Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Tottahan toki tämä tapaus on juridisia reikiä pullollaan, siksi sitä lainsäädäntöä yritetäänkin täydentää yksityisen pysäköinninvalvonnan osalta, mutta silti... yksityisoikeudellisten normien nojalla ei voida sanoa että sakkojen kerääminen on ainoastaan viranomaisten yksinoikeus. Se on myös sopimusosapuolten oikeus, jos niin on sovittu.

Mitä muuten Ruotsissa on tehty tämän ongelman eteen, onko siellä säädetty jo laki?
 
Tottahan toki tämä tapaus on juridisia reikiä pullollaan, siksi sitä lainsäädäntöä yritetäänkin täydentää yksityisen pysäköinninvalvonnan osalta, mutta silti... yksityisoikeudellisten normien nojalla ei voida sanoa että sakkojen kerääminen on ainoastaan viranomaisten yksinoikeus. Se on myös sopimusosapuolten oikeus, jos niin on sovittu.

Mitä muuten Ruotsissa on tehty tämän ongelman eteen, onko siellä säädetty jo laki?
Siis sopimussakko pitää kuitenkin erottaa oikeasta sakosta ja hallinnollisesta maksuseuraamuksesta (parkki"sakko") = julkisen vallankäyttöä. Parkcomin tapauksessa voidaan nähdä astumista julkisen vallan varpaille. Sopimussakkolla, mikä on yleisesti käytössä, vaikka siitä sakko nimitys ei kuitenkaan ole mitään tekemistä oikean sakon kanssa. Joten jos puhutaan oikeasta sakosta tai edes hallinnollisesta maksuseuraamuksesta, mikä parkki"sakko" oikeasti on, voidaan kyllä sanoa että se on viranomaisten yksinoikeus.
 
Siis sopimussakko pitää kuitenkin erottaa oikeasta sakosta ja hallinnollisesta maksuseuraamuksesta (parkki"sakko") = julkisen vallankäyttöä. Parkcomin tapauksessa voidaan nähdä astumista julkisen vallan varpaille. Sopimussakkolla, mikä on yleisesti käytössä, vaikka siitä sakko nimitys ei kuitenkaan ole mitään tekemistä oikean sakon kanssa. Joten jos puhutaan oikeasta sakosta tai edes hallinnollisesta maksuseuraamuksesta, mikä parkki"sakko" oikeasti on, voidaan kyllä sanoa että se on viranomaisten yksinoikeus.

No nyt mennään taas terminologiseen kädenvääntöön, minkä ei pitäisi ajaa keskustelua eteenpäin, mutta kyllähän oikeuskirjallisuudessa laajasti puhutaan nimenomaan sopimussakosta sakkona, sen verran vahvasti että mm. Hemmo ei edes viitsi alaviitteessä mainita että sopimussakko olisi eri asia kuin "hallintokoneiston sakko". Sakko on aivan kelpo nimitys seuraamukselle jota voidaan käyttää uhkana torjumaan normien noudattamatta jättämistä, olivat nämä normit sitten hallinnollisia tai yksityisoikeudellisia.

Mun mielestäni sellainen kehitys on vain hyväksi jossa yksityisille toimijoille annetaan yhä enemmän ja enemmän vapauksia sopia oikeussuhteistaan, varsinkin kun on varallisuusoikeuksista kyse. Tässä yksi ihan satunnaisesti heitetty esimerkki: 2007 alussa astui voimaan laki edunvalvontavaltuutuksesta joka on tarkoitettu henkilöille jotka voivat odottaa joutuvansa edunvalvonnan tarpeeseen tulevaisuudessa. Ennen tätä edunvalvonnan tarpeeseen joutuva on ollut enemmän tai vähemmän holhoustoimen edunvalvontajärjestelmän alaisena. Edunvalvontavaltuutuslaki sallii tällaisille henkilöille suuremman itsemääräämisoikeuden sopimusteitse; toki sopimukset eli edunvalvontavaltakirjat ovat tässä tapauksessa tiukasti määrämuotoisia, mutta ne silti toteuttavat esimerkinomaisesti sitä ideaalia jonka mukaan yhteiskunnan eri jäsenten olisi pystyttävä mahdollisimman vapaasti sopia keskinäisistä suhteistaan ilman isoveljen väliintuloa.
 
Osaisiko kukaan muuten vihjata mistä löytyisi informaatiota tuosta Ruotsin yksityisestä pysäköinninvalvontalainsäädännöstä (joka on kuulemma säädetty jo vuonna 1984)? En oikein keksi millä hakusanoilla haen netistä. Privat parkerings-blaablaa?
 
