Why can`t we Americans be more like Finland?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Antaa turhan hyvän ja vääristyneen kuvan valtiostamme. Toisaalta Amerikan ihmemaan järjestelmän tottuneelle tuo kokemus saattaa ollakin tosi. Eiköhän sitä opittavaa olisi puolin jos toisinkin, vaikka kallistunkin hyvinvointivaltion ylläpitämisen suuntaan.

Edit:
SniffDaddy sanoi:
Kuulosti ihan joltain suomalaisen hallituspuolueen propagandajutulta. Ei sitten puhuttu mitään muutamasta sadastatuhannesta köyhästä...

Köyhyys on kovin suhteellinen käsite. Suomen köyhät eivät ole köyhiä jos mittapuuksi asetetaan Amerikan köyhät. Täällä köyhällä on mahdollisuus terveydenhuoltoon, opiskeluun, parempaan sosiaaliturvaan jne.

Onhan se totta, että suomalainen koulutusjärjestelmä on paras koko maailmassa.

100000 köyhää ojn kuitenkin aika paljon vähemmän kuin jenkeissä. Noita artikkeleita oli monta. luin ne tossa muutama viikko sitten, kyllä siellä aika vuolaasti kehuttiin suomalaista systeemiä.

Mjaa, aika turhaa on ihmetellä miksei Ameriikassa oo niin ku täällä. Verot on USA:ssa alhaisemmat, porukkaa on hieman enemmän, rahaa menee sotimiseen ja asevarusteluun ihan perkeleesti jne.

Mä en nyt oikein tajua, miks köyhyyttä hehkutetaan koko ajan? Miks helvetissä kaikkien pitäis olla samalla viivalla, ei tästä nyt tarvi enempää mennä sosialistiseen järjestelmään. Suomessa jokainen saa katon pään päälle, sossusta saa aina rahaa ja tuetkin saa sekä asumiseen että ruokaan. Ei siitä nyt tarvi varakkaita "sakottaa", että kaikki eivät saa yhtä paljon palkkaa.

Eipä tossa tekstissä tosiaan paljon huonoa Suomesta kirjoitettu. Tollasta tekstiä on varmaan kiva lukea ku asuu jossain veroparatiisissa eikä tiedä huonommasta.
Suomihan on kylläkin maailman innovatiivisin ja parhaiten pärjäävä maa :rolleyes: , mutta eiköhän aika moni muukin maa pärjäisi aika hyvin jos se ottaisi puolet työntekijöiden ja yritysten tuloista itselleen.

mxm sanoi:
Mä en nyt oikein tajua, miks köyhyyttä hehkutetaan koko ajan?

Jos valtio kehuu itseään rikkaaksi hyvinvointivaltioksi, miten siihen yhtälöön mahtuu köyhät? Miten ylipäänsä rikkaassa valtiossa voi/saa olla köyhyyttä? Kenen hyvinvointivaltiosta tässä edes puhutaan? Osakkeenomistajien ja yritysjohtajien????

radial sanoi:
- - mutta eiköhän aika moni muukin maa pärjäisi aika hyvin jos se ottaisi puolet työntekijöiden ja yritysten tuloista itselleen.

Tässä on just se pointti, joten on turha ihmetellä, miten koulutus on ilmaista ja miten lekuriinkin pääsee pikkurahalla. Mikään ei oo ilmaista, kyllä se joka penni on tullut veronmaksajien taskusta. Ja ne spurgutkin ostaa pullonsa täysin verorahoilla, prkl.

mxm sanoi:
Tässä on just se pointti, joten on turha ihmetellä, miten koulutus on ilmaista ja miten lekuriinkin pääsee pikkurahalla. Mikään ei oo ilmaista, kyllä se joka penni on tullut veronmaksajien taskusta. Ja ne spurgutkin ostaa pullonsa täysin verorahoilla, prkl.
Aivan.. asian huono puoli on siinä, että pikku hiljaa yritykset siirtyvät halvempiin maihin isompien voittojen takia. Eli Suomen kova verotus karsii pikkuhiljaa maksajat, jolloin 200 ihmistä miinus oikeisto pohtivat että mistä perkeleestä ne rahat nyt revitään?

No tietysti jotkut ihmiset tykkäävät tästä hyvinvointiyhteiskunnasta jossa on turvaverkot ym. mutta mä olen ainakin niin itsekäs että pitäisin mielummin rahani itselläni köyhille antamisen sijasta.

edit: Muutamat ihmiset oikeistopuolueissakin ovat sossusysteemin kannalla joten ei se oikeistokaan enää ole samanlainen kuin aikanaan.

SniffDaddy sanoi:
Jos valtio kehuu itseään rikkaaksi hyvinvointivaltioksi, miten siihen yhtälöön mahtuu köyhät? Miten ylipäänsä rikkaassa valtiossa voi/saa olla köyhyyttä? Kenen hyvinvointivaltiosta tässä edes puhutaan? Osakkeenomistajien ja yritysjohtajien????

Köyhyys on suhteellista. Köyhiä on aina, kun on varallisuuseroja.

SniffDaddy sanoi:
Jos valtio kehuu itseään rikkaaksi hyvinvointivaltioksi, miten siihen yhtälöön mahtuu köyhät? Miten ylipäänsä rikkaassa valtiossa voi/saa olla köyhyyttä? Kenen hyvinvointivaltiosta tässä edes puhutaan?

Hyvinvointivaltio tarkoittaa sitä, että niillä köyhilläkin on katto päällä (paitsi jos itse toisin päättävät) ja ruokaa pöydässä. Ja mahdollisuus ilmaiseen terveydenhoitoon ja koulutukseen. Ameriikan suunnasta katsoen nämä ovat ihmeellisiä asioita.

Eihän köyhyydessä sinänsä mitään pahaa ole, kun vain perustoimeentulo on kunnossa. Esimerkiksi Buddha ei vaellusvuosinaan omistanut edes päällään olevaa ihokastaan eikä riisikuppiaan. Tämä todistaa kiistatta, että köyhäkin voi elää henkisesti rikasta elämää.

radial, sun pitää muuttaa sinne Amerikkaan! :lol2: Tai mene nyt ensin vaikka vaihto-oppilaaksi. ;)

Kuinka paljon rahaa nämä kovan verotuksen kannattajat ovat itse antaneet köyhille vapaaehtoisesti?

reino sanoi:
radial, sun pitää muuttaa sinne Amerikkaan! :lol2: Tai mene nyt ensin vaikka vaihto-oppilaaksi. ;)
Joo tarkoitus olis mikäli musta on siihen hommaan ku oon kasvanu kumminki Suomessa jossa kaikki hoidetaan mun puolesta. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom