Yhteen juttuun haluan kiinnittää huomiota, eli jos naisella menee lehti/kauneudenhoito yms. ylimääräisiin menoihin 250 euroa kuukaudessa, niin näistä menoista karsitaan heti jos ei itsellä ole niitä rahaa maksaa. Pitää sitä nyt helvetti ymmärtää, että jos vain toinen tienaa, niin ei voi olettaa että kaikki omat menot voi olla samaa luokkaa. En mä vois ees kuvitella, että jos jäisin työttämäksi, niin vaimon pitäisi mukisematta maksaa mun kaikki lisäravinteet yms. jutut, enkä mä hyväskysisi sitä toisinpäinkään. Poikkeustilanteitahan on aina, mutta jos joku pidempi aika kuten Japan mainitsema vuosi, niin säästöratkaisuja on tehtävä ja etenkin sen rahattoman osapuolen on oltava valmis tinkimään eri asioista.
Ja on meilläkin yhteiset rahat, eli maksetaan asumiset yms. puoliksi. Jos toinen tienaa enemmän, niin se maksaa suhteessa vähän enemmän, jotta saadaan kulut peitettyä. Me käytetään yhteistä tiliä josta menee asumiskulut ja muut yhteiset pakolliset kulut (auto, vakuutukset yms.). Tänne tilille siirretään joka tilistä tietty % joka riittää kattamaan nämä menot ja jää vähän ylikin. Tällä ylimenevä osaa saa kertyä tilille ja mun mieli on hyvä jos tilillä no parin kuukauden menojen verran rahaa, ei sitten pieni viivästys palkoissa tai joku muu härdelli käy heti hermoille.
Ja sitten se loppu raha joka tilistä jää, niin jää kummallekin käyttöön. Puoliksi ostetaan toki safkat ja muut jutut. Mutta kumpikin maksaa omista "käyttörahoistaan" puhelimensa, harrastuksensa, lehtensä ja muut omat menonsa. Tämä toimii meillä, kun emäntä on enemmän ehkä sitä tuhlaavampaa sorttia, tykkää ostella vaatteita jne, minä taas säästelen ja ostan jotain isompaa kerralla.
Tulipa sitä tilitettyä vähän omaakin rahankäyttö. Mutta tota tilijuttua mä suosittelen kaikille, eipä sitten tule yllätyksenä esim. auton vakuutukset kun on siellä tilillä jo kerrytettynä rahaa niitä varten. Eikä ole se tilanne, että tilillä ei ole latiakaan kun lainanlyhennys menee. Ja sitä pystyy myös käyttään pankkina, eli vippaamaan sieltä jos vaikka tekee mieli ostaa itelleen jotain johon ei heti ole varaa...