Westside barbell gymnastics

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka merkkari on taisteluprojektisi edennyt? Tuostahan on jo pari vuotta aikaa kun edellisen ketjun perustit. Menee varmaan jo perus vaa'at aika helposti:).
Etkös ihan jossain telinevoimisteluseurassakin ole?

backlever on ainut joka sujuu helposti, vähän planchessa pystyy jo jalkoja straddlaamaan, ja fronttikin menee hyvinä päivinä straddlena n.10sek. Paino alkaa olemaan sielä 76-77kg paikkeilla "hyvinä" aamuina, ja sitäkautta liikkeet helpottuu, 75kg on se pysyvä tavote. Käsilläseisonta sujuu parhaiten koska olen siihen keskittynyt nyt vuoden verran pääasiassa. Pari minuuttia vapaassa menis varmaan hyvänä päivänä rikki. n. puoltoista minuuttia oon kellottanu treenin päätteeksi n. kk sitten muistaakseni. Myös linjaus/olkapäiden liikkuvuus alkaa olemaan suht hyvällä mallilla, niinkun jotkut on ehkä jostain kuvista jossain facebook-ryhmässä ehkä jo kommentoinukin :)

Ja joo, kuulun telinevoimisteluseuraan, mutta ei mulla mitään valmentajaa ole. Lähinnä sentakia seurassa olen että saan yksikseni käydä treenaamassa telinevoimistelusalilla. Nojapuita olen yrittäny ottaa haltuun, eli swingiä käsinseisontaan ja siitä piruettia treenaillu aika paljon viimeaikoina, piruetteja tosin enempi pikkunojilla jotka on n10cm maasta kun ei ne ihan vielä hallussa ole. Renkaissa oon myös alkanu ns. swingejä treenaamaan, siitä sitten jättiläisiä (inlocates/dislocates) kunhan kehittyy tarpeeksi. Straddle press to HS on edelleen kovasti työn alla, ja välillä pystyn pitämään itteäni siinä alkuasennossa 5-10sek. niin että jalat on ilmassa, mutta en tiedä mikä mättää kun en saa persettä ylös/jalkoja nostettua. Suorin käsin tuo liike on mulle ilmeisesti NIIN vittumainen kun olla ja tulee. Venyvyyttäkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla tarpeeksi, tekniikkapuoli ilmeisesti mättää, ja uskon myös että olkapäät ei silmittömästä treenaamisesta huolimatta ole tarpeeksi vahvat. Pyrin kuitenkin tekemään kaiken täydellisellä tekniikalla ettei tarvii myöhemmmin alkaa korjailemaan, ja välttyy mahdollisilta vammoilta.

Maltillisesta lähestymistavasta huolimatta cirques anto pientä jännetulehdusta vasempaan käteen viimevklla koska tein innoissani sitä helpon tuntusesti viikon ajan JOKA TREENIN LOPPUUN = TODELLA TYPERÄÄ. Ja pannukakkuvenytyksessä viikko sitä ennen lonkkanivel ilmeisesti jotenkin muljahti ja takareisi pelästyi, jännittyi ja venähti vähäsen ja on ollu melko työlästä nyt paripvää alottaa kunnon venyttelyt, mutta kyllä se siitä.

Tykkään treenata 5-7pvää viikossa nykyään, eli pidän treenit aika kevyinä (kaikesta hölmöilystä huolimatta) ja olen melko hyvin mielestäni kehittynyt ja samalla pystyny pudottamaan maltillisesti painoa pikkuhiljaa ilman senkummempia aerobisia (LUE: en käy lenkillä nykysin muutakun alkulämpöjä juoksentelen puolisen km).

Yksi tärkeimmistä asioista mitä oon alkanu pikkuhiljaa ymmärtämään, on se, että telinevoimistelu on SITTENKIN suurimmaksi osaksi tekniikka- ja taitolaji, joten kovin paljon ei tarvii keskittyä dynaamisiin liikkeisiin, ja sen kustannuksella voi treenata vaikkapa jokapäivä kevyesti niitä taitopohjasia juttuja - MALTILLA. Se tarvittava voima tulee kyllä pikkuhiljaa kun staattisilla vahvistaa jänteitä ja sidekudoksia, sekä järjellä toteuttaa sitten niitä vaadittavia dynaamisia liikkeitä, jotka taitaa kuitenkin olla toissijaisia jos näin voi sanoa. Voi olla että tää aprikointi menee osin metsäänkin, mutta tällaset on omat mietteet asian tiimoilta :)

Onko täällä kenelläkään tullut kämmen kipeeksi käsilläseisonnasta? Mulla aina sillon tällöin tulee jotenki kämmen kipeeksi, kun on liikaa tehnyt liikkeitä, missä on paino käden päällä. Tällä hetkellä kipu tuntuu kämmenen ulnaaripuolella about ranneluiden ja pikkusormen alkamiskohdan välissä.

Osaako kukaan sanoa, mikä tällasen vois aiheuttaa? Kipu paranee yleensä viikon päästä, mutta on kuitenkin ollut jo useampaan otteeseen tässä viimesen parin kuukauden aikana.

Onko täällä kenelläkään tullut kämmen kipeeksi käsilläseisonnasta? Mulla aina sillon tällöin tulee jotenki kämmen kipeeksi, kun on liikaa tehnyt liikkeitä, missä on paino käden päällä. Tällä hetkellä kipu tuntuu kämmenen ulnaaripuolella about ranneluiden ja pikkusormen alkamiskohdan välissä.

Osaako kukaan sanoa, mikä tällasen vois aiheuttaa? Kipu paranee yleensä viikon päästä, mutta on kuitenkin ollut jo useampaan otteeseen tässä viimesen parin kuukauden aikana.

Miten paljon teet p/rehabbausta? Itsellä ranteet sanoo heti ittensä irti jos en tee ennen ja jälkeen treenin rannehuoltoa.

Teen joka treenin aluks sen wrist seriesin eli wrist push uppei, sormipunnerruksii, dorsal push uppei ja sit "kämmenpuolen rystys"punnerruksia, eli punnerretaan kämmen aina ilmaan. Sillon kun tota kämmenkipua on niin erityisesti noi dorsal push upit sattuu siihen pahasti, liittynee jotenkin siihen, että niissä se paino jakautuu eri tavalla just sinne kämmenen ulkoreunalle.

Monet noista linkeistä on tuttuja mitä linkitit :)
Mutta ne käsittelee lähinnä vaan ranteen kipuja, ei itse kämmenen. Kämmenen vaivoista löytyy harmillisen vähän tietoa.

Nyt alkoi planchen treenaaminen tosissaan. Frogstand ei tuottanut vaikeuksia joten siirryin suoraan tuck plancheen. Tuokin menee ihan hyvin ja vähän olen jo koittanut suoristaa kroppaa ja levittää jalkoja. Kyllä se siitä, kai.

Taukoa jonkun verran alla, ensi torstaina selkäleikkaukseen. Lannerangassa 2 välilevytyrää sekä hermokanavan ahtauma (spinaalistenoosi). Ilmeisesti saikkua tulossa 4-6vk ja sen jälkeen intensiivinen kuntoutus ja toivottavasti kaikki ongelmat katoais ja loppukesästä saattais jopa treenailla taas täysillä!

Taukoa jonkun verran alla, ensi torstaina selkäleikkaukseen. Lannerangassa 2 välilevytyrää sekä hermokanavan ahtauma (spinaalistenoosi). Ilmeisesti saikkua tulossa 4-6vk ja sen jälkeen intensiivinen kuntoutus ja toivottavasti kaikki ongelmat katoais ja loppukesästä saattais jopa treenailla taas täysillä!

Toivottavasti tulee ukko kuntoon. MOtivaatiota vissiin olis treenata vaikka kuinka, ikävä homma jos on tollasia vaivoja jotka aika hyvin tappaa treenit. Tsemppiä kuntoutukseen ja toivottavasti oot treenikunnossa in no time! :) :rock:

Nyt alkoi planchen treenaaminen tosissaan. Frogstand ei tuottanut vaikeuksia joten siirryin suoraan tuck plancheen. Tuokin menee ihan hyvin ja vähän olen jo koittanut suoristaa kroppaa ja levittää jalkoja. Kyllä se siitä, kai.

Kyllä se sieltä tulee. Itsellä alkanut sujumaan adv. tuck nyt aivan eritavalla kun noudatin Sommerin ohjeita siitä mitkä on hyvä hallita ennenkuin tosissaan treenaa planchea sormet taaksepäin, joka on ainut tapa mun ranteilla + se että tulevaisuudessa renkaissa helpompi, koska on monin verroin kovempi liike sormet taaksepäin tehtynä.

At what point is an athlete ready for training with the hands backwards?
- "When you are strong enough to perform legless rope climbs and bowers and then have progressed thru several stages of advanced ring strength training."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Vakuuttava suoritus 86-vuotiaalta. Pakko tosin huomauttaa, että kyseessä on elbow lever, joka on noin 100-1000 kertaa helpompi liike kuin planche.

Ite panostanu lähinnä käsilläseisontaan lähiaikoina. Press to handstand onnistuu kädet suorina. Vapaa käsillä seisonta 30 sekkaa. Jääny aikalailla koukkuun tuohon hommaan. Kehitys nopeutuu aikalailla tietyn tason jälkee, kun pystyy pienessäkin tilassa treenaamaa ilman, että kaatelee esineitä/kolhii itteään joka yrityksen jälkee :)

Muutamia huomioita, mitä oon havainnu käsillä seisontaan liittyen.

Press to handstand:
-venyttele pohkeet, takareidet, nivuset, olkapäät ja ranteet eka
-jalat hieman harallaan, paino varpailla nojaa käsien varaan ja pidä lantio jännitettynä(älä pyöristä), pyri pitämään kädet suorina ja lukittuina
-alkuvaiheessa voi käyttää apuna pientä koroketta jalkojen alla(kaatuu helpommin käsille), kämmeniä voi myös koittaa hieman kääntää sivuille(vähemmän momenttia saada painopiste eteen)
-alkuvaiheessa niskaan kohdistuvat jännitteet melko saatanalliset, mutta helpottuvat ajan myötä

Käsillä seisonta:
-opettele ottamaan yksi askel kummallakin kädellä(tämä tekee harjottelusta huomattavasti turvallisempaa)
-opettele seisomaan paralleteilla/pitkospuilla
-opettele seisomaan/kävelemään käsillä

Press to handstand:

-venyttele pohkeet, takareidet, nivuset, olkapäät ja ranteet eka
-jalat hieman harallaan, paino varpailla nojaa käsien varaan ja pidä lantio jännitettynä(älä pyöristä), pyri pitämään kädet suorina ja lukittuina
-alkuvaiheessa voi käyttää apuna pientä koroketta jalkojen alla(kaatuu helpommin käsille), kämmeniä voi myös koittaa hieman kääntää sivuille(vähemmän momenttia saada painopiste eteen)
-alkuvaiheessa niskaan kohdistuvat jännitteet melko saatanalliset, mutta helpottuvat ajan myötä

Tuo lähtöasentoon tottuminen oli omalla kohdalla se suurin vaikeus. En millään saattanu tajuta että kun lattialla pressataan, niin todellakin ne jalat on sen n.10cm käsistä. Nyt menee jo jotenkuten, tekniikkaa hion joka pvä. Vielä kun nojilla pystys pressaamaan L-sitistä..

Press to HS on omalla kohdalla sellanen liike että varmasti postaan videon kun se menee täydellisellä tekniikalla helposti (helpon näkösesti), oon nähnyt niin jumalattomasti viimeset kuukaudet sen eteen vaivaa. 2min staattisen seisonnan saavuttaminen ei tuottanu läheskään yhtä paljoa vaikeuksia kun tuo pressin naulaaminen.

Jätin jopa yhdenkäden seisonnan treenauksen pois kuvioista kk sitten ja lupasin itelleni että palaan siihen VASTA kun se pressi menee, koska treenaan kuitenkin oikeesti-leikisti telinevoimistelua, ja tosta pressistä on hyötyä paljon enempi kun jostain yhenkäden seisonnasta. Tosin oon niitä HS piruetteja harjotellu nojilla, ja kaipa ne tohon yhen käden seisontaankin auttaa jossain suhteessa jotenkin - sen näkee kun palaan siihen touhuun taas pikapuoliin.

Jännä muuten nähdä miten treeni sujuu uudestaan kun tulee tällainen ainakin parin kuukauden täystauko. Paino pitkään pyörinyt hiukan 80 kilon alapuolella, mutta nyt pudonnut noin 75 kiloon, ei ruoka maita kun ei voi treenata. Varmaan ihan hyvät lähtökohdat alotella lever ja planchetreenejä taas kun läskit on karissut pois. Muutenkin melko kevyt olo, muutama vuosi sitten kun tuli väännettyä punttia ja vapaaottelua ahkerasti oli painoa 89,5kg :D

Taas motivoiva video laitinen85:ltä.

Itse sain eilen tehtyä elämäni ensimmäisen muscle-upin. Teknisesti varmasti hirveän näköinen, mutta olihan se hieno tunne. :)

Kiitos motivoinnista ja neuvoista childdi, rebound, laitinen85, merkkari ym.!

Kyssäri BW treeniä enemmän harrastaneille. Millaisia liikkeitä / treenimääriä / "jakoja" suosittelette BW treeniin, joka tukisi päälajia (BJJ). Brassitreenejä tulee viikossa 3-6, mutta yleisimmin 4 kpl. Painoa n.100kg ja leukoja menee hyvänä pvnä n.12. Oon vähän tehnyt käsilläseisontaa seinää vasten ja pistoolikyykkyjä girya painona, mutta muuten BW jutut on jäänyt satunnaisiin kokeiluihin. Renkaat on käytössä salilla eli n. pari krt vko. Muuten on tangot yms. vaikka päivittäin käytössä. Jatkona tähän, millaista lihashuoltoa suosittelette tällaiselle kombolle? Etsin siis 3-5 tärkeintä huoltavaa liikettä, joita voi laittaa treenin sekaan. Ottaen huomioon kokonaistreenimäärän kyseeseen ei tule mitkään 30min huoltavat treenit kuin satunnaisesti.

Kiitoksia.

Kyssäri BW treeniä enemmän harrastaneille. Millaisia liikkeitä / treenimääriä / "jakoja" suosittelette BW treeniin, joka tukisi päälajia (BJJ). Brassitreenejä tulee viikossa 3-6, mutta yleisimmin 4 kpl.

Steady statea, valkkaat 3-4 staattista positiota joita sit joka treenin alussa teet 20-30s edestä riippuen variaation vaikeudesta. En tekis sitä ehdotettua 60 sekuntia kun treenejä on noin monta.

Toinen vaihtoehto jonka ite varmasti ottaisin jos en ois niin bodymielinen, on tää Judoka Regimen jota Ido kehuu. Ja täähän on tietenki ihan samaa schaibaa Pavelin Grease the Grooven kans, Consolidation Trainingin kans, mikä ikinä onkaan. Eli valkkaat vaikka liikeprogression joko lattialla/paralleteilla, leuanvetotangolla, tai (optimaalisin) renkailla, ja teet sitä sit pari kertaa päivässä.

Pari esimerkkiä One Routine a Day-setupista:

----

Example

Rings-Pulling Routine
Mup -> lower to cross 3 sec -> pull back to f-lever 3 sec -> f-lever pull ups 3 reps -> straight body pull to b-lever 3 sec -> lower to german hang -> straight body pull back to inverted hang -> kip to support -> 3 cross pull outs

Paralletes-Pushing Routine
V/L-sit 3 sec -> press handstand (any version) -> full Pirouette -> HSPU 3 reps -> lower to stradle L-sit 3 sec -> planche 3 sec -> planche push ups 3 reps -> V/L sit 3 sec -> press handstand -> hold handstand 10 sec

-----

Painoa n.100kg ja leukoja menee hyvänä pvnä n.12. Oon vähän tehnyt käsilläseisontaa seinää vasten ja pistoolikyykkyjä girya painona, mutta muuten BW jutut on jäänyt satunnaisiin kokeiluihin.

Ala tekeen käsilläseisontaa vapaasti, kun kerta tatamille on mahollisuus päästä. Keskity kehon "hollow" asentoon. Nopeammin handlaat käsilläseisonnan potkimalla ittees ympäri tatamilla kuin seinää vasten ikinä.

Renkaat on käytössä salilla eli n. pari krt vko.

Nonni. One routine a day, eli tuo Judokaohjelma käyttöön. Renkailla.

Jatkona tähän, millaista lihashuoltoa suosittelette tällaiselle kombolle? Etsin siis 3-5 tärkeintä huoltavaa liikettä, joita voi laittaa treenin sekaan.

Tää on enemmän Merkkarin tietämysaluetta, mutta heittäisin ite mitä ite teen olkapäille (muuta ei tuukkaan sit mobattua yhtään)

- Kuminauhadislocatet joka treenin alussa ja lopussa, välillä raskaammin ja välillä löysemmin. Kyynärpäät lukossa kumpparia pään yli jne, tuttu juttu.
- Teekuppiharjoitus / Pavelin "egyptian" -liike. Joka treenin alussa/lopussa, satunnaisesti melkein päivittäin tulee pyöriteltyä. En jaksa kuvailla, helpompi kattoa video.

- Teekuppiharjoitus / Pavelin "egyptian" -liike. Joka treenin alussa/lopussa, satunnaisesti melkein päivittäin tulee pyöriteltyä. En jaksa kuvailla, helpompi kattoa video.[/QUOTE]

Tätähän piti heti kokeilla ja tuntu niin osuvalta, että menee suoraan mun alkulämmittelyyn. Splended, jolly good, thankyou mister!!

Suositut

Back
Ylös Bottom