ja provikat napsuu.
Nehän saa tyrkätä ihan sellaisia kylttejä kuin haluavat pitkin maita ja mantuja ja näiden kylttien ohjeiden vastaisesti pysäköiville on tiedossa pieni yllätys pyyhkijän sulan alle.
Eli kuorma-autolla ei voi viedä työkaluja työmaalle, vaan lappu rapsahtaa. Tuskinpa missään on määritelty millaisella autolla mitäkin tavaroita on luvallista kuljettaa, mutta parkkifirmoilta tämäkin määrittely käy. Ja tuskin tuli kenellekään yllätyksenä että vaaka kallistui siihen suuntaan missä parkkifirmalle olisi rahaa tiedossa.Toisella foorumilla sanoi:Hahhahaha.... tekevät näköjään sunnuntainakin töitä.
Valitin pariviikkoa sitten sakoista jotka tulivat työmaalla yksityiseltä parkkifirmalta. Hummerissa oli asianmukainen lappu jossa luki "HUOLTOAJO ******* OY Puh:***-*******
Tänä aamuna kello 10.21 tullut vastaus siihen.
"Arvoisa Herra ***** *********
Koskien antamaasi reklamaatiota emme voi sitä hyväksyä koska auto pysäköity luvattomasti ilman maanomistajan lupaa sekä asianmukaista pysäköintilupa lappua. Perehdyin faktoihin ja vaikka ilmoitit että olet vienyt työmaalle työkaluja niin selitys ei ole uskottava autosta johtuen.
Pyydämme suorittamaan virheellisestä pysäköinnistä tulleen virhemaksun välittömästi tilillemme.
Ystävällisin terveisin ************ ****** "
Siis mitä vittua, eikö hummerilla saa enää ajaa työ-ajoja
Laitoin uuden vastineen
"Arvoisa herra mulkku pysäköinninvalvoja.
Kyseisen kiinteistön tontteineen omistaa ****** Oy jonka aliurakoitsijana toimii ******** Oy, auto on aliurakoitsija yrityksen työnjohdon auto ja se selviää ihan rekisteritietoja katsomalla. Auto oli pysäköitynä maanomistajan luvalla ja huoltoajo kyltti riittää pysäköintiluvaksi. (Kyltissä muuten lukee kiinteistönomistajan nimi)
Virhemaksua en aio suorittaa
Ystävällisin terveisin ***************
Kyllä tämä on kertakaikkiaan hienoa ja suoraselkäistä toimintaa tämä yksityinen pysäköinninvalvonta, voisinpa itsekin firishommina aloittaa moisen. Voisin vaikka päättää että Detroitin itäpuolella valmistetuilla autoilla ajavat tuskin ovat maksaneet parkkimaksua, koska ovat kaikki kommareita. Eikä mielipidettäni muuttaisi mihinkään kojelaudalla olevat laput.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=138642vk @ ffp.fi sanoi:Korkeimman oikeuden avattua patoportit, tämä kyseinen liiketoimintamuoto on saavuttanut nyt myös pienen vuokrarivitalo-yhtiömme pihapiirin. Ensi alkuun ajatus saattaa kuulostaa hyvältä, mutta kun tarkemmin asiaa tarkastelee huomaa ettei kaikki olekaan niin ruusuisasti ja tulevaisuudessa aiheesta voidaan odottaa isoja lööppejä. No tässä kuitenkin muutamia havaintoja meidän pihamme pysäköinninvalvonnasta:
KYLTIT:
Portin pieleen on ilmestynyt kyltti jossa lukee maaginen lause: "Pysäköimällä hyväksyt ehdot"
Missään tosin ei näitä ehtoja mainita joten jää hieman epäselväksi mihin tässä ollaan lupauduttu. Pysäköintiä valvoo-kohta on jätetty tyhjäksi joten käsittääkseni kuka tahansa saa kirjoittaa sakkoja koska kukaan ei ole ilmoittautunut julkisesti sitä tekemään.
Pihalla on 22 numeroitua autokatospaikkaa ja epämääräisiä alueita joita on käytetty pysäköintiin. Yhtään merkittyä vieraspaikkaa pihalla ei ole. Taloyhtiön rakennusaikaisissa piirustuksissa piha on hyvinkin erinäköinen ja näihin piirustuksiin on merkitty kaksi vieraspaikkaa, joista toinen on nykyään vieraspaikka, toinen nurmikkoa. Muut pysäköintiin käytetyt alueet ovat piirustuksissa vain "alueita".
SAKOT:
Sakot on tähän asti kirjoittanut Parkkitiikeri Helsingistä. Taloyhtiömme sijaitsee Oulussa. Y-tunnuksen 2192000-9 takaa löytyy Leikkiturva Oy jonka pääliiketoimintaa lienee leikkipuistojen ja -välineiden tarkastukset. Kotipaikka Oulu ja osoite Helsingissä.
VALVONTA:
Valvojana toimii kiinteistöhuoltomiehen näköinen vanhempi herra Hiacella ja hän käy paikalla kerran arkipäivässä satunnaisin ajoin. Sakkoja ovat saaneet kaikki autot paitsi kahdella "alueella" pysäköidyt. Myös huoneiston oven edessä kuormaa purkuvat autot ovat saaneet lappuja.
Olin itse isännöitsijään yhteydessä tänään ja sain varsin tylyn vastaanoton. Vuokrayhtiö on kuulemma sopinut kyseisen sakotusfirman kanssa sopimuksen joka kattaa kaikki yhtiön kohteet. Yhtiö ei sakkotuloista kuulemma saa osuutta muttei kyllä maksakaan palvelusta mitään. Sallittuja paikkoja ei kuulemma tarvitse merkitä sillä "tyhmäkin" ymmärtää mitkä ovat sallittuja ja mitkä eivät. Asia selviää kuulemma myös talokansion jo aiemmin mainituista rakennusajan piirustuksista.
Naapuri oli ollut yhteydessä sakotusta hoitavaan firmaan pelisääntöjen selventämiseksi, muttei ollut saanut kiinni yhtään vastuullista henkilöä. Soittopyyntöihin ei vastata.
Naapurien kanssa ollaan kaikki yhtä mieltä ettei tällainen voi jatkua. Taloyhtiössä ei ole koskaan ollut ongelmia autojen kanssa. Ei ole romuja eikä pitkäaikaisia vieraita, ei asuntovaunuja eikä pelastusteille pysäköintiä. Vieraspaikkoja on erittäin vähän ja pysäköntipaikkoja on vallattu erittäin järkevästi tukkimatta mitään väyliä.
Miten tätä asiaa nyt lähtisi edistämään ettei tarvitsisi kovin montaa sakkoa maksaa sitä odotellessa. Mielessä kävi että säkittäisin sakotuskyltit ja ilmoittaisin firmaan että täällä ei sakoteta ennenkuin kaikille on ilmoitettu minne saa ja minne ei pysäköidä. Tuskin heitä vaan kiinnostaa yksittäisen vuokralaisen ajatukset. Itse luulin että tällaisissa asioissa meidän puhemiehenä olisi isännöitsijä, mutta nyt näyttää että hän onkin sakkofirman asialla. Melko vahvasti hän järjestelyä puhelimessa puolusti.
Antakaa tulla mielipidettä. Ei ole ainoa ongelma muuten erinomaisessa yhtiössä joten jos tästä saisi jotain työkaluja tulevaisuuteen.