Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Juuri tuli uutisissa, että korkeinoikeus on kumonnut hovioikeuden päätöksen ja toiminta sai lainvoiman.
 
Miten tää nyt muuten menee... Eikös parkkifirman pidä pystyä todistamaan kuka autoa on ajanut? Eihän sakko voi langeta auton omistajalle vaan nimenomaan kuljettajalle.
 
Hyvä päätös. Toivottavasti jatkossa pysäköintipaikoilla on enemmän tilaa, kun autoaan huvikseen väärissä paikoissa seisottaminen alkaa käydä kukkarolle.
 
Harmi vaan, että jos meno jatkuu entisellään, niin sakkoja jaellaan hyvin kyseenalaisin perustein. Ja reklamointi on turhaa. Mitä enemmän jaettuja sakkoja -> sitä enemmän rahaa!
 
Hyvä päätös. Täällä yksityisellä kerrostalon pihalla oli taas pysäköinti karannut käsistä sillaikaa, kun valvonta oli jäissä.
Pelastustiet tukossa ympäri vuorokauden ja autosuman ohi päästäkseen on välillä oikaistava puolimetriä syvän hangen kautta, vaikka pihalle ei saisi pysäköidä lainkaan, vain jättää kyydistä tai lastata tavaraa.
Myös tuolla taloyhtiön parkkipaikalla röyhkeät kansallispukuiset ovat ottaneet tavaksi jättää autonsa toisten maksetuille paikoille, koska minkäänlaisia seurauksia siitä ei ole ollut.

Tämä on ollut minusta vakava aukko pysäköinninvalvonnassa ja yksityiset firmat ovat tulleet ihan tarpeeseen täyttämään sitä.
 
Eli päätös synty sen nojalla, että auton omistajan todettiin toimineen myös auton kuljettajana. Mitenköhän jos auton kuljettajaa ei pystytä selvittämään? Ja voiko nyt jokainen yksitystien omistava laittaa kameran ja kieltokyltin, jolla määrätään valvontamaksu tien luvattomalla käytölle?
 
Ja voiko nyt jokainen yksitystien omistava laittaa kameran ja kieltokyltin, jolla määrätään valvontamaksu tien luvattomalla käytölle?

Eli käytännössähän tuo olisi tietulli, jonka pitäisi olla laillista Suomessa. Onhan sitä ehdotettu esimerkiksi Helsingin keskustaankin.

Eli päätös synty sen nojalla, että auton omistajan todettiin toimineen myös auton kuljettajana. Mitenköhän jos auton kuljettajaa ei pystytä selvittämään?

Oikeuden päätöksessä asiaa pidetään selvitettynä näin:

"Koska Mika S oli muutoinkin ollut hyvin aktiivinen asiassa, käräjäoikeus ei pitänyt uskottavana, että hän ei miltään osin muistaisi, kuka hänen hallinnassaan olevaa autoa olisi ajanut.
Todistelua arvioitaessa voitiin soveltaa vapaan todistusten harkinnan periaatetta ja ottaa huomioon kokemussääntö, jonka mukaan ajoneuvon omistaja tai haltija kuljetti yleensä autoaan itse tai ainakin tiesi, kenen käytössä se oli."

Kannattaa kirjoittaa muistiin kenelle autonsa lainaa.
 
Eli päätös synty sen nojalla, että auton omistajan todettiin toimineen myös auton kuljettajana. Mitenköhän jos auton kuljettajaa ei pystytä selvittämään? Ja voiko nyt jokainen yksitystien omistava laittaa kameran ja kieltokyltin, jolla määrätään valvontamaksu tien luvattomalla käytölle?

Niinpä! KKO katsoi, että sopimus syntyyy parkkeeramalla tuollaiselle alueelle jossa on sopimusmerkki niin mites sitten jos laitat tuulilasiin sopimusehdot, että laittamalla asiakirjan pyyhkijän väliin asiakirjan toimeksiantaja suostuu maksamaan asiakirjan käsittelymaksun 100€. Periaatteessa sama asia mitä pysäköinti.
 
Sitähän tämä päätös kai tarkoittaa. ParkComin tapauksessa, jos kiellät ajaneesi autoa etkä suostu kertomaan kuka kuljetti, sut haastetaan todennäköisesti kylmästi käräjille, ja siinä otat sitten riskin että hävitessäsi maksat oikeuskulutkin lisäksi. ParkComilla on kuitenkin varaa hävitäkin muutama juttu, mutta normi yksityishenkilölle voi olla turhan kova paukku...
 
Niinpä! KKO katsoi, että sopimus syntyyy parkkeeramalla tuollaiselle alueelle jossa on sopimusmerkki niin mites sitten jos laitat tuulilasiin sopimusehdot, että laittamalla asiakirjan pyyhkijän väliin asiakirjan toimeksiantaja suostuu maksamaan asiakirjan käsittelymaksun 100€. Periaatteessa sama asia mitä pysäköinti.

Maksun on kai kuitenkin perustuttava johonkin lakiin. Tässä pysäköintitapauksessa se perustui tieliikennelakiin, jossa kielletään luvaton- ja väärinpysäköinti.

Voithan sinäkin perustaa yksityisen parkkipaikan, jos haluat laskuttaa ihmisiä pysäköinnistä.
 
Siis oliko se hinaaja väittänyt ettei muista kuka hänen autoaan ajoi? Voi vittu mitä vässyköitä nämä parkkiaktivistit ovat. KKO päätyi tasan tarkkaan ainoaan oikeaan ratkaisuun.
 
Siis oliko se hinaaja väittänyt ettei muista kuka hänen autoaan ajoi? Voi vittu mitä vässyköitä nämä parkkiaktivistit ovat. KKO päätyi tasan tarkkaan ainoaan oikeaan ratkaisuun.

Tyyppi oli pysäköinyt autonsa luvatta samalle paikalle vielä 4 kertaa sen sakon jälkeenkin, mutta ei muistanut sitäkään.
 
Hyvä päätös. Täällä yksityisellä kerrostalon pihalla oli taas pysäköinti karannut käsistä sillaikaa, kun valvonta oli jäissä.
Pelastustiet tukossa ympäri vuorokauden ja autosuman ohi päästäkseen on välillä oikaistava puolimetriä syvän hangen kautta, vaikka pihalle ei saisi pysäköidä lainkaan, vain jättää kyydistä tai lastata tavaraa.
Myös tuolla taloyhtiön parkkipaikalla röyhkeät kansallispukuiset ovat ottaneet tavaksi jättää autonsa toisten maksetuille paikoille, koska minkäänlaisia seurauksia siitä ei ole ollut.

Mua vituttaa eniten se, että ihmiset varailee itelleen autopaikkoja, eikä käytä niitä. Monena iltana tyhjiä ruutuja, mutta perkele on vaan jätettävä johonkin "ei niin sopivaan" paikkaan. Omatkin ajelut ovat suhteellisen iltapainotteisia, niin vitun kiva aina hakea sitä paikkaa pitkin poikin perkele.

Nyt alkaa sitten Parkcom perimään maksamattomia tikettejä takaisin. Ovat kuitenkin niin suopeita etteivät ota korkojen kera:D
 
Ihan oikea päätös sieltä tuli. Noihin väärin perustein annettuihin maksuihin en jaksa uskoa, omaa hautaa vaan kaivavat jos niitä alkavat jakaa. Aika näyttää miten käy.

Vinkki kaikille valittajille: älkää parkkeeratko laittomasti, niin säästytte sakoilta.
 
Maksun on kai kuitenkin perustuttava johonkin lakiin. Tässä pysäköintitapauksessa se perustui tieliikennelakiin, jossa kielletään luvaton- ja väärinpysäköinti.

Voithan sinäkin perustaa yksityisen parkkipaikan, jos haluat laskuttaa ihmisiä pysäköinnistä.
Ei mua toi pysäköimishomma oikein kiinnosta muutakuin periaatteen vuoksi kun ei ole autoakaan. Vaan KKO linjauksen mukaan sopimussuhteen saa aikaiseksi siten, että pystyttää jonnekin jonkin kyltin ja sitä noudattamattomat ovat sopimussuhteen puitteissa velvollisia maksamaan kyltin pystyttäjälle maksun niin mietin et onko tässä jonkun bisneksen paikka, voisi sitten vedota tähän KKO uusimpaan päätökseen jos kyltin uhri ei maksa. :pano:
 
Ei mua toi pysäköimishomma oikein kiinnosta muutakuin periaatteen vuoksi kun ei ole autoakaan. Vaan KKO linjauksen mukaan sopimussuhteen saa aikaiseksi siten, että pystyttää jonnekin jonkin kyltin ja sitä noudattamattomat ovat sopimussuhteen puitteissa velvollisia maksamaan kyltin pystyttäjälle maksun niin mietin et onko tässä jonkun bisneksen paikka, voisi sitten vedota tähän KKO uusimpaan päätökseen jos kyltin uhri ei maksa. :pano:

Ei tämä keissi ole niin vaikea ettetkö sinäkin sitä voisi tajuta pienellä ajatustyöllä. Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa ei ole kyse mistään mielivaltaisista sopimuksista. Pysäköinti ja sitä koskevien yleisten ehtojen noudattaminen on "instituutio" joka opitaan jo autokoulussa. Tieliikennelaissa sanotaan että yksityiselle alueelle pysäköivällä pitää olla alueen omistajan lupa. Lisäksi pysäköinti yksityiselle alueelle rinnastuu pysäköintiin julkisiin tiloihin ja kadunvarsiin, joiden ehtojen rikkomisesta vastaa kunnallinen pysäköinninvalvoja. Nämä ainekset yhdessä saavat aikaan sellaisen normiston joka tekee konkludenttiset sopimukset pysäköijän ja kiinteistön omistajan välillä mahdolliseksi. Sopimusoikeuden yksi olennainen periaate on että sopimusta voidaan tehostaa määräämällä sopimussakko sopimuksen noudattamatta jättämisestä.

Tuo että vetää mukaan esimerkkejä jostain mielivaltaisista kylteistä osoittaa vaan ettei ole viitsinyt paneutua tähän asiaan ollenkaan.
 
Täsmälleen oikea päätös. Kuten edellä todettiin, sakko ei perustu mihinkään mielivaltaiseen sääntöön vaan lakiin. Tuokin yksityishenkilö, joka oli oikeudessa asiasta, tiesi varmasti, että hän pysäköi väärin, siis laittomasti, kunhan vain yritti pullikoida vastaan. Koska rike on selkeästi tapahtunut, on mielestäni aivan sama kirjoittaako sen sakon yksityisfirman edustaja vai ns. oikea parkkipirkko (näin pienen rikkeen tapauksessa siis). Kysymys oli vain ja ainoastaan siitä, että yritetään välttää ylimääräinen rahanmeno hinnalla millä hyvänsä, moraalista viis. Onneksi saatiin sillekin nyt loppu. Kyllä itseäni on vituttanut muutamaan otteeseen niin helvetisti, kun joku idiootti on tukkinut autollaan pihamme sisäänkäynnin niin pahasti, että alkaa olla hankaluuksia päästä fillarin kanssa ohi naarmuttamatta autoa. Tuollaisille nimenomaan sitä sakkoa, niin todennäköisyys sille, että tuo vähenee, on ainakin suurempi kuin 0.000001.

Eikä voi kuin nauraa näille "samalla logiikalla meikä voi pistää kadulle kyltin jossa lukee "jos ohitat tämän kyltin, sitoudut maksamaan 100 e"" -vertauksille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom