Yhden vai kahden jalan prässi ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qwer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkäs kumpaakos käytätte jalkatreeneissänne ?
Yhden vai kahden jalan prässiä ?

Itse teen nykyään vain lämmittelysarjoja kahdella jalalla, mutta kaikki kovat sarjat teen yhden jalanprässinä.

Syyt:
1)Saan treenattua huom. kovempaa ja tulee oikeasti otettua sarjat niin loppuun ettei painot enää nouse ... :evil:
2)Ottaa paremmin pakaroihin
3)Ei tarte jättää energiaa levyjen purkamiseen :D

mutta miten muut ?

Ite teen aina kahdella jalalla enkä oo tätä ennen ees kuullut saatika sitten nähnyt kenenkään tekevän yhdellä jalalla. Sinänsä kuulostaa ihan järkevältä liikkeeltä. Vois joskus kokeilla, jos salilla ei ois ketään muita..:)

Tuo on totta, etta aikaa menee enemmän, mutta ainakin mulla myös palautukset on selvästi lyhempiä kun jalka saa 'levätä' myös toisen jalan sarjan ajan. Teen siis vuorotellen oik. ja vasemman jalan sarjat.

Kiusasin tuossa vuoden viimeisessä jalkatreenissä jalkoja oikein kunnolla ja tein 10*10*200kg molemmille jaloille (aikaakin meni lähes tunti) Yleensä olen tehnyt 3*10-12*230-250 + pohkeet, takareidet ja mahd. aluksi vielä etukyykkyä.

Ei tossa treenissä ollu juuri mitään muuta järkeä, kun treenata jalat totaalisen tyhjiksi ja siihen se sopikin paremmin kuin hyvin.
Ei ole ollut vuosikausiin jalat tuollaisessa kunnossa kuin ton treenin jälkeen (eikä varmaan tule olemaankaan ainakaan pariin kuukauteen ...)

itse teen aina jalkahauiksen (vai mikä se nyt on) yhdellä jalalla koska toinen jalka on aina hieman toista heikompi ja siinä on juuri sekin etu että voi vetää sarjat ihan loppuun asti..

prässistä en sitten tiedä..

Vaihtelen, välillä teen yhdellä, nykyisin kahdella. Yhden jalan prässissä tuntuu siltä, että jäisi vartalo-momentti pois eli menisi paremmin jaloille reeni. Polvivaivojen ajanjaksona yhdenjalanprässi on must. Liikeradan saa lisäksi pidettyä hyvänä, kun lepovuorossa oleva jalka estää kelkkaa menemästä liian alas. Eikä turvallisuuskaan ole uhattuna, kun on toinen jalka varmistamassa.

Siitä vaan jos alaselkä kestää. Mulla oli alaselkä/pakara viikon niin kipeä, etten tiennyt pitäiskö itkeä vai nauraa. Kipu hävisi hetkeksi kun painoi sormella ristiselän toiselle puolelle kovaa. Osasyynä oli varmaan yhden jalan prässi, jossa ranka pääsi kiertymään/pyöristymään.
Prässiä en tee( = uskalla tehdä, mamis, mamis) enää ollenkaan, riskinotto ei mielestäni kannata.
Hack-kyykyssä selkä on helpompi pitää stabiilina.
Mieluumin ehjä selkä kuin symmetriset jalat.
:)

Puhtaalla tekniikalla varmaan silti OK liike.

Enpä ole ikinä nähnyt kenenkään tekevän prässiä yhdellä jalalla. Täytyypi kokeilla, saa varmaan hyvin tuntuman...

Ainut pelko on että jos se alaselkä tulee kipeäksi niinkuin kekexx tostesi aikaisemmassa viestissä.

Originally posted by Superman77
Ainut pelko on että jos se alaselkä tulee kipeäksi niinkuin kekexx tostesi aikaisemmassa viestissä.

Kyllä minusta alaselkä on kovemmilla kahden jalan prässissä, kun helposti tulee päästettyä kelkka liian alas. Lepovuorossa oleva jalka ei salli kelkan laskua liian alas, jos jalan pitää koukistettuna. Tietenkin tuohon vaikuttaa prässin kulma.

Originally posted by Krusifiksi
Kyllä minusta alaselkä on kovemmilla kahden jalan prässissä, kun helposti tulee päästettyä kelkka liian alas. Lepovuorossa oleva jalka ei salli kelkan laskua liian alas, jos jalan pitää koukistettuna. Tietenkin tuohon vaikuttaa prässin kulma.

Jep, taitaa olla niin, että tässä se alaselän pyöristyminen
on suurempi ongelma kuin yksi/kaksijalkaissuus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eräs MM tason voimannostaja kertoi minulle että yhden jalan prässi ottaa suurinpiirtein samoihin lihaksiin kuin kyykky.
Teki itse tuota liikettä selkävaivaisena kyykyn sijaan.

Tein eilen eka kertaa yhden jalan prässiä. Syynä juuri tuo väsymys kiekkojen nosteluun. Nyt on jalat, sekä etu- että takareidet + pakarat kipeemmät kuin ehkä koskaan. Eli tehokasta oli. Taidanpa ottaa ohjelmaan.

Mulla on kolmijakoinen ohjelma. Teen vasemman jalan maanantaina, oikean keskiviikkona ja keskijalan viikonloppuna jos käy hyvä tuuri.

Mä teen "normaaliprässissä" kahden jalan prässiä lähinnä turvallisuussyistä, ja tässä käytän niin paljon painoja kuin mahdollista.

Salillamme on sellanen istuiltaan tehtävä prässi, joka on hanurista kahdella jalalla tehtynä, mutta toimii tosi hyvin yhden jalan versiona. Tässä käytän pienempiä painoja ja koitan ottaa mahdollisimman hyvän tuntuman.

Mulla on prässissä semmonen ongelma, että kun lasken kelkan oikeen alas oikee polvi naksuu ja narisee paskamaisesti ja tuntuu että se menee viel joku kerta hajalle. Mitään vanhoja vammoja tossa polvessa ei oo ja syväkyykky kulkee kuitenkin ihan hyvin. Ajattelin että voisin nyt kokeilla tota yhellä jalalla niin sais toisella jalalla varmistettua... Vai mahtaiskohan olla järkevää vähentää tavallisessa painoja tai syvyyttä? :rolleyes:

Originally posted by Krusifiksi
Samat sanat, en enää ikinä tekis kahden jalan prässiä mutta yks jalka kerrallaan uskallan taas mennä kelkan alle. Kiertoahan tuossa tulee vähän mutta puristusvoimaa on alle puolet, sillä ainakin mulla kahden jalan prässissä nousee reilusti yli tuplapainot.

Siltä kyllä näyttäisi, koska kahden jalan prässissä teen 220 kg:lla kaseja ja yhden jalan prässissä taas 90 kg:lla kaseja. Mutta kai se tuosta kehittyy, kun tahkoo.

Tuo on mm. Pöyhösen suosima lajivoimaliike eli varmasti hyvä vaihtoehto kyykylle. Itsellä selkä vähän remontissa ja tällä oon saanut koviakin treenejä aikaiseksi. Ei kuitenkaan kannata päästää liian alas painoja, koska silloin se aiheuttaa mononlaisia vääntöjä kroppaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom