Yeah buddy.. lightweight baby lightweight (vajaa liikerata vs. kokonainen liikerata)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niin..eli katselin tuossa juuri muutamia Ronnie Colemanin ja Jay Cutlerin treenivideoita.
silmiinpistävää varsinkin Ronnien kohdalla oli se, että Penkki,ojentajaliikkeet ja hauisliikkeet järjestäen teki vajaalla puolella liikeradalla eli esim. haubessa kädet oli alastuloviheessa max 90 asteen kulmassa ja penkissä nostelu oli kolmisenkymmentä senttiä rinnan yläpuolelle ja takasin alas jne..

Mikä on tuon treenitavan tuoma etu verrattuna normiin puhtaisiin suorituksiin?

esimerkki liikkeenä penkki:
jos tekee sellasta vajaata nytkytystä ettei ojenna käsiä suoraksi menee tehot enemmän rintalihoille. ojentajista loppuu puhti kumminkin ennen rintaa.

hauberissakin olen huomannut vajaan liikken rasittavan reilusti hauista, mutta itse en ole huomannut vajaiden ojentajaliikkeiden "muka paremmuutta".

kyykkyä nytkytän nykyään siten etten nouse pystyyn lainkaan, tuntuu pysyvän paine etureisillä kokoajan eikä mun huonot polvet tunnu ottavan hittiäkään niin pahasti.

joskus on suotavaa hinkata hiukan erilailla, esimerkiksi vajaita toisinaan, kun on vajaita tehnyt olisi taas hyvä puskea puhtaita/täysiä liikkeitä.

tämä sepitys oli sitten ihan mun kokemuksia... muut tarkentakoon omillaan

Aika monesti isot pojat käyttävät näitä vajaita liikeratoja eri liikkeissä. Näistä on myös joskus väännetty myös suhteellisen paljon. Joissain liikkeissä saattaa myös ilmetä kipuja ääriasennossa ja kovassa puristuksessa, niin jätetään sitten se siitä päästä vajaaksi ja lihas on silti jännittyneenä eikä jännitys katoa.

Meneekö tuo taas siihen "mikä salilla ärsyttää -threadiin"? Kun miettii että siellä jengi avautuu vääristä tekniikoista ja epäpuhtaista suorituksista? :david:

Tuskin. Ei tässä kukaan ole mitään valitellut vaan kysellyt että mikä noissa on ideana. Ja nimenomaan vaikuttaisi, että monet kilpabodarit treenaavat nykyään noilla vajailla liikeradoilla. Kenties ne sitten ovatkin bodaukseen paremmat kuin oppikirjasuoritukset. Aika näyttää seuraavatko oppikirjat käytännön perässä...

Noilla ammattilaissälleillä on niin käsittämättömät massat, että vaikea sitä on keskivertopulliaisen arvoida miltä se treenaaminen tuntuu. Ilman tarkempia selvityksiä taidan kuitenkin jatkaa "oppikirjasuoritusten" tekemistä...

Meneekö tuo taas siihen "mikä salilla ärsyttää -threadiin"?
Joo.. Tai salikomediaa: "Vittu mikä pelle oli taaskin salilla. Semmonen ainakin 200 kilonen tummaihonen. Huuteli kaikkea typerää kimeällä äänellä ja teki kaikki liikkeet egoilupainoilla ihan päin vittuja. Opettelis treenaamaan."

Joissakin liikkeissä huomaa kyllä vajaan liikeradan merkityksen, esim. vinopenkissä käsipainoilla. Jos punnertaa kädet lukkoon asti niin tuntuu että koko sarja menee pieleen, kun muuttuu niin huteraksi. Tosin jos voimaa haluaa niin nuo pumppailut kannattaa unohtaa.

Mut millasia ojentajaliikkeitä tarkotit noilla vajailla?

Luulenpa että se on vaan hiukka helpompaa ja yksinkertaisempaa treenata pienemmillä liikeradoilla. Massaa kasvattaessa sillä liikeradalla ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, kunhan riittävän vastuksen saa. No, ehkä kova supistus voi olla edullinen bodaajalle lihaksen näyttävyyden kannalta, joskaan en manisi sitäkään vannomaan (eli ns. mutu), mutta sillä lähteekö liike ääriasennosta vai ei, ei ole mitään merkitystä mikäli massa on itsetarkoitus suorituskyvyn ollessa toissijaista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eiköhän nää isot miehet oo sen verta isoja, että tietävät mitä tekee ja mikä sopii juuri heille parhaiten. Varmaan ovat treenanneet täysillä liikeradoillakin joskus ja pitkään.

Eiköhän nää isot miehet oo sen verta isoja, että tietävät mitä tekee ja mikä sopii juuri heille parhaiten. Varmaan ovat treenanneet täysillä liikeradoillakin joskus ja pitkään.

Siksipä varmaan samaa tavoittelevat haluavatkin tietää miksi niitä metodeja käytetään

Aivan. Tosin nämä on kyllä sen verran ristiriitaisia juttuja, että ei tiedä mitä ajatella. Lee Haney ja suuri osa sen aikaisista huipuista taisivat ja taitavat yhä toitottaa puhtaita suorituksia kun taas nykyään treenivideoiden perusteella näyttävät monet treenaavan juurikin näillä vajailla liikeradoilla.
Tästä asiasta joskus väännettiinkin muistaakseni Jay Cutlerin treenivideota koskevassa threadissa (tai jossakin vastaavassa).

Sitä on paha sanoa, kuinka suuri osa näillä treenimetodeilla on huippujen lääkeaineiden käytön ja lahjakkuuden rinnalla. Kasvaisivatko kaverit yhtälailla vaikka treenaisivatkin eri tavalla? Eli onko sillä treenityylillä bodauksessa oikeastaan niin suurta merkitystä kuin vallallaoleva käsitys olettaa.

Itse kallistun kyllä siihen, että huomattavasti todennäköisempää kilpailijoiden alati kasvavalle koolle ovat lääkeaineet & -alan kehitys eivätkä treenityylit.

EDIT: Tässä linkki siihen mainitsemaani threadiin: Pro-treenit

Mikä on tuon treenitavan tuoma etu verrattuna normiin puhtaisiin suorituksiin?

Isommat painot :D

Tosiaan, olen aikalailla sitä mieltä, että vaikka itse Ronnie käyttäisi jotain tekniikkaa, niin sitä ei välttämättä kannata apinoida perässä. Noilla huippubodareilla kuitenkin on monet asiat paremmin kehityksen kannalta kuin peruspulliaisella. Eri asia, jos on jotain mullistavaa tutkimustietoa.

Isommat painot :D

Tosiaan, olen aikalailla sitä mieltä, että vaikka itse Ronnie käyttäisi jotain tekniikkaa, niin sitä ei välttämättä kannata apinoida perässä. Noilla huippubodareilla kuitenkin on monet asiat paremmin kehityksen kannalta kuin peruspulliaisella. Eri asia, jos on jotain mullistavaa tutkimustietoa.

kannattaahan noita kokeilla jos se kauheesti kiinnostaa että miten ne toimii. voi olla että ei toimi yhtään tai sit toimii hyvinkin. riippuu tosi paljon noi hommat ihmisestä itestään ja mikä just itelle toimii..

Itse testasin isommilla painoilla vähän tuota nytkytystä tai vajaata toistoa... se on aika käytännöllinen monessa mielessä. En tiedä oliko sen syytä vai ansiota mutta rupes kulkeen täydelläkin toistolla tuo sama sarja.

Tosin mulla tää punttailu on vielä niin lapsenkengissä, että paljon on työtä ja ihme pyrähdyksiä tapahtuu kun saa asiat tehtyä oikein.

Lee Haney ja suuri osa sen aikaisista huipuista taisivat ja taitavat yhä toitottaa puhtaita suorituksia kun taas nykyään treenivideoiden perusteella näyttävät monet treenaavan juurikin näillä vajailla liikeradoilla.

Periaatteessa suorituksen puhtaus ei ole ristiriidassa vajan liikeradan kanssa. Liikkeen voi tehdä puhtaasti vajaanakin. Pitkällä liikeradalla saadaan sama vastus pienemmällä riskillä (vaikka pahat kielet päinvastoin varsinkin kyykyn kohdalla väittää), kun taas pienemmällä radalla saadaan käytettyä isompia painoja ja tehtyä liike helpommin ja joskus nopemmin (joka voi varsinki "pumppia" hakiessa olla eduksi). Epäpuhtaalla suorituksella saa vain vammoja.

Periaatteessa suorituksen puhtaus ei ole ristiriidassa vajan liikeradan kanssa. Liikkeen voi tehdä puhtaasti vajaanakin. Pitkällä liikeradalla saadaan sama vastus pienemmällä riskillä (vaikka pahat kielet päinvastoin varsinkin kyykyn kohdalla väittää), kun taas pienemmällä radalla saadaan käytettyä isompia painoja ja tehtyä liike helpommin ja joskus nopemmin (joka voi varsinki "pumppia" hakiessa olla eduksi). Epäpuhtaalla suorituksella saa vain vammoja.

Tarkoitin puhtailla suorituksilla täyden liikeradan suorituksia.

Puolueettomasti en voi asiaa kommentoida, sillä Casey Viator sattuu olemaan bodaus-idolini( kaveri sattui varmasti Arthur Jonesin ansiosta vannomaan täyden liikeradan puolesta) mutta kyllä itse ainakin haen aina täydet liikeradat hitailla negatiivisilla. Itellä on ainakin reeni alkanu jerkkua tuottaan paremmin ku alotin tekemään 3-6s negatiiviset melkein liikkeessä kuin liikkeessä. Plaseboa varmasti osa, mutta on sillä selkeetä vaikutusta ollut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom