Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Tosiaan siihenhän voi pistää taloyhtiön pihalle pysähtymiskieltomerkin, jolloin pitäis voida noudattaa ihan vastaavasti tota sopimusjuttua, kun pysäköinnissäkin.

Jos se on näin ni koskakohan syntyy ensimmäinen yritys tehdä tällä rahaa. Laittaa kyltin omalle pihatielle näkyvään, mutta ovelaan taustaan naamioituun paikkaan. Soittelee kaikki mahdolliset remppafirmat arviointikäynnille, ruokaa kotiinkuljettavat tahot jne jne. mitä vaan on mahdollista paikalle ja antaa kaikille sakkolapun kiitokseksi. Muutamassa viikossa ennen ku sana levii lehdistöön kerkeis sakottaa jo satoja kertoja. Palkkaa vielä jonkun maahanmuuttajan soittamaan niitä puheluita ni voi vedota rasistikorttiin jos tulee ongelmia maksuissa.

Toivotaan tosiaan ettei toi oo lakiteknisesti mahdollista.
 
Oikeuden päätöksessä asiaa pidetään selvitettynä näin:

"Koska Mika S oli muutoinkin ollut hyvin aktiivinen asiassa, käräjäoikeus ei pitänyt uskottavana, että hän ei miltään osin muistaisi, kuka hänen hallinnassaan olevaa autoa olisi ajanut.
Todistelua arvioitaessa voitiin soveltaa vapaan todistusten harkinnan periaatetta ja ottaa huomioon kokemussääntö, jonka mukaan ajoneuvon omistaja tai haltija kuljetti yleensä autoaan itse tai ainakin tiesi, kenen käytössä se oli."

Kannattaa kirjoittaa muistiin kenelle autonsa lainaa.

Noista poliisin nopeusvalvontaan käytetyistä kamerapakettiautoista kun oli aikanaan juttua muistan jonkun keksineen tällaisen jutun: "Prätkä oli myynnissä ja joku kaveri tuli sitä ostamaan, annoin pyörän koeajoon ja otin ajokortin pantiksi. En nyt enää sen nimeä muista, se se varmaan siihen tutkaan ajo." Taitaa kuitenkin nykyään sakko kuitenkin tulla defaulttina ajoneuovon omistajalle, eikä myöskään liene kovin uskottavaa että koeajaja parkkeiraisi mihinkään.

Eikä voi kuin nauraa näille "samalla logiikalla meikä voi pistää kadulle kyltin jossa lukee "jos ohitat tämän kyltin, sitoudut maksamaan 100 e"" -vertauksille.

Mikä siinä niin naurettavaa on? Ei nyt tietenkään minnekään yleisen tien varteen, mutta jos parkkipaikka/tie on yksityisomistuksessa ja joku käyttää sitä luvatta, nähdäkseni kyse on ihan samasta asiasta. Miksei tien käyttöön voi määrätä valvontamaksua samalla tavalla kuin parkkipaikankin? Pitää poliisikin välillä ratsioita näillä läpikulku kiellety-merkityillä teillä, joskin sen läpikulun osoittaminen on hieman hankalaa.
 
Jepjep. Saas nähdä kuinka nopeasti Parkcom alkaa lähetellä lippulappujaan vanhoista maksuista. Vaikka toiminta on nyt todettu lailliseksi enkä väärinpysäköintiä hyväksy, niin sotii kyllä maalaisjärkeä vastaan, että jonkin firman koko bisnes perustuu sopimusrikkomuksilla rahastamiseen ilman muita tulonlähteitä. Toivottavasti eduskunta säätää pian lain yksityisestä pysäköinninvalvonnasta, jotta alalle saadaan selkeät pelisäännöt mm. sopimussakon kohtuullisuuden ja reklamointiaspektien suhteen. Kunnes laki säädetään, niin veikkaan että alalla tulee olemaan jos jonkinlaista vipeltäjää keräämässä rahaa.
 
Jepjep. Saas nähdä kuinka nopeasti Parkcom alkaa lähetellä lippulappujaan vanhoista maksuista. Vaikka toiminta on nyt todettu lailliseksi enkä väärinpysäköintiä hyväksy, niin sotii kyllä maalaisjärkeä vastaan, että jonkin firman koko bisnes perustuu sopimusrikkomuksilla rahastamiseen ilman muita tulonlähteitä. Toivottavasti eduskunta säätää pian lain yksityisestä pysäköinninvalvonnasta, jotta alalle saadaan selkeät pelisäännöt mm. sopimussakon kohtuullisuuden ja reklamointiaspektien suhteen. Kunnes laki säädetään, niin veikkaan että alalla tulee olemaan jos jonkinlaista vipeltäjää keräämässä rahaa.

Taloyhtiöthän voisikin alkaa tienaamaan sitä rahaa itselleen sen sijaan että maksaa näille pysäköinninvalvontafirmoille. Asuin ennen kauppakeskuksen naapurissa, ja kyllä oli useammankin kerran jonkun tod. näk. kauppakeskuksen asiakkaan auto omassa tai naapurin ruudussa. Olisihan se kyltti maksanut itsensä nopeasti takaisin, parkkifirmalla tosin sitten paremmin resursseja lähteä perimään näitä kun jengi ei maksa.
 
Niinpä niin, mihin pysäköinninvalvontafirmoja enää edes tarvitaan?
Jokainen kiinteistön omistaja tai taloyhtiö voi alkaa "sakottamaan" itse ja varmasti löytyy perintäfirmoja , joille voi myydä vaikeat tapaukset.

Edes mitään lupia ei tarvita, riittää kun sijoittaa kylttiin.
 
Nyt sitten korkeinoikeus eilen päätti, että parkom saa sakottaa ja kerätä vanhat sakot ihmisiltä. Varmaan monia ketuttaa, kun nyt sitten joutuukin maksaan vanhat parkkisakot. Saa taas Parkom toimintansa käyntiin, kun oli vuoden jäissä oikeuskäsittelyjen takia. Musta on ihan hyvä juttu, että on myös yksityisiä parkkipirkkoja. Niin moni pyskäköi autoja ihan vääriin paikkoihin.
 
Jepjep. Saas nähdä kuinka nopeasti Parkcom alkaa lähetellä lippulappujaan vanhoista maksuista. Vaikka toiminta on nyt todettu lailliseksi enkä väärinpysäköintiä hyväksy, niin sotii kyllä maalaisjärkeä vastaan, että jonkin firman koko bisnes perustuu sopimusrikkomuksilla rahastamiseen ilman muita tulonlähteitä. Toivottavasti eduskunta säätää pian lain yksityisestä pysäköinninvalvonnasta, jotta alalle saadaan selkeät pelisäännöt mm. sopimussakon kohtuullisuuden ja reklamointiaspektien suhteen. Kunnes laki säädetään, niin veikkaan että alalla tulee olemaan jos jonkinlaista vipeltäjää keräämässä rahaa.

Saman tein lähtee perintäkirjeet maksamattomille laskuille. Ja hinta on pompsahtanut taas 21€:lla (perinäkulut). Ilmeisesti suunitelmissa on, että jokainen joka reklamoi laskua haastetaan laajalla haastehakemuksella oikeuteen jossa viimekädessä määritellään kuka sitä autoa ajoi. Voi tulla kallis paukku oikeudenkäyntikuluista.
 
Ei täällä kukaan täysjärkinen varmaan väärinpysäköimisen puolesta puhukaan. Tossa systeemissä on vaan tällä hetkellä vielä lainsäädännön puutteellisuuden vuoksi suuria ongelmia. Juuri nämä toteennäyttökysymykset sekä isommatkin linjaukset. Esimerkiksi se, että 40€ maksu vaikuttaa toki kohtuulliselta mutta sehän ei perustu mihinkään lakiin/säännöstöön vaan on ihan firmojen omaa keksintöä. Mitäs sitten kun perään laitetaan nolla, se on ihan yhtälailla nykytilanteen mukaan laillista. Toki kohtuullisuuskysymyksiä voidaan sitten oikeusteitse lähteä punnitsemaan mutta periaatteen tasolla tällainen on mahdollista.

Samoin eilen oikeusoppinut otti esiin kysymyksen kylttien tekstisisällöstä ja sen kolmesta kielestä. Entäs jos pysäköijä ei osaa mitään näistä kielistä, syntyykö silloinkin sopimus. Paljon on vielä avoimia asioita ja nyt jos koskaan on lainsäätäjillä kiire. Veikkaan että tällä hetkellä prh:ssa on ruuhkaa näiden pysäköintivalvontayritysten kanssa. Varmaan itsekin tutkisin perustamismahdollisuutta tällä hetkellä hyvin tarkkaan jos ei pari muuta firmaa veisi kaikkea aikaa.

Parkkomin ja ParkRöllin mukaan sopimuksen on pk -seudulla jo pääsääntöisesti tehty mutta sehän on ihan paskapuhetta. Ei varmasti ole kuin murto-osa potentiaalisista paikoista valvonnan piirissä. Ja mikä estää kilpailuttamasta sopimuksia. Tehdäänkin sopimus sen firman kanssa joka tilittää osan tuloista taloyhtiölle (tai muulle palvelusopimuksen tekijälle). Voittoa tavoittelematon yhtiökin voi toki saada tuloa valvontamaksuista ja ostella sitten vaikka tämän foorumin hengessä salivehkeitä kellariin. Fiksu yhtiö toki rahastaa kokonaan itse eikä sotke näitä ryöstökalastajia mukaan ollenkaan. Missään laissahan ei nimittäin sitäkään määritellä mikä ja minkälainen yhtiö näitä valvontamaksuja voi jakaa.
 
Saman tein lähtee perintäkirjeet maksamattomille laskuille. Ja hinta on pompsahtanut taas 21€:lla (perinäkulut). Ilmeisesti suunitelmissa on, että jokainen joka reklamoi laskua haastetaan laajalla haastehakemuksella oikeuteen jossa viimekädessä määritellään kuka sitä autoa ajoi. Voi tulla kallis paukku oikeudenkäyntikuluista.
Voi tulla myös ParkComille kalliiksi, jos lähtisi 'kaikille laaja hastehakemus'. Joukossa on myös muitakin tapauksia kuin 'en oo ajanut' -keissejä. Oikeusturva muuten vakuutusyhtiön mukaan korvaa oikeudenkäyntikuluja.
 
Kuinkahan korkealle yksityisten parkkivalvontafirmojen maksut nousevat ennenkuin asiakkaat alkavat välttämään tiettyjä kauppakeskuksia? Jos sakko alkaa nousta päälle 100€, niin pelkkä harmiton vahinko voi tulla aika kalliiksi ja uskoisin, että kauppiaillakin olisi jo tuohon oma mielipiteensä sanottavana. Tuskin on järkeä pitää parkkipaikkaa, jonne asiakkaat eivät uskaltaisi tulla korkeiden sakkomaksujen pelosta.
 
Voi tulla myös ParkComille kalliiksi, jos lähtisi 'kaikille laaja hastehakemus'. Joukossa on myös muitakin tapauksia kuin 'en oo ajanut' -keissejä. Oikeusturva muuten vakuutusyhtiön mukaan korvaa oikeudenkäyntikuluja.

Korvaa jos, korvaa. Ainakaan vastapuolen kuluja ei korvaa ellei erikseen ole ottanut laajennusta kotivakuutukseen ja lisäksi omavastuut on myös suuria.
 
Kuinkahan korkealle yksityisten parkkivalvontafirmojen maksut nousevat ennenkuin asiakkaat alkavat välttämään tiettyjä kauppakeskuksia? Jos sakko alkaa nousta päälle 100€, niin pelkkä harmiton vahinko voi tulla aika kalliiksi ja uskoisin, että kauppiaillakin olisi jo tuohon oma mielipiteensä sanottavana. Tuskin on järkeä pitää parkkipaikkaa, jonne asiakkaat eivät uskaltaisi tulla korkeiden sakkomaksujen pelosta.

Miksi ne nousisivat 100 euroon? Se ei kuulosta enää kohtuulliselta. Sakko on tehokas jo pienemmälläkin euromäärällä. Toisaalta miksi kenenkään pitäisi pelätä mitään jos on lukutaitoinen ja muutenkin normaali, ja osaa olla parkkeeraamatta keskelle tietä tai vammaispaikalle? Kyllä huolimattomuus voidaan katsoa tuottamuksellisuudeksi. Eivätköhän ne yksityiset pysäköintisakot kiinnity jatkossakin siihen referenssitasoonsa jonka määrittelee kunnallinen pysäköintiviranomainen. (Muuten, OM:n mietinnössä on että uuteen lakiin kirjataan kohta jossa yksityisen sakon enimmäismäärä on kunnallisen pysäköintisakon määrä.)

Luulen että ne kauppiaat ovat enemmän huolissaan sellaisesta tilanteesta jossa parkkihallin logistiikka ei toimi koska idiootit säilyttävät siellä autojaan kiinteistön omistajan tahdon sanelemista pysäköintisäännöistä riippumatta.
 
Toisaalta miksi kenenkään pitäisi pelätä mitään jos on lukutaitoinen ja muutenkin normaali, ja osaa olla parkkeeraamatta keskelle tietä tai vammaispaikalle?
Koska yksityiset parkkifirmat laputtavat silloin tällöin myös oikein pysäköityjä autoja. Ei ole ihan yksi eikä kaksi tapausta joista olen kuullut kun lappu on annettu muuttoautolle, autolle jonka omistaja on juuri maksamassa pysäköintimaksua tai kaupan kiekollisella parkkipaikalla olevalle autolle, jossa on vielä ollut virtaa kiekossa. Provikkapalkalla kun noita lappuja jaellaan, niin ei ole kovin vaikea arvata että myös aiheettomia lappuja tulee jatkossakin. Koska yritykset saavat itse käsitellä valitukset, voisi äkkinäinen kuvitella että valitusten läpimenoprosentti ei ole kovinkaan korkea, sillä jokainen hyväksytty valitus tietää pienempää tilipussia firmojen omistajille.

Mutta tuon oikeuden päätöksen nojalla tämä lappu auton kojelaudalla johtaa sopimuksen syntymiseen autoilijan ja parkkifirman välillä, eli laputtaminen olisi silloin +/- 0 parkkifirmalle.
 
Henkilökohtaisesti lopetan välittömästi sen kaupan käyttämisen jonka pihassa saan ensimmäisen tuollaisen kupongin. Kunnallisen pysäköinninvalvojan lapun maksan kiltisti, noita en vaan voi hyväksyä.

Edelleen tulee mietittyä miksi kunta ei vaan voi lisätä pysäköinninvalvojien määrää ja miksi noita kauppojen parkkiksia yms ei vaan voi laittaa kunnallisen pysäköinninvalvonnan valvottaviksi.
 
Henkilökohtaisesti lopetan välittömästi sen kaupan käyttämisen jonka pihassa saan ensimmäisen tuollaisen kupongin. Kunnallisen pysäköinninvalvojan lapun maksan kiltisti, noita en vaan voi hyväksyä.

Edelleen tulee mietittyä miksi kunta ei vaan voi lisätä pysäköinninvalvojien määrää ja miksi noita kauppojen parkkiksia yms ei vaan voi laittaa kunnallisen pysäköinninvalvonnan valvottaviksi.

Jeps no toivottavasti loppuu sinulta kaupat kesken, kun on noin ylivoimaista noudattaa pysäköintisääntöjä, jotka ei sentään mitään kohtuuttomia kuitenkaan ole kenellekään. Paitsi tietysti niille kaikkimullehetinyt-persoonille.

Eikä kyse ole edes niinkään mistään kauppakeskusten parkkipaikoista kuin villinlännen pysäköintimeiningistä yksityisillä alueilla, joka ei todellakaan kunnioita lappuliisojen virka-aikoja.
Esimerkkinä vaikkapa viimeviikkoinen isäni tapaus: Hän tulee kotia työpäivän jälkeen (klo 17) havaitakseen, että hänen maksettu taloyhtiön pysäköintipaikkansa on jonkun wolkkarin valtaama.
Sitten miettimään mitä voit tehdä asialle:
Voit soittaa seuraavana päivänä virka-aikana (8-16) kunnan pysäköinninvalvontaa, jos auto nyt ylipäätään on siinä enää tuolloin. Jos soitat aamulla ensitöiksesi pysäköinninvalvontaan, on sinun lisäksi kutsuttava taloyhtiön tai huoltoyhtiön määräämä edustaja paikalle ja odotettava tämän kanssa yhdessä lappuliisaa mahdollisesti tunti tai pari, jona aikana normaalin ihmisen tulisi tietysti olla töissä itsekin parkkipaikalla seisoskelun sijaan.
Sama koskee kaikkea muutakin häiritsevää pysäköintiä vaikkapa sinun tontillasi. Valvonta toimii aikana 8-16 ja sinun ja/tai taloyhtiön edustajan on oltava henkilökohtaisesti useita tunteja keskellä päivää paikalla pällistelemässä, jotta sakko voidaan ylipäätään kirjoittaa.

Ei tällaista sikailua nähtävästi saada kuriin kuin yksityisellä valvonnalla, joka ei tee hommaa ainoastaan vähän sinnepäin tappiolla tai omakustannehintaan, vaan ajattelee ensisijaisesti asiakkaan (pysäköintialueen omistajan ja laillisten käyttäjien) etua ja tuhlattua aikaa sekä varoja.
 
Jeps no toivottavasti loppuu sinulta kaupat kesken, kun on noin ylivoimaista noudattaa pysäköintisääntöjä, jotka ei sentään mitään kohtuuttomia kuitenkaan ole kenellekään. Paitsi tietysti niille kaikkimullehetinyt-persoonille.

Eikä kyse ole edes niinkään mistään kauppakeskusten parkkipaikoista kuin villinlännen pysäköintimeiningistä yksityisillä alueilla, joka ei todellakaan kunnioita lappuliisojen virka-aikoja.
Esimerkkinä vaikkapa viimeviikkoinen isäni tapaus: Hän tulee kotia työpäivän jälkeen (klo 17) havaitakseen, että hänen maksettu taloyhtiön pysäköintipaikkansa on jonkun wolkkarin valtaama.
Sitten miettimään mitä voit tehdä asialle:
Voit soittaa seuraavana päivänä virka-aikana (8-16) kunnan pysäköinninvalvontaa, jos auto nyt ylipäätään on siinä enää tuolloin. Jos soitat aamulla ensitöiksesi pysäköinninvalvontaan, on sinun lisäksi kutsuttava taloyhtiön tai huoltoyhtiön määräämä edustaja paikalle ja odotettava tämän kanssa yhdessä lappuliisaa mahdollisesti tunti tai pari, jona aikana normaalin ihmisen tulisi tietysti olla töissä itsekin parkkipaikalla seisoskelun sijaan.
Sama koskee kaikkea muutakin häiritsevää pysäköintiä vaikkapa sinun tontillasi. Valvonta toimii aikana 8-16 ja sinun tai taloyhtiön edustajan on oltava henkilökohtaisesti useita tunteja keskellä päivää paikalla pällistelemässä, jotta sakko voidaan ylipäätään kirjoittaan.

Ei tällaista sikailua nähtävästi saada kuriin kuin yksityisellä valvonnalla, joka ei tee homma ainoastaan omakustannehintaan, vaan ajattelee ensisijaisesti asiakkaan (pysäköintialueen omistajan ja laillisten käyttäjien) etua ja tuhlattua aikaa sekä varoja.

Soittaa ja pyytää rekkarin ja sanoo sen auton omistajalle pari valittua sanaa. Yllättävän moni oppii tollasestakin läksynsä. Frendin kanssa ajettiin yks kerta himaan ja lähettiin ohittaa yhtä autoa, se päätti lähtee kiihdyttämään ja jouduttiin menee sen taakse. Kaveri soitti 020202 ja pyysi numeron ja yllättäen meni aika hiljaseks se edessä oleva teiden ritari ku kaveri kysy et mikä vittu sua vaivaa. Se pysähty seuraavalle bussipysäkille ja todennäköisesti ei seuraavaks lähde kiusaamaan. Tiedän et tästä on vaivaa ja et kaikki ei opi, mut tota kannattaa kokeilla liikenteessä useestikin jos joku ajaa aivan päin vittua.

Mua ärsyttää tossa lähinnä se et jos meen kauppaan ja unohdan vaikka laittaa parkkikiekon. Sitten saankin 40€ laskun siitä et käyn vartin pyörähtämässä kaupassa. Toivon hartaasti ettei noita ala ilmestyy minnekään niiden isojen markettien pihoille missä satunnaisesti käyn autoilla.
 
Soittaa ja pyytää rekkarin ja sanoo sen auton omistajalle pari valittua sanaa.

Rekisteritietojen mukaan kyseessä oli erään vähemmistön edustaja. Numerotiedustelu ei osannut tarjota yhteystietoja. Ja vaikka olisikin, niin todennäköisesti olisi saanut vain haistattelut ja morasta.

Mutta ei tämä nyt ole suinkaan ainoa tapaus. Aika röyhkeästi ja vapaasti tuota yksityisen alueen pysäköintivalvonnan puutetta käytetään hyväksi tässäkin taloyhtiössä. Sitä parkkipirkkoa kun ei tosiaan saa paikalle kuin 8-16 aikana ja saamalla ylipuhuttua joku huoltoyhtiön mies odottelemaan paikanpäällä. Virolaisilla on katumaasturi parkissa keskellä väylää läpi viikonlopun, mutta eipä nuo suomalaisetkaan asukkaat juuri tunnollisemmin pysäköintikieltoa noudata.

Mua ärsyttää tossa lähinnä se et jos meen kauppaan ja unohdan vaikka laittaa parkkikiekon. Sitten saankin 40€ laskun siitä et käyn vartin pyörähtämässä kaupassa. Toivon hartaasti ettei noita ala ilmestyy minnekään niiden isojen markettien pihoille missä satunnaisesti käyn autoilla.

Mutta kuinka ihmeessä sen voi unohtaa? Minusta kyseessä on luokkaa "unohdin maksaa kaupassa" tai "unohdin ostaa matkalipun" mokasta, joka muuten tulee paljon kalliimmaksi kuin 40e. Minä ainakin automaagisesti tarkastan kaikki pysäköintikiellot ja -kyltit aina pysäköidessäni johonkin ellei paikka ole tuttu ja turvallinen.
 
Korvaa jos, korvaa. Ainakaan vastapuolen kuluja ei korvaa ellei erikseen ole ottanut laajennusta kotivakuutukseen ja lisäksi omavastuut on myös suuria.
Soittaessani vakuutusyhtiöön joitakin vuosia sitten, kysyin erityisesti ParkComista (PC otettiin laputtamaan pysäköintiluolaa, johon sai magneettiavaimen puomille vain vuokrasopimusta ja rahaa vasten - unohtuneet pysäköintitunnukset kelpasivat syyksi sakottaa vaikka aikaisemmin käytäntönä oli, että pysäköinninvalvonta tarvittaessa peruutti pysäköintivirhemaksun) hoitaessani muita asioita. Vastaus oli, että oikeusturva maksaisi omat oikeudenkäyntikulut.

Luonnollisesti toisten pysäköintiluolan asiakkaiden PC-pysäköintivirhemaksuja suostuttiin perumaan, aika randomilla tekivät päätöksiä. Ja tapanani on reklamoida vittuilematta ja asiallisesti.

Katsotaan nyt mitä seuraa toisesta PC-keissistä. Tuolloin olin työmatkalla toisella paikkakunnalla, autolla oli jälleen kyseiseen paikkaan pysäköintilupa ja PC peruutti maksun. Kirjallisesti ovat mitätöineet maksun, mutta perintä jatkui. Huoh.
 
Vois perustaa firman ja ruveta sakottamaan tässsä meiän taloyhtiön parkkiksella. Jengi jättää autojaan ihan päin vittua jalkakäytävälle, risteykseen, pysäköintikieltomerkin alle, keskelle parkkipaikkaa jne kun poikkeavat r-kioskilla tai automaatilla. Vieressä tosiaan parkkipaikka, jossa aina olis vapaa paikka kun vaan jaksais ajaa sitä autoa 5-10 metriä pidemmälle ja kävellä siitä. Toisinaan tekis mieli käyttää väkivaltaa väärin pysäköityjä autoja sekä niiden kuljettajia kohtaan.
 
Se on ihan sama et mitä sakkoja laitetaan ni tuon erään vähemmistön edustajat ei siltikään parkkeeraa oikein.. Kaapeli selitän tota aina sillä et ne ajat elämässäni mitä mulla on auto ollu käytössä oon asunu niin pienellä paikkakunnalla ettei parkkeerausajoista tarvinnu huolehtia. Aniharvoin viereisessä kaupungissa. Nykyään jos täällä ajelee autolla ni se ei vaan tuu selkärangasta samalla tavalla ku turvavyön käyttö eli joskus ajatuksissaan saattaa unohtua :/ Oma vikahan toi on, myönnetään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom