Yhtiövastike

Tuolla asuntolainakeskustelussa oli jo puhetta vastikkeista, niin kai tästä voisi avata ihan oma keskustelunkin.

1) Asunnon koko
2) Rakennusvuosi
3) Hoitovastike
4) Rahoitusvastike

Kaukolämmöllä lämpiää talo.

Itse en ymmärrä miten vastike voi olla > 2,5€/m2 ellei talo ole vuokratontilla tai sitten kerätään reilusti vastikkeita tulevaisuuden varalle.

1) 85m2
2) 90
3) 60e
4) 0e

Lämpiää sähköllä, lämmityksen osuus sähkölaskusta 90e.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tuo 200e paljolta kuulosta. Saman minä maksan ja kaikki samaa sarjaa muissa yhtiöissä tässä lähellä. Huoltoyhtiö on hyvä ja toimivat nopeasti, isännöitsijästä paha sanoa muuta, kun että byrokratian hoitaa hyvin eikä veloittele turhia. Asuntoja yhtiössä n. 160.

Mistä päin, vuokra vai oma tontti ja montako asuntoa yhtiössä?

Hyvinkää. Muistaakseni oma tontti. n. 60 asuntoa.
 
Noi summat pitäisi varmaan laskea per henkilö ja m2. Ei meidän yhtiössä ole kulurakenne niin erilainen ja silti vastikkeessa eroa melkein 1€/m2.

Iso talo on varmaan ainakin lämmityksen kannalta hyvä, mutta taas esimerkiksi 3-kerroksisessa talossa ei välttämättä tarvita hissiä ja sehän säästää.

Meidän talossa on asunneliöitä 743, kerroksia pohjakerros+2krs. Hissi on. Esim. pihanhoitokulut, auraus yms ovat aika samat, olipa asukkaita 10 tai 50, joten sieltä tulee yksi selitys.

Mutta aion ehkä avautua yhtiökokouksessa tuosta vastikkeen nostamisesta. En mäkään sille mitään perusteita näe, kun olen nyt tuloslaskelmaa, budjettia, kulutustietoja yms. tutkinut.

Paljonko teidän taloissa kuluu vettä l/hlö/vrk? Meillä on ollut kasvua aika tasaisesti 5-6l vuosittain, paitsi viime vuonna kulutus nousi 13 litraa. Mun mielestä aika iso nousu? Enkä mä tajua muutenkaan, miten ihmiset kuluttaa vettä joka vuosi aina vain enemmän??
 
Paljonko teidän taloissa kuluu vettä l/hlö/vrk? Meillä on ollut kasvua aika tasaisesti 5-6l vuosittain, paitsi viime vuonna kulutus nousi 13 litraa. Mun mielestä aika iso nousu? Enkä mä tajua muutenkaan, miten ihmiset kuluttaa vettä joka vuosi aina vain enemmän??
Omassa yhtiössä:
2004: 159 l / hlö / vrk
2005: 156
2006: 136
2007: 152

Onko muilla millaisia hoitoylijäämiä? Täällä jäi viime vuodelta 11,8euroa neliöltä mikä kuulostaa kyllä isohkolta.
 
Meidän talossa on asunneliöitä 743, kerroksia pohjakerros+2krs. Hissi on. Esim. pihanhoitokulut, auraus yms ovat aika samat, olipa asukkaita 10 tai 50, joten sieltä tulee yksi selitys.

Mutta aion ehkä avautua yhtiökokouksessa tuosta vastikkeen nostamisesta. En mäkään sille mitään perusteita näe, kun olen nyt tuloslaskelmaa, budjettia, kulutustietoja yms. tutkinut.

Paljonko teidän taloissa kuluu vettä l/hlö/vrk? Meillä on ollut kasvua aika tasaisesti 5-6l vuosittain, paitsi viime vuonna kulutus nousi 13 litraa. Mun mielestä aika iso nousu? Enkä mä tajua muutenkaan, miten ihmiset kuluttaa vettä joka vuosi aina vain enemmän??

Kannattaa olla tarkkana että mitä nostetaan ja miksi. Ja perustelujen kera vaikka sitten yhtiökokouksessa asia esille, ei se hallituksen esitys ole kuin esitys jonka yhtiökokous hyväksyy jos hyväksyy.

Ja meillä no vedenkulutus 130-140 litraa vuorokaudessa per henkilö. Tais olla 134 tuo viimevuoden kulutus. Laskennallinen vesimaksu 14,50 ja perittävä nostettiin 13 eurosta 15 euroon. Tarkkaa kulutustahan on mahodon tietää, kun veden ja talon lämmitys on samassa järjestelmässä, tuo kulutus on jonkun virallisen kaavan mukaan laskettu.
 
Kannattaa olla tarkkana että mitä nostetaan ja miksi. Ja perustelujen kera vaikka sitten yhtiökokouksessa asia esille, ei se hallituksen esitys ole kuin esitys jonka yhtiökokous hyväksyy jos hyväksyy.


Ilman muuta kannattaa olla tarkkana. Pitää vain muistaa että palkkojen ja energiakustannusten nousun takia varmasti on normaalia 2-4% enemmän korotuspaineita tulevalle vuodelle.

Millainen on ollut asunto-osakeyhtiön sähkölaskus. Sähkö ehkä kannattaa kilpailuttaa.

Huoltoyhtiö ja sen toiminta. Onko ollut laadukasta ja onko kilpailukykyinen hinta. Tuo on sellainen asia että halavalla tuskin saa hyvää, mutta kohtuu hinta siinäkin pitäisi olla.

Korjauskulut. huoltoyhtiöhän yleensä tekee pienet korjaukset. Onko niiden hinta kohdallaan? Onko jotain toistuvia vikoja, esim pytyn vuotamisia tms?

Isännöitsijän palkkio, onko kilpailukykyinen vs laatu vs hinta?

Muita säästämisen kohteita ei oikeastaan budjetissa ole. Vesi maksaa sen mitä maksaa (toki kulutuksen vähentäminen on jees). Tämäkin tietysti riippuu siitä kuinka veden kulutus mitataan, jos huoneistokohtaisesti niin ei vaikuta vastikkeeseen.

Budletissa on yleensä huomioitu noita yllättäviä korjausmenoja sillä mitä ne ovat maksaneet menneinä vuosina. Se kannattaa varmistaa että se on linjassa menneen kannsa.

Voittoa pitäisi jäädä hieman. Asunto-osakeyhtiön koosta riippuen kympeistä ehkä satasiin.


Sitten pitää muistaa se, että taloyhtiön kunnossapitäminen maksaa. Toiset taloyhtiöt vetää vastikkeen minimiin, eikä tehdä kuin välttämättömät korjaukset. Tämä kyllä sitten näkyy vuosin saatossa maalipinnassa ja yleisenä paikkojen siisteytenä. Se on sitten yhtiökokouksessa päätettävä asia että onko taloyhtiö nahkoilleen vedetty vai panostetaanko yleiseen siisteyteen ja viihtyisyyteen. Muutama satanen pihan siisteyteen ja istutuksiin ei ole paha minun mielestäni. Seinien kolhujen paikkaus ja maalaus jne jne.
 
Milläs huoltoyhtiötä ja isännöitsijää voisi kilpailuttaa?

Eikö asukaan ole vähän vaikea soitella firmoihin ja sanoa, että paljonko maksatte?

Kun ei ole kuitenkaan tarkkaa tietoa, mitä nykyisen huoltofirman piiriin kuuluu ja tarjoaako toinen huoltoyhtiö samanlaista pakettia.
 
Lämpöä menee ~40kWh/m3
Sähköä ~5kWh/m3
Vettä ~160l/hki/vrk

Jos hoitoylijäämä on ~12€/m2 vuodessa, niin sehän tarkoittaa minusta että vastiketta kerätään 1€ liikaa/m2.
 
Lämpöä menee ~40kWh/m3
Sähköä ~5kWh/m3
Vettä ~160l/hki/vrk

Jos hoitoylijäämä on ~12€/m2 vuodessa, niin sehän tarkoittaa minusta että vastiketta kerätään 1€ liikaa/m2.
No toi oli viimeseltä kahdelta vuodelta yhteensä jäänyt viivan alle, enemmistä mulla ei oo papereita. Osinkoina kai noi vois jakaa jo ei isompia korjauksia oo näköpiirissä.
 
Milläs huoltoyhtiötä ja isännöitsijää voisi kilpailuttaa?

Eikö asukaan ole vähän vaikea soitella firmoihin ja sanoa, että paljonko maksatte?

Kun ei ole kuitenkaan tarkkaa tietoa, mitä nykyisen huoltofirman piiriin kuuluu ja tarjoaako toinen huoltoyhtiö samanlaista pakettia.

Nykyisellä isännöitsijällä pitäisi olla vastuutaulukko siitä, mikä kuuluu asukkaille ja mikä isännöitsijän/huoltoyhtiön tehtäväksi. Siitä kopsu ja taloyhtiön tiedot liitetiedoiksi ja tarjouspyyntö alueen isännöintitoimistoihin vaan.

Yleensä taloyhtiön hallitus hoitaa kilpailuttamisen. Kannattaa muistaa, että halvin hinta ei takaa parasta lopputulosta. ;)
 
Yleensä taloyhtiön hallitus hoitaa kilpailuttamisen. Kannattaa muistaa, että halvin hinta ei takaa parasta lopputulosta. ;)

Mutta se halvin voi olla myös ainoa, vaikka olisikin myös paskin. Meilläpäin on huoltoyhtiöiden kilpailuttaminen mennyt taloyhtiössä niin, että kakkosvaihtoehto on tuplat edullisimman hinnasta ja muista ei tule tarjouksia. Kun tarjouksia kysytään isommalle taloyhtiöiden yhteiselle alueelle, niin vastauksia ei viidestä huoltoyhtiöstä saa nykyistä "ei niin hyvin toimivaa"(sama kuin monilla yhtiöillä) lukuunottamatta. Kyllä taitaa olla vähän saunakavereita tuolla alalla...
 
No toi oli viimeseltä kahdelta vuodelta yhteensä jäänyt viivan alle, enemmistä mulla ei oo papereita. Osinkoina kai noi vois jakaa jo ei isompia korjauksia oo näköpiirissä.

No tossa nyt ei ole mitään järkeä. Ensin kerätä asukkailta vastikse, sitten jakaa ne osinkoina ja maksaa omista säästöistä veroa!

Kannattaa periä sitä vastiketta senverran kuin tarvitaan, muutama kymppi on yhtiön tilillä hyvä olla rahaa, mutta satoja tonneja siellä on sulaa hulluutta makuuttaa. Tietysti jos kaikki osakkaat on sitä mieltä, että näin kannattaa toimia, niin sitten niin toimitaan.
 
Ja meillä no vedenkulutus 130-140 litraa vuorokaudessa per henkilö. Tais olla 134 tuo viimevuoden kulutus. Laskennallinen vesimaksu 14,50 ja perittävä nostettiin 13 eurosta 15 euroon. Tarkkaa kulutustahan on mahodon tietää, kun veden ja talon lämmitys on samassa järjestelmässä, tuo kulutus on jonkun virallisen kaavan mukaan laskettu.

Miten tarkkaa kulutusta on mahdoton tietää? Vai tarkoitatko, että joku läträä yhteistiloissa ja se täytyy laskennallisesti kohdistaa kaikille yhteisesti?
 
Miten tarkkaa kulutusta on mahdoton tietää? Vai tarkoitatko, että joku läträä yhteistiloissa ja se täytyy laskennallisesti kohdistaa kaikille yhteisesti?

Ei, vaan lämpivän veden kustannusta, josta suurin osa vesimaksusta kuitenkin on. Se on laskettu prosenttina koko lämmönkulutuksesta, meillä on kaukolämpö.
 
Sitten pitää muistaa se, että taloyhtiön kunnossapitäminen maksaa. Toiset taloyhtiöt vetää vastikkeen minimiin, eikä tehdä kuin välttämättömät korjaukset. Tämä kyllä sitten näkyy vuosin saatossa maalipinnassa ja yleisenä paikkojen siisteytenä. Se on sitten yhtiökokouksessa päätettävä asia että onko taloyhtiö nahkoilleen vedetty vai panostetaanko yleiseen siisteyteen ja viihtyisyyteen. Muutama satanen pihan siisteyteen ja istutuksiin ei ole paha minun mielestäni. Seinien kolhujen paikkaus ja maalaus jne jne.

Tämä on tärkeä pointti, johon kannattaa vanhemmissa yhtiöissä (etenkin, pätee kaikkiin) kiinnittää oikein erityistä huomiota! Sillä rästiin jätetyt korjaukset poikii jossain kohtaa ison rempan ja ison laskun.

Siltikään korjaaminen ei tarkoita sitä, että kerätään ylisuuria vastikkeita. Raha tilillä pakka "polttelemaan" taloyhtiölläkin, eli helposti korjataan myös överiksi.
 
No tossa nyt ei ole mitään järkeä. Ensin kerätä asukkailta vastikse, sitten jakaa ne osinkoina ja maksaa omista säästöistä veroa!

Kannattaa periä sitä vastiketta senverran kuin tarvitaan, muutama kymppi on yhtiön tilillä hyvä olla rahaa, mutta satoja tonneja siellä on sulaa hulluutta makuuttaa. Tietysti jos kaikki osakkaat on sitä mieltä, että näin kannattaa toimia, niin sitten niin toimitaan.
Sain vasta nyt ihan vasta olleen kokouksen pöytäkirjan. Ylijäämä käytetään portaikon paranteluun yms. Eipä tullut mieleen toi verohomma, ei kai ne noin tekiskään. Nooh, hyvähän se että rahaa on kivasti.
 
Back
Ylös Bottom