Yöunet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jasper97
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka suuri rooli yöunilla on lihasten kasvuun salin käynnin ohella kasvavalla nuorella? Tai et onko paljo väliä nukunko sen 6-7tuntia vai 8-9

Eiköhän se ole 8 tuntia hyvälaatuista unta ole suurimmalle osalle ihmisistä optimi.

Liian vähäisillä yöunilla ei hormonitoiminta pelaa niinku pitäis.

Vähät yöunet ovat terveydelle haitallisia tai sanotaanko liiallinen univelka. Tosin ainakin itse koettuna myös liialliset yöunet ovat "haitaksi". Itse oon väsynyt siitä että oon nukkunu liian pitkään ja rytmi menee sekaisin. aika optimaalinen on 8h. Tohon kuitenkin vaikuttaa enemmän unenlaatu kuin nukutut tunnit. Unessakin on monta eri vaihetta.

Ilman herätystä tulee yleensä nukuttua 8-9h - jos ja kun esim. viikolla unet jäävät 6-7 tuntiin useampana yönä niin kyllä alkaa painaa... :zzzz:

Meikällä vaikuttaa unen laatu paljon enemmän kuin määrä. Jos saa nukuttua 7-8h ilman herätyksiä niin tuntuu huomattavasti virkeämmältä kuin olisi nukkunut 9-10 ja herännyt muutaman kerran yössä.

Omalla kohdalla havainnut, että -7 on liian vähän (joskin useimmiten tämän verran tulee), 8-9 tuntia on kaiken paras (energinen olo), 10+ tuntia kun tulee nukuttua, niin alkaa olla jo liikaa ja on veto poissa koko päivän. Yksilöllinen juttu, että mikä on kenellekin tarpeeksi unta.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=126977823

Tossa on tosi hyvää juttua , kannattaa tsekkaa.

Tuon jutus siis kirjoitti nimimerkki "Agumon" Iso-Britanniasta, joka on 17 v. 185cm ja 75kg... vaikuttaa just sellaselta kaverilta, jolta kannattaa ottaa treeniin yms. liittyviä neuvoja vastaan :evil:

Yksilöllinen juttu, että mikä on kenellekin tarpeeksi unta.

Naulan kantaan, etten sanoisi. Eiköhän sen huomaa päivän mittaan, jos on tullut nukuttua liikaa tai liian vähän. Mitään tieteellistä faktaa ei ole heittää tähän väliin, mikäli tredin aloittaja sitä halusi, mutta kyllä uni tuntuu olevan sellainen asia, jonka puutteesta kroppa kyllä osaa huomauttaa.

Mahtavaa muuten, että aloitusviesti on kirjoitettu klo 3:25 yöllä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse pyrkisin nukkumaan yöllä tarpeeksi. n.8h toimii itsellä parhaiten. Jos jaa paljon alle tai menee yli niin oon zombina koko päivän. Päiväunia nukutaan sitten alle kouluikäisenä ja eläkkeellä. :D

Viimeisin mitä kannattaa tehdä on stressata riittävästä unesta, muuten menee ne vähätkin unet :) Nukkuu sen verran kuin kerkiää, eli mahdollisimman vähän mutta riittävästi.

Viime viikolla kaikki arkipäivät 4-6h yöunilla. Perjantain ja lauantain välisenä yönä nukuin reilut 11 tuntia. Viime yönä taas 5-6 tuntia ja tänään oli aivan saamarin raskas treeni, luulisi että väsyttäis mutta ei..

Mie otan usemmiten ennen treeniä 10-15min unet. Meikällä vaikuttaa positiivisesti enemmän treeniin kuin mikään lisäravinne. Suurin merkitys tuossa on sillä että ehtii käydä unessa, pituudella ei ole merkitystä. Tosin liian pitkään ei kannata nukkua, käy muuten päinvastoin ja alkaa vaan väsyttämään. Joillekin saattaa riittää 5min jos on nopeasti nukahtavaa sorttia.

Ei oikeastaan väliä, kuten ei ole ravinnolla eikä oikein millään muullakaan treeniä lukuunottamatta ellet halua olla Suomen parhaimmistoa jossain. Ihan oikeasti. Treenatkaa oikeasti kovaa niin huomaatte.

Oon sitä mielt et uni riittää..Liikaa ku lähtee hifistelee ja vaivaa päätä sillä et.. "pakko saada unta et pala kasvaa" ni voin sanoo et menee vikatki yöunet, nimimerkillä : entinen hifistelijä nykynen podari. Edit: Pointti oli siis se et kuha nukut ees vähä ni hyvä tulee, tuski paljo eroo nukutko timma vai kaks..Levy pamei hihaa et tulee nukuttuu hyvin ajaa pidemmä päälle vaan siihe et jää podaukset podaamatta, ei muuta..

Suositut

Back
Ylös Bottom