Yhden vai kahden jalan prässi ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qwer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nostetaas ketjua! Tänään tuli kokeiltua yhden jalan prässiä, eikä se tuntunut hullummalta. Painoa oli kyllä todella vähän, vain kympit kummassakin päässä, eikä kelkkaa pystynyt laskemaan yhtä alas kuin kahdella jalalla tehtäessä.

Kysymykseni on, onko liike vielä YJ prässi jos pitää toista jalkaa aivan kelkan alaosassa hennosti, mutta paino on kuitenkin enemmän käytössä olevalla jalalla? Ainakin minulla se helpottaa laskemista.

Pidän yhden jalan prässistä paljon enemmän kuin kahden, kun tuntuu ettei kuole sinne painojen alle sillä tavalla. Toisaalta välillä ihmeelliset kiputilat pakaroissa/sisäreisissä estävät isojen painojen käyttämisen. Suhde on tällä hetkellä niin, että yhdellä jalalla menee sarjaa 115 kilolla ja kahdella 250:llä.

Nostetaas ketjua! Tänään tuli kokeiltua yhden jalan prässiä, eikä se tuntunut hullummalta. Painoa oli kyllä todella vähän, vain kympit kummassakin päässä, eikä kelkkaa pystynyt laskemaan yhtä alas kuin kahdella jalalla tehtäessä.

Kysymykseni on, onko liike vielä YJ prässi jos pitää toista jalkaa aivan kelkan alaosassa hennosti, mutta paino on kuitenkin enemmän käytössä olevalla jalalla? Ainakin minulla se helpottaa laskemista.

Eli vähentää kuormaa. Se mikä on vaikeampaa on yleensä tehokkaampaa. Tavallista jalkaprässiäkin tehdessä osa laittaa kädet polville ja vaikka ei käsillä auttaiskaan kun pienen murto-osan niin silti se vie rasitusta pois itse jaloilta.

Kai se niin pitkään on yhden jalan prässi kunhan se tehdään kanssa sillä yhdellä jalalla.:D Enemmänki eristetty koko liike yhdelle jalalle koska yhdellä jalalla ei pysty käyttää läheskään niitä kuormia mitä kahdella pystyy enimmillään.

Eli vähentää kuormaa. Se mikä on vaikeampaa on yleensä tehokkaampaa. Tavallista jalkaprässiäkin tehdessä osa laittaa kädet polville ja vaikka ei käsillä auttaiskaan kun pienen murto-osan niin silti se vie rasitusta pois itse jaloilta.

Sitä minäkin mietin, kun on niin paljon suhteessa raskaampi tuo yhden jalan, toki pääsee paljon syvemmällekkin. Mutta toisaalta isolla kuormalla pitäisi olla muita positiivisia vaikutuksia: eikös isojen perusliikkeiden kasvuhormonin lisäys/anabolinen vaikutus jotenkin perustu tuohon kehon kokeman "vaaran" tunteeseen? Ainakin kehon liikkuminen liikkeen aikana aiheutti tätä (Hulkin bloki).

Toki kun itsellänikin on heikoilla jaloilla sarjapainot kolmen ja puolen sadan tienoilla, niin pää meinaa kyllä räjähtää ja migreenin saattaa laukaista. Hirvittää ajatella mitä käy joskus vahvana...

Kai se niin pitkään on yhden jalan prässi kunhan se tehdään kanssa sillä yhdellä jalalla.:D Enemmänki eristetty koko liike yhdelle jalalle koska yhdellä jalalla ei pysty käyttää läheskään niitä kuormia mitä kahdella pystyy enimmillään.

Selvä! :D Yhdellä jalalla tehdessä ei ole muuta ongelmaa kuin se, että se ei mene niin alas ("vähän kun lasken niin ei tule ylös"-fiiliksellä, if u know) kuin kahdella jalalla tehtynä. Muuten todella hyvä ja vaihtelua tuova liike treeniin!

Ite teen aina kahdella jalalla enkä oo tätä ennen ees kuullut saatika sitten nähnyt kenenkään tekevän yhdellä jalalla. Sinänsä kuulostaa ihan järkevältä liikkeeltä. Vois joskus kokeilla, jos salilla ei ois ketään muita..:)
Ite tykkään tehdä yhellä jalalla ku meidän salin prässiin pitää latoa levypainoja niin vähemmän joutuu kantama kun treenaa jalan kerrallaan :)

Ferriss oli jotain tutkimusta siteeraillut että unilateraaliset liikkeet ois paljon rankempia hermostolle (älä?), ja ne aiheuttaa sitten unenlaadun paranemista kun keho joutuu paikkaan isompaa aluetta kuin kahella jalalla/kädellä tehdyissä liikkeissä.

Ferriss oli jotain tutkimusta siteeraillut että unilateraaliset liikkeet ois paljon rankempia hermostolle (älä?), ja ne aiheuttaa sitten unenlaadun paranemista kun keho joutuu paikkaan isompaa aluetta kuin kahella jalalla/kädellä tehdyissä liikkeissä.

Jaa enpäs ole koskaan kuullut että unenlaatu paranisi mitä kovemmin hermostoa rasitetaan. Eikös se yleensä mene toisin päin.

Mulla kipeytyi lopulta oikean jalan lonkka, kun vuosina 1996-1997 tein yhden jalan prässiä säännöllisesti. Kovimmat vitosen sarjat tein 4 kertaa omalla painolla ~90 asteen reisi-sääri kulmaan. Sen jälkeen en olekaan yhden jalan prässiä tehnyt. Yhden jalan prässi oli liikkeenä todella tehokas ainakin perslihoille. Askelkyykky otti itsellä aikatavalla samoihin lihaksiin kuin yhden jalan prässi. Lonkan paraneminen täysin kuntoon kesti 10 vuotta...

Jaa enpäs ole koskaan kuullut että unenlaatu paranisi mitä kovemmin hermostoa rasitetaan. Eikös se yleensä mene toisin päin?

Korjasin sulle kysymysmerkin tonne.

Niin kuvittelisin itekin, ehkä Ferriss keksi omasta päästä ton. :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ite otan joskus yhen jalan prässiä etukäteisväsytyksenä sarjat 5x10. Sen jälkeen lisätään painoa ja otetaan varsinaiset kovat sarjat kahdella jalalla. Ei mene niin habatreeniksikään, kun ei tartte latoa levyjä ihan vitusti tai ottaa kaveria kelkan kyytiin.

ite oon tosi tykästyny yhdellä jalalla tehtävään versioon.ei tuu nii helvetinmoista painetta alaselkään ja saa paremmin kohdistettua sinne minne haluaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom