Yhteiset rahat/huolet?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
japa sanoi:
- äidiltäni sain perinnöksi vain velkaa jonka kaiken olen maksanut takaisin

Miten voi saada perinnöksi vain velkaa?

Perinnöstä voi aina kieltäytyä. Näin kannattaa tehdä, jos kuolinpesän velat ylittävät sen varat. Pienet muistoesineet voi käydä viemässä ihan omin luvin, jos niillä ei oo jälleenmyyntiarvoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä oli vaimon kanssa yhteinen tili about 7 vuotta. Erilaisten tilanteiden seurauksena halusin sit erottaa myös tilit. Yhteisen tilin aikoihin ei koskaan tuntunu jäävän rahaa säästöön vaikka kumpikin käy töissä. Jälkeenpäin tajusin et mihin ne yhteiset rahat oli sit pitkälti menny, ja harmittaa näin jälkeenpäin et piti ottaa yhteinen tili vain sen takia kun halus jakaa kaiken ja kaikki oli muka niin yhteistä. Itse saatan elää melko askeettisestikin, ja nyt kertyy säästöä omalle tilille. Vaimo käyttäköön omia rahojaan niinku lystää. Ainakin mä arvosta enemmän järkevää rahankäyttöä, ei tarvii siltikään köyhäillä.
 
japa sanoi:
Silläkö perusteella että olen vuodesta -88(olin 14v kun aloitin duunin ja sillä tiellä olen) elättänyt itseni ja jopa maksanut perinnöksi saatuja velkoja noin 30 000 mk pois raatamalla duunia opiskelujen ohella(tästä olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut että töitä on tullut tehtyä ja tiedän että mitä on kaiken menettäminen ja eläminen tiukilla). Nyt sitten kun olen saannut hieman jotain itselleni ja asioita kuntoon niin minun pitäisi luopua kaikesta harrastuksistani jne asioista sen takia vaan että rahat ei riitä niihin kun pitää elättää rakas myös. Myönnän olevani itsekäs mutta pikkuisen ajatus siitä että seuraavat 3kk olen itse duunissa ja emäntä makaa kotona ja kokonaan eletään minun rahoillani niin alkaa kypsyttämään.

Tiedän tämän tunteen ja olen täysin samoilla linjoilla. En kannata yhteistä tiliä, siitä jos mistä saa herkästi eripuraa parisuhteeseen.

Itse olen niin ikään muuttanut kotoa pois jo 16-vuotiaana - kaverina vain tuulen huuhtoma perse. Ei ole perintöjä kuulunut, eikä muutenkaan kukaan ole rahaa ollut tuputtamassa. Nollasta olen lähtenyt ja kaiken omaisuuteni hiellä ansainnut (enkä ole siitä katkera). Iän karttuessa palkasta saattaa jäädä jotain jäljelle pakollisten menojen jälkeenkin. Voi sitä vitutuksen määrää, kun olet päässyt em. tilanteeseen ja puoliso jää vailla työtä! Huomaatkin, että olet taas samassa tilanteessa kuin parikymppisenä, eli elät täysin kädestä suuhun. :curs:

Periaatteenani on, että puolison jäädessä työttömäksi hän kiristää kukkaron nyörejä enemmän kuin työelämässä oleva. Tottahan taloudellinen ahdinko kohdistuu myös työssä käyvään osapuoleenkin, täytyyhän yhteisen talouden rullata. Suurin kärsijä ei saa olla perheen elättäjä!

Edit. Ja raha muuten tekee helvetin onnettomaksi jos sitä ei ole...
 
Sinkkuna ei ole moisia rahahuolia. Itse pystyisin tällä hetkellä kyllä kumppaninkin elättämään, ja ilman muuta olisin valmis niin tekemään, vaikka sen jälkeen ei rahaa kauheasti säästöön jäisikään.

Kyllä ihminen on aina tärkeämpi kuin raha.
 
Mielestäni meillä on järkevä systeemi yhteisissä rahoissa:

Molemmilla on henkilökohtaiset omat tilit joille tulee henkilön omat tulot ja sieltä maksetaan henkilökohtaiset omat menot.

Sitten on yhteinen tili, jolta maksetaan vain yhteiset ostokset kuten ruoka, vuokra, huonekalut, jne. Tälle tilille kumpikin laittaa aina yhtä suuren summan omalta tililtään, joten ne maksetaan tarkasti puoliksi. Omia ostoksia ei tehdä yhteistililtä. Tälle tilille on kummallakin rinnakkaiskortit.

Kumpikin tekee omilla rahoillaan mitä lystää, ja yhteiset ostokset menevät aina tasan puoliksi.
 
Meillä on kans se tilanne et mamma ei tienaa, tosin se johtuu siitä et hän "uhrautui" mun puolesta. Eli oli samalla alalla pahimman kilpailijan leivissä, kunnes mä sain ylennyksen ja hän joutui ottamaan loparit. :(
No, nyt sit joudutaan elää pelkästään mun tuloilla, onneks ei mistään oo silti joutunut tinkimään...
Periaatteessa homma menee meillä niin et mä toimin meidän "pankkiirina" ja annan emännälle rahaa sit ruokaan, omiin kuluihin ym. Hyvin on toiminut...:thumbs:
 
Widowmaker sanoi:
Meillä on kans se tilanne et mamma ei tienaa, tosin se johtuu siitä et hän "uhrautui" mun puolesta. Eli oli samalla alalla pahimman kilpailijan leivissä, kunnes mä sain ylennyksen ja hän joutui ottamaan loparit. :(

Aika ikävä tilanne muuten tuo, että pariskunta työskentelee kilpailevissa firmoissa. Ja helposti käy sit niin, et toisen on luovutettava.
 
Eleonoora sanoi:
Aika ikävä tilanne muuten tuo, että pariskunta työskentelee kilpailevissa firmoissa. Ja helposti käy sit niin, et toisen on luovutettava.

Niinpä...meidän alalla ja mun nykyisellä asemalla on mahdottomuus että vaimoke ois kilpailijalla töissä. Ironista tässä on se ettei hän voi myöskään tulla meidän taloon töihin...:curs:
 
Saas nähdä miten tän asian kanssa käy sitten kun rouva pääsee toihin. Jotenkin saisi pakolliset menot puolitettua.

Ehdottomasti molemmilla omat tilit. Joissain harvoissa tilanteissa voisi tietty helpottaa jos toisen poissaollessa toinen voisi hoitaa asiat yhteiseltä tililtä. Esim jos joutuisi ihan hirveästi reissaamaan.
 
Meillä oli vaimon kanssa yhteinen tili about 7 vuotta. Erilaisten tilanteiden seurauksena halusin sit erottaa myös tilit. Yhteisen tilin aikoihin ei koskaan tuntunu jäävän rahaa säästöön vaikka kumpikin käy töissä.

Yhteistili toimii, jos siihen tekee tiukat pelisäännöt. Sinne ei siirretä, kuin tietty rajallinen summa rahaa kuussa. Muille menoille on omat tilit.

Esim. yhteistililtä ei makseta, kuin asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi ja netti) ja ruokalaskut. Vaatteet, puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset "lelut" saa maksaa omalta tililtä omilla rahoilla.
 
Mahdollisuuksien mukaan ehdottomasti omat rahat. Olen sen verran pedantti, että kauppakuititkin analysoidaan meillä jälkeenpäin sentilleen eikä mitenkään suurin piirtein fifty-fifty. Jos olisi lapsia, pitäisi varmaan avata joku yhteinen taloustili tai vastaava.

Sanoin "mahdollisuuksien mukaan", koska työttömyys tms. voi aiheuttaa sen, että toinen joutuu elättäjäksi ja toinen elätettäväksi. Kauhuskenaario jota kammoksun jo etukäteen.
 
Ja monellako pariskunnalla on ainakaan alkuvaiheissa samanlaiset ajatukset rahankäytöstä. Jos toinen tykkää shoppailla ja toinen säästää, ei varmasti mikään yteistili tule toimimaan.

Ja toisaalta kun asiaa miettii, miksi hitossa ne rahat pitäisi olla edes samalla tilillä? Samaa taloutta sitä silti pyöritetään vaikka fyysisesti eri tilit ovatkin. Ei ainakaan meillä toimis tollanen "kaikki rahat yhteen ja käytetään miten käytetään" systeemi.

En tiedä olenko jo kirjoittanut tämän tähän ketjuun, enkä jaksa tarkistaa. Mutta tuollainen lainanhoitotili toimii hyvin, eli sinne tasainen summa tilistä josta menee lainat, asumiskulut yms pakolliset.
 
Back
Ylös Bottom