Mun mielestäni sellainen kehitys on vain hyväksi jossa yksityisille toimijoille annetaan yhä enemmän ja enemmän vapauksia sopia oikeussuhteistaan, varsinkin kun on varallisuusoikeuksista kyse. Tässä yksi ihan satunnaisesti heitetty esimerkki: 2007 alussa astui voimaan laki edunvalvontavaltuutuksesta joka on tarkoitettu henkilöille jotka voivat odottaa joutuvansa edunvalvonnan tarpeeseen tulevaisuudessa. Ennen tätä edunvalvonnan tarpeeseen joutuva on ollut enemmän tai vähemmän holhoustoimen edunvalvontajärjestelmän alaisena. Edunvalvontavaltuutuslaki sallii tällaisille henkilöille suuremman itsemääräämisoikeuden sopimusteitse; toki sopimukset eli edunvalvontavaltakirjat ovat tässä tapauksessa tiukasti määrämuotoisia, mutta ne silti toteuttavat esimerkinomaisesti sitä ideaalia jonka mukaan yhteiskunnan eri jäsenten olisi pystyttävä mahdollisimman vapaasti sopia keskinäisistä suhteistaan ilman isoveljen väliintuloa.

Varmasti on positiivisia esimerkkejäkin, joissa ihmiset voivat harjoittaa parempaa elämänhallintaa. Tässä parkkifirma-tapauksessa on kuitenkin mielestäni kyse tilanteesta, jossa yksityisten toimijoiden alaa laajennetaan kattamaan ennen julkiselle sektorille kuuluneita toimia. Tämä ei ole mikään oletusarvioisesti autuas asia, vaan pitäisi miettiä hyvin tarkasti tapauskohtaisesti.

Lisäksi mielestäni on ongelmallista, että et halua kiinnittää huomiota siihen, kuinka parkkifirmat ovat lestinsä hoitaneet. Tämähän on kaikkein keskeisintä tässä tapauksessa!

Jos yksityisille firmoille myönnetään tuo lupa, niin antaapa kulua vuosi tai pari niin täällä aletaan keskustelemaan kunnallisen pysäköinninvalvonnan yksityistämisestä. Kyseenalaistaako kukaan sitten sakkorahan keräämistä yksityisen voitontavoittelun vuoksi?
 
Varmasti on positiivisia esimerkkejäkin, joissa ihmiset voivat harjoittaa parempaa elämänhallintaa. Tässä parkkifirma-tapauksessa on kuitenkin mielestäni kyse tilanteesta, jossa yksityisten toimijoiden alaa laajennetaan kattamaan ennen julkiselle sektorille kuuluneita toimia. Tämä ei ole mikään oletusarvioisesti autuas asia, vaan pitäisi miettiä hyvin tarkasti tapauskohtaisesti.

Lisäksi mielestäni on ongelmallista, että et halua kiinnittää huomiota siihen, kuinka parkkifirmat ovat lestinsä hoitaneet. Tämähän on kaikkein keskeisintä tässä tapauksessa!

Jos yksityisille firmoille myönnetään tuo lupa, niin antaapa kulua vuosi tai pari niin täällä aletaan keskustelemaan kunnallisen pysäköinninvalvonnan yksityistämisestä. Kyseenalaistaako kukaan sitten sakkorahan keräämistä yksityisen voitontavoittelun vuoksi?
Eihän tuosta nyt tarvitse mitään kauhukuvia alkaa maalailemaan seinille. Näkisin, että jos toimivalta parkkivalvontaan siirretään Ruotsin tavoin lailla niin suurempia ongelmia ei synny. Onhan meillä yksityistetty turvallisuuspalvelujakin ja turvallisuuspalvelujen tarjoajille on annettu tarvittaessa oikeus "loukata" henkilökohtaista koskemaattonuutta mikä mielestäni on arvokkaampi oikeushyvä kuin omaisuus jonka arvo on 40 €.
 
Eihän tuosta nyt tarvitse mitään kauhukuvia alkaa maalailemaan seinille. Näkisin, että jos toimivalta parkkivalvontaan siirretään Ruotsin tavoin lailla niin suurempia ongelmia ei synny.

Mä muistelisin, että Ruotsin tapauksessa parkkifirmat omistavat valvottavat alueet. Valvontaa ei siis siinä mielessä ole ulkoistettu. Erona siis lähinnä se, että "sakotus" ei ole pääelinkeino firmalle vaan pysäköintimaksujen kerääminen. Tämä siis mutua.
 
Tulipa tässä mieleeni:

Näin pari vähemmistöryhmän edustajaa (velimiehiä) ajelemassa Eskortilla ja parkkeerasivat sen Eskon ParkCom valvotulle alueelle, jossa pysäköinti oli sallittu vain luvan haltijoille. Kyseessä oli erään suurehkon suomalaisen yrityksen parkkipaikka enkä oikein jaksa uskoa että näillä veljillä olisi ollut parkkilupaa, joka luvalliseen pysäköintiin olisi vaadittu.

Mites käy jos he saavat nyt sen 40 egen sakon/sopimusrikkomusmaksun/rangaistusvaatimuksen/keksitähänomajuridinentermi. Raha on alunperin tullut todennäköisesti julkiselta sektorilta (Kela, fatta) ja päätyy nyt yksityisen toimijan (parkkifirman) pussiin, JOS he ylipäätään sakon maksavat.

Mitäs jos he eivät maksa tuota sakkoa, ja mukaan tulee kaikki mahdolliset viivästyskorot, ulosottomaksut yms. Jos nämä todetaan varattomiksi eikä ulosottoa voida suorittaa, niin maksetaanko tuolle parkkifirmalle julkisista varoista näiden veljien "virhepysäköinti" ynnä muut maksut?
 
Mitäs jos he eivät maksa tuota sakkoa, ja mukaan tulee kaikki mahdolliset viivästyskorot, ulosottomaksut yms. Jos nämä todetaan varattomiksi eikä ulosottoa voida suorittaa, niin maksetaanko tuolle parkkifirmalle julkisista varoista näiden veljien "virhepysäköinti" ynnä muut maksut?
Ei, kuten ei myöskään makseta muitakaan laskuja joita nämä heimolaiset jättävät maksamatta. Ne vaan menee ulosottoon muiden velkojen jatkoksi kunnes vanhenevat joskus.
 
Mitäs jos he eivät maksa tuota sakkoa, ja mukaan tulee kaikki mahdolliset viivästyskorot, ulosottomaksut yms. Jos nämä todetaan varattomiksi eikä ulosottoa voida suorittaa, niin maksetaanko tuolle parkkifirmalle julkisista varoista näiden veljien "virhepysäköinti" ynnä muut maksut?

Maksaako valtio esimerkiksi heidän puhelinlaskun, vai menisikö se operaattorin tappioksi?

Yrittämiseen liittyy yleensä riski, että saatavia ei saa perityksi.
 
Osaisiko kukaan muuten vihjata mistä löytyisi informaatiota tuosta Ruotsin yksityisestä pysäköinninvalvontalainsäädännöstä (joka on kuulemma säädetty jo vuonna 1984)? En oikein keksi millä hakusanoilla haen netistä. Privat parkerings-blaablaa?

Tässä jotain netin syövereistä kaivettua tietoa, pistetään muistiin tänne:

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (kontrollavgift = tarkastusmaksu)

Suomi24.fi sanoi:
Ruotsin korkein oikeus antoi eräitä sitä koskevia ennakkopäätöksiä (Högsta domstol 1958:31, 1981:15, 1982:115 ja 1983:99) ennen kuin siellä säädettiin vuonna 1984 yksityistä valvontamaksua koskeva laki (lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 1984:318). Tämä laki itse asiassa vain vahvisti siihenastisen vakiintuneen oikeuskäytännön. Laki vahvisti valvontamaksun enimmäismääräksi kunnallisen pysäköintivirhemaksun (nyt enimmillään noin 100 EUR). Lisäksi laki vahvisti myös auton rekisteröidyn omistajan olevan yhteisvastuussa kuljettajan kanssa valvontamaksun maksamisesta, ja selkeytti maksun perimistä koskevaa menettelyä. Norjan tuomioistuimien ratkaisut ovat vakiintuneesti seuranneet Ruotsin oikeuskäytäntöä (Indre Follo herredsrett 195/90, Asker og Bærum herredsrett 93-01707 A/01 ja Oslo byrett 97-10707 A/69).

Ruotsin ja Norjan oikeuskäytännöllä on Suomessa keskeinen merkitys siksi, että sopimusoikeuden periaatteet ovat niissä samanlaiset ja sopimuksen syntymistä koskevat lait ovat yhteispohjoismaisen lainsäädäntötyön tuloksena sisällöltään identtiset.

Myös: "Kuluttajaviraston kannanotto"
 

Tuo Kuluttajaviraston kannanottohan on jäänyt ParkComilta huomioimatta siltä osin, jotka ParkConille ei ole sopinut. Keskeisimpänä:

Katsomme, että sopimusehtokäytäntö , jonka mukaan auton haltijan/omistajan tulee osoittaa, kuka autoa on ajanut, jos hän itse kiistää sitä ajaneensa, on sen periaatteen vastainen, että sopimukseen vetoavan osapuolen on esitettävä näyttöä asiasta. Jos auton omistaja/ haltija ei ole sopimusta tehnyt, ei hänelle voi koitua seuraamuksia sopimuksen rikkomisesta. Lisäksi käytäntö on omiaan suosimaan yksipuolisesti pysäköintitoimintaa harjoittavaa yritystä järkyttäen elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä tasapainoa. Ko. ehtokäytäntö on siten kuluttajan kannalta kohtuuton ja kuluttajansuojalain vastainen.

Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa lienee kaksi pääkohtaa, jotka sapettavat isoa osaa heidän "asiakkaitaan"
- pysäköinninvalvonta on selkeästi määritetty viranomaisetehtäväksi (poliisi/kunn. pys.valvoja)
- reklamaatiokäytännöt (yllä lainaamani kohta keskeisimpänä - sakkofirmat eivät tiedä sopimusosapuoliaan)

Itseltäni peruttiin taannoin ilman mitään konkreettisia todisteitani yksityissakko, käytyäni n. kolme tai neljä reklamaatiokierrosta. Todennäköisesti PC:llä ei ollut kuvia autostani, sillä niitä pyytäessäni yksityissakko mitätöitiin. Todellisuudessa oli 300 kilometrin päässä työkaverien kanssa koko päivän siten, että en olisi voinut autoa heidän rysään ajaa. Kuluttajaviraston mukaan se, että en ajanut autoa olisi pitänyt johtaa mitätöintiin.

Noh, jäädäänkö odottamaan hovin päätöstä?

Voiko asiasta muuten lyödä missään vetoa, että kumpi osapuoli voittaa hovissa? Voisin panostaa, huvin ja urheilun vuoksi.
 
Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa lienee kaksi pääkohtaa, jotka sapettavat isoa osaa heidän "asiakkaitaan"
- pysäköinninvalvonta on selkeästi määritetty viranomaisetehtäväksi (poliisi/kunn. pys.valvoja)
- reklamaatiokäytännöt (yllä lainaamani kohta keskeisimpänä - sakkofirmat eivät tiedä sopimusosapuoliaan)

Olen kyllä varma että isoa osaa näistä asiakkaista joita sapettaa yksityisten pysäköinninvalvojien toiminta, sapettaa pysäköinninvalvontaviranomaisenkin toiminta. En usko että niin isolla joukolla (jonka kokoa tämäkin ketju ilmentää) olisi niin löyhä moraalikäsitys tai oikeustaju etteivät ymmärtäisi milloin rikotaan jonkun asettamia pelisääntöjä. Luulen että ilmiön selitys on enemmänkin liikennepsykologiassa kuten aiemmin mainitsin. Ihmisiä ärsyttää se että joku yrittää rajoittaa heidän oikeuttaan ajaa autolla mihin haluaa.
 
Olen kyllä varma että isoa osaa näistä asiakkaista joita sapettaa yksityisten pysäköinninvalvojien toiminta, sapettaa pysäköinninvalvontaviranomaisenkin toiminta. En usko että niin isolla joukolla (jonka kokoa tämäkin ketju ilmentää) olisi niin löyhä moraalikäsitys tai oikeustaju etteivät ymmärtäisi milloin rikotaan jonkun asettamia pelisääntöjä. Luulen että ilmiön selitys on enemmänkin liikennepsykologiassa kuten aiemmin mainitsin. Ihmisiä ärsyttää se että joku yrittää rajoittaa heidän oikeuttaan ajaa autolla mihin haluaa.

Jaa. Itse olen saanut nettikeskusteluista sen käsityksen, että samaa kritiikkiä ei kunnallinen pysäköinninvalvonta saa, koska toimintatavat ja valitustenkäsittely on varsin läpinäkyvää ja suoraviivaista. Me vissiin luetaan eri nettiä.
 
En tietenkään ole lukenut koko nettiä läpi, vain puolet siitä, mutta kyllä se ongelman ydin on enemmänkin näiden sakonsaajien korvien välissä kuin siinä että pysäköinninvalvonta jotenkin sortaisi heitä. Ei noita väärin perustein saatuja pysäköintisakkoja voi olla kuin pieni murto-osa, oli sakottaja sitten julkinen tai yksityinen. Samalla tavalla ihmiset suhtautuvat sakkoihin, ihan sama mistä ne tulee ja millaisin perustein.
 
Jahas, sitten on hovioikeudessa asiaa käsitelty ja ratkaisu tulee ilmeisesti 20.11.2008.

Ohessa (puolueellinen) raportti istunnosta. Lukekoon ken jaksaa.

ParkCom Oy:n kanne maksuvelvollisuutensa kiistänyttä ajoneuvon haltijaa vastaan oli pääkäsittelyssä Helsingin hovioikeudessa 17.9.2008. Tuomio ratkaisussa on saatavilla hovioikeuden kirjaamosta tämänhetkisen tiedon perusteella 20. marraskuuta 2008 kello 12.

Jutun kuluessa molempien osapuolten argumentit olivat pääpiirteittäin samat, kuin alioikeudessakin. Vastaaja kiisti toimineensa ajoneuvon kuljettajana, sopimuksen syntymisen sekä valvontayhtiön oikeuden määrätä tämänkaltaisia maksuja.

ParkComin asiamies pyrki todistajia kuullessaan varsinaisten juttuun liittyvien todistusteemojen ohella tuomaan voimakkaasti esille sitä, miten "anarkistinen" tilanne väärinpysäköinnin suhteen on valvottavissa kohteissa ollut, ja miten valvonnalla on saatu asiaan selkeää parannusta ja kiinteistönomistajat ovat olleet asiantilaan tyytyväisiä - hyvällä tarkoituksella pyrittiin siten argumentoimaan käytettävien keinojen hyväksyttävyyden puolesta.

Oikeudenkäynnin kuluessa esille nousi yksi uusi argumentti, joka ei ole ollut esillä asian käsittelyn aikaisemmissa vaiheissa; todistajien lausunnoista kävi ilmi, että vastaajan ajoneuvo on ollut ilmeisesti tapahtumahetkellä pysäköitynä pelastustielle. Todistajina jutussa kuultiin ParkComin pysäköinninvalvojaa sekä valvontaesimiestä. Jopa ParkComin omat todistajat olivat siinä käsityksessä, että vastaajan ajoneuvo on ollut tekohetkellä pysäköitynä pelastustielle. ParkComin pysäköinninvalvoja kertoi myös todistajanlausunnossaan, miten valvottavassa kohteessa toiminnan alkuvaiheessa "ajoneuvoja oli pysäköitynä pitkin pelastusteitä" - näin hän siis myönsi "laputtaneensa" ajoneuvoja, joille edes viranomaisvalvonnassa ei voida määrätä pysäköintivirhemaksua. Myös valvontaesimiehen käsityksen mukaan vastaajan ajoneuvo on ollut pysäköitynä paikkaan, joka on "luokiteltu pelastustieksi".

Tässä yhteydessä henkilötodistelussa kävi ilmi, että sen enempää ParkComin pysäköinninvalvoja kuin valvontaesimiehenä ja tätä aiemmin reklamaatiokäsittelijänä toiminut oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut henkilökään eivät tienneet, mikä on lain edellyttämä seuraus pelastustielle pysäköimisestä!

ParkComin pysäköinninvalvoja ei myöskäään osannut antaa täsmällistä ja oikeata vastausta siihen kysymykseen, mitä eroa on laissa tarkoitetulla ajoneuvon pysäköimisellä ja pysäyttämisellä. ParkComin valvontaesimies taasen oli siinä virheellisessä käsityksessä, että kiinteistön omistaja määrää pelastusteitten sijainnin.

Pelastustielle pysäköiminen on kielletty pelastuslaissa. Kiellon rikkojalle on tuomittava sakkoa pelastusrikkomuksesta. Edes kunnallinen pysäköinninvalvoja ei voi määrätä teosta pysäköintivirhemaksua. Pelastustielle ei lain mukaan saa pysäköidä, eikä kiinteistön omistaja tai kukaan muukaan voi siten antaa sellaiseen lupaa. Kun sopimusta pelastustielle pysäköimisestä ei voi tehdä, ei tällaisen sopimuksen rikkomisesta voi luonnollisesti myöskään periä mitään korvausta.

Edelleen kiinteistön omistajalle tai haltijalle on asetettu pelastuslaissa velvollisuus huolehtia pelastusteitten pitämisestä esteettöminä – tämä tarkoittaa siis sitä, että havaitusta pelastustielle pysäköidystä ajoneuvosta on aina ilmoitettava poliisille, joka hinaa sen pois. Jos kiinteistön omistaja tai haltija on delegoinut pysäköinnin valvonnan valvontafirmalle, tulisi valvontayhtiön tällöin vastata lain edellyttämällä tavalla kiinteistönomistajan velvollisuudesta pitää pelastustiet vapaina. Pysäköinninvalvontaa liiketoimintanaan harjoittavalta firmalta voidaan kyllä kohtuudella edellyttää, että se tuntisi pelastuslain tältä osin.

Tämän seikan heikkoa ymmärrystä valvontafirmassa kuvastaa jo se, että kaikista valvontamaksunsa maksamatta jättäneistä oikeuteen on haastettu henkilö, jonka ajoneuvo on ollut ilmeisesti pysäköitynä pelastustielle. Pelastuslakia ei siis tunneta sen enempää kenttätasolla, esimiestasolla kuin firman ylimmässä johdossakaan – yhtiössä, jonka toimiala on pysäköinnin valvonta!

KANTAJAN VALITUKSEN PERUSTELUT

Yksityisoikeudellinen pysäköinninvalvontamaksu on eri asia kuin viranomaisen määräämä pysäköintivirhemaksu

ParkComin edustaja totesi, että laista ei löydy nimenomaista kieltoa yksityisoikeudellisille pysäköinninvalvontamaksuille, eikä sellaista kieltoa voida myöskään laista johtaa. ParkComin valituksen mukaan käräjäoikeus on virheellisesti rinnastanut yksityisen pysäköinninvalvontamaksun julkisoikeudelliseen pysäköintivirhemaksuun, vaikka oikeudellisesti sen mukaan kyseessä ovat kaksi täysin eri asiaa. Kantajan mukaan käräjäoikeuden virheellinen päätös on "riistänyt kiinteistön omistajalta hänen oikeutensa asettaa ehtoja pysäköinnille".

Kantajan mukaan kyseessä on sopimus, jonka kohteena on oikeus pysäköidä. Se perustuu maanomistajan vapauteen määrätä alueensa käytöstä. Maksulla ei ole mitään tekemistä pysäköintivirhemaksun kanssa. Se seikka, että viranomaisilla on pysäköinninvalvonnassa käytössään tiettyjä viranomaisvaltuuksia, kuten mahdollisuus määrätä maksu suoraan ajoneuvon omistajalle tai haltijalle sekä mahdollisuus hinata pois väärin pysäköity ajoneuvo, osoittaa kantajan mukaan sen, että julkisessa pysäköinninvalvonnassa on kysymys täysin eri asiasta, kuin yksityisoikeudellisessa pysäköinninvalvonnassa.

Valvontasopimusten ehdot eivät ole valvontayhtiön itsensä keksimiä, vaan ne perustuvat kiinteistön omistajan tahtoon. Valvottavien alueitten haltijoitten tahdon mukaan vain merkityille paikoille saa pysäköidä. Heidän tahtonsa mukaan ehtojen vastaisesta pysäköinnistä pitää veloittaa 40 euron maksu. Maksuvelvollisuudesta on ilmoitettu alueen kaikille sisäänmenoväylille kiinnitetyissä kylteissä. Näissä kylteissä ei ole kysymys virallisesti asetetuista liikennemerkeistä, josta säädetään asetuksissa, vaan kyltit omaavat ainoastaan sen merkityksen, että ne ilmaisevat kiinteistönomistajan tahdon. Tällä perusteella kylteissä ilmaistujen ehtojen noudattamisen valvomista ei voida rinnastaa viranomaisten suorittamaan pysäköintivirheitten valvontaan.

Kantaja käytti pitkän puheenvuoron tieliikennelain 28§ 2 momentin syntyhistorian selvittelyyn – jopa niin pitkän, että oikeuden puheenjohtaja joutui hänet keskeyttämään ja pyytämään asian tiivistämistä. Kantajan mukaan tuo momentti on kopioitu suoraan Suomen kuntaliiton kunnallista järjestyssääntöä koskevasta malliasiakirjasta silloin, kun järjestyslailla on kumottu kunnalliset järjestyssäännöt.Tämän lain säätämisvaiheessa on kantajan käsityksen mukaan sivuutettu täysin uuden lain harkinta perusoikeuksien, kiinteistönomistajan tahdonautonomian toteutumisen sekä rikosoikeudellien laillisuusperiaatteen kannalta. Kyseinen 2 momentti on siten kantajan mukaan säädetty "äärettömän kepein lainsäädäntötoimin", etenkin jos siihen katsotaan sisältyvän yksityisen valvonnan kielto.

Onko viranomaisilla edes toimivaltaa valvoa yksityisillä alueilla?

ParkCom otti kannan, jonka mukaan nykylainsäädännön valossa on epäselvää, onko julkisella pysäköinninvalvonnalla ylipäätään toimivaltaa yksityisillä alueilla. Tämä olisi perustuslain 8§:n ilmaiseman yleisen laillisuusperiaatteen vastaista, koska kantajan mukaan tieliikennelain 28§ 2 momentti ei täytä rangaistusnormille tai blankettinormille asetettuja määräyksiä.

Pysäköintiehdot yksityisillä alueilla ovat alueen omistajan asettamia ehtoja ja ne perustuvat yksinomaan alueen omistajan tahtoon. Kun kyse on omistajan itsensä asettamista ehdoista, julkisilla viranomaisilla ei kantajan mukaan ole alueen omistajan valtuutuksen nojallakaan toimivaltaa suorittaa pysäköinninvalvontaa yksityisalueella.

Sopimus syntyy

Kantaja muistutti, että Vantaan käräjäoikeus hyväksyi kylttien synnyttävän ajoneuvon kuljettajaa sitovan sopimuksen. Edelleen kuluttajariitalautakunta on hyväksynyt tämän sopimuksen syntyperusteen useissa ratkaisuissaan. Kantajan käsityksen mukaan tällaisen tosiasialliseen käyttäytymiseen perustuvan sopimussuhteen syntyperusteen oikeudellinen aspekti on täysin selvä Ruotsin, Norjan ja Tanskan oikeuskäytännössä ja kyseessä on nyt ensimmäinen kerta, kun vastaava oikeuskysymys on käsillä suomalaisessa tuomioistuimessa. Kantajan käsityksen mukaan asiassa ei ole ilmennyt mitään sellaista, joka horjuttaisi tällaisen yksityisoikeudellisen sopimuksen syntyperustetta.

Todistustaakasta

ParkCom pysyi edelleen kannassaan, jonka mukaan ajoneuvon omistajalla tai haltijalla olisi todistustaakka siitä, kuka ajoneuvoa on ehtojen vastaisen pysäköinnin hetkellä kuljettanut. Tätä se perusteli näyttövaikeuksilla; kantaja ei voi ajoneuvon kuljettajaa tietää, mutta ajoneuvon haltijan "täytyy" se tietää. Valvontayhtiön mukaan prosessioikeudellisessa kirjallisuudessa on todistustaakan asettamisessa asetettu selvästi oikeudelliset tarpeet etusijalle, eikä kohtuusharkinta kuulu lainkaan todistustaakan asettamiseen. Todistustaakan asettaminen tapahtuu oikeudenkäynnissä, se kuuluu prosessiin, eikä kyseessä ole mikään sopimusehto. Siten vaatimus käännetyn todistustaakan soveltamisesta ei voi olla "kohtuuton sopimusehto", kuten Vantaan käräjäoikeus on tuomiossaan todennut.

Vaatimukset

Loppukaneettina kantaja totesi yleisen toiminnanvapauden merkitsevän, että sallittua on kaikki, mitä ei ole laissa nimenomaisesti kielletty. Vastaavasti julkista valtaa voidaan käyttää ainoastaan nimenomaisen toimivaltasäännöksen nojalla.

Kantaja katsoo, että käräjäoikeuden tuomion pohjalla olevat oikeudelliset premissit ovat olleet täysin väärät ja tuomio on "ainutkertaisen virheellinen". Tuomio on siten kumottava ja vastaaja on velvoitettava maksamaan hänelle määrätyt valvontamaksut korkoineen sekä oikeudenkäyntikulut asiassa.

VASTAAJAN PERUSTELUT

Yksityisoikeudellinen pysäköinninvalvontamaksu ja julkisoikeudellinen pysäköintivirhemaksu tulee samaistaa

Vastaaja lähti vastineessaan siitä, että oikeus asettaa maksumääräys virheellisestä pysäköinnistä tai oikeus ottaa vastaan tällainen maksu eivät kuulu kiinteistönomistajalle, vaan poliisille tai kunnalliselle pysäköinninvalvojalle myös yksityisellä alueella. Laki ei tunne mahdollisuutta siirtää tätä oikeutta muille. Vaikka valvontayhtiö katsookin maksumääräyksen perustuvan yksityisoikeudelliseen sopimukseen, on tällainen maksu tosiasiassa rangaistusluontoinen ja sen määrääminen merkitsee tosiasiassa julkisen vallan käyttöä. Vastaaja huomautti, että lainsäädännön puitteissa kiinteistön omistaja pääsisi samaan, tavoittelemaansa lopputulokseen käyttämällä julkisen vallan järjestämää valvontaa.

Suomessa maanomistajan oikeus määrätä omaisuudestaan on hyvin rajoitettua. Kunnilla on kaavoitusmonopoli, on olemassa tarkat määräykset siitä, mihin saa rakentaa ja millä tavalla. Maanomistajalla ei voida katsoa olevan myöskään mitään rangaistusoikeutta alueellaan. Milloin omaisuudensuoja ja kiinteistönomistajan oikeudet johtavat ristiriitaan perustuslain julkisen vallan käyttöä koskevan säännöksen kanssa, ei sopimusvapauden perusteella tällaista oikeutta pysäköinninvalvontamaksujen määräämiseen voida johtaa.

Vastaaja myös totesi, että oikeudessa todistajana kuultu, juristin tutkinnon suorittanut esimiesasemassa oleva henkilö yhtiössä, jonka toimialana on pysäköinnin valvota, ei osannut kertoa, mikä on lain edellyttämä seuraus pelastustielle pysäköimisestä. Tätä vastaaja piti selvänä osoituksena siitä, että lainsäätäjä ei ole turhaan säätänyt näitä asioita poliisin ja kunnallisen pysäköinninvalvojan toimivaltaan kuuluviksi – tällä tavalla voidaan taata, että tällaisissa tehtävissä toimivat henkilöt koulutetaan asianmukaisesti ja että he myös toimivat lain edellyttämällä tavalla.

Sopimusta ei synny

Edelleen vastaaja argumentoi, että sopimusta ei voi syntyä pelkästään kyltin ohi ajamalla. Mikäli tällainen sopimuksen syntyperuste hyväksyttäisiin, johtaisi tämä kylttiviidakkoon, jossa ihmiset tietämättään ja ymmärtämättään tulisivat mitä erikoisempien sopimusten sitomaksi.

ParkComin sopimusehdot sisältävässä kyltissä on kanteessa tarkoitettuna ajankohtana ollut seuraava teksti:

"PYSÄKÖINTI SALLITTU MERKITYILLE PAIKOILLE PYSÄKÖINTILUVAN SAANEILLE"

Tästä tekstistä ei käy nimenomaisesti ilmi, onko pysäköinti sallittu myös muille kuin pysäköintiluvan saaneille. Riidatonta asiassa on, että ainakaan ajoneuvon kuljettaja ei ole tätä kyltin tekstiä laatinut. Tästä syystä tulkinnanvaraista ehtoa on sopimusoikeuden periaatteiden mukaisesti tulkittava kuljettajan hyväksi.

Vastaaja totesi olevan hyvin kyseenalaista, voisiko tällaisen kyltin perusteella esimerkiksi Suomessa asuva venäläinen, joka ei osaa suomea, ruotsia tai englantia, tulla näitten ehtojen sitomaksi. Jotta Suomessa saa ajaa autoa, on henkilöllä oltava ajotutkinto suoritettuna täällä tai sellaisessa muussa maassa, jossa liikennesäännöt ja niitä ilmaisevat merkit ovat kansainvälisten sopimusten mukaiset. Näin pystytään takaamaan, että ajoneuvoa kuljettavat henkilöt ymmärtävät virallisten liikennemerkkien merkityksen. Tässä nimenomaisessa tapauksessa vain yhdessä kantajan kirjallisena todisteena esittämässä valokuvassa on nähtävillä tällainen virallinen, pelastustietä osoittava liikennemerkki. Yhdelläkään sisäänajoväylällä ei tällaista liikennemerkkiä ole.

Riidan kohteena olevassa tapauksessa on myös jäänyt epäselväksi, kuinka pitkäksi ajaksi ajoneuvo on pysähtynyt. Tämä seikka ei ilmene millään tavalla asiassa esitetystä todisteluaineistosta. Valvoja ei ole varmistanut, onko kyseessä ollut lain sallima ajoneuvon pysäyttäminen vaiko kielletty pysäköinti.

Lisäargumenttina vastaaja toi esille, että asiassa esitetyn todistelun perusteella näyttää siltä, että ajoneuvo on ollut pysäköitynä pelastustielle. Pelastuslaki kieltää tämän, ja lain rikkomisesta on tuomittava sakkoon. On kuitenkin kyseenalaista, ottaako hovioikeus tätä argumenttia huomioon, sillä se esitettiin nyt ensimmäistä kertaa vasta valitusasteessa, eikä mitään sellaista syytä tullut esille, joka olisi estänyt seikan esiintuomisen jo alioikeudessa.

Todistustaakasta

Vastaaja kiisti kantajan vaatimuksen todistustaakan kääntämisestä lakiin perustumattomana. Ajoneuvon kuljettaja on tässä tapuksessa jäänyt toteen näyttämättä. Vastaajan mukaan valvontayhtiö ei ole esittänyt asiassa mitään näyttöä siitä, että vastaaja olisi kuljettanut ajoneuvoa pysäköintivirhemaksujen antamisen ajankohtana.

Laki pysäköintivirhemaksusta on hyväksytty nk. perustuslain säätämisjärjestyksessä. Tähän on päädytty siitä syystä, että lainsäätäjä on halunnut mahdollistaa pysäköintivirhemaksun kohdistamisen ajoneuvon kuljettajan ohella myös sen omistajaan tai haltijaan, jonka perusoikeuksiin menettely puuttuu. Vastaajan mukaan tämä seikka kuvastaa, miten korkealle on asetettava kynnys sille, että joku henkilö voidaan katsoa rangaistusseuraamuksen määräämistä varten ajoneuvon kuljettajaksi. Valvontayhtiöllä on yksiselitteisesti todistustaakka ajoneuvon kuljettajasta.

Vastaajan mukaan esimerkiksi kameravalvonta ajoneuvon kuljettajan toteennäyttämiseksi olisi ollut järjestettävissä helposti ja kohtuullisin kustannuksin. Näin kantajan väite, jonka mukaan sillä "ei ole mahdollisuutta esittää näyttöä ajoneuvon kuljettajasta", on perusteeton.
Vastaajan mukaan käräjäoikeuden ratkaisu asiassa on ollut perusteiltaan oikeaan osunut ja se tulee pysyttää voimassa.
lähde: http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/
 
Luin ketjusta n. 8 satunnaista sivua, enkä löytänyt kunnolla tietoa tämän hetken tilanteeseen. Voisiko joku ystävällisesti antaa lyhyet, ytimekkäät ja ajankohtaiset vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Voiko ParkComin 40€:n rangaistusmaksun jättää maksamatta ilman seuraamuksia?

2) Jos seuraamuksia tulee, miten menetellä jotta rangaistusmaksun maksamiselta välttäysi?

3) Pitääkö rangaistusmaksusta tehdä reklamaatio, jos haluaa välttyä maksamiselta?
 
Luin ketjusta n. 8 satunnaista sivua, enkä löytänyt kunnolla tietoa tämän hetken tilanteeseen. Voisiko joku ystävällisesti antaa lyhyet, ytimekkäät ja ajankohtaiset vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

1) Voiko ParkComin 40€:n rangaistusmaksun jättää maksamatta ilman seuraamuksia?

2) Jos seuraamuksia tulee, miten menetellä jotta rangaistusmaksun maksamiselta välttäysi?

3) Pitääkö rangaistusmaksusta tehdä reklamaatio, jos haluaa välttyä maksamiselta?

Jahas, sitten on hovioikeudessa asiaa käsitelty ja ratkaisu tulee ilmeisesti 20.11.2008.

Jos hovioikeus ei muuta käräjäoikeuden tuomiota, niin sakot ovat lainvastaisia. Asia selviää tuolloin. Itse maksan omani vasta, jos hovissa tulee ParkCom myönteinen päätös. Voit tehdä reklamaation, sillä heillä kestää vastata niihin aika pitkä aika, jonka aikana ei tule laskulle korkoa (niin vissiin sanottiin niiden omilla sivuilla), jos hovi sattuukin muuttamaan käräjäoikeuden tuomiota.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom