Yöduuni,treenaus ja safkaaminen...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja masa00
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
41
Eli ne ketkä pakkiksella tekee yö duunia niin miten te treenaatte ja syötte sillon ku ootte samana yönä menossa duuniin. Mulla on aina joka toinen yö periaatteessa duunia ja oon huomannu et jos oon ollu yön duunissa (yleensä klo:19-06) niin ei treenamisesta tuu mitään samana päivänä kun oon duunista päässy. Ja sit tuntuu kauheen hankalalta syklittää syömiset taas sillon ku oon nukkunu normaalisti yön ja heräilen "ihmisten aikoihin" noin kaheltatoista ja seuraavana yönä pitäs olla duunissa eli valvoo n.18h putkeen. Oon pyrkiny syömään 3h välein päivällä ja yöllä duunissa,silti tuntuu siltä ettei sais tarpeeks kaloreita.Vai teenkö siitä vaan itelle niin pirun vaikeeta...? Eli jos sais muidenkin "yöduunareitten" mielipiteitä. Jos joku nyt ymmärsi vähääkään tätä selostusta... :nolo:

Ja sit tuntuu kauheen hankalalta syklittää syömiset taas sillon ku oon nukkunu normaalisti yön ja heräilen "ihmisten aikoihin" noin kaheltatoista ja seuraavana yönä pitäs olla duunissa eli valvoo n.18h putkeen.
Eei ei ei.. Pitää olla samat yöunet kun päiväimmeisilläkin että homma toimii. Itselläni vuorot 23-08 ja salilla käyn aamulla heräämisen jälkeen siis joskus 18-20 normaali-ihmisen iltapäivällä. Eli pääsen töistä 08, menen nukkumaan joskus 09, nukun 8-10 tuntia eli 17-19 ja herättyäni syön AAMUPALAN kuten normaalikin ihminen. Jos on reenipäivä, niin vitamiinit, kahvit, aminohapot naamariin ja reenaamaan! Sitten aamupala tulee pari tuntia palautusjuoman jälkeen eli ennen töihin menoa.

Toinen vaihtoehto tolla sun työajallas (mitä itsekin aika useinkin harrastan) olisi nukkua ensin aamulla joku 6 tuntia, käydä salilla, syödä, antaa verensokerin hetki tasoittua ja ottaa uudet tirsat. Silloin olet varmasti töissä ainakin melkos pirteä.

Oon pyrkiny syömään 3h välein päivällä ja yöllä duunissa,silti tuntuu siltä ettei sais tarpeeks kaloreita.Vai teenkö siitä vaan itelle niin pirun vaikeeta...?
Paljolti sulla varmasti tosta unesta kiinni. Ei ole meinaan tervettä nukkua noin vähän ja palautuminen ja kasvuhan tapahtuu unessa jotenka varmasti sieltä löytyy. Nukkua pitää aina hyvin :zzzz:

Yövuoro menee mulla samalla tavalla kuin iltavuorokin. Eli töistä kotiin, pesulle, iltapala ja nukkumaan. Aamulla (eli yövuorossa päivällä) sitten aamupala, salille heti pian tämän jälkeen tai myöhemmin illalla. Eli ei mitään kummempia kikkailuita tuossa, yö alkaa vain 6.00 ja päättyy 14-15 tietämillä jolloin päivä alkaa aamupalalla.

Aivan,parhaiten homma tosiaan toimii kun elää ihan kun normaalivuoroissakin.eli iltapäivällä aamupala,aamulla iltapala jne.
Tosin itsellä toi rytmi on jo tosi juurtunu kun ollut 4kk putkeen yövuorossa eikä mitään ongelmia ole ollut pitkään aikaan.Ne pikku nokoset treeniin jälkeen ennen töitä muuten tosiaan tekee hyvää...

Gdane sanoi:
Toinen vaihtoehto tolla sun työajallas (mitä itsekin aika useinkin harrastan) olisi nukkua ensin aamulla joku 6 tuntia, käydä salilla, syödä, antaa verensokerin hetki tasoittua ja ottaa uudet tirsat. Silloin olet varmasti töissä ainakin melkos pirteä.

Tota mä oon harrastanu välillä,kuuden tunnin unien jälkeen tuntuu et olis jo ihan pirtee...käyn salilla ja valmiina takas sänkyyn. Joo täytyy nyt alkaa nukkumaan enemmän ja ei pitäs miettiä asiaa noin paljon ku kääntää vaan rytmiä toisinpäin, ei pitäs olla vaikeeta. :)

Omat yövuorot alkaa klo 20.45 ja päättyvät seur. aamuna klo 08.15, siinä heti kotona jotain naamariin ja unille. Herätys n. klo 16.00 ja HETI syömään jotain nopeasti imeytyvää ja salin ovella ollaan klo 17.30-18.00 välillä.
Sit vaan treenin jälkeen plakkarit ja just kerkeää syödä ennen yötuuriin lähtöä.
Duunissa syön puolen yön aikoihin, ehkä jotain klo 03.00 ja vielä jotain tuossa aamu kuuden aikoja.

Itsellä yövuorot on kl. 20-07 ja öitä 4-7 peräkkäin, sen jälkeen 4-5 vapaata ja sama alusta. Käännän koko rytmin. Eli syön öisin samoin kuin söisin päivisin. Aamulla nukkumaan mennessä yöproteiini. Herään n.kl 15 ja aamupalan jälkeen salille ja sieltä suoraan töihin. Pyrin rytmittämään treenipäivät vapaapäiville, koska tuo treeni iltasin ei sovi juuri ennen töihin menoa, on sitten alkuyön aivan rättipoikki. Kun yöt ovat ohitse käännän rytmin suurinpiirtein ns. normaali ihmisen rytmiin. Treenit kulkevat paremmin kuin 3 vuorotyössä, koska olen yökukkuja eli valvon jokatapauksessa puolet yötä pohtien syntyjä syviä tai tappelen kramppien kanssa. (Positivvisinta on,e että krampit eivät yleensä tule yövalvonnassa!)

Eipä ole ainakaan ollut sapuskan maistumisen kanssa ongelmia, taas kun pitkästä aikaa yövuoroa teet. Tai no tuli oikeastaa tuplavuoro kun tulin 14.00 töihin ja vieläkin ollaan. N. 3 tunnin välein olen pistänyt ruokaa menemään, välillä broileria ja riisiä iso annos ja välillä proteiinidrinkki rypsärin kera. Nälkä tuntuisi olevan silti koko ajan ja homma kulkee hyvin vaikka nyt on jo 12 tuntia takana. En ole itse kahteen vuoteen tehnyt yövuoroa ja silloin pari vuotta sitten oli aika tahmeeta tuo yötyö ja aina väsytti, erona oli se että silloin oli ruokailut täysin persiillään. Kerran yössä vain iso setti ruokaa ja muuten ei mitään, taisi vähän verensokerit heilahdella ja sentakia tuli väsy olo. Eli suosittelen syömään vaikka 2 tunnin välein pieniä aterioita jos tuntuu ettei jaksa yöllä painaa duunia.

Luulisi tommosella päivärytmillä olevan vaikutusta melatoniini- ja serotoniinitoimintaan varsinkin nyt syksyllä. Siis lisätä masennusta, treeni ei kulje jne. Nojoo, onhan ne työt tietenkin tehtävä.

Olen tehnyt kohta kolme vuotta kolmivuorotyötä. Syöminen on nykyään sen verran konemaista, että en ole juurikaan laskenut tuleeko vuorokaudelle juuri se kuusi ateriaa vaan syön valveillaoloaikana aina kahden kolmen tunnin välein. Ja hyvin on toiminut dieetillä tähän asti.
Treenit kulkevat ihan hyvin yövuoronkin jälkeen, kunhan olen ensin saanut nukuttua riittävästi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tutkimusten mukaan päivällä nukuttu uni ei ole niin tehokasta. Eli tunteja pitäisi tulla enemmän kuin normaalisti. Ei tee aivoille hyvää. Elinikä laskee. Mutta minkäs teet, töitä on tehtävä. Nukkumaan....:zzzz:

Jason sanoi:
Tutkimusten mukaan päivällä nukuttu uni ei ole niin tehokasta. Eli tunteja pitäisi tulla enemmän kuin normaalisti. Ei tee aivoille hyvää. Elinikä laskee. Mutta minkäs teet, töitä on tehtävä.

Herregud! Ilmankos olenkin tuntenut itseni tyhmemmäksi sen jälkeen kun aloitin työnteon. Tuppaa nuo unet jäämään aika lyhyiksi yövuoron jälkeen, kun pitää yleensä vielä iltavuoroon vääntäytyä. 0800 kotiin ja 1500 takaisin töihin, ei hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom