Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Ehkä vähän kärjistettyjä vertauksia, mutta jos pysäköinninvalvonta ja pysäköintivirhemaksujen osoittaminen ovat perinteisesti olleet julkisen vallan suorittamia toimia, niin mikä vitun idea on päästää yksityiset toimijat samoille apajille? Väsyttää ja vituttaa Suomen vajaaälyiset virkamiehet.

Minusta (hyvä) idea on siinä, että julkinen pysäköinninvalvonta on etenkin haja-asutusalueilla ja yksityisillä parkkipaikoilla todella heikkoa ja jossain käytännössä olematonta. Liikaa näkee lähes ilkivaltaista ja röyhkeää väärinpysäköintiä päivästä toiseen ilman minkäänlaista puuttumista. Kunnallisilla valvojilla on korkeamman prioriteetin alueita kytättävänään ja he ilmeisesti toimivat enimmäkseen virka-aikoina(?), joka antaa aika vapaat kädet parkkeerata miten lystää kunhan ei tee sitä 8-16 välillä ja tarkemmin valvotuilla alueilla. Sitä näkee käytettävän hyväksi todella paljon. Pelastustiet ovat öisin ja viikonloppuisin parkkeerattu tukkoon, kuten meikäläisen taloyhtiössä ja näinpoispäin...

Jos suomalaiset haluaisivat ja välittäisivät pysäköidä oikein, niin ei mitään valvojia tarvittaisi ollenkaan. Virkamiehiä ei voi siis syyttää, vaan kyllä sakoista saa syyttää itseään ja muita samanlaisia sankareita. Ilmeisesti ongelma ei korjaannu ennenkö yksityiset valvojat partioivat tuolla 24/7.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä vähän kärjistettyjä vertauksia, mutta jos pysäköinninvalvonta ja pysäköintivirhemaksujen osoittaminen ovat perinteisesti olleet julkisen vallan suorittamia toimia, niin mikä vitun idea on päästää yksityiset toimijat samoille apajille? Väsyttää ja vituttaa Suomen vajaaälyiset virkamiehet.
Niin, samanlailla voi myös ajatella yksityisistä turvapalveluista. Eikös tuo ole alun alkaen julkisen vallan tehtävä. Ja perkele nykyään rautatieasemallakin pyörii jos minkälaista vartijaa/järjestyksenvalvojaa.

Edit: Ihan vain selkeyden vuoksi: kommentissani on havaittavissa lievää sarkasmia. Pidän turvapalvelujen yksityistämistä hyvänä ja välttämättömänä asiana. Ja näkisin, että koska julkishallinto ei pysty pysäköinninvalvonnassa toimimaan riittävän tehokkaasti sen yksityistäminen on niin ikään hyvä ja välttämätön asia. Pysäköinninvalvon yhteydessä ei mielestäni puututa ihmisten vapausoikeuksiin läheskään siinä määrin kuin esim. turvapalveluissa joten tuskin on hirveä oikeusmurha luovuttaa hallinnollisten maksuseuraamusten kirjoittaminen yksityiselle kun yksityiselle yritykselle on luovutettu poisto-oikeus/kiinniotto-oikeus ja jopa "pamputtamisoikeus".


Tuskin kovinkaan moni pitää huonona asiana sitä, että turvallisuutta valvoo yksityinen firma rautatieasemalla tai vaikka beerin ovella jos vaihtoehtona on se, että sitä ei valvoisi kukaan. Miksi taas pysäköinninvalvonta on niin iso ja paha asia. Siinähän vain valvotaan, että ajoneuvoja ei pysäköidä lain vastaisesti ja mahdollisesti tukita pelastusteitä, valvonnalla voidaan jopa pelastaa ihmishenkiä.
 
Tuo tuleva laki on helvetin hyvä asia. Jos kerran julkinen valta ei pysty asiaa hoitamaan edes tyydyttävästi ja joku haluaa maksaa hallinnoimansa alueen käytön valvonnasta niin selkeillä pelisäännöillä toimiva yksityinen valvonta on mielestäni heti seuraavaksi paras vaihtoehto. Vertaus yksityisiin turvallisuuspalveluihin on ihan hyvä, ei taida kovin moni pitää esim. M junan vartijoita kovinkaan pahana asiana.
 
Niin, samanlailla voi myös ajatella yksityisistä turvapalveluista. Eikös tuo ole alun alkaen julkisen vallan tehtävä. Ja perkele nykyään rautatieasemallakin pyörii jos minkälaista vartijaa/järjestyksenvalvojaa.

Niin, kuten omassa viestissäni yritin tuoda esille, on mielestäni typerää, että julkisen vallan roolia puretaan jatkuvasti ja tehtäviä siirretään yksityiselle sektorille. Kumpaan luotat enemmän Suomessa, parlamentaarisen kontrollin alaisiin virkamiehiin vai "pörssisääntöjen" mukaan pelaaviin tulosvastuullisiin yksityisen sektorin toimijoihin?

Edit: Ihan vain selkeyden vuoksi: kommentissani on havaittavissa lievää sarkasmia. Pidän turvapalvelujen yksityistämistä hyvänä ja välttämättömänä asiana. Ja näkisin, että koska julkishallinto ei pysty pysäköinninvalvonnassa toimimaan riittävän tehokkaasti sen yksityistäminen on niin ikään hyvä ja välttämätön asia. Pysäköinninvalvon yhteydessä ei mielestäni puututa ihmisten vapausoikeuksiin läheskään siinä määrin kuin esim. turvapalveluissa joten tuskin on hirveä oikeusmurha luovuttaa hallinnollisten maksuseuraamusten kirjoittaminen yksityiselle kun yksityiselle yritykselle on luovutettu poisto-oikeus/kiinniotto-oikeus ja jopa "pamputtamisoikeus".

Unohdat kenties sen tärkeimmän asian: käsittääkseni nuo sopimukset esim. ostoskeskusten ja parkkipaavo-firmojen välillä on solmittu siten, että parkkifirmat saavat nuo "sakko"-tuotot itselleen. En ole itse ainakaan nähnyt vartijoita kauppakeskuksissa sakottamassa ihmisiä esimerkiksi ostoskärryjen parkkeeraamisesta väärään paikkaan. Voihan nekin tukkia pelastumistiet.

Tuskin kovinkaan moni pitää huonona asiana sitä, että turvallisuutta valvoo yksityinen firma rautatieasemalla tai vaikka beerin ovella jos vaihtoehtona on se, että sitä ei valvoisi kukaan. Miksi taas pysäköinninvalvonta on niin iso ja paha asia. Siinähän vain valvotaan, että ajoneuvoja ei pysäköidä lain vastaisesti ja mahdollisesti tukita pelastusteitä, valvonnalla voidaan jopa pelastaa ihmishenkiä.

Jos todella on niin, että julkinen sektori ei tuota hommaa pysty hoitamaan / ota hoitaakseen / joku muu vaihtoehto, niin tällöin tuohon hommaan täytyy tosiaan sorvata selkeät lait. Mieluiten helvetin tiukat, niin että parkkifirmojen täytyy todistaa kuka autoa on ajanut ym.

Missä vaiheessa tämä tehtävien siirtäminen yksityiselle sektorille ylipäätään loppuu? Näemmekö jonain päivänä yksityisten firmojen yksityisarmeijoita esimerkiksi sotimassa? Oh wait, niitähän itse asiassa onkin jo...

"Hauskaa" tässä on se, että se maailma jota tällaisella yksityistämisellä ja jatkuvalla valtion heikentämisellä tavoitellaan on itse asiassa sellainen, josta aina 1600-luvulta lähtien on pyritty pääsemään eroon. http://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Hobbes ja sittemmin http://fi.wikipedia.org/wiki/Ranskan_vallankumous
 
Sitä näkee käytettävän hyväksi todella paljon. Pelastustiet ovat öisin ja viikonloppuisin parkkeerattu tukkoon, kuten meikäläisen taloyhtiössä ja näinpoispäin...

Eipä tuo pelastustiejuttu ole kovin suuri ongelma, jos siinä ei ala olla viittä autoa peräkkäin. Olen antanut itselleni kertoa, että sen verran löytyy paloautosta vääntöä jotta vienosti tönäistään escortit ojan puolelle kun tukkeena ovat - ja parkkeeraaja maksaa mahdolliset paloauton vauriot ;)

Tietty se on ambulanssien sun muiden kannalta ongelmallista jos ei ohitse pääse, joten kannattaa toki järkeä käyttää vaikka tietoisen riskin ottaisikin pysäköidessään.
 
Eipä tuo pelastustiejuttu ole kovin suuri ongelma, jos siinä ei ala olla viittä autoa peräkkäin. Olen antanut itselleni kertoa, että sen verran löytyy paloautosta vääntöä jotta vienosti tönäistään escortit ojan puolelle kun tukkeena ovat - ja parkkeeraaja maksaa mahdolliset paloauton vauriot ;)

Tietty se on ambulanssien sun muiden kannalta ongelmallista jos ei ohitse pääse, joten kannattaa toki järkeä käyttää vaikka tietoisen riskin ottaisikin pysäköidessään.

Juu, onhan tuotakin tehty... Mutta sitten olikin kiva yllätys, että tikasautosta meno jotain hydrauliikkaan liittyvää paskaksi sitä escorttia siirrellessä ja ei sitten pahemmin tikkaita nosteltu sen keikan aikana
 
Unohdat kenties sen tärkeimmän asian: käsittääkseni nuo sopimukset esim. ostoskeskusten ja parkkipaavo-firmojen välillä on solmittu siten, että parkkifirmat saavat nuo "sakko"-tuotot itselleen. ...

...niin tällöin tuohon hommaan täytyy tosiaan sorvata selkeät lait. Mieluiten helvetin tiukat, niin että parkkifirmojen täytyy todistaa kuka autoa on ajanut ym.

Tuosta sakkorahat omiin taskuihin-kommenttiin kaipaisin jotain faktaa. Kuulostaahan se aika raa'alta, että sakkorahat menisi firman taskuun, jolloin niitä ehkäpä yritettäisiin tehtailla keinoin jos toisin(vaan enpä ole vielä kuullut, että joku olisi saanut aiheetta "sakot" joltain firmalta), mutta nykyäänhän parkkipirkot ottavat aina kuvan väärin pysäköidystä autosta, joten jos tuntuu siltä, että on saanut aiheettoman sakon voi aina riitauttaa asian ja eiköhän se kuvasta selviä. Vai pelätäänkö tässä, että näitä kuviakin manipuloidaan yrityksen eduksi?

Mielestäni tässä tehdään kärpäsestä härkästä. Nyt on kyse väärin pysäköinnistä, eikä mistään pörssiin listautuvasta palkka-armeijasta, joka yrittää aloittaa sotia liikentoimintansa kehittämiseksi. Itsekin olen saanut sakot ParkComilta ja tottakai vitutti kun minulla oli vieläpä pysäköintilupa, mutta olin unohtanut sen hansikaslokeroon ja tätä piti sitten jälkikäteen selvitellä. Mutta aika helvetin isolla luki, että pysäköinti vaan luvan kanssa, joten turha syyttää muita kun itseään.
 
Eipä tuo pelastustiejuttu ole kovin suuri ongelma, jos siinä ei ala olla viittä autoa peräkkäin. Olen antanut itselleni kertoa, että sen verran löytyy paloautosta vääntöä jotta vienosti tönäistään escortit ojan puolelle kun tukkeena ovat - ja parkkeeraaja maksaa mahdolliset paloauton vauriot ;)

Tuota ei tehtäisi enää, koska se johti nuoren tytön kuolemaan tuossa muutama vuosi sitten. Työnsivät paloautolla henkilöautoa syrjään pelastustietä tukkimasta, jolloin auton tikasjärjestelmä vioittui (ilmeisesti keulassa on jotain hallintalaitteita tai muita toiminnan kannalta kriittisiä vehkeitä). Tyttöä ei päästy pelastamaan tikapuilla ajoissa ja hän putosi kuolemaansa.

Näin kertoi siis palomieskouluttaja oppitunnilla ja muistan kyllä tapauksen uutisissakin.
 
Tuosta sakkorahat omiin taskuihin-kommenttiin kaipaisin jotain faktaa. Kuulostaahan se aika raa'alta, että sakkorahat menisi firman taskuun, jolloin niitä ehkäpä yritettäisiin tehtailla keinoin jos toisin(vaan enpä ole vielä kuullut, että joku olisi saanut aiheetta "sakot" joltain firmalta), mutta nykyäänhän parkkipirkot ottavat aina kuvan väärin pysäköidystä autosta, joten jos tuntuu siltä, että on saanut aiheettoman sakon voi aina riitauttaa asian ja eiköhän se kuvasta selviä.

Aina ovat saaneet rahat itsellensä tai ainakin huomattavan suuren osan. Lisäksi aina on myös autot kuvattu todisteeksi.
 
Tuosta sakkorahat omiin taskuihin-kommenttiin kaipaisin jotain faktaa. Kuulostaahan se aika raa'alta, että sakkorahat menisi firman taskuun, jolloin niitä ehkäpä yritettäisiin tehtailla keinoin jos toisin(vaan enpä ole vielä kuullut, että joku olisi saanut aiheetta "sakot" joltain firmalta), mutta nykyäänhän parkkipirkot ottavat aina kuvan väärin pysäköidystä autosta, joten jos tuntuu siltä, että on saanut aiheettoman sakon voi aina riitauttaa asian ja eiköhän se kuvasta selviä. Vai pelätäänkö tässä, että näitä kuviakin manipuloidaan yrityksen eduksi?
Tästä löytyy tähän hätään ensimmäinen epäilyttävä tapaus.
 
Kyllähän tuo sakottaminen toimii julkisissa liikennevälineissä ja vr:n junissakin.

Edit: siis hallinnollisten maksuseuraamusten määrääminen.
Niin ja toimiihan tuo Ruotsissakin.
 
Tuosta sakkorahat omiin taskuihin-kommenttiin kaipaisin jotain faktaa. Kuulostaahan se aika raa'alta, että sakkorahat menisi firman taskuun, jolloin niitä ehkäpä yritettäisiin tehtailla keinoin jos toisin(vaan enpä ole vielä kuullut, että joku olisi saanut aiheetta "sakot" joltain firmalta)...

Kas-vain tuossa alla jo vastasikin. Käsittääkseni homma mennyt välillä esimerkiksi siten, että ParkCom lupautunut valvomaan jotain aluetta "ilmaiseksi", kunhan saa nuo tuotot itselleen.
 
Kyllä kunnallinenkin pysäköinninvalvoja tekee joskus vääriä ratkaisuja. Sentakia näillä maksuilla on valitusoikeus, jolla väärin perustein määrätyt maksut saadaan kumotuksi.
Juu, näinhän se on. Mutta tämän sivun puolivälistä löytyy nimimerkin Tupperware viesti, josta äkkinäinen saisi sellaisen käsityksen, että ParkCom lätkii noita virheellisiä lappuja tahallaan.
 
Kyllähän tuo sakottaminen toimii julkisissa liikennevälineissä ja vr:n junissakin.

Edit: siis hallinnollisten maksuseuraamusten määrääminen.
Niin ja toimiihan tuo Ruotsissakin.
Täytyy toki muistaa, että Ruotsissa on myös lainsäädäntö asiassa on kunnossa. Siellähän on eroteltu, että yksityinen ja julkinen pysäköintivalvonta ei ikinä kohtaa, koska kumpikin valvoo omia alueitaan.
 
Täytyy toki muistaa, että Ruotsissa on myös lainsäädäntö asiassa on kunnossa. Siellähän on eroteltu, että yksityinen ja julkinen pysäköintivalvonta ei ikinä kohtaa, koska kumpikin valvoo omia alueitaan.
Niin eikös tässä nyt ole keskusteltu siitä, että tuosta ollaan valmistelemassa lainsäädäntöä. Osalla porukasta näyttää silti, vaikka tuosta olisi lainsäädännöllä säädetty kuten Ruotsissa, olevan epäillys tätä toimintaa kohtaan.
 
mutta nykyäänhän parkkipirkot ottavat aina kuvan väärin pysäköidystä autosta, joten jos tuntuu siltä, että on saanut aiheettoman sakon voi aina riitauttaa asian ja eiköhän se kuvasta selviä. Vai pelätäänkö tässä, että näitä kuviakin manipuloidaan yrityksen eduksi?

Kaupungin parkkipirkoille tuo kuvaaminen riittää todisteeksi kun kaupungin laput maksaa viime kädessä auton haltija. Yksityisen firman valokuvilla ei ole paskankaan väliä jos ei tiedetä kuka autoa on ajanut.

Mielestäni tässä tehdään kärpäsestä härkästä. Nyt on kyse väärin pysäköinnistä, eikä mistään pörssiin listautuvasta palkka-armeijasta, joka yrittää aloittaa sotia liikentoimintansa kehittämiseksi.

Ei tehdä härkästä. Tällä hetkellä kyseiset yksityiset yritykset tuntuvat olevan hieman hämärällä pohjalla kun täydellisesti toimivia ja selkeitä yhteystietoja/vailitusosoitteita saa kaivella kissojen ja koirien kanssa ja harvemmassa firmassa on edes puhelinta jossa vastattaisiin. Kansalaisen edunvalvonta on aika kyseenalaisissa käsissä jos laskuttavan firman kanssa ei voi edes keskustella.

Lisäksi pysäköinninvalvonta ja rangaistusluontoiset tässä asiassa ovat säädetty viranomaisten tehtäväksi, ei yksityisen. Tulkintaongelmia aiheuttaa myös se että kyseiset firmat valvovat pääsääntöisesti täysin yleisen liikenteen käytössä olevia alueita joilla yksityisellä lippulappufirmalla ei pitäisi olla mitään toimivaltaa.
 
Kaupungin parkkipirkoille tuo kuvaaminen riittää todisteeksi kun kaupungin laput maksaa viime kädessä auton haltija. Yksityisen firman valokuvilla ei ole paskankaan väliä jos ei tiedetä kuka autoa on ajanut.

Eikös tähän ole nyt tulossa muutos lain myötä? En tarkastanut asiaa, joten voin puhua ihan skeidaa.

Ei tehdä härkästä. Tällä hetkellä kyseiset yksityiset yritykset tuntuvat olevan hieman hämärällä pohjalla kun täydellisesti toimivia ja selkeitä yhteystietoja/vailitusosoitteita saa kaivella kissojen ja koirien kanssa ja harvemmassa firmassa on edes puhelinta jossa vastattaisiin. Kansalaisen edunvalvonta on aika kyseenalaisissa käsissä jos laskuttavan firman kanssa ei voi edes keskustella.

Tässä ollaan kyllä jokseenkin samaa mieltä. Kaupungin lapuista sentään löytyy(muistaakseni) yhteystiedot.

Lisäksi pysäköinninvalvonta ja rangaistusluontoiset tässä asiassa ovat säädetty viranomaisten tehtäväksi, ei yksityisen. Tulkintaongelmia aiheuttaa myös se että kyseiset firmat valvovat pääsääntöisesti täysin yleisen liikenteen käytössä olevia alueita joilla yksityisellä lippulappufirmalla ei pitäisi olla mitään toimivaltaa.

Valvovat ne vartijatkin julkisia paikkoja kuten metroasemia jne, vaikka eikös tuo ole poliisin työtä? Sakkoja eivät toki kirjoita, mutta välillisesti voi saada vartijan kautta sakot jos jää kiinni. :lol2: Missäs yleisen liikenteen alueilla nämä veijarit sitten vartioivat? Itse en ole nähnyt yksityisten pirkkojen kylttejä kun kauppakeskuksissa, koulun pihalla(yksityisen) ja taloyhtiöiden parkkipaikoilla. (Jos nämäkin ovat näitä yleisen liikenteen alueita, niin en sitten vaan tajunnut.)
 
Saatana sentään. Parkcom taas kunnostautuu ja lähettelee maksumuistutuksia, vaikka oon maksanu sen. Vaikuttaa hyvältä ku tulee perintätoimistosta kirje :E. ON melkosen wtf olo aluks.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